Regeling vervallen per 13-12-2016

Instructie voor het schoonmaken van de scholen en gymnastiekgebouwen voor de gemeente Steenwijkerland

Geldend van 01-01-2003 t/m 12-12-2016

Intitulé

Instructie voor het schoonmaken van de openbare basisscholen en gymnastiekgebouwen in de gemeente Steenwijkerland

Artikel 1.

Tot de dagelijkse schoonmaak behoort:

  • a.

    het stofzuigen of vegen van alle vloeren in de school;

  • b.

    het reinigen met desinfecterende vloeistof van alle deurkrukken, wc’s, brillen, trekkers, urinoirs, douches en vloeren van toiletruimten;

  • c.

    om de andere dag afstoffen en van vuil ontdoen van alle meubilair, vensterbanken, radiatoren, richels etc. in de gehele school;

  • d.

    het ledigen van papierbakken, asbakken, etc. en het deponeren van vuil in de vuilnisbakken;

  • e.

    bij kleuterscholen dienen de bladen nat afgenomen te worden;

  • f.

    het schoonhouden van alle wasbakken, drinkfonteinen, uitstortbakken, en aanrechten met bijbehorende betegeling;

  • g.

    het aanbrengen van schone handdoeken, voor zover niet gebruik gemaakt wordt van papieren handdoeken.

Artikel 2.

De wekelijkse schoonmaak omvat:

  • a.

    het eens per week reinigen met water en zeep en een zeepoplossing van de vloeren in alle ruimten die hiervoor in aanmerking komen (gangen, portalen, toiletten etc. en tegelwanden of wanden van een ander hard materiaal in toiletten, douches e.d;

  • b.

    de leerlingentafels en – stoelen(ook onder en tussen de tafels en de stoelen), de kamer van de directeur, gangen, portalen en privaten met een vochtige doek afnemen. Eveneens van deuren, kozijnen, en muurwerk, met vochtige doek vingerplekken e.d. verwijderen.

  • c.

    het stofwissen van de overige tafels, radiatoren, kasten, vensterbanken, stoelen en bureaus etc.;

  • d.

    het twee keer per week kloppen van de matten achter de buitendeuren en het eens per week kloppen of spoelen van de binnenmatten, het schoonmaken van de voetroosters en het afvegen van alle stoepen rond de school. Het kloppen van matten, doeken, en wissers dient plaats te vinden buiten het gebouw, doch mag niet plaats hebben tegen de muren of stoepen van het gebouw;

  • e.

    het wassen van handdoeken, stofdoeken, borddoeken, etc.

Artikel 3

Onder de maandelijkse schoonmaak valt: het nat afnemen van lambriseringen in gangen, garderobes etc. (zo nodig met gebruikmaking van een reinigingsmiddel).

Artikel 4

Een maal per zes maanden dienen:

  • a.

    de zonweringen schoongemaakt te worden;

  • b.

    in overleg met het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeente alle meubels en linoleum of kunststofvloeren goed te worden gereinigd en met een daartoe aangewezen middel behandeld.

Artikel 5

De grote schoonmaak, waarbij het tijdstip in overleg met het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeente vastgesteld wordt, maar in beginsel in de schoolvakantie uitgevoerd dient te worden, omvat:

  • a.

    het binnen schoonmaken van het gehele schoolgebouw en de daarin aanwezigen meubelen, borden, kasten, deuren, ramen, vloeren, banken, etc. Hieronder is begrepen het ragen van de plafonds;

  • b.

    het inwendig schoonmaken van de kasten. Dit kan in overleg met het schoolhoofd ook voor de grote vakantie plaatsvinden;

  • c.

    het aanvegen of stofzuigen van niet als lokaal in gebruik zijn de zolder- en/of kelderruimte en het opruimen van deze ruimten;

  • d.

    het wassen van de vitrage, het reinigen van de overgordijnen kan plaatsvinden op verzoek van het hoofd van de school en in overleg met het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeente Steenwijk.

  • e.

    de ruiten aan de buitenzijde van de eerste verdieping dienen aan de buitenzijde gewassen en gezeemd te worden in de paas-, zomer-, en herfstvakantie en de overige keren met slang en borstel te worden gewassen. De ruiten aan de binnenzijde van het gehele gebouw dienen in de bovengenoemde periode op de voorgeschreven wijze schoongemaakt te worden;

  • f.

    omtrent ruiten aan de buitenkant van het gebouw, die zich boven de eerste verdieping bevinden, zal de schoonma(a)k(st)er in overleg treden met het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeente omtrent de behandeling.

Artikel 6

Schoonmaakmiddelen als bezems, boenders, raagbollen, dweilen, handdoeken, zeep, zeemleren, vuilnisblik, stofzuiger enzovoort worden door de gemeente beschikbaar gesteld. Omtrent de aanschaffing van deze materialen pleegt de schoonma(a)k(st)er overleg met de daartoe door het hoofd van de afdeling Openbare Werken aangewezen opzichter.

Artikel 7

Voor wat betreft het schoonmaken van de school, staat de schoonma(a)k(st)er onder toezicht van het hoofd van de afdeling Openbare Werken en neemt de door of vanwege het hoofd gegeven aanwijzingen in acht.

Artikel 8

  • 1. Werktijden worden door de afdeling Openbare Werken van de gemeente na overleg met de directeur der school, de schoonma(a)k(st)er gehoord, vastgesteld.

  • 2. De schoonma(a)k(st)er is verplicht bij ziekte of verhindering om haar werkzaamheden te verrichten, hiervan terstond kennis te geven aan de directeur van de school. Vakantie- en verlofdagen worden in overleg met de directeur van de school geregeld, doch dienen zoveel mogelijk in de schoolvakanties te worden opgenomen. Van gemeentewege wordt indien nodig, voor vervanging zorggedragen.

  • 3. Werkzaamheden dienen door de schoolschoonma(a)k(st)ers persoonlijk te worden verricht. Na overleg met de dienst gemeentewerken kan de schoolschoonma(a)k(st)er zich door een hulp doen bijstaan, mits deze hulp de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Indien zij zich door een hulp doen bijstaan, moeten zij daarbij zelf aanwezig zijn. Zij blijven verantwoordelijk voor de juiste en tijdige uitvoering van de werkzaamheden. De kosten van deze hulp komen voor rekening van de schoolschoonma(a)k(st)ers.

  • 4. Alle geschillen, welke omtrent de toepassing van deze voorschriften mochten rijzen, worden door burgemeester en wethouders beslist.

Artikel 9

  • f. In geval van besmettelijke ziekte wordt de school of een gedeelte daarvan gereinigd door de schoonma(a)k(st)er volgens aanwijzingen van en in overleg met het hoofd der school, de afdeling Openbare Werken van de gemeente en de Districtgezondheidsdienst tegen een nader met de schoonma(a)k(st)er vast te stellen vergoeding;

  • g. Geconstateerde gebreken, zoals verstoppingen, gebroken ruiten en andere onderhoudsgebreken dient de schoonma(a)k(st)er onmiddellijk door te geven aan het schoolhoofd en rechtstreeks aan de afdeling Openbare werken van de gemeente;

  • h. Bij vorstgevaar doet de schoonma(a)k(st)er zelfstandig of in samenwerking met de afdeling Openbare Werken van de gemeente al het nodige om vorstschade te voorkomen.

  • i. Wanneer in de school normale kleine onderhoudswerkzaamheden worden verricht voor de afdeling Openbare werken van de gemeenten kan dit niet leiden tot extra vergoeding voor de schoolschoonma(a)k(st)ers;

  • j. Bij omvangrijke werkzaamheden, waardoor veel extra schoonmaakwerk ontstaat, kan aan de schoonma(a)k(st)er een extra vergoeding worden verstrekt, zulks ter beoordeling van de afdeling Openbare Werken van de gemeente.

Artikel 10

Bij bijzondere gevallen waarin deze instructie niet voorziet, wordt de schoonmaak geregeld in overleg met het hoofd van de afdeling Openbare Werken van de gemeente.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 17 december 2002.
Burgemeester en wethouders van Steenwijk,
de secretaris, drs. A.W. van der Spek
de burgemeester, drs. H.H. Apotheker