Privacyreglement voor het gebruik van camera's ten behoeve van bewaking en beveiliging van voorzieningen in de openbare ruimte gemeente Steenwijkerland

Geldend van 14-07-2010 t/m heden

Intitulé

PRIVACYREGLEMENT voor het gebruik van camera’s ten behoeve van bewaking en beveiliging van voorzieningen in de openbare ruimte

De raad van de gemeente Steenwijkerland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 juni 2010, nummer 2010/63;

b e s l u i t :

vast te stellen het privacyreglement voor het gebruik van camera’s t.b.v. bewaking en beveiliging van voorzieningen in de openbare ruimte gemeente Steenwijkerland

Begrippen

Artikel 1

In dit Privacyreglement wordt verstaan onder:

de wet:

Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2000, 302);

de verantwoordelijke:

het College van Burgemeester en Wethouders;

de beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de feitelijke gang van zaken betreffende het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens welke zijn vergaard door registratiesystemen;

het registratiesysteem:

registratie door middel van het gebruik van camera’s;

Persoonsgegevens:

de door middel van registratiesystemen verwerkte gegevens op grond waarvan natuurlijke personen geïdentificeerd kunnen worden;

de derde:

elk ander natuurlijk persoon dan de betrokkene;

de betrokkene:

degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

openbare ruimte:

gebied binnen de bebouwde kom van de gemeente Steenwijkerland met een openbare functie, niet zijnde gebouwen, waarvan de gemeente Steenwijkerland het eigendom en/of beheer heeft en die reeds als openbare ruimte is ingericht;

Reikwijdte

Artikel 2

Dit Privacyreglement regelt de taken en bevoegdheden van de verantwoordelijke met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, verkregen door het gebruik van registratiesystemen die bij voorzieningen gelegen in de openbare ruimte zijn geplaatst.

Doelen

Artikel 3

De algemene doelen van de verwerking van persoonsgegevens verkregen door registratiesystemen zijn bewaking en beveiliging, in het bijzonder:

  • -

    het verzekeren en bevorderen van het doelmatig, vlot en veilig gebruik van de voorzieningen;

  • -

    de zorg voor de veiligheid van de gebruikers van de voorzieningen;

  • -

    het doelmatig handelen bij ongevallen en calamiteiten;

  • -

    het bewaken en het beveiligen van de voorzieningen;

  • -

    het verhalen van schade, veroorzaakt door gebruikers.

Gebruik

Artikel 4

De registratiesystemen worden dagelijks gebruikt van 00.00 uur tot 24.00 uur.

Beheer en beveiliging

Artikel 5

  • 1. De beheerder is verantwoordelijk voor het beheer van de persoonsgegevens en treft daartoe passende technische en organisatorische maatregelen, nodig om de persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

  • 2. In de bijlagen is vastgelegd wie de beheerders zijn.

  • 3. De persoonsgegevens verkregen door registratiesystemen worden op een nader door de beheerder aan te wijzen plaats opgeslagen en/of met aparte toegangscodes beveiligd.

  • 4. Slechts de verantwoordelijke, de beheerder, de door de beheerder aangewezen werknemers van het bedrijf dat het onderhoud uitvoert en overige ambtenaren die door de verantwoordelijke zijn aangewezen, hebben rechtstreeks toegang tot de persoonsgegevens. Op hen rust een geheimhoudingsplicht. Ambtenaren zijn hier aan gebonden door hun integriteitverklaring. Externen zullen een geheimhoudingsverklaring ondertekenen.

  • 5. Voor zover sprake is van onderhoud aan, en/of vervanging van apparatuur hebben werknemers van het bedrijf dat het onderhoud, en/of vervanging uitvoert, voor de duur van die werkzaamheden toegang, onder toezicht van de verantwoordelijke of een door hem aangewezen ambtenaar, tot de apparatuur en eveneens de ruimte waarin de apparatuur zich bevindt. Om de apparatuur te testen mag gebruik worden gemaakt van opgeslagen materiaal.

Inzage en correctie betrokkenen

Artikel 6

  • 1. Uitsluitend betrokkenen kunnen de verantwoordelijke verzoeken inzage te verkrijgen in de omtrent hen opgeslagen gegevens dan wel verzoeken deze gegevens te corrigeren.

  • 2. Een verzoek om inzage of correctie wordt schriftelijk ingediend. Het verzoek van minderjarigen dan wel onder curatele gestelden dient te geschieden door de wettelijke vertegenwoordigers.

  • 3. Indien een verzoek bij de verantwoordelijke is ingediend, worden de verzochte persoonsgegevens opgeslagen en bewaard totdat de verantwoordelijke op het verzoek heeft beslist.

  • 4. Een verzoek kan, indien zich bij de belangenafweging een weigeringsgrond voordoet, bedoeld in artikel 43 van de wet, geweigerd worden.

  • 5. Een in artikel 5 bedoelde ambtenaar kan van een persoon die om inzage of correctie verzoekt, verlangen dat deze zich legitimeert.

  • 6. Bij het ter inzage geven van persoonsgegevens worden gegevens van andere personen voor zover mogelijk anoniem gemaakt.

  • 7. De beheerder bepaalt waar de inzage plaatsvindt.

  • 8. Na inzage of correctie wordt schriftelijk vastgelegd:

    • a.

      de naam van de betrokkene,

    • b.

      de wijze van inzage of correctie,

    • c.

      het tijdstip, en

    • d.

      welke gegevens het betrof.

Inzage en verstrekking derden

Artikel 7

  • 1. De verantwoordelijke weigert derden inzage en verstrekking van de persoonsgegevens, tenzij het betreft een verzoek of vordering genoemd in de wet.

  • 2. Een verzoek om inzage of verstrekking van gegevens wordt schriftelijk ingediend.

  • 3. Indien een verzoek bij de verantwoordelijke is ingediend, worden de verzochte persoonsgegevens opgeslagen en bewaard totdat de verantwoordelijke op het verzoek heeft beslist

  • 4. Aan de inzage of verstrekking kan de verantwoordelijke voorwaarden verbinden.

  • 5. Van een persoon die om inzage of verstrekking van de gegevens verzoekt, kan worden verlangd dat deze zich legitimeert.

  • 6. Bij het ter inzage geven of verstrekken van persoonsgegevens worden gegevens van andere personen voor zover mogelijk anoniem gemaakt.

  • 7. De beheerder bepaalt waar inzage plaatsvindt.

  • 8. Na inzage of verstrekking van gegevens wordt schriftelijk vastgelegd:

    • a.

      indien bekend de naam van de betrokkene,

    • b.

      de wijze van inzage of verstrekking,

    • c.

      het tijdstip,

    • d.

      welke gegevens het betrof, en

    • e.

      naam en adres van de verzoeker.

Bewaartermijnen

Artikel 8

  • 1. De persoonsgegevens worden gedurende een periode van maximaal zes weken bewaard.

  • 2. Voor zover dit voorvloeit uit de in artikel 3 omschreven doelen en er sprake is van bijzondere omstandigheden of incidenten kunnen de persoonsgegevens langer dan de termijn bedoeld in het eerste lid worden bewaard. De bewaring mag niet langer duren dan noodzakelijk is.

Verbod koppeling

Artikel 9

De persoonsgegevens worden niet gekoppeld aan andere persoonsgegevens.

Voorzieningen

Artikel 10

  • 1. De registratiesystemen zijn geplaatst bij de in de bijlage genoemde voorzieningen.

  • 2. Voor iedere voorziening wordt in de bijlagen de specifieke situatie beschreven. Hierin wordt het volgende opgenomen:

    • a.

      locatie van de voorziening;

    • b.

      soort systeem analoog/digitaal;

    • c.

      het gebruik van de registratiesystemen;

    • d.

      op welke manier de opslag beveiligd is;

    • e.

      wie door de verantwoordelijke is aangewezen als de beheerder;

    • f.

      wie naast de verantwoordelijke en de beheerder rechtstreeks toegang heeft tot de persoonsgegevens;

    • g.

      de bewaartermijn.

Inwerkingtreding

Artikel 11

Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Ondertekening

De raad voornoemd,
de griffier,
R.G.H.P. Moonen
de voorzitter,
L.V. Elfers

BIJLAGE

Artikel 10 – Voorzieningen

Locatie van de voorziening

Afsluitsysteem ingang Oosterstraat

Afsluitsysteem ingang Markt

Afsluitsysteem ingang Gasthuisstraat

Afsluitsysteem ingang Woldpromenade

Soort systeem

Digitaal

Digitaal

Digitaal

Digitaal

Gebruik

Dagelijks van 00:00 tot 24:00 uur

Dagelijks van 00:00 tot 24:00 uur

Dagelijks van 00:00 tot 24:00 uur

Dagelijks van 00:00 tot 24:00 uur

Beveiliging

Password

Password

Password

Password

Beheerder

Beheerder en Coördinator Wegen en Verkeer, afdeling Openbare Werken

Beheerder en Coördinator Wegen en Verkeer, afdeling Openbare Werken

Beheerder en Coördinator Wegen en Verkeer, afdeling Openbare Werken

Beheerder en Coördinator Wegen en Verkeer, afdeling Openbare Werken

Toegang

Door beheerder schriftelijk aangewezen

Door beheerder schriftelijk aangewezen

Door beheerder schriftelijk aangewezen

Door beheerder schriftelijk aangewezen

Bewaartermijn

Zes weken

Zes weken

Zes weken

Zes weken

TOELICHTING

Toelichting van bepaalde artikelen:

Artikel 6 lid 4 Inzage en correctie betrokkenen

In artikel 43 van de wet zijn limitatieve weigeringgronden opgesomd op grond waarvan een verzoek zoals bedoeld in artikel 6 van het Privacyreglement geweigerd kan worden:

  • a.

    de veiligheid van de staat;

  • b.

    de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;

  • c.

    gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

  • d.

    het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen,

    bedoeld onder b en c, of

  • e.

    de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Hieruit vloeit voort dat men niet naar het doel van het verzoek van betrokkene mag vragen. Immers, het vragen naar het doel van het verzoek valt niet onder voornoemde weigeringsgronden en vormt dus geen wettelijke weigeringgrond.

Afwijzing van een verzoek zoals bedoeld in artikel 6 lid 4 van het Privacyreglement, is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waartegen bezwaar en beroep ingesteld kan worden.

Artikel 8 lid 1 Bewaartermijnen

Na het verlopen van de bewaartermijn van maximaal zes weken, worden de persoonsgegevens gewist dan wel vernietigd.