Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht 2015

Geldend van 23-12-2015 t/m heden

Intitulé

Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht 2015

De raad van de gemeente Stichtse Vecht,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 september 2015;

gehoord de commissie bestuur en financiën van 24 november 2015;

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 173, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 en het Besluit wegslepen van voertuigen;

overwegende dat het wenselijk is in voorkomende gevallen op de weg staande voertuigen te kunnen verwijderen, over te brengen en in bewaring te stellen;

b e s l u i t :

vast te stellen de Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht 2015

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ·

    a. RVV 1990 : het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • ·

    b. wet : de Wegenverkeerswet 1994;

  • ·

    c. besluit : het Besluit wegslepen van voertuigen;

  • ·

    d. voertuig : hetgeen hieronder wordt verstaan in artikel 1, onder al RVV 1990;

  • ·

    e. motorrijtuig : hetgeen hieronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder c van

  • ·

    de wet;

  • ·

    f. het college : het college van burgemeester en wethouders;

  • ·

    g. wegen : alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met

  • ·

    inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die

  • ·

    wegen behorende paden en bermen of zijkanten.

Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

Als wegen en weggedeelten, bedoeld in artikel 170, eerste lid, onder c van de wet worden alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Stichtse Vecht aangewezen, voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.

Artikel 3 Eigenaar ter plaatse

Indien de verwijdering van een voertuig in voorbereiding c.q. in uitvoering is, behoeft een verzoek tot beëindiging van de verwijdering (door de eigenaar of anderszins rechthebbende) slechts te worden gehonoreerd, indien de voor- of achterwielen van het te verwijderen voertuig nog niet in verticale zin zijn verplaatst.

Artikel 4 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

  • 1.

    Als plaats van bewaring van voertuigen wordt aangewezen: Elektronweg 16A, 3542 AC Utrecht.

  • 2.

    De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats worden door het college vastgesteld.

Artikel 5 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

  • 1.

    De kosten van het overbrengen van een voertuig naar de bewaarplaats bedragen:

    • o

      a. Wegsleeptarief : € 335,- incl. btw (volledige berging);

    • o

      b. Loze rit : € 175,- incl. btw (onvolledige berging)

  • 2.

    De kosten van het bewaren van een voertuig bedragen per periode van 24 uur of een deel daarvan € 15,- (incl. btw). De eerste 24 uur zijn kosteloos.

  • 3.

    De kosten kunnen jaarlijks worden geïndexeerd, op basis van de CBS prijsindex.

Artikel 6 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, bedoeld in artikel 130, vierde lid , 164, zevende lid , en 174, eerste lid van de wet, zijn artikel 1, 4 en 5 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Intrekken voorgaande regeling

De Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht, door de raad vastgesteld op 21 december 2011, wordt ingetrokken.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht 2015.

Ondertekening

16 december 2015
De griffier, De voorzitter,

Toelichting op Wegsleepverordening gemeente Stichtse Vecht 2015

Bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen

Het uitvoeren van de wegsleepregeling is geen bevoegdheid meer van de burgemeester, maar

van het gehele college van burgemeester en wethouders. Het wegslepen van een voertuig

moet worden gezien als een bijzondere vorm van bestuursdwang. In de Awb zijn algemene

regels gesteld over de toepassing van bestuursdwang. Deze regels zijn voor een groot deel

ook van toepassing op het wegslepen van voertuigen. Tegen besluiten tot het wegslepen van

voertuigen staat op grond van de Awb bezwaar en vervolgens beroep open.

Verordening

In artikel 170 e.v. WVW 1994 is het kader aangegeven waarbinnen het college van burgemeester en wethouders gebruik kan maken van zijn bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen. Hoewel de bevoegdheid tot het wegslepen van voertuigen in de wet is neergelegd, kan het college pas goed van deze bevoegdheid gebruikmaken wanneer de gemeenteraad in een verordening nadere regels heeft gesteld over de toepassing van deze bevoegdheid, zoals in artikel 173, tweede lid van de wet wordt voorgeschreven. In deze verordening dienen in elk geval regels te worden gesteld over:

  • 1.

    de aanwijzing van de plaats(en) waar de weggesleepte voertuigen worden bewaard;

  • 2.

    de berekening van de kosten die verbonden zijn aan de uitvoering van het wegslepen en bewaren van voertuigen;

  • 3.

    de aanwijzing van wegen en weggedeelten waar op grond van artikel 170, eerste lid, onder c WVW 1994 voertuigen mogen worden weggesleept.

Werkingssfeer

Als wegen en weggedeelten waar op grond van de landelijke wegsleepregeling kan worden weggesleept zijn nu aangewezen alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Stichtse Vecht voor zover die behoren tot één van de in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen bedoelde wegen en weggedeelten. In de artikelsgewijze toelichting zijn onder artikel 2 deze wegen en weggedeelten expliciet genoemd.

Een voertuig kan niet zonder meer worden weggesleept wanneer aan één van de genoemde criteria wordt voldaan. Degene die met de uitvoering van de wegsleepregeling is belast, dient per geval na te gaan of in dat specifieke geval het wegslepen van het desbetreffende voertuig absoluut noodzakelijk is. Wanneer een geval als minder urgent moet worden beschouwd kan doorgaans worden volstaan met het opmaken van een proces-verbaal door een opsporingsambtenaar.

Verhouding Wet-Mulder en bestuursdwang

Wanneer een voertuig fout geparkeerd staat en wegsleepwaardig is, zijn er in principe twee naast elkaar bestaande manieren om hiertegen op te treden. Allereerst door politie en justitie op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wet Mulder) via het opmaken van een proces-verbaal. Daarnaast door het uitvoeren van bestuursdwang (het laten wegslepen en bewaren van het voertuig) door het college van burgemeester en wethouders.

Het opmaken van een proces-verbaal op grond van de Wet-Mulder, voordat tot het wegslepen van een voertuig kan worden overgegaan, is niet meer vereist, maar kan nog steeds wel samengaan. Het is echter wel noodzakelijk de geconstateerde parkeerovertreding zo goed mogelijk vast te leggen wanneer alleen gebruik gemaakt wordt van de bestuursdwangbevoegdheid. Dit in verband met eventuele latere bezwaar- en beroepsprocedures.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel wordt een aantal begrippen nader uitgelegd

Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten

De Wegenverkeerswet (art. 170) maakt het mogelijk dat gemeenten in bepaalde gevallen voertuigen wegslepen. Dit is mogelijk, indien

  • 1.

    met een voertuig een voorschrift van de Wegenverkeerswet wordt overtreden, dan wel een voorschrift van een op deze wet gebaseerde regeling, én

  • 2.

    verwijdering van het voertuig bovendien noodzakelijk is in verband met: - het belang van de veiligheid op de weg, of - het belang van de vrijheid van het verkeer, of - het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen.

Vooral het onder het derde streepje bepaalde, is van belang. Wanneer de gemeenteraad in de wegsleepverordening wegen aanwijst, kan het college van burgemeester en wethouders het voertuig laten wegslepen, wanneer hier geparkeerd wordt in strijd met een verkeersregel, zonder dat de veiligheid of de vrijheid van het verkeer in het geding hoeft te zijn. Hiervoor is vereist dat de raad in de wegsleepverordening de wegen of weggedeelten aanwijst, waar weggesleept zal worden.

In het Besluit wegslepen van voertuigen is exact bepaald om wat voor soort weggedeelten en wegen het hierbij kan gaan. Kort gezegd zijn dat de volgende soort wegen:

  • -

    wegen waar het door middel van een bord of gele streep is aangegeven dat er niet geparkeerd mag worden,

  • -

    wegen waar het door middel van een bord is aangegeven dat er op zekere dagen of uren niet geparkeerd mag worden (bijvoorbeeld marktterreinen),

  • -

    wegen waar het door middel van een bord is aangegeven dat er alleen door bepaalde voertuigcategorieën geparkeerd mag worden,

  • -

    taxistandplaatsen, invalideparkeerplaatsen, laad- en losstroken en parkeerplaatsen voor vergunninghouders.

De raad heeft de keuze in hoeverre zij de wegsleepregeling van toepassing verklaart. Zij kan besluiten om alle wegen binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen, voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten. De gemeente kan ook besluiten om alleen de wegen en weggedeelten binnen de bebouwde kom aan te wijzen. Verder kan de gemeente er ook voor kiezen om de wegen die ze wil aanwijzen bij naam te noemen, of concreet in de verordening de situaties te omschrijven waarin sprake is van een wegsleepwaardige overtreding.

De VNG adviseert gemeenten om zichzelf niet nodeloos beperkingen op te leggen en de toepassing van de wegsleepregeling zo ruim mogelijk te laten zijn. Voorgesteld wordt om de VNG hierin te volgen en alle wegen en weggedeelten binnen de gemeentegrenzen aan te wijzen (dus zowel binnen als buiten de bebouwde kom), voor zover ze behoren tot een van de in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen bedoelde soorten van weg(gedeelt)en.

Artikel 3 Eigenaar ter plaatse

In dit artikel wordt nader ingevuld wanneer met de overbrenging van het voertuig wordt begonnen (artikel 170 lid 6 WVW). Als er nog geen sprake is van het begin van overbrenging moet een verzoek om beëindiging van het wegslepen worden gehonoreerd. Wel dienen de gemaakte kosten te worden vergoed.

Artikel 4 Plaats bewaring voertuigen en openingstijden

De inhoud van de bepaling spreekt voor zich. Vanwege de redactie van artikel 173, tweede lid WVW 1994 moet(en) de plaats(en) van bewaring van voertuigen door de gemeenteraad worden aangewezen. Delegatie aan het college van burgemeester en wethouders is niet mogelijk.

Het wegslepen en opslaan van voertuigen is uitbesteed aan een extern bedrijf.

Artikel 5 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen

In het Besluit wegslepen van voertuigen is bepaald welke kosten de gemeente kan verhalen op de overtreder. Als het wegslepen en de opslag wordt uitbesteed, betreft dit de door het sleepbedrijf in rekening gebrachte kosten. Verder mogen de volgende kosten in het tarief verdisconteerd worden.

  • ·

    Kosten van verzekering ter dekking van de aansprakelijkheid voor schade aan de auto’s.

  • ·

    De personele en materiële kosten verbonden aan de bekendmaking van de beschikking, in het geval dat de eigenaar de auto niet komt afhalen. Hieronder vallen ook de kosten van opsporing van de eigenaar.

  • ·

    De kosten die samenhangen met de verkoop of vernietiging, in het geval de auto niet wordt opgehaald. Hieronder vallen ook de kosten van taxatie van het voertuig.

  • ·

    Tot slot kunnen ook indirecte kosten in rekening worden gebracht tot ten hoogte 15%.

In de wegsleepverordening hoeven deze kostencomponenten niet allemaal inzichtelijk te worden gemaakt. Volstaan kan worden met een uitsplitsing van de kosten die verbonden zijn aan het wegslepen van voertuigen enerzijds en de bewaring van deze voertuigen anderzijds. In de verordening is een dergelijke uitsplitsing opgenomen.

Artikel 6 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat

De wegsleepverordening wordt ook van toepassing verklaard voor de gevallen dat de politie oordeelt dat de bestuurder van een voertuig over onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid beschikt.

De artikelen 7, 8 en 9 spreken voor zich.