Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland

Geldend van 25-01-2005 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2005

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland

De raad van de gemeente Steenwijkerland

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 december 2004;

gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand;

b e s l u i t

vast te stellen de volgende verordening

Verordening Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg: de gestructureerde wijze waarop de gemeente belangengroeperingen betrekt in de beleidsvorming, de vaststelling, de uitvoering en evaluatie van wetten, regelingen, besluiten en voorzieningen op het terrein van de sociale zekerheid (met uitzondering van de Wet voorziening gehandicapten) en het minimabeleid, voor zover de gemeente op deze terreinen bevoegd is besluiten te nemen en voorzieningen te treffen.

  • 2. Belangengroepering: het cliëntenplatform Werk, Inkomen en Zorg, gemeente Steenwijkerland.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1. Doel van cliëntenparticipatie is om:

    • a

      cliënten van de afdeling Werk, Inkomen en Zorg

    • b

      burgers met een inkomen rond het sociaal minimum

    • c

      belangengroeperingen door zelforganisatie vanuit een onafhankelijke positie optimaal te betrekken bij voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke beleid.

  • 2. Op de in lid 1 genoemde wijze binnen de wettelijke mogelijkheden bij te dragen aan verbetering van:

    • a

      De financiële positie van inwoners met een inkomen rond het sociaal minimum,

    • b

      De positie op de arbeidsmarkt of de mogelijkheden tot inschakeling in de arbeid van inwoners die op grond van de sociale zekerheidswetten tot de doelgroep van de gemeente behoren.

    • c

      De sociale en maatschappelijke positie van inwoners die op zeer grote of onoverbrugbare afstand staan van de arbeidsmarkt en op grond van de sociale zekerheidswetten tot de doelgroep van de gemeente behoren.

    • d

      De dienstverlening door de cluster Werk, Inkomen en Zorg.

Artikel 3 Beleidsterreinen

  • 1. In het kader van de cliëntenparticipatie wordt het cliëntenplatform Werk, Inkomen en Zorg Steenwijkerland betrokken bij de beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid voor de volgende regelingen en wetten:

    • a

      de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de op deze wet gebaseerde regelingen en besluiten,

    • b.

      speciale regelingen voor inwoners met een inkomen rond het sociaal minimum,

  • 2. Tot de in lid 1 genoemde beleidsterreinen behoren niet: klachten, bezwaarschriften of andere onderwerpen die betrekking hebben op een individuele cliënt of inwoner.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1. In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het college van burgemeester en wethouders het platform om advies. Het platform is ook gerechtigd om uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders.

  • 2. Burgemeester en wethouders vragen de betreffende belangengroepering in ieder geval om advies als het een onderwerp betreft van de onder artikel 3 genoemde beleidsterreinen.

    In het geval van nieuw beleid wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de hoofdlijnen van het beleid.

    In het geval van evaluatie wordt de belangengroepering in elk geval betrokken bij de vaststelling van vragen op grond waarvan de evaluatie zal worden verricht.

  • 3. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 4. In het geval burgemeester en wethouders in een voorstel aan de gemeenteraad afwijken van het advies van het platform wordt dit bij het advies vermeld, waarbij tevens is aangegeven op welke gronden van het advies van het platform is afgeweken.

  • 5. Burgemeester en wethouders wijst een contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het platform. Deze ambtenaar voert tevens het secretariaat van het periodiek overleg tussen het platform en de gemeente.

  • 6. Tussen de wethouder en de belangengroepering vindt minimaal twee keer per jaar een structureel overleg plaats.

  • 7. Daarnaast vindt minimaal tweemaal per jaar een overleg plaats tussen de contactambtenaar en vertegenwoordigers van het platform.

  • 8. Burgemeester en wethouders kunnen een reglement vaststellen waarin huishoudelijke en organisatorische zaken ten behoeve van de cliëntenparticipatie worden geregeld.

  • 9. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat de gemeente aan de belangengroepering de nodige informatie verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de belangengroepering. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.

Artikel 5 Faciliteiten

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen aan het cliëntenplatform Werk, Inkomen en Zorg ten behoeve van cliëntenparticipatie middelen in de vorm van subsidie of faciliteiten ter beschikking.

    Middelen of faciliteiten kunnen ter beschikking worden gesteld voor:

    • a

      onkostenvergoeding voor vrijwilligers;

    • b

      deskundigheidsbevordering;

    • c

      documentatie, literatuur, vaktijdschriften;

    • d

      kantoorkosten, zoals correspondentie, telefoon, computergebruik;

    • e

      het houden van vergaderingen,

    • f

      het verzorgen van voorlichting en public relations.

  • 2. De subsidie dient te bevorderen dat het platform redelijkerwijs in staat wordt gesteld namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te kunnen behartigen.

  • 3. De gemeente stelt vergaderruimte in het gemeentehuis beschikbaar ten behoeve van de vergaderingen van het cliëntenplatform.

Artikel 6 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze verordening niet met betrekking tot cliëntenparticipatie voorziet, beslissen burgemeester en wethouders na overleg met het platform.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand, nadat zes weken zijn verstreken nadat het besluit is gepubliceerd, tenzij binnen deze termijn voldoende inleidende verzoeken tot het houden van een referendum zijn ingediend.

  • 2. Als het tijdstip van inwerkingtreding op grond van het eerste lid later zou liggen dan 1 januari 2005, dan treedt deze verordening in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2005.

Artikel 8 Citeerartikel

Deze verordening wordt aangehaald als verordening “Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Steenwijkerland in zijn vergadering van 25 januari 2005.
De griffier,
De voorzitter,

Toelichting

Algemeen

De verordening regelt de verplichting van de gemeente om op grond van artikel 47 van de Wet Werk en Bijstand (WWB) inhoud te geven aan cliëntenparticipatie.

In de toelichting van artikel 47 van de WWB wordt dit als volgt verwoord. Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de WWB.

Waarbij het van belang is dat zij voldoende mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op het beleid. De gemeente dient daarbij zorg te dragen voor de facilitaire zaken die naar haar oordeel nodig zijn.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de WWB is niet voorgeschreven op welke wijze vorm gegeven moet worden aan cliëntenparticipatie.

Artikel 2 Doelstelling

De essentie van cliëntenparticipatie wordt in dit artikel geregeld. Namelijk het optimaal betrekken vanuit een onafhankelijke positie bij de gemeentelijke beleidscyclus.

Artikel 3 Beleidsterreinen

In het eerste lid staan alle beleidsterreinen waar de cluster Werk, Inkomen en Zorg zich mee bezig houdt en waar het cliëntenplatform bij betrokken wordt met uitzondering van de Wet voorziening gehandicapten.

In het tweede lid wordt aangegeven wat niet tot deze beleidsterreinen wordt gerekend.

Klachten worden behandeld volgens de gemeentelijke klachtenregeling en bezwaarschriften in de commissie voor bezwaar en beroep.

Artikel 4 Werkwijze

Het eerste tot en met vierde lid:

Hierin wordt geregeld over welke onderwerpen advies aan het platform gevraagd wordt en hoe er bij een afwijkend advies gehandeld moet worden. Ook kan het platform uit eigen beweging advies uitbrengen.

Het vijfde lid:

Het aanwijzen van een vaste contactambtenaar is efficiënt. Overleg tussen de contactambtenaar en de belangengroepering heeft plaats zo veel als nodig is.

Het zesde lid:

Met de frequentie van het overleg tussen de wethouder en de belangengroepering wordt aangesloten bij de huidige praktijk waarbij de wethouder tweemaal per jaar overleg heeft met het platform. Dit neemt niet weg dat meer dan twe keer per jaar kan worden overlegd, indien dit wordt gewenst.

Het achtste lid:

Met dit artikel wordt de mogelijkheid geboden bepaalde huishoudelijke en organisatorische zaken nader te regelen. Gedacht kan worden aan de omvang en samenstelling van de belangengroepering waarmee overleg wordt gevoerd. Indien de belangengroepering geen zelfstandige organisatie is, kunnen ook zaken als benoeming en zittingsduur worden geregeld.

Artikel 5 Faciliteiten

Faciliteiten kunnen als subsidie of in de vorm van een voorziening worden verstrekt.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Zoals in het eerste lid is verwoord is deze verordening op grond van artikel 8 van de Tijdelijke referendumwet referendabel. De datum van de inwerkingtreding van de verordening moet daarom, met in acht name van artikel 22 Tijdelijke referendumwet, op tenminste 6 weken na datum publicatie gesteld worden.

In het tweede lid is geregeld dat de verordening “Cliëntenparticipatie Werk, Inkomen en Zorg gemeente Steenwijkerland” met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2005 in werking treedt. Hiermee wordt voldaan aan de in de WWB gestelde verplichting.