Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017

Geldend van 10-05-2019 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland, besluit vast te stellen de volgende:

Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017

Wanneer er een familiegroepsplan is opgesteld, wordt dit als eerste bij het onderzoek betrokken. De toegangsmedewerker zal toetsen of er uitvoering kan worden gegeven aan het familiegroepsplan en daarover in gesprek gaan met betrokkenen, met als ondergrens de veiligheid en gezonde ontwikkeling van de jeugdige en de kwaliteit van de in te zetten hulpverlening conform het Kwaliteitskader van het Besluit Jeugdwet.

De toegangsmedewerkers zijn verantwoordelijk voor de deskundige toeleiding naar en advisering over de aangewezen voorziening, . De toegangsmedewerker stelt dus een deskundig advies op, als onderdeel van het gezinsplan. Indien het familiegroepsplan als gezinsplan kan worden gebruikt zal de toegangsmedewerker niet ook zelf een gezinsplan gaan opstellen, maar zich beperken tot het opstellen van het deskundig advies.

De toegangsmedewerker onderzoekt in hoeverre een jeugdige of een ouder jeugdhulp nodig heeft in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen (de jeugdhulpbehoefte/hulpvraag) en wat ervoor nodig is om ervoor te zorgen dat de jeugdige in staat wordt gesteld gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren,rekening houdend met zijn leeftijd en ontwikkelingsniveau.

  • 1.

    Allereerst zal worden gezocht naar oplossingen vanuit ‘eigen kracht’ (eigen mogelijkheden en eigen probleemoplossend vermogen, waaronder oplossingen binnen het eigen netwerk). Het college is immers alleen gehouden een voorziening te treffen als de jeugdige en zijn ouders er op eigen kracht niet uitkomen. Hierbij wordt in ieder geval gekeken naar de vaardigheden, draagkracht en beschikbare tijd.

  • 2.

    Als tweede wordt onderzocht in hoeverre een andere voorziening een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de hulpvraag.

  • 3.

    Vervolgens wordt onderzocht in hoeverre een overige voorziening een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de hulpvraag.

  • 4.

    Tot slot wordt onderzocht of, en zo ja welke individuele voorziening nodig is om de hulpvraag op te lossen.

Indien er sprake is van (dreigende) overbelasting bij ouders/opvoeders, is het mogelijk respijtzorg in te zetten ter ontlasting van de thuissituatie. Daarbij geldt dat, wanneer er voor de ouder/opvoeder eigen mogelijkheden en/of andere voorzieningen zijn om (dreigende) overbelasting op te heffen, dan dienen deze eigen mogelijkheden en/of andere voorzieningen hiertoe te worden aangewend.

Voor kinderen geldt dat er een bandbreedte is in het normale ontwikkelingsprofiel. Die verloopt voor ieder kind anders, tussen kinderen van dezelfde leeftijd kan de omvang van de zorg dan ook verschillen.

Bij een tussentijdse evaluatie of een onderzoek in verband met het aflopen van de termijn van een beschikking komt in ieder geval aan de orde:

  • -

    de huidige situatie van de jeugdige;

  • -

    de evaluatie van de eerder toegekende voorziening(en) en de mate waarin de gewenste resultaten zijn behaald;

  • -

    de mate waarin de afspraken uit het gezinsplan zijn nagekomen;

  • -

    de noodzaak tot voortzetting van ondersteuning en de vorm en intensiteit waarin.

De jeugdige en/of zijn ouders kunnen kiezen of zij de voorziening in natura of in de vorm van een pgb willen ontvangen. Om in aanmerking te komen voor een pgb moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden.

In een gesprek tussen de toegangsmedewerker en de jeugdige en/of zijn ouders wordt beoordeeld of de jeugdige of zijn ouders op eigen kracht voldoende in staat zijn tot een redelijke waardering van de belangen ter zake dan wel met hulp uit hun sociale netwerk dan wel van een curator, bewindvoerder, mentor, gemachtigde, gecertificeerde instelling of aanbieder van gesloten jeugdhulp, in staat zijn de aan een persoonsgebonden budget verbonden taken op verantwoorde wijze uit te voeren. Het gaat hierbij in ieder geval om het sluiten van een overeenkomst en het contractbeheer. Ook zal er een administratie moeten worden bijgehouden.

Om invulling te geven aan de voorwaarde dat de jeugdige of zijn ouders zich gemotiveerd op het standpunt stellen dat zij de individuele voorziening die wordt geleverd door een aanbieder, niet passend achten, wordt hen gevraagd een pgb-plan op te stellen. Hieruit moet blijken dat zij zich voldoende hebben georiënteerd op het aanbod in natura. Ook moeten zij in het plan aangeven hoe zij het pgb zullen besteden.

Wanneer de jeugdige of zijn ouders de voorziening in de vorm van een pgb wensen, dient het college te beoordelen of is gewaarborgd dat de jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort en die de jeugdige of zijn ouders van het budget willen betrekken, van goede kwaliteit is. Naast de wettelijke kwaliteitseisen hanteert het college daartoe de volgende voorwaarden voor professionele hulp als bedoeld in artikel 10 lid 3 sub a en b Verordening jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017 die via pgb wordt ingekocht:

  • a.

    De zorgaanbieder hanteert een kwaliteitszorgsysteem, waarbij onder meer cliënttevredenheid wordt getoetst.

  • b.

    Een zorgaanbieder mag niet op de zwarte lijst van de gemeente of de regio staan vanwege ondeskundige zorg, het handelen in strijd met de wet, het besluit en de gemeentelijke voorwaarden en beleid, misleiding, fraude en uitbuiting personeel.

  • c.

    Hulpaanbieders en vrij gevestigden (ZZP’ers) moeten zijn aangesloten bij een professioneel collectief. Het collectief is mede verantwoordelijk voor de kwaliteit van de hulpverlening.

  • d.

    Hulpverleners zijn geregistreerd in het beroepsregister en kunnen een VOG overdragen.

  • e.

    Hulpverleners kunnen de grenzen van het eigen kunnen en bevoegdheden inschatten en aangeven wanneer specialistische ondersteuning is gewenst, bijvoorbeeld vanuit het flexibele aanbod dan wel specialistische hulp.

  • f.

    De hulpaanbieder werkt actief samen met ander hulpverleners wanneer er sprake is van een bedreiging van de veiligheid of welzijn van de jeugdige of betrokkenen.

Voor de eisen a t/m e kan door de gemeente een verklaring worden opgevraagd.

Voor het betrekken van (informele) jeugdhulp van een persoon uit het sociaal netwerk dan wel van een persoon niet zijnde een jeugdhulpaanbieder als bedoeld in de Jeugdwet zijn voorwaarden opgenomen in artikel 11 Verordening jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017.

Wanneer de ingekochte (formele of informele) hulp niet voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen kan het college besluiten geen pgb te verstrekken of het pgb te beëindigen en eventueel terug te vorderen. De kwaliteit en effectiviteit van de ondersteuning zal gemonitord worden. Denk hierbij aan gesprekken met jeugdigen en ouders, steekproefsgewijze controles en het reageren op signalen van de SVB of anderen binnen of buiten de gemeente. De verantwoordelijkheid voor de controle op de kwaliteit van de hulp en ondersteuning blijft primair liggen bij de jeugdige en/of zijn ouder(s).

De gemeente kan periodiek steekproeven doen bij een aantal lopende pgb’s om de rechtmatigheid en doelmatigheid te toetsen. In de algemene werkwijze zitten daarnaast evaluatiemomenten verankerd. Daar wordt gekeken of de resultaten behaald zijn en wat voor de volgende termijn nodig is. Het pgb als leveringsvorm is daarbij onderdeel van het bredere inhoudelijke evaluatiegesprek tussen de cliënt en de toegangsmedewerker.

Begeleiding groep

Begeleiding groep is ondersteuning in groepsverband, waarbij wordt uitgegaan van een groepsgrootte van minimaal 3 personen. Een dagdeel bedraagt 4 uren. Per cliënt is er daardoor maximaal 80 minuten individuele zorg per dagdeel begeleiding groep.

Slotbepalingen

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: “Beleidsregels jeugdhulp gemeente Steenwijkerland 2017”.

Vastgesteld op 9 mei 2017.