Regeling vervallen per 03-07-2009

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Stadskanaal 2009

Geldend van 19-03-2009 t/m 02-07-2009

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Stadskanaal 2009

De raad van de gemeente Stadskanaal;

Gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van 20 februari 2009, nr. R 6660;

gelet op de artikelen 61, 82 en 86 van de Gemeentewet en de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 4 november 2005 inzake "procedureregels benoeming burgemeesters";

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de minister:

  • de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • b.

    de commissaris:

  • de Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen;

  • c.

    de commissie:

  • de vertrouwenscommissie.

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1.

    De raad stelt uit zijn midden een commissie samen die belast is met de beoordeling van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Stadskanaal;

  • 2.

    De commissie heeft tot taak de geschiktheid van kandidaten voor het ambt van burgemeester van de gemeente Stadskanaal te beoordelen en daarover schriftelijk en gemotiveerd verslag uit te brengen aan de raad en aan de commissaris; het verslag wordt voorzien van een tweevoudige conceptaanbeveling.

  • 3.

    De commissie voert daartoe gesprekken met de kandidaten die door de commissaris in beginsel geschikt worden geacht voor de benoeming.

  • 4.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 5.

    De commissie brengt haar in het tweede lid bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de commissaris haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na weging van een en ander.

  • 6.

    Bij de beoordeling van de kandidaten laten de leden van de commissie zich leiden door de profielschets, zoals deze is vastgesteld door de raad.

Artikel 3 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat bij voorkeur uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de raad; een fractie kan bepalen uit haar midden een ander lid dan de voorzitter voor te dragen als lid van de commissie.

  • 2.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de commissie is niet overdraagbaar. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 4.

    De griffier fungeert als secretaris van de commissie en verleent, waar nodig, ambtelijke bijstand; hij neemt als adviseur deel aan de beraadslagingen, doch heeft geen stemrecht.

  • 5.

    De gemeentesecretaris en vanuit het college van burgemeester en wethouders één wethouder worden in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen van de commissie deel te nemen als adviseur; zij zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

  • 6.

    De commissie kan besluiten te vergaderen zonder de in het vijfde lid genoemde adviseurs.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt bij het verlies van het raadslidmaatschap. In dat geval blijft het bepaalde in artikel 5 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten.

  • 2.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering ten minste drie dagen tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, behoudens de situaties waarin sprake is, of dient te zijn, van spoedberaad.

  • 4.

    De commissie vergadert niet indien niet een meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

  • 5.

    Van de vergaderingen wordt een afsprakenlijst opgesteld, die niet openbaar wordt gemaakt.

  • 6.

    De commissie kan gebruikmaken van externe deskundige ondersteuning in de voorbereiding op de sollicitatieprocedure.

  • 7.

    De commissie kan gebruikmaken van externe deskundige ondersteuning voor de beoordeling van kandidaten ten aanzien van persoons- en bestuursstijlkenmerken.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie, met inbegrip van de voorzitter, de secretaris en de adviseurs van de commissie, hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect als lid, voorzitter, secretaris of adviseur van de commissie, aan hen mondeling of schriftelijk ter kennis is gebracht.

  • 2.

    De commissie legt in elke vergadering overeenkomstig het bepaalde in artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding op omtrent de inhoud van de stukken en omtrent het verhandelde tijdens de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het eerste en tweede lid wordt voldaan.

  • 4.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in stukken noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 2.

  • 5.

    Noch de commissie, noch de raad zal de geheimhouding, waartoe het tweede lid oproept, opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Het verslag en de bijbehorende conceptaanbeveling, bedoeld in artikel 2, wordt vastgesteld bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen, waarbij ieder lid van de commissie één stem heeft; de commissie streeft naar unanimiteit bij de besluitvorming.

  • 2.

    Het gevoel van de minderheid wordt desgewenst in het verslag gemeld.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen over het uit te brengen verslag, wordt, indien de commissie niet voltallig is, het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Staken de stemmen in een voltallige vergadering of is, bij een onvoltallige vergadering, uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad en de commissaris gebracht.

Artikel 7 Ontbinding commissie

  • 1.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag, volgende op die waarop aan de raad is bekendgemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie draagt er samen met de secretaris zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in verzegelde enveloppen en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats; hij draagt er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt; in deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en sub c. van de Archiefwet gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor de periode van 75 jaar.

  • 4.

    De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de commissaris of van de kandidaten, worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

  • 5.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan.

  • 2.

    Deze verordening vervalt op de dag waarop de burgemeester is benoemd, behoudens het gestelde over de geheimhouding in artikel 5.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Stadskanaal 2009".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 9 maart 2009.
De raad
de raadsgriffier, de voorzitter

Bijlage

Profielschets burgemeester 2009

In het midden van de 19e eeuw ontstond langs het Stadskanaal een "boomtown". Men leefde in een sfeer waarin niet alleen alles mogelijk was, het werd ook daadwerkelijk uitgevoerd. Velen waren bevangen door de pioniersgeest. Met een ongekende durf en een enorme arbeidsinspanning werden in de Groninger Veenkoloniën steeds weer uiteenlopende bestaansbronnen aangeboord en ontwikkelde zich daar een, naar Nederlandse begrippen, indrukwekkende economische activiteit. De geschiedenis van Stadskanaal laat zien waartoe een ondernemende bevolking in staat is.

1. Profiel van de gemeente

Algemeen

Met ruim 33.400 inwoners is Stadskanaal (11.994 ha.) één van de grootste gemeenten van Noordoost-Nederland. De gemeente Stadskanaal is in 1969 ontstaan uit de gemeente Onstwedde en een deel van de gemeente Wildervank.

De gemeente bestaat uit de hoofdkernen Stadskanaal, Musselkanaal, Onstwedde, Mussel, Alteveer en Vledderveen en heeft daarnaast nog een aantal buurtschappen: Barlage, Blekslage, Braamberg, Eerste Oomsberg, Höchte, Höfte, Holte, Horsten, Kopstukken, Oomsberg, Smeerling, Sterenborg, Ter Maarsch, Ter Wupping, Veenhuizen, Vledderhuizen, Vosseberg en Wessinghuizen.

Landschap

Het Stadskanaal diende ervoor de handelspositie van de stad Groningen te versterken. Vervoer van turf en agrarische producten maakten het kanaal tot een belangrijke transportroute. De laatste jaren is het kanaal een belangrijke vaarroute voor de recreatievaart geworden.

In de gemeente treft men twee karakteristieke landschappen aan, elk met eigen aantrekkelijke kanten: het veenkoloniale langgerekte kanaallandschap en het lichtglooiende Westerwoldse zandlandschap met bossen, grillige stroompjes en weilanden.

Regiofunctie

De kern Stadskanaal heeft een belangrijke verzorgingsfunctie voor de regio. Het verzorgingsgebied telt ongeveer 80.000 inwoners. Voorzieningen op het terrein van onderwijs, zorg, sport en cultuur zijn in hoge mate afgestemd op deze regionale functie.

Stadskanaal en Musselkanaal hebben een goed en uitgebreid winkelcentrum.

Om die positie te behouden en uit te bouwen, is het gewenst het verblijfsklimaat in het centrum van Stadskanaal continue te verbeteren en de kwaliteit van het voorzieningenniveau steeds te verhogen.

De gemeente heeft daarbij een regierol in zaken op de agenda zetten, faciliteren en initiëren, daar waar het niet vanzelf tot stand komt.

Bedrijvigheid

Stadskanaal heeft een prima logistieke infrastructuur en ligt centraal in het kwadrant A28 - A7 - A31 - A37. Er zijn voldoende ontwikkelings- en expansiemogelijkheden voor nieuwe en bestaande bedrijven. Opvallend zijn de dynamiek, de ondernemersgeest en de doe-mentaliteit van de inwoners.

Het ondernemersklimaat kenmerkt zich door een groeipotentie, durf en pioniersgeest.

Zo’n 250 bedrijven hebben zich in de gemeente Stadskanaal gevestigd. In en nabij de gemeente ligt een drietal bedrijventerreinen: Bedrijvenpark Stadskanaal, Bedrijventerrein Dideldom en Bedrijvenpark Zuid-Groningen.

Speerpunten

De gemeente hecht bijzonder grote waarde aan groei van de economische ontwikkeling in de regio en ziet daarbij voor zichzelf een aanjagende rol. Op het punt van werkgelegenheid heeft het ontwikkelen en uitvoeren van integraal arbeidsmarktbeleid prioriteit. De relatief hoge werkloosheid en het lage opleidingsniveau van een deel van de beroepsbevolking spelen daarbij een rol.

De directe leefomgeving neemt in het gemeentelijke beleid een centrale plaats in. De integrale wijkaanpak vormt een rode draad door diverse beleidsthema’s heen. Communicatie, betrokkenheid en inspraak van burgers is daarbij essentieel.

Op het vlak van dienstverlening en openbaar bestuur staat het bieden van snelheid, toegankelijkheid en helderheid aan klanten voorop. De komende jaren zal informatietechnologie beter worden ingezet, de loketfunctie worden uitgebouwd en de regeldruk en bureaucratie worden verminderd.

Transparantie, betrokkenheid, inspraak en samenwerking met alle geledingen in de samenleving staan hoog in het vaandel.

Veel waarde wordt gehecht aan regionale samenwerking. De invulling van de "Agenda voor de Veenkoloniën" vormt daarin een belangrijk instrument. De gemeente ziet daarbij voor zichzelf een regiefunctie. Specifiek richt de gemeente zich in de huidige periode op samenwerking met de gemeente Vlagtwedde en de omliggende gemeenten.

De gemeente wil een excellente woongemeente met durf zijn. Een gemeente:

  • -

    die haar inwoners goed onderwijs, alle zorg die zij nodig hebben, veiligheid en welzijnsmogelijkheden biedt;

  • -

    waarin middelgrote en kleinere bedrijven floreren;

  • -

    die goed bereikbaar is en mede daardoor haar regiofunctie verbetert;

  • -

    waar toerisme en recreatie speerpunten zijn.

Gemeenteraad

De raad van de gemeente Stadskanaal bestaat uit 23 leden, verdeeld over 5 fracties.

PvdA

10 zetels

CDA

5 zetels

ChristenUnie

4 zetels

VVD

2 zetels

Gemeentebelangen Stadskanaal

2 zetels

Burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders heeft vier wethouders (2 PvdA, 1 CDA en 1 VVD).

Ambtelijke organisatie

In de ambtelijke organisatie (233 fte) zijn verantwoordelijkheden laag gelegd. Onder het directieteam fungeert slechts één niveau van leidinggevenden. De organisatie bestaat uit een achttal compacte eenheden, die zijn ingericht volgens een gekanteld model en vraaggestuurd werken.

Stadskanaal was de eerste ISO-gecertificeerde (ISO 9001:2000 ) gemeente in Europa.

2. Taken en rollen burgemeester

Voorzitter

De burgemeester is zowel voorzitter van de raad als van het college van burgemeester en wethouders. Van belang is dat hij duidelijk scheiding kan aanbrengen tussen zijn rollen als raadsvoorzitter, collegevoorzitter en portefeuillehouder.

De burgemeester is meer agendavormend dan -volgend, is resultaatgericht en bewaakt de kwaliteit en consistentie van de besluitvorming.

Hij is in staat vergaderingen efficiënt en plezierig te leiden en kan discussie losweken.

Als voorzitter van het college geeft de burgemeester de wethouders ruimte bij de invulling van de eigen portefeuille en legt hij de nadruk op teambuilding en collegiale verantwoordelijkheid.

Portefeuillehouder

De huidige burgemeester beheert de volgende portefeuilles: openbare orde en veiligheid, bestuurlijke, interne en juridische zaken, burgerzaken, voorlichting, public relations en mediabeleid, middenstand en marktzaken, volksgezondheid, acquisitie, regionale samenwerking en buitenlandse contacten.

Vertegenwoordiger

Van de burgemeester vragen wij dat hij Stadskanaal op een optimale manier vertegenwoordigt en profileert. Belangrijke aandachtspunten zijn het op een positieve manier op de kaart zetten en houden van Stadskanaal en het creëren en handhaven van werkgelegenheid. Wij verwachten van de burgemeester dat hij oog heeft voor de gemeentelijke belangen en dat hij een actieve rol speelt in het benutten en uitbouwen van contacten in de landelijke en provinciale politiek en in het bedrijfsleven. De burgemeester heeft daarom voldoende gebleken kaliber om op een landelijk podium op te treden. De burgemeester kent de weg in Den Haag.

De burgemeester is ook een burgemeester tussen de mensen. Hij is beschikbaar en bereikbaar voor iedereen die contact met hem wil.

3. Het profiel van de burgemeester

Basiscondities

De basiscondities beschrijven kenmerken waarover iedere burgemeester in Nederland dient te beschikken.

Het gaat om:

  • -

    identificatie;

  • -

    bindend vermogen;

  • -

    integriteit;

  • -

    onafhankelijkheid;

  • -

    stressbestendigheid;

  • -

    signaalgevoeligheid.

Bestuursstijlen

De te benoemen burgemeester heeft een externe focus en wordt in hoofdzaak als een netwerker herkend.

De burgemeester ziet er een uitdaging in nieuwe mogelijkheden en kansen te creëren en is in staat zelf als boegbeeld te fungeren. Bovendien biedt hij anderen de kans zich te profileren.

De burgemeester opent deuren, legt nieuwe contacten, biedt toegang tot nieuwe externe middelen, bronnen en invloedssferen en kan met overtuiging een klimaat voor verandering en vernieuwing scheppen.

Bestuursvaardigheden

Met het oog op de gewenste bestuursstijl zijn met name de volgende bestuursvaardigheden relevant voor de burgemeester:

  • -

    Sociabel:

  • het vlot en efficiënt leggen en onderhouden van contacten.

  • -

    Communicatief:

  • ideeën en feiten in begrijpelijke taal voor anderen duidelijk maken.

  • -

    Doorzettingsvermogen:

  • gedurende een lange periode actief zijn als de functie dat vraagt; uithoudingsvermogen hebben.

  • -

    Daadkracht:

  • kansen signaleren en ernaar handelen.

  • -

    Onderhandelingsvaardigheid:

  • weet successen te behalen in overlegsituaties, verbindt belangen en standpunten en komt tot gedragen oplossingen.

  • -

    Vernieuwingskracht:

  • in staat om noodzakelijke vernieuwingen te signaleren, te stimuleren en er draagvlak voor te krijgen.

  • -

    Doelgerichtheid:

  • op effectieve wijze doelen en prioriteiten en benodigde acties aangeven.

Verdere invulling

  • -

    De burgemeester moet ten minste zes jaar aan de gemeente verbonden blijven.

  • -

    Kwaliteit staat bij de keuze voor een burgemeester voorop. Sekse, politieke voorkeur en dergelijke spelen geen rol.

  • -

    De burgemeester heeft aantoonbare relevante politieke en/of (private) bestuurlijke ervaring en een academisch werk- en denkniveau.

  • -

    Van de te benoemen burgemeester wordt verwacht dat hij binnen een jaar daadwerkelijk in de gemeente woonachtig zal zijn.

  • -

    Een assessment kan onderdeel van de selectieprocedure zijn. Dat assessment zal dan gericht zijn op de hiervoor genoemde bestuurscompetenties.