Regeling vervallen per 26-04-2017

Reglement commissie straatnaamgeving 2006

Geldend van 30-06-2006 t/m 25-04-2017

Intitulé

Reglement commissie straatnaamgeving 2006

Artikel 1. De commissie

Er is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders voor de straatnaamgeving, hierna te noemen: de commissie.

Artikel 2. Taak

De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over:

  • 1.

    de verdeling van de gemeente in wijken en buurten en het aanduiden met nummers, zo nodig aangevuld met letters of namen en

  • 2.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3. Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De commissie bestaat uit zeven door het college van burgemeester en wethouders te benoemen deskundigen uit de bevolking, te selecteren via een wervingsadvertentie.

  • 2. De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd.

  • 3. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4. Voorzitter

  • 1. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

Artikel 5. Secretaris

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders wijst de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.

  • 2. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 3. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 6. Tekenen van stukken

  • 1. De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

  • 2. De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend.

  • 3. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 7. Deskundigen

De voorzitter is, uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1. De commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht of

    • b.

      op verzoek van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden minimaal twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een vergaderschema.

  • 3. De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. Het advies van de commissie aan het college van burgemeester en wethouders bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de commissie.

Artikel 9. Slotbepalingen

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Artikel 10. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als "Reglement commissie straatnaamgeving 2006".

  • 2. Het reglement treedt in werking op een door het college van burgemeester en wethouders te bepalen datum.

Toelichting op het reglement

1. Algemeen

Straatnamen zijn om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverleners als politie, brandweer, ambulance en posterijen, zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van straatnamen.

Straatnamen ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten immers worden toegekend aan straten. Er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en dienen zij in de betreffende gemeente uniek te zijn. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van straatnamen onontbeerlijk.

Gelet op het belang van goede straatnaamgeving en gezien de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling de straatnaamgeving op te dragen aan een gemeentelijke commissie en wel de commissie straatnaamgeving.

De commissie straatnaamgeving dient rekening te houden met de afspraken die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft gemaakt met PTT Post BV circulairenummer 91/30, ons kenmerk: AJZ/102328; d.d. 5 april 1991). De aanleiding tot deze afspraken was het terughoudende beleid van PTT Post om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen aanbrengen in de straatnaamgeving die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Hiervan was bijvoorbeeld sprake toen een Friese gemeente besloot haar straatnamen in het Fries om te zetten. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de straatnaamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PTT Post als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht.

Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PTT Post pleegt over zijn voornemen wijzigingen in de straatnaamgeving aan te brengen die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan straten berust bij het college van burgemeester en wethouders. Deze verordening maakt het mogelijk een commissie straatnaamgeving in te stellen, die burgemeester en wethouders ten behoeve van deze taak adviseert.

De commissie straatnaamgeving kan geheel op eigen initiatief namen bedenken voor straten. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

2. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2

De commissie straatnaamgeving geeft niet alleen namen aan wijken en buurten. Ook het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Dit laatste is mede noodzakelijk met het oog op het feit dat bouwondernemingen/projectontwikkelaars nogal eens namen toekennen aan bouwwerken zonder rekening te houden met de uitgangspunten die de commissie straatnaamgeving hanteert bij de toekenning van namen. Een en ander betekent dat bouwondernemingen/projectontwikkelaars in het geval zij namen willen toekennen aan bouwprojecten, contact moeten opnemen met de commissie voor de straatnamen.

Artikel 3

Omdat het een adviescommissie aan het college betreft, kunnen hierin geen raadsleden zitting nemen.

Artikel 5

De secretaris wordt aangewezen door het college van burgemeester en wethouders en is geen lid van de commissie. Van de secretaris mag immers worden verwacht dat hij de commissie desgevraagd van advies dient.

Artikel 7

Indien de secretaris afkomstig is uit het ambtelijk apparaat, is doorgaans al zoveel deskundigheid in de commissievergaderingen bijeengebracht dat de uitnodiging van andere deskundigen kan worden beperkt.

Artikel 8

De commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college van burgemeester en wethouders bijeen geroepen wanneer nieuwe straatnamen moeten worden toegekend of straatnamen moeten worden herzien. Herziening van straatnamen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie, waardoor de bestaande straatnaamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.