Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656131
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR656131/1
Nota Reserves en Voorzieningen 2021
Geldend van 02-04-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021
Intitulé
Nota Reserves en Voorzieningen 2021De raad van de gemeente Stede Broec;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2020;
Gelet op artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Stede Broec;
besluit:
- 1.
De Nota reserves en voorzieningen 2021 vaststellen en
- 2.
De Reserve planschade, de Reserve stormschade, de Reserve wachtgelden wethouders, de Reserve duurzaamheidsfonds en de Reserve sport- en spelmateriaal per 1-1-2021 opheffen. De saldi vrij laten vallen ten gunste van het verwachte begrotingsresultaat 2021.
1. Inleiding
In de financiële verordening staat dat de raad de nota reserves en voorzieningen vaststelt. Met deze nota wordt het beleid ten aanzien van de reserves en voorzieningen voorgeschreven. Deze nieuwe nota actualiseert het beleid en sluit aan op de veranderde regelgeving.
In bijlage 1 is een overzicht van reserves en voorzieningen met de stand per 31-12-2019 opgenomen.
In bijlage 2 zijn de relevante artikelen van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen.
2. Regelgeving
Het kader voor de reserves en voorzieningen wordt gevormd door het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en de Financiële verordening 2017 Stede Broec. Het BBV is verder uitgewerkt in een aantal notities van de Commissie BBV (denk aan de Notitie Rente en de Notitie grondexploitaties) met stellige uitspraken en aanbevelingen. Deze zijn, indien van belang, verwerkt in deze nota. De relevante artikelen van het BBV voor deze nota zijn opgenomen in een bijlage.
3. Begripsomschrijvingen
3.1 Algemeen
Reserves en voorzieningen worden beiden aan de passiefzijde van de balans gepresenteerd. De reserves behoren tot het eigen vermogen en de voorzieningen tot het vreemd vermogen.
3.2 Reserves
Reserves zijn vermogensbestanddelen die als eigen vermogen zijn aan te merken. In de balans worden de reserves onderscheiden naar de algemene reserve en de bestemmingsreserves (artikel 42 en 43 BBV).
3.2.1 Algemene reserve
Dit is een reserve waaraan de raad geen bestemming heeft gegeven. Het rekeningresultaat wordt in de regel jaarlijks verrekend met de algemene reserve. De algemene reserve wordt tevens gebruikt als weerstandscapaciteit om niet begrote kosten te dekken. De omvang van de algemene reserve wordt dus bepaald door de benodigde weerstandscapaciteit (zie verder 4.5 Weerstandsvermogen).
3.2.2 Bestemmingsreserve
Dit zijn reserves waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven. De bestemmingsreserves zijn door de raad ingesteld voor het kunnen realiseren van een specifiek doel. De raad is overigens vrij om de bestemming van deze reserves te wijzigen.
Hieronder vallen ook de reserves welke zijn gevormd ter dekking van kapitaallasten.
3.3 Voorzieningen
Voorzieningen worden voor de balans aangemerkt als vreemd vermogen. Zij geven een schatting van de voorzienbare lasten in verband met risico’s en verplichtingen waarvan de omvang en/of tijdstip van optreden per balansdatum min of meer onzeker zijn en die oorzakelijk samenhangen met de periode voorafgaand aan die datum. De middelen welke zijn toegevoegd aan een voorziening zijn niet vrij te besteden.
Een voorziening wordt gevormd:
- -
Voor verplichtingen, verliezen en risico’s (artikel 44 lid 1a en 1b BBV);
- -
Ter egalisering van kosten (artikel 44 lid 1c BBV);
- -
Voor bijdragen aan toekomstige investeringen waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35 eerste lid, onder b van het BBV (artikel 44 lid 1d BBV) en
- -
Voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is (artikel 44 lid 2 BBV).
Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen, die te zijner tijd schulden kunnen worden, zoals juridische claims in afwachting van een uitspraak van de rechter. Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen samenhangend met het in de tijd onregelmatig gespreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld voor groot onderhoud. Verder kunnen voorzieningen een schatting betreffen van de lasten voortvloeiend uit risico’s die samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals bijvoorbeeld reorganisaties.
Voorzieningen moeten naar beste schatting dekkend zijn voor de achterliggende verplichtingen en risico’s. Bij voorzieningen is er voor de raad inhoudelijk gezien geen expliciete keuzemogelijkheid, vanwege het verplichtende karakter. Indirect kan de raad echter wel invloed uitoefenen op de hoogte van een voorziening. Dit geldt bijvoorbeeld bij onderhoudsvoorzieningen, waarbij het gewenste kwaliteitsniveau bepalend is voor het bedrag dat jaarlijks in een voorziening wordt gestort (denk aan gebouwen en wegenonderhoud). Als onderligger voor de voorzieningen wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van beheerplannen. De onderbouwing, planning van de uitgaven en de voeding van de voorzieningen zijn in de beheerplannen opgenomen en in de tijd uitgezet. Vereist is dat periodiek beheerplannen worden geëvalueerd en dienovereenkomstig, indien noodzakelijk, worden bijgesteld.
3.4 Functies reserves en voorzieningen
In het totale financiële beleid hebben de reserves en voorzieningen verschillende functies, te weten:
- a)
de bufferfunctie;
- b)
de bestedingsfunctie;
- c)
de financieringsfunctie
- d)
de verplichtingenfunctie;
- e)
de egalisatiefunctie.
3.4.1 De bufferfunctie
Dit is de belangrijkste functie van het eigen vermogen. Met name de algemene reserve dient als bufferfunctie voor het opvangen van eventuele onvoorziene uitgaven (incidenteel) waarmee in de planning geen rekening is gehouden en die noodzakelijkerwijs dienen plaats te vinden. Hierbij kan men denken aan:
- -
Financiële risico's waarvoor geen bestemmingsreserve of voorzieningen zijn gevormd, of waarvoor elders in de begroting geen financiële middelen zijn gereserveerd, omdat er nog geen getrouwe kwantificering van de risico's kan plaatsvinden;
- -
Het opvangen van eventuele jaarrekeningtekorten;
- -
Het incidenteel opvangen van een (deel van) eventueel begrotingstekort.
3.4.2 De bestedingsfunctie
De overige reserves en voorzieningen zijn, al dan niet verplicht, in het leven geroepen om besteed te worden aan een van tevoren bepaald doel. Bij de zogenaamde bestemmingsreserves ligt het bestedingsdoel vast. Bij reserves met een bestedingsfunctie is een onderscheid te maken tussen:
- -
eenmalige, op korte termijn te realiseren doelen, meestal in de investeringssfeer en
- -
in de tijd gezien ongelimiteerde doelen, waarvoor steeds naar behoefte een beroep op de reserve wordt gedaan.
3.4.3 De financieringsfunctie
Door het vormen van reserves (eigen vermogen) en voorzieningen (vreemd vermogen) wordt vermogen afgezonderd voor toekomstige bestedingen. Door reserves en voorzieningen in te zetten, kan het beroep op overige financieringsbronnen worden beperkt.
3.4.5 De verplichtingenfunctie
De verplichtingenfunctie heeft betrekking op voorzieningen. Een voorziening heeft een karakter van een verplichting die de gemeente is aangegaan en waarvoor de benodigde middelen beschikbaar moeten zijn. Bijvoorbeeld pensioen- en wachtgeldverplichtingen van wethouders.
3.4.6 De egalisatiefunctie
Hiermee wordt het mogelijk gemaakt noodzakelijke aanpassingsprocessen geleidelijk te laten verlopen. Er ontstaat zodoende een regelmatige verdeling over de jaren heen, mede om ongewenste schommelingen (pieken en dalen) in de tarieven en het resultaat te voorkomen.
4. Beleid
4.1 Presentatie
Jaarlijks wordt bij de begroting inzicht geboden in de stand van zaken met betrekking tot alle reserves en voorzieningen, inclusief de beoogde onttrekkingen/aanwendingen en stortingen. In de jaarstukken worden de aard en de reden en de wijzigingen daarin van elke reserve en voorziening, alsmede de toevoegingen en onttrekkingen/aanwendingen, toegelicht. Per reserve en voorziening wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven.
4.2 Bevoegdheden
Het instellen, wijzigen en opheffen van reserves is gelet op het budgetrecht in principe een bevoegdheid van de raad. Hieronder worden de bevoegdheden verder toegelicht.
4.2.1 Instellen en opheffen reserves en voorzieningen
Het instellen en opheffen gebeurt bij besluit van de raad. In het raadsbesluit voor het instellen
dient in ieder geval opgenomen te worden: het doel, de gewenste hoogte, de voeding, de onderbouwing (bijvoorbeeld een meerjarenonderhoudsplan) en het verloop van de toevoegingen cq. onttrekkingen/aanwendingen.
Het aantal en de omvang van de reserves wordt zoveel mogelijk beperkt. Het doel van de gemeente is niet om eigen vermogen op te bouwen. Daarbij hoeft niet elk risico worden afgedekt met een aparte reserve. Dit kan ook middels de algemene reserve.
4.2.2 Storting en onttrekking reserves
In de begroting wordt een zo reëel mogelijk beeld gegeven van de stortingen en onttrekkingen van de reserves in een bepaald jaar. Mutaties in reserves zijn alleen toegestaan wanneer deze zijn gedekt door een voor 31 december van het verslagjaar genomen raadsbesluit dan wel wanneer door de raad een besluit is genomen om bepaalde (toekomstige) baten en/of lasten te muteren in een bepaalde reserve.
De raad kan de bevoegdheid ook bij het college neerleggen, maar dient hiertoe wel een specifiek besluit te nemen.
Negatieve bestemmingsreserves zijn niet toegestaan.
4.2.3. Toevoeging en aanwending voorzieningen
Zoals al is vermeld, dient een voorziening de omvang te hebben van de betreffende verplichting (of risico). De voeding van de voorzieningen vindt plaats via de exploitatie en deze vereisen een besluit van de raad. Het college is bevoegd over de voorzieningen te beschikken.
Negatieve voorzieningen zijn niet toegestaan.
4.3 Mutaties tussen reserves
Mutaties tussen bestemmingsreserves van verschillende programma’s moeten via het overzicht van baten en lasten, onderdeel mutaties in reserves, worden verwerkt. Ook indien er sprake is van en naar de algemene reserve. Overboekingen tussen bestemmingsreserves die behoren tot hetzelfde programma kunnen eventueel rechtstreeks tussen de betreffende reserves plaatsvinden.
4.4 Rentebeleid
Vanwege de eenvoud en de transparantie wordt geen rente toegevoegd aan reserves en voorzieningen, tenzij de waardering van de voorziening tegen contante waarde is of de voorziening als gevolg van bijdragen van derden dit verplicht stelt.
4.5 Weerstandsvermogen
Er doen zich ook risico’s voor die nog niet zo concreet zijn dat er al een bestemmingsreserve of een voorziening voor kan worden gevormd. Op basis van het BBV dienen deze risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting te worden opgenomen. Deze verplichting geldt ook bij de jaarrekening, de paragraaf bevat dan de verantwoording van hetgeen in de overeenkomstige paragraaf in de begroting is opgenomen. Het weerstandsvermogen bestaat uit de relatie tussen enerzijds de weerstandscapaciteit (de middelen en mogelijkheden waarover de gemeente beschikt om niet begrote kosten die onverwachts en substantieel zijn structureel te dekken) en anderzijds alle risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die van materiële betekenis kunnen zijn in relatie tot de financiële positie. Het gaat om die elementen, waarmee tegenvallers eventueel bekostigd kunnen worden, bijvoorbeeld de algemene reserve, maar ook de onbenutte belastingcapaciteit. Voor het bepalen van de hoogte van de weerstandscapaciteit heeft uw raad de nota weerstandsvermogen: risicomanagement en weerstandscapaciteit vastgesteld.
5. Slotbepalingen
5.1 Intrekken oude nota en overgangsrecht
De nota reserves en voorzieningen in Stede Broec uit 2006 wordt ingetrokken per 1 januari 2021.
Deze nota blijft van toepassing op de jaarrekening en het jaarverslag 2020.
5.2 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze nota treedt in werking op 1 januari 2021.
Deze nota wordt aangehaald als: Nota reserves en voorzieningen 2021 Stede Broec.
Ondertekening
Aldus besloten door de raad van de gemeente Stede Broec in zijn openbare vergadering van 17 december 2020.
de griffier,
Y.P.A. Hermans
De voorzitter,
R.A.P. Wortelboer
Bijlage 1: Overzicht van reserves en voorzieningen per 31-12-2019
Naam |
Algemene reserve |
Type |
Algemene reserve (vrij aanwendbaar) |
Functie |
Buffer |
Doel |
Opvangen van eventuele onvoorziene uitgaven en negatieve jaarresultaten. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 4.311.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
Wordt in de begroting bepaald op basis van het weerstandsvermogen. |
Toevoegingen |
Positieve jaarresultaten en incidentele baten welke niet worden ingezet om lasten te dekken. |
Onttrekkingen |
Negatieve jaarresultaten, toevoegingen aan bestemmingsreserves of voorzieningen en dekking van incidentele lasten in de exploitatie. |
Ontwikkelingen |
De algemene reserve dient als buffer voor het opvangen van de risico’s. Jaarlijks bij de jaarrekening worden de risico’s gekwantificeerd. Toen dit nog niet bekend was heeft de raad tot een minimale omvang van € 4,0 miljoen besloten. De omvang van de risico’s was op 31-12-2019 € 1.637.000. |
Advies |
Handhaven |
Naam |
Grondbedrijf |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Buffer |
Doel |
Buffer voor financiële tegenvallers van bouwgrondexploitaties. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 728.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Bij positieve resultaten op grondexploitaties. |
Onttrekkingen |
Onttrekkingen uit deze reserve vinden plaats indien er een voorziening moet worden getroffen voor een complex waar (tussentijds) een tekort wordt voorzien. Bij het afsluiten van een complex met een onvoorzien negatief saldo vindt er eveneens een onttrekking plaats. |
Ontwikkelingen |
De grondexploitaties worden jaarlijks geactualiseerd. Voor de verwachte verliezen is een voorziening (Sanering grondbedrijf) gevormd. |
Advies |
Handhaven |
Naam |
Planschade |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van kosten naar aanleiding van planschade. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 25.000 |
Maximale omvang |
N.v.t |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
N.v.t. |
Onttrekkingen |
Voor kosten naar aanleiding van planschades. |
Ontwikkelingen |
De afgelopen jaren zijn er geen planschades uitbetaald. Het beleid is om dit risico af te wentelen op de ontwikkelaar. |
Advies |
De reserve opheffen. Dit risico opnemen in de risico-inventarisatie en het saldo toevoegen aan de algemene reserve waardoor het onderdeel wordt van het weerstandsvermogen. |
Naam |
Omgevingsfonds |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten in de openbare ruimte rondom huurwoningen. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 43.000 |
Maximale omvang |
N.v.t |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
N.v.t. |
Onttrekkingen |
Voor kosten in de openbare ruimte rondom huurwoningen. De Woonschakel en de gemeente maken afspraken. |
Ontwikkelingen |
De Woonschakel en de gemeente hebben deze reserve gevoed. Er zijn geen plannen. Beide partijen hebben periodiek overleg. |
Advies |
Handhaven. Bedenk samen met De Woonschakel plannen, zodat het saldo wordt ingezet. Zodra het saldo nihil is de reserve opheffen. |
Naam |
Kunst- en cultuurfonds |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten voor aanschaf en plaatsing van kunstwerken en kunstobjecten en kosten van culturele projecten en manifestaties. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 47.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Ontwikkelingen |
Voor de dekking van de kosten welke zijn opgenomen in de CUP is er € 50.000 onttrokken. |
Advies |
Handhaven |
Naam |
Kunstexposities gemeentehuis |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten voor het houden van kunstexposities in het gemeentehuis. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 3.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Advies |
Handhaven |
Naam |
Stormschade |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten naar aanleiding van stormschades aan niet-verzekerde eigendommen. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 25.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Ontwikkelingen |
De laatste jaren zijn geen bedragen onttrokken of gestort. |
Advies |
De reserve opheffen. Dit risico opnemen in de risico-inventarisatie en het saldo toevoegen aan de algemene reserve waardoor het onderdeel wordt van het weerstandsvermogen. |
Naam |
Duurzaamheidsfonds |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van kosten bij het vervullen van een voorbeeldfunctie op het gebied van duurzaamheid en milieu. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
€ 10.000 per jaar. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Ontwikkelingen |
Ter dekking van de kosten van het CUP is € 40.000 aan de reserve onttrokken. De energietransitie is een ambitie van alle overheden gemeente. |
Advies |
Geen bedrag meer storten in 2020. De reserve opheffen en het saldo toevoegen aan de algemene reserve waardoor het onderdeel wordt van het weerstandsvermogen. |
Naam |
Wachtgeld wethouders |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten voor wachtgeld wethouders. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 199.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
N.v.t. |
Toevoegingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Ontwikkelingen |
Voor de toekomstige verplichtingen is ook een voorziening gevormd. |
Advies |
De reserve opheffen. Dit risico opnemen in de risico-inventarisatie en het saldo toevoegen aan de algemene reserve waardoor het onderdeel wordt van het weerstandsvermogen. |
Naam |
Sociaal Domein |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Buffer- en egalisatiefunctie |
Doel |
De gelden die bestemd zijn voor het Sociaal domein beschikbaar te laten blijven voor het Sociaal Domein en tevens op deze wijze de schommelingen in de uitgaven op te kunnen vangen en ter dekking van eventuele risico’s. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 0 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Batige saldi op de budgetten van het Sociaal Domein worden gestort. |
Onttrekkingen |
Nadelige saldi op de budgetten worden onttrokken. |
Ontwikkelingen |
In de Najaarsnota 2020 is besloten om een bedrag te storten. De uitkering voor het Sociaal domein is onderdeel van de algemene uitkering en geen aparte uitkering meer. |
Advies |
De reserve handhaven. Voor het Sociaal domein is een taakstelling in de begroting opgenomen. Dit is een risico. Een eventueel tekort kan worden opgevangen met een eventueel saldo in de reserve. |
Naam |
Sport- en spelmateriaal |
Type |
Bestemmingsreserve |
Functie |
Bestedingsfunctie |
Doel |
Ter dekking van de kosten voor nieuw sport- en spelmateriaal, culturele projecten en –manifestaties. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 43.000 |
Maximale omvang |
N.v.t. |
Minimale omvang |
€ 0 |
Toevoegingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Onttrekkingen |
Op basis van een raadsbesluit. |
Ontwikkelingen |
Voor de uitvoering van het CUP is € 87.000 onttrokken. |
Advies |
De reserve opheffen. Het saldo toevoegen aan de algemene reserve. |
Naam |
Pensioenen wethouders |
Type |
Voorziening |
Functie |
Verplichting |
Doel |
Dekking van de toekomstige pensioengeldverplichtingen voor (ex) wethouders of diens nabestaanden, voor zover deze niet elders zijn ondergebracht. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 1.157.000 |
Benodigd saldo |
Wordt periodiek geactualiseerd. |
Toevoegingen |
Op basis van actuariële berekeningen. |
Aanwendingen |
Uitbetaling van pensioenen aan (ex)wethouders of diens nabestaanden. |
Ontwikkelingen |
N.v.t. |
Advies |
Handhaven. |
Naam |
Voorziening wachtgelden |
Type |
Voorziening |
Functie |
Verplichting |
Doel |
Dekking van de toekomstige wachtgeldverplichtingen van voormalige bestuurders. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 534.000 |
Benodigd saldo |
Wordt periodiek geactualiseerd. |
Toevoegingen |
Op basis van berekeningen. |
Aanwendingen |
Uitbetaling van wachtgeld aan ex-bestuurders. Momenteel € 84.000 per jaar. |
Ontwikkelingen |
De huidige wachtgeldverplichting bestaat tot en met 2026. |
Advies |
Handhaven. |
Naam |
Voorziening riolering |
||||
Type |
Voorziening |
||||
Functie |
Bijdrage van derden met een verplichte bestedingsrichting |
||||
Doel |
Het opvangen van schommelingen in de begrote tekorten en overschotten binnen de exploitatie van de riolering. Het rioleringsplan (GRP) is de basis voor het vaststellen van de tarieven en het verloop van deze voorziening. Het doel van de voorziening is te komen tot egalisatie van de lasten. De lasten van de riolering bestaan uit (groot) onderhoud en de kapitaallasten van de huidige investeringen. |
||||
Saldo 31-12-2019 |
€ 3.863.000 |
||||
Benodigd saldo |
Op basis van het GRP. |
||||
Toevoegingen |
Het voordelig exploitatiesaldo. |
||||
Aanwendingen |
Het nadelig exploitatiesaldo. |
||||
Ontwikkelingen |
De benodigde hoogte van de voorziening voor riolering wordt beoordeeld bij het opstellen van het GRP. Eind 2019 is het GRP Stede Broec 2019-2022 vastgesteld. |
||||
Advies |
Handhaven. |
||||
Meerjarenraming begroot per 31-12 |
2020 € 2.658.000 |
2021 € 2.501.000 |
2022 € 2.425.000 |
2023 € 2.589.000 |
2024 € 2.726.000 |
Naam |
Voorziening afvalinzameling |
Type |
Voorziening |
Functie |
Egalisering |
Doel |
Het opvangen van schommelingen in de begrote tekorten en overschotten binnen de exploitatie van de afvalinzameling. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 0 |
Benodigd saldo |
N.v.t. |
Toevoegingen |
Het voordelig exploitatiesaldo. |
Aanwendingen |
Het nadelig exploitatiesaldo. |
Ontwikkelingen |
N.v.t. |
Advies |
Handhaven. |
Naam |
Voorziening groot onderhoud gebouwen |
||||
Type |
Voorziening |
||||
Functie |
Egalisering |
||||
Doel |
Dekking kosten groot onderhoud gebouwen. |
||||
Saldo 31-12-2019 |
€ 1.403.000 |
||||
Benodigd saldo |
Op basis van de planning. |
||||
Toevoegingen |
Op basis van de planning. |
||||
Aanwendingen |
De werkelijke kosten voor groot onderhoud gebouwen. |
||||
Ontwikkelingen |
N.v.t. |
||||
Advies |
Handhaven. |
||||
Meerjarenraming begroot per 31-12 |
2020 € 1.015.000 |
2021 € 878.000 |
2022 € 1.061.000 |
2023 € 648.000 |
2024 € 717.000 |
Naam |
Groot onderhoud bruggen |
||||
Type |
Voorziening |
||||
Functie |
Egalisering |
||||
Doel |
Dekking kosten groot onderhoud bruggen op basis van een planning. |
||||
Saldo 31-12-2019 |
€ 148.000 |
||||
Benodigd saldo |
Op basis van de planning. |
||||
Toevoegingen |
Op basis van de planning. |
||||
Aanwendingen |
De werkelijke kosten voor groot onderhoud bruggen. |
||||
Ontwikkelingen |
Plan wordt in 2022 geactualiseerd. |
||||
Advies |
Handhaven |
||||
Meerjarenraming begroot per 31-12 |
2020 € 23.000 |
2021 € 2.000 |
2022 € 5.000 |
2023 € 29.000 |
2024 € 69.000 |
Naam |
Groot onderhoud waterwegen |
Type |
Voorziening |
Functie |
Egalisering |
Doel |
Dekking kosten groot onderhoud waterwegen op basis van een planning. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 10.000 |
Benodigd saldo |
Op basis van de planning. |
Toevoegingen |
Op basis van de planning. |
Aanwendingen |
De werkelijke kosten voor groot onderhoud waterwegen. |
Ontwikkelingen |
Het beheer van de waterwegen wordt overgedragen aan het hoogheemraadschap. Hiermee komt de verplichting voor het beheer te vervallen. Met de Najaarsnota 2020 is besloten de voorziening op te heffen. |
Naam |
Sanering grondbedrijf |
Type |
Voorziening |
Functie |
Verwachte verliezen |
Doel |
Dekking verwachte verliezen bouwgrondexploitaties. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 1.068.000 |
Benodigd saldo |
Op basis van de bouwgrondexploitaties. |
Toevoegingen |
Op basis van de (actualisering van de) bouwgrondexploitaties. |
Aanwendingen |
Werkelijke verliezen bij afwikkeling bouwgrondexploitaties. |
Ontwikkelingen |
Verwachte verliezen alleen nog voor plan Streekhof. |
Advies |
Handhaven. |
Naam |
Dubieuze debiteuren |
Type |
Voorziening |
Functie |
Verwachte verplichtingen |
Doel |
Dekking oninbare debiteuren. |
Saldo 31-12-2019 |
€ 32.000 |
Benodigd saldo |
Op basis van risico inschatting. |
Toevoegingen |
Op basis van het benodigde saldo naar aanleiding van de risico inschatting. |
Aanwendingen |
Afboeking van de oninbare debiteuren. |
Ontwikkelingen |
N.v.t. |
Advies |
Handhaven. |
Bijlage 2: Relevante artikelen BBV
De belangrijkste wettelijke voorschriften voor reserves en voorzieningen zijn vastgelegd in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (hierna te noemen BBV). Hieronder wordt op de belangrijkste regelgeving in relatie tot de reserves en voorzieningen ingegaan.
- •
Artikel 42 BBV
- 1.
Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en het gerealiseerde resultaat volgend uit het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening.
- 2.
Het in het eerste lid bedoelde resultaat wordt afzonderlijk opgenomen als onderdeel van het eigen vermogen.
- 1.
- •
Artikel 43 BBV
- 1.
In de balans worden de reserves onderscheiden naar:
- a.
de algemene reserve;
- b.
de bestemmingsreserves.
- a.
- 2.
Een bestemmingsreserve is een reserve waaraan de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven.
- 1.
Toelichting: de algemene reserve is binnen het budgetrecht van de raad vrij besteedbaar, aan bestemmingsreserves heeft de raad via besluitvorming een doel gekoppeld.
- •
Artikel 44 BBV
- 1.
Een voorzieningen wordt gevormd wegens:
- a.
verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten;
- b.
op de balansdatum bestaande risico's ter zake van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten;
- c.
kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren.
- d.
de bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven als bedoeld in artikel 35, eerste lid, onder b;
- a.
- 2.
Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden, met uitzondering van de voorschotbedragen, bedoeld in artikel 49, onderdeel b.
- 3.
Voorzieningen worden niet gevormd voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume.
- 1.
Toelichting: Het gaat bij voorzieningen om min of meer onzekere verplichtingen, die te zijner tijd schulden kunnen worden, zoals juridische claims in afwachting van een uitspraak en dergelijke (1a. en b.). Ook kunnen voorzieningen betrekking hebben op verplichtingen samenhangend met het in de tijd onregelmatig gespreid zijn van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld groot onderhoud (1c.). Daarnaast zijn er voorzieningen getroffen voor rioolbeheer en afvalstoffenheffing (1d.).
- •
Artikel 54 BBV
- 1.
In de toelichting op de balans bij de jaarrekening worden de aard en reden van elke reserve en de toevoegingen en onttrekkingen daaraan toegelicht.
- 2.
Per reserve wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:
- a.
het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
- b.
de toevoegingen of onttrekkingen uit hoofde van het voorgaande boekjaar;
- c.
de toevoegingen of onttrekkingen bij het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening;
- d.
de verminderingen in verband met afschrijvingen op activa waarvoor een specifieke bestemmingsreserve is gevormd;
- e.
het saldo aan het einde van het begrotingsjaar.
- a.
- 1.
- •
Artikel 55 BBV
- 1.
In de toelichting op de balans bij de jaarrekening worden de aard en reden van de voorzieningen, bedoeld in artikel 44 en de wijzigingen daarin toegelicht.
- 2.
Per voorziening wordt het verloop gedurende het jaar in een overzicht weergegeven. Daaruit blijken:
- a.
het saldo aan het begin van het begrotingsjaar;
- b.
de toevoegingen;
- c.
ten gunste van de rekening van baten en lasten vrijgevallen bedragen;
- d.
de aanwendingen;
- e.
saldo aan het einde van het begrotingsjaar.
- a.
- 1.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl