Regeling vervallen per 15-12-2010

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 01-10-2010 t/m 14-12-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Steenwijkerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 november 2009, nummer 2009/138;

gelet op artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, van de Gemeentewet en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010.

(Legesverordening Steenwijkerland 2010).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het verstrekken aan publiciteitsmedia van door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen raadsstukken, tenminste omvattende raadsagenda’s, raadsvoorstellen, besluitenlijsten, de productbegrotingen en de sectorplannen;

  • b.

    stukken, waarvoor de verstrekking van belang is voor opinievorming met het oog op een goede democratische bestuursvoering;

  • c.

    collectevergunningen en vergunningen ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen aangevraagd en bestemd voor plaatselijke verenigingen, kerken en instituten met een charitatief karakter;

  • d.

    het eenmalig verstrekken van een paspoort aan een naturalisandus/optant vanaf de leeftijd van 18 jaar. Meegenaturaliseerde /geopteerde kinderen van 0 tot 14 jaar worden gratis bijgeschreven in het nieuw aan te vragen paspoort. Meegenaturaliseerde/geopteerde kinderen vanaf 15 tot 18 jaar krijgen van de gemeente eenmalig gratis een Nederlandse identiteitskaart uitgereikt. Indien zij in plaats van een Nederlandse identiteitskaart een eigen paspoort willen, zijn ze het verschil in leges voor een paspoort en een Nederlandse identiteitskaart wel verschuldigd;

  • e.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • f.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of een wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen twee weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 2.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 3.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 13 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of wijzigen van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de Legesverordening Steenwijkerland 2009 van 11 november 2008, nummer 2008/115d, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 21 april 2009, nummer 2009/49, vervallen met ingang van 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende hoofdstukken en onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:

    • a.

      hoofdstuk 12;

    • b.

      onderdeel 14.1.7;

    • c.

      de onderdelen 17.5 tot en met 17.5.4;

    • d.

      onderdeel 17.8.7;

    • e.

      de onderdelen 17.8.8 tot en met 17.8.8.3;

    • f.

      onderdeel 17.8.9;

    • g.

      de onderdelen 17.8.10 tot en met 17.8.10.2;

    • h.

      de onderdelen 17.8.11 tot en met 17.8.11.2;

    • i.

      onderdeel 17.8.13.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Legesverordening Steenwijkerland 2010.

Ondertekening

De raad voornoemd,

de griffier

R.G.H.P. Moonen

de voorzitter

drs. H.H. Apotheker

TARIEVENTABEL behorende bij de Legesverordening Steenwijkerland 2010.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Tarief

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op:

1.1.1.1

maandag en donderdag van 9.00 tot 10.30 uur in spreekkamer gemeentehuis

kosteloos;

1.1.1.2

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, met uitzondering van hetgeen onder 1.1.1.1 genoemd

€ 415,70;

1.1.1.3

zaterdag, zondag of gelijkgestelde dagen, doch alleen tussen 10.00 en 15.00 uur

€ 559,85.

1.1.2

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in de spreekkamer van het gemeentehuis, met uitzondering van hetgeen onder 1.1.1.1 genoemd

€ 155,15.

1.1.3

Het tarief bedraagt terzake van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in de spreekkamer van het gemeentehuis, met uitzondering van hetgeen onder 1.1.1.1 genoemd

€ 58,15.

1.1.4

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 415,70.

1.1.5

Het tarief bedraagt terzake van de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 415,70.

1.1.6

Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in de Doopsgezinde Kerk te Giethoorn, wordt het in 1.1.1.2 genoemde tarief verhoogd met

€ 125,00.

1.1.6.1

Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt op een vrije locatie, wordt het in 1.1.1.2 en 1.1.1.3 genoemde tarief verhoogd met

€ 218,40.

1.1.7

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

€ 13,65;

1.1.7.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

€ 19,20;

1.1.7.3

een duplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje

€ 39,80.

1.1.8

Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,65.

1.1.9

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Tarief

1.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90;

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90;

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90;

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,95;

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 20,90;

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan een persoon in de leeftijd tot en met 13 jaar

€ 8,95;

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan een persoon in de leeftijd van 14 jaar en ouder

€ 42,85.

1.2.1.8

De tarieven bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 worden verhoogd met € 16,80 indien de aanvrager zich niet kan legitimeren en er administratieve handelingen plaats moeten vinden om de identiteit vast te stellen. De verhoging blijft achterwege wanneer het feit dat de aanvrager zich niet kan legitimeren het gevolg is van brand.

1.2.1.9

De tarieven bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering verhoogd met een bedrag van

€ 41,00.

1.2.1.10

Het tarief genoemd in 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering verhoogd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Tarief

1.3.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 36,10.

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering verhoogd met

€ 33,25.

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een “eigen verklaring”

€ 22,90.

1.3.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 4,75.

1.3.5

Het tarief bedoeld in 1.3.1 wordt verhoogd met € 16,80 indien de aanvrager zich niet kan legitimeren en er administratieve handelingen plaats moeten vinden om de identiteit vast te stellen. De verhoging blijft achterwege wanneer het feit dat de aanvrager zich niet kan legitimeren het gevolg is van brand.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Tarief

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van een uittreksel

€ 5,45;

1.4.2.2

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 6,50;

1.4.2.3

tot het verstrekken van gegevens betreffende de protocollering, per verstrekking

€ 19,45;

1.4.2.4

tot het verstrekken van gegevens, per persoonslijst

€ 12,95;

1.4.2.5

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van inlichtingen gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.5.1

voor 100 verstrekkingen

€ 205,10;

1.4.2.5.2

voor 500 verstrekkingen

€ 683,45;

1.4.2.5.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.066,55.

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 6,50;

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 205,10;

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 683,45;

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.066,55.

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27.

1.4.6

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,65.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Tarief

1.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 6,50.

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Tarief

1.6.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

met een maximum per bericht van

€ 0,23

€ 4,50;

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,50;

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50;

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50.

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Tarief

1.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 114,90;

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 114,90.

1.7.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per vergadering

€ 2,95;

1.7.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per vergadering

€ 5,45;

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 27,30;

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

€ 53,30.

1.7.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per vergadering

€ 3,85;

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

€ 36,95.

1.7.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

een exemplaar van de Bouwverordening

€ 53,05;

1.7.4.2

een exemplaar van de toelichting op de Bouwverordening

€ 53,05;

1.7.4.3

een exemplaar van de Welstandsnota, integraal in zwart-wit uitvoering

€ 55,40;

1.7.4.4

een exemplaar van de Welstandsnota, integraal gekleurd

€ 254,95;

1.7.4.5

een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening

€ 30,65;

1.7.4.6

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 60,10;

1.7.4.7

een exemplaar van een bestemmingsplan, bestaande uit toelichting, voorschriften en ongekleurde plankaart

€ 71,00.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Tarief

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan of stadsvernieuwing:

1.8.1.1.2

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,55;

1.8.1.1.3

in formaat A3, per bladzijde

€ 1,05;

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan of stadsvernieuwing, per lichtdruk

€ 7,60.

1.8.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting

€ 6,60.

1.8.3

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de perceelskaarten, per perceelskaart

€ 6,60.

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in het gemeentelijke vastgoedinformatiesysteem voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,75.

1.8.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijke beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring als bedoeld in artikel 7, vierde lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per pagina

€ 5,75.

1.8.5.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel b, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per pagina

€ 5,75.

1.8.5.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een schriftelijke verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dat er blijkens de in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,75.

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Tarief

1.9

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05;

1.9.2

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,60.

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Tarief

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,65.

1.10.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,55;

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 6,60.

1.10.3

Scannen/Digitaliseren

1.10.3.1

Het tarief, exclusief materiaalkosten als genoemd in onderdeel 1.10.5, bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

1.10.3.2

verkrijgen van een scan van een document, tot formaat A4, per scan

€ 5,30;

1.10.3.3

verkrijgen van een digitale foto, per foto

€ 5,30;

1.10.3.4

digitaliseren van een geluidsfragment

€ 10,60.

1.10.4

Digitaal

1.10.4.1

Het tarief, exclusief materiaalkosten als genoemd in onderdeel 1.10.5, bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

1.10.4.2

afdruk op fotopapier (inktjet, glanzend)

€ 0,55;

1.10.4.3

printerafdruk, formaat A4, per afdruk

€ 0,55;

1.10.4.4

geluidsfragment op CD-ROM

€ 3,15;

1.10.4.5

bestand op CD-ROM of diskette, per bestand

€ 3,15.

1.10.5

Materiaalkosten

1.10.5.1

Fotopapier (inktjet, glanzend), per vel

€ 1,05.

1.10.5.2

CD-ROM, per stuk

€ 2,10.

1.10.5.3

Diskette, per stuk

€ 1,05.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Tarief

1.11.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 7,60;

1.11.1.2

tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet

€ 7,60;

1.11.1.3

tot het verstrekken van gegevens uit het register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet, voor elke in dat register vermelde woningzoekende

€ 7,60;

1.11.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 7,60;

1.11.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 7,60;

1.11.1.6

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 7,60.

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

Tarief

1.12.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 38,75;

1.12.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.12.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 38,75;

1.12.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.12.1.1. bedoelde ontheffing

€ 38,75.

Hoofdstuk 13 Wet op de kansspelen

Tarief

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.13.1.1

voor onbepaalde tijd, voor één speelautomaat

€ 226,50;

1.13.1.2

voor onbepaalde tijd, voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 226,50 en voor iedere volgende speelautomaat € 136,00.

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

Tarief

1.14.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 129,65 ,

1.14.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 2,40 ,

1.14.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,00.

1.14.2

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het tarief bedoeld in onderdeel 1.14.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.14.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.14.4

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.14.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Tarief

1.15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 36,40;

1.15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 36,40;

1.15.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 13,70;

1.15.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor een ontheffing van het verbod tot het berijden van de brug over de Arembergergracht, per kenteken

€ 12,35;

1.15.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen: € 155,60 , vermeerderd met € 51,85 per in de ontheffing opgenomen adres.

Hoofdstuk 16 Diversen

Tarief

1.16.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.16.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 5,75;

1.16.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,55;

1.16.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 7,60;

1.16.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 6,60;

1.16.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 7,90.

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening:

1.16.2.1

voor het plaatsen of geplaatst houden van kampeermiddelen buiten de daarvoor bestemde kampeerterreinen, door groepen uitgaande van een vereniging of andere organisatie met een doelstelling van sociale, culturele, educatieve of wetenschappelijke aard (groepskamperen)

€ 55,70;

1.16.2.2

voor een standplaats of uitstalling op de weg

€ 232,80;

1.16.2.3

vervallen

1.16.2.3.1

vervallen

1.16.2.3.2

vervallen

1.16.2.4

vervallen

1.16.3

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar op basis van het Besluit inrichtingen en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen, bedragen

€ 38,75.

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden, wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Tarief

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 0,00;

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning, voor zover de aanvraag betrekking heeft op de activiteit “bouwen” en “planologisch strijdig gebruik”

€ 200,00.

2.2.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een beoordeling van een conceptaanvraag waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges voor 100% in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Tarief

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een

omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor

de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde

leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden

uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit

hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan

ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden

gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 12.500,00: 3,45% van die bouwkosten, met een minimumtarief van € 118,65;

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 12.500,00 bedragen of meer, doch minder dan € 25.000,00: € 431,25 ,

vermeerderd met 2,90% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 12.500,00 te boven gaan;

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 25.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,00: € 793,25 ,

vermeerderd met 2,30% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan;

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 50.000,00 bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,00: € 1.368,25 , vermeerderd met 2,05% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,00 te boven gaan;

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 250.000,00 bedragen of meer: € 5.468,25 ,

vermeerderd met 1,75% van het bedrag waarmee die bouwkosten € 250.000,00 te boven gaan.

2.3.1.1.6

Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op woningbouw en deze aanvraag vergezeld gaat van een gecertificeerde Bouwbesluittoets van een bedrijf waaraan een certificaat voor het toetsen van bouwplannen volgens BRL 5019 is uitgereikt, dan wordt op de op grond van 2.3.1 geheven leges een korting verleend van 30%, met dien verstande dat de korting niet meer bedraagt dan € 10.000,00.

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is

€ 68,50.

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien

krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een

advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld

€ 68,50.

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in

dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen

van de bouwactiviteit, 25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van € 290,00.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in

behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in

dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen

€ 0,00.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,

bedraagt het tarief 1,70% van de aanlegkosten, met een minimumtarief van € 200,00 en een maximumtarief van € 25.000,00.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens

sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van

de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast

(binnenplanse afwijking), 1,4% van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 200,00 en een maximumtarief van € 1.000,00;

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse kleine afwijking), 2% van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 200,00 en een maximumtarief van € 1.000,00;

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse afwijking), 1% van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 2.000,00 en een maximumtarief van € 6.000,00;

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking), 2% van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 200,00 en een maximumtarief van € 1.000,00;

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking

van exploitatieplan)

€ 117,80;

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet

ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 0,00;

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd

is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet

ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt

toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 0,00;

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking

van voorbereidingsbesluit)

€ 117,80.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet

tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast

(binnenplanse afwijking)

€ 200,00;

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse kleine afwijking)

€ 200,00;

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast

(buitenplanse afwijking)

€ 2.000,00;

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 200,00;

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking

van exploitatieplan)

€ 117,80;

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 0,00;

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd

is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 0,00;

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking

van voorbereidingsbesluit)

€ 117,80.

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het

tarief voor:

2.3.5.1

gebouwen met een woonfunctie:

1. woningen niet zelfstandige en/of zelfredzame bewoners

€ 1.374,55;

2.3.5.2

gebouwen of inrichtingen met een logiesfunctie:

1. hotel:

1.1 met een oppervlakte van maximaal 500 m2

€ 1.086,35;

1.2 met een oppervlakte van meer dan 500 m2

€ 2.161,65;

2. pension/nachtverblijf:

2.1 met een oppervlakte van maximaal 500 m2

€ 709,45;

2.2 met een oppervlakte van meer dan 500 m2

€ 2.161,65;

3. dagverblijf:

3.1 met een oppervlakte van maximaal 500 m2

€ 720,50;

3.2 met een oppervlakte van meer dan 500 m2

€ 1.441,10;

2.3.5.3

gebouwen of inrichtingen met een onderwijsfunctie:

1. onderwijsinstellingen (leerlingen jonger dan 12 jaar)

€ 864,65;

2. kinderdagverblijf

€ 720,50;

3. peuterspeelzaal

€ 720,50;

2.3.5.4

gezondheidszorggebouwen:

1. gezondheidsdiensten

€ 1.086,35;

2. klinieken (poli-, psychiatrische)

€ 2.161,65;

3. ziekenhuizen

€ 7.205,50;

4. verpleegtehuizen

€ 7.482,60;

2.3.5.5

gebouwen en/of inrichtingen, voor zover niet genoemd in de onderdelen 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.4:

1. met een oppervlakte van maximaal 1.000 m2

€ 709,45;

2. met een oppervlakte van meer dan 1.000 m2 en maximaal 2.000 m2

€ 1.441,10;

3. met een oppervlakte van meer dan 2.000 m2

€ 1.817,95.

2.3.5.6

tijdelijke inrichtingen ten behoeve van evenementen waarbij gelijktijdig aanwezig kunnen zijn:

. maximaal 500 personen

€ 72,05;

. meer dan 500 en maximaal 2.000 personen

€ 144,10;

. meer dan 2.000 personen

€ 288,25;

. voor specifieke bij name genoemde grote evenementen

€ 1.163,90.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of

dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo (rijksmonument), bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument en voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 221,75.

2.3.6.2

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een krachtens de gemeentelijke Erfgoedverordening Steenwijkerland 2010 aangewezen monument, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder b van de Wabo, waarvoor op grond van artikel 10, tweede lid van die verordening een vergunning is vereist (gemeentelijk monument), bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een

monument en voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 110,90.

2.3.6.3

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens de Erfgoedverordening Steenwijkerland 2010 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die verordening een vergunning of ontheffing is vereist, wordt het tarief bepaald overeenkomstig onderdeel 2.3.7.1.1.

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: 2,50% van de sloopkosten, met een minimumtarief van € 178,00;

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: 2,50% van de sloopkosten, met een minimumtarief van € 178,00.

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is

€ 45,00.

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 46,55.

2.3.9

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de vergunning betrekking heeft op:

2.3.9.1

hakhout of een houtwal

€ 19,20;

2.3.9.2

bomen: per boom € 19,20 ,

met een maximum van € 76,80.

2.3.10

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief

€ 0,00.

2.3.10.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief

€ 0,00.

2.3.11

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 0,00.

2.3.12

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.12.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 45,00;

2.3.12.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.12.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief

€ 45,00;

2.3.12.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.13

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.13.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.13.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.14

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk

bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.14.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 68,50;

2.3.14.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 68,50.

2.3.15

Advies

2.3.15.1

Indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo, zullen de kosten van dit advies aanvullend aan de in de tarieventabel vastgestelde leges in rekening worden gebracht bij de aanvrager.

2.3.15.2

Indien overige externe adviezen noodzakelijk zijn voor het toepassen van een procedure, zullen de kosten van dit advies aanvullend aan de in de tarieventabel vastgestelde leges in rekening worden gebracht bij de aanvrager. Het gaat hierbij onder meer om externe stedenbouwkundige, landschappelijke, ecologische, milieutechnische, archeologische en waterhuishoudkundige adviezen.

2.3.15.3

De in de onderdelen 2.3.15.1 en 2.3.15.2 bedoelde advieskosten worden voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeeld, middels een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.16

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.16.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

€ 90,00;

2.3.16.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.16.2

Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 2.3.16.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4

Vermindering

Tarief

N.V.T.

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Tarief

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project

dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als

bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in

behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van 70% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat

geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld

in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de

vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges,

mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de

vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.2.2

Wanneer een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, op schriftelijk verzoek van de gemeente (college van burgemeester en wethouders/budgethouder) door de aanvrager wordt ingetrokken, bestaat aanspraak op teruggaaf van 100% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. De teruggaaf bedraagt dan echter 100% van de op grond van de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 117,80 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.15 en 2.3.16 wordt

geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Tarief

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is

€ 68,50.

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Tarief

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: de voor de oorspronkelijke bouwactiviteit geheven leges, verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in hoofdstuk 3 onder 2.3.1, met een minimumtarief van € 118,65.

Hoofdstuk 8

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Tarief

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de

Wet ruimtelijke ordening

€ 1.600,00.

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.600,00.

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Tarief

2.9

Onder voorbehoud dat de mededeling binnen acht dagen na de melding is afgegeven, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 118,65.

Hoofdstuk 10

In deze titel niet benoemde beschikking

Tarief

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 71,15.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Tarief

3.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 310,35.

3.1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.1.1, mits het enkel een wijziging van de leidinggevende(n) en/of de ondernemingsvorm betreft

€ 143,95.

3.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 38,75.

3.1.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking voor het exploiteren van een coffeeshop voor een periode van vijf jaar

€ 290,50.

3.1.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening voor het exploiteren van een horecabedrijf

€ 48,60.

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Tarief

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening voor het organiseren van een evenement:

3.2.1.1

indien het behandelen van de aanvraag maximaal één uur vergt

€ 38,75;

3.2.1.2

indien het behandelen van de aanvraag meer dan één en maximaal vier uur vergt

€ 193,95;

3.2.1.3

indien het behandelen van de aanvraag meer dan vier uur vergt

€ 310,35.

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kennisgeving voor het houden van incidentele festiviteiten als bedoeld in artikel 4:3 van de APV

€ 38,75.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Tarief

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting:

3.3.1.1

indien de vergunning voor een periode van een jaar of korter wordt verleend

€ 404,60;

3.3.1.2

indien de vergunning voor een periode langer dan een jaar tot maximaal drie

jaar wordt verleend

€ 810,40.

3.3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening voor het exploiteren of wijzigen van een escortbedrijf:

3.3.2.1

indien de vergunning voor een periode van een jaar of korter wordt verleend

€ 103,15;

3.3.2.2

indien de vergunning voor een periode langer dan een jaar tot maximaal drie jaar wordt verleend

€ 208,55.

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Tarief

3.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 7,60.

Hoofdstuk 5 Diversen

Tarief

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van:

3.5.1

een vergunning voor de uitoefening van een rondvaartbedrijf: € 221,70 vermeerderd met € 55,40 per in de vergunning opgenomen rondvaartboot;

3.5.1.1

een door of namens de gemeente verstrekt kenteken voor een rondvaartboot, per kenteken

€ 44,30;

3.5.2

een vergunning tot het uitoefenen van een botenverhuurbedrijf: € 221,70 vermeerderd met € 55,40 per in de vergunning opgenomen verhuurboot;

3.5.2.1

een door of namens de gemeente verstrekt kenteken voor een verhuurboot, per kenteken

€ 44,30.

3.5.3

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van degene op wiens naam de in de onderdelen 3.5.1 en 3.5.2 bedoelde vergunning is gesteld of op aanvraag van zijn rechtverkrijgende, om overschrijving op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld, voor zover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik of de locatie, bedragen

€ 27,65.

3.5.4

De leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van degene op wiens naam de in de onderdelen 3.5.1 en 3.5.2 bedoelde vergunning is gesteld, voor wijziging, anders dan bedoeld in onderdeel 3.6.3, dan wel uitbreiding van de vergunning, bedragen: € 221,70 vermeerderd met € 55,40 per extra in de gewijzigde of uitgebreide vergunning opgenomen rondvaartboot of verhuurboot.

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Tarief

3.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 38,75.

Behorende bij raadsbesluit van 22 december 2009.

De griffier van Steenwijkerland