Regeling vervallen per 01-01-2012

Nadere regels stimuleringsregeling "Locatieontwikkeling centra Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt 2011"

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Nadere regels stimuleringsregeling “Locatieontwikkeling centra Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt 2011”

Burgemeester en wethouder van de gemeente Steenwijkerland;

(overwegende dat het wenselijk is dat door het instellen van de stimuleringsregeling “Locatieontwikkeling centra Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt” de centrumontwikkeling van de genoemde steden aangejaagd wordt en de woningbouwproductie wordt vergroot. De regeling is gericht op de realisatie van minimaal 100 woningen op inbreidingslocaties in Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt)

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening Steenwijkerland;

b e s l u i t e n

vast te stellen de volgende Nadere regels stimuleringsregeling Locatieontwikkeling centra Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt 2011

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

Woning

Een tot bewoning bestemd gebouw dat, vanuit bouwtechnisch oogpunt bezien, blijvend is bestemd voor permanente bewoning door één particulier huishouden, of een onroerende zaak die mede wordt gebruikt voor woondoeleinden;

Artikel 2 Subsidiegerechtigden en subsidiabele activiteiten

  • 1. Subsidie kan worden aangevraagd door:

    • a.

      natuurlijke personen welke zelf de woning gaan bewonen, of;

    • b.

      natuurlijke- of rechtspersonen die woningen bouwen of panden herbestemmen om deze te verkopen of te verhuren.

  • 2. Subsidie kan worden aangevraagd indien de aanvraag betrekking heeft op de uitvoering van een woningbouwproject waarbij één of meer woningen aan de woningvoorraad toegevoegd wordt.

  • 3. Verbouw van een bestaande woning en planvorming komt niet in aanmerking voor subsidie, tenzij een als zodanig bestemde woonruimte gedurende een aaneengesloten periode van 2,5 jaar voorafgaande aan de datum van aanvraag onbewoond is geweest.

  • 4. Subsidiabel zijn uitsluitend rechtstreeks aan het project toe te rekenen bouwkosten.

  • 5. Verwervingskosten van vastgoed of grond zijn niet subsidiabel.

Artikel 3 Subsidiebedrag

  • 1. De aanvraag kan betrekking hebben op de ontwikkeling van maximaal 10 woningen.

  • 2. De aanvraag wordt niet in behandeling genomen indien de bouwkosten minder bedragen dan €5000,-.

  • 3. Voor elke euro bouwkosten vanaf €5.000 wordt aan een natuurlijke persoon, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onderdeel a, €0,25,- subsidie verstrekt tot een maximum van €10.000,-.

  • 4. Voor elke euro bouwkosten vanaf €5.000 wordt aan natuurlijke- of rechtspersonen, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onderdeel b, €0,125 subsidie verstrekt tot een maximum van gemiddeld €10.000,- per woning, conform tabel 1.

    Tabel 1

    Bouwkosten

    Aantal toegevoegde

    woningen

    Omvang subsidie voor natuurlijk- en/of rechtspersonen bij de realisatie van één of meer woningen bestemd voor verhuur of verkoop

    € 5000 - € 85.000

    1

    Maximaal € 10.000

    € 85.001 - € 165.000

    2

    Maximaal € 20.000

    € 165.001 - € 245.000

    3

    Maximaal € 30.000

    € 245.001 - € 325.000

    4

    Maximaal € 40.000

    € 325.001 - € 405.000

    5

    Maximaal € 50.000

    € 405.001 - € 485.000

    6

    Maximaal € 60.000

    € 485.001 - € 565.000

    7

    Maximaal € 70.000

    € 565001 - € 645.000

    8

    Maximaal € 80.000

    € 645.001 - € 725.000

    9

    Maximaal € 90.000

    € 725.001 - € 805.000

    10

    Maximaal € 100.000

Artikel 4 Criteria

  • 1. Subsidie wordt enkel verleend indien:

    • a.

      De woning bewoond gaat worden door de aanvrager zoals genoemd in artikel 2, lid 1 onderdeel a, of de woning wordt verkocht of verhuurd, door de aanvrager zoals genoemd in artikel 2, lid 1 onderdeel b en;

    • b.

      het te realiseren project gelegen is in de centra van de kernen Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt zoals aangegeven op de kaart behorende bij deze regeling (bijlage 1).

  • 2. Een bouwvergunning onherroepelijk is verleend.

  • 3. Commerciële activiteiten zoals kantoren, winkels, horeca en dagbesteding komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • 4. Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor aanvullende criteria te stellen.

Artikel 5 Aanvraag subsidieverlening

De aanvraag dient vergezeld te gaan van:

  • a.

    naam aanvrager;

  • b.

    adres aanvrager;

  • c.

    adres en eigendomssituatie van het project;

  • d.

    kadastrale aanduiding van het project;

  • e.

    (technische) beschrijving van het project waarbij ten minste wordt aangegeven:

    • I.

      om hoeveel woningen het gaat;

    • II.

      planning van het project;

    • III.

      betrokken partijen;

  • f.

    een mededeling of- en voor welk bedrag tevens subsidie is aangevraagd bij één of meer andere bestuursorganen.

Artikel 6 Grondslag subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidieverlening wordt bepaald op basis van de bouwkosten zoals vermeld in de aanvraag bouwvergunning.

  • 2. Ontvangsten of inkomsten die geheel of gedeeltelijk betrekking hebben op een project worden in mindering gebracht van de subsidiabele kosten.

Artikel 7 Verplichtingen subsidieontvanger

Binnen een jaar na het verlenen van de subsidiebeschikking moet gestart worden met de bouw van de woning(en).

Artikel 8 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze regeling naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze regeling.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “regeling locatieontwikkeling”.

  • 2.

    Deze nadere regels treden in werking op de eerste dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij worden geplaatst.

  • 3.

    De regeling loopt af per 31 december 2011.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders zijn bevoegd regeling tussentijds te beëindigen.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college burgemeester en wethouders, d.d. 23 november 2010

De secretaris, De voorzitter,

Bijlage 1 Kaart bij de stimuleringsregeling “Locatieontwikkeling centra Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt 2011”

De onderstaande kaarten geven de begrenzing aan waarbinnen de panden gelegen moeten zijn om voor subsidie in aanmerking te komen.

Centrum Steenwijk

afbeelding binnen de regeling

Centrum Vollenhove

afbeelding binnen de regeling

Centrum Oldemarkt

afbeelding binnen de regeling

Artikelgewijze toelichting

De regeling centrumontwikkeling is bedoeld om de woningbouw in het centrum van de Steenwijk, Vollenhove en Oldemarkt te stimuleren. Dit omdat het wonen in het centrum een positieve bijdrage kan leveren aan de leefbaarheid in het centrum en de veiligheid vergroot. Wonen in het centrum, waaronder wonen boven winkels, is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Veel voormalige woningen zijn opgeofferd ten behoeve van de detailhandelsfunctie. Bewoning van de bovenverdieping wordt als onaantrekkelijk ervaren omdat het ten koste kan gaan van vierkante meters winkeloppervlak of vanwege vermeende overlast.

Vandaag de dag staat het wonen boven winkels weer in de belangstelling omdat het als een kans wordt gezien om de leefbaarheid van de centra te bevorderen, met name in de avonduren. Uitgestorven centra zorgen voor een gevoel van onbehagen bij voorbijgangers en kan mogelijk tot criminaliteit leiden. Bovendien gaat bewoning de verpaupering en verloedering van de (historische) panden tegen. Andere voordelen van het stimuleren van wonen in het centrum is dat het gaat om zorgvuldig ruimtegebruik en om het aanbrengen van differentiatie in woonmilieus.

Deze regeling is begin 2008 van kracht geworden. In 2009 is de regeling geëvalueerd en zijn voorstellen gedaan om de regeling te vereenvoudigen. Enerzijds vanwege de complexiteit van de regeling waardoor het aantal aanvragen tegenviel en anderzijds vanwege de stagnatie op de woningmarkt ten gevolge van de kredietcrisis. Gemeente Steenwijkerland wil onder andere op deze wijze een bijdrage leveren aan het op gang houden van de woningbouwproductie.

Artikel 2 Subsidiegerechtigden en subsidiabele activiteiten

Natuurlijke personen kunnen aanspraak maken op de regeling indien zij de te ontwikkelen woning zelf gaan bewonen. Het uitgangspunt is dat een aanvraag ten behoeve van eigen bewoning maximaal 1 woning omvat. Mocht de aanvraag meer woningen betreffen dan worden de overige woningen beschouwd als bestemd voor verhuur en/of verkoop en conform artikel 2, lid 1 onderdeel b behandeld. Natuurlijk- of rechtspersonen kunnen subsidie aanvragen voor de ontwikkeling van woningen ten behoeve van verkoop of verhuur van de woningen. Het verschil zit tussen bewoning door de aanvrager enerzijds en verhuur/verkoop anderzijds. Bij eigenbewoning is geen sprake van een ontwikkeling met een winstoogmerk. Deze categorie kan daarom extra ondersteund worden. Natuurlijke- of rechtspersonen die projectmatig ontwikkelen, ontwikkelen met een winstoogmerk. Projectmatige woningbouw zonder perspectief op winst of een renderende exploitatie zal (ook met subsidie) niet van de grond komen. Omdat stimulering van woningbouw het doel van de regeling is, kan projectmatige woningbouw toch in aanmerking komen voor subsidie. Het verschil komt tot uitdrukking in een hogere subsidie per geïnvesteerde euro voor natuurlijke personen die de woning zelf gaan bewonen.

De bepaling dat het betreffende pand een aaneengesloten periode van 2,5 jaar voorafgaande aan de datum van aanvraag onbewoond moet zijn geweest is opgenomen om te voorkomen dat subsidie aangevraagd wordt voor de verbouwing van een bestaande woning. De regeling is immers bedoeld daar bewoning te stimuleren waar sinds jaar en dag niet meer wordt gewoond.

De subsidie is bedoeld voor de uitvoering van het woningbouwproject en dus zijn alleen werkzaamheden die direct betrekking hebben op de uitvoering subsidiabel. De verwervingskosten van vastgoed en/of grond worden daarom niet tot de uitvoeringskosten gerekend.

Artikel 3 Subsidiebedrag- en plafond

De aanname is dat de regeling gebruikt wordt ten behoeve van kleinschalige projecten. Om zoveel mogelijk aanvragen te kunnen honoreren is het maximum aantal woningen per aanvraag op 10 vastgesteld. Het drempelbedrag van €5.000,- is opgenomen om een onnodig beroep op de regeling te voorkomen. Bouwkosten onder deze drempel worden geacht financierbaar te zijn voor de initiatienemer. Dergelijke bouwkosten hebben doorgaans het karakter van een verbouwing of cosmetische ingreep en vallen derhalve niet onder de regeling. De onderstaande tabel toont de maximale subsidie in relatie tot de aanvrager, bouwkosten en het aantal woningen.

tabel 1

Bouwkosten

Aantal toegevoegde

woningen

Omvang subsidie voor natuurllijk- en/of rechtspersonen bij de realisatie van één of meer woningen bestemd voor verhuur of verkoop

€ 5000 - € 85.000

1

Maximaal € 10.000

€ 85.001 - € 165.000

2

Maximaal € 20.000

€ 165.001 - € 245.000

3

Maximaal € 30.000

€ 245.001 - € 325.000

4

Maximaal € 40.000

€ 325.001 - € 405.000

5

Maximaal € 50.000

€ 405.001 - € 485.000

6

Maximaal € 60.000

€ 485.001 - € 565.000

7

Maximaal € 70.000

€ 565001 - € 645.000

8

Maximaal € 80.000

€ 645.001 - € 725.000

9

Maximaal € 90.000

€ 725.001 - € 805.000

10

Maximaal € 100.000

Artikel 4 Criteria

Een bouwvergunning is verplicht omdat woningbouw qua werkzaamheden vergunningplichtig is. De toetsing van de aanvraag bouwvergunning is een kernactiviteit van de gemeente en biedt daarmee zekerheid omtrent het al dan niet door gaan van een project. Bij de toetsing van de bouwaanvraag wordt ook gecontroleerd of de bouwsom correspondeert met de werkzaamheden. Het is voor de subsidieaanvraag dan ook niet meer nodig om vooraf een uitgebreide kostenspecificatie te overleggen.

Artikel 5 Aanvraag subsidieverlening

Soms kan ook bij andere instanties subsidie worden aangevraagd, bijvoorbeeld bij provincie Overijssel in het kader van de Bouwimpuls of van het Rijk. Maar ook de gemeente heeft verschillende subsidieregelingen, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Subsidies kunnen niet gestapeld worden. Subsidies afkomstig van andere instanties die betrekking hebben op de uitvoering van de bouwwerkzaamheden worden in mindering gebracht van subsidie locatieontwikkeling.

Artikel 6 Grondslag subsidie

Het subsidiebesluit wordt gebaseerd op de door de aanvrager opgevoerde kosten in de aanvraag bouwvergunning. Indien de kosten in de aanvraag bouwvergunning lager uitvallen dan de kosten in de specificatie wordt de aanvraag bouwvergunning als uitgangspunt genomen voor de vaststelling van de hoogte van de subsidie. De kostenraming in de aanvraag bouwvergunning wordt als uitgangspunt genomen omdat er van uitgegaan wordt dat deze kostenraming waarheidsgetrouw is. De gemeentelijke leges voor een bouwvergunning zijn namelijk afhankelijk van de opgevoerde bouwkosten.

Artikel 7 Verplichtingen subsidieontvanger

Een subsidiebeschikking kan pas afgegeven worden nadat er een onherroepelijke bouwvergunning is verleend. De subsidieaanvraag kan gelijktijdig worden ingediend met de aanvraag voor een bouwvergunning. Het is mogelijk om een voorschot aan te vragen, dit moet schriftelijk gebeuren. De aanvraag voor subsidievaststelling moet schriftelijk plaatsvinden. De definitieve subsidie wordt achteraf vastgesteld en uitgekeerd. Ten behoeve van de vaststelling moet de aanvrager schriftelijke bewijzen kunnen overleggen, zoals offertes, facturen, rekeningafschriften en bonnen. Indien bij de vaststelling blijkt dat er minder kosten zijn gemaakt wordt de subsidie naar rato naar beneden bijgesteld.