Reglement burgerlijke stand 2016

Geldend van 01-07-2016 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2016

Het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht;

gelet op het bepaalde in artikel 16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

B e s l u i t :

vast te stellen het volgende:

Reglement, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone

ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van

het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Stb. 1993, nr. 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994 nr. 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 1994, nr. 900);ambtenaar van de burgerlijke stand: een als zodanig benoemde ambtenaar in dienst van de gemeente Stichtse Vecht, werkzaam bij de afdeling publiekszaken (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • c.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Stichtse Vecht of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    gemeentehuis: alle locaties die bij collegebesluit dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijn aangewezen, alwaar huwelijken en partnerschapregistraties of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk kunnen worden voltrokken;

  • e.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    rechtsfeit: onder het begrip wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Er zijn ten minste twee ambtenaren van de burgerlijke stand;

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen. Zij zijn uitsluitend belast met taken omschreven in artikel 1: 16a, lid 2 van het Burgerlijk Wetboek, te weten het voltrekken van huwelijken en registreren van partnerschappen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor een bepaalde periode te weten:

    • a.

      Voor hen, die als ambtenaar in dienst zijn bij de gemeente Stichtse Vecht, voor de

duur van het dienstverband bij de gemeente.

b.Voor de leden van de raad, voor de periode die zij aaneengesloten deel

uitmaken van de raad.

c.Voor de leden van het college van burgermeester en wethouders, voor de

periode dat zij hun ambt uitoefenen.

d.Voor de overigen, voor de in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

Artikel 4Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door het hoofd van de afdeling burgerzaken.

Artikel 5Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor ieder rechtsfeit een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Stichtse Vecht.

  • 2.

    Raadsleden en leden van het college van burgemeester en wethouders ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die benoemd wordt voor één rechtsfeit ontvangt geen vergoeding van de gemeente Stichtse Vecht en kan hier geen aanspraak op maken.

Artikel 6 Locatie

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis;

  • 2.

    De bevoegdheid om buitenlocaties aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken of registreren van partnerschappen is door de gemeenteraad gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders en deze aan de teamleider burgerzaken.

  • 3.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten;

  • 4.

    Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit, een gemeentehuis aan met een daarvoor permanente bestemming;

  • 5.

    Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college;

  • 6.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

  • 7.

    Voor trouwen in onderstaande gelegenheden wordt in ieder geval geen toestemming verleend: luchtballon, kraakpand, coffeeshop, bordeel, begraafplaats, podia, pleinen of parken dan wel andere openbare gelegenheden in de open lucht, behoudens uitzonderingen.

Artikel7 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      gebouwen dan wel aan wal aangemeerde vaartuigen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      gebouwen en vaartuigen zoals onder 1 bedoeld, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      het vaartuig dient voor de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn en ligt daarom dertig minuten voor aanvang van de plechtigheid aangemeerd aan de opstapplaats/ ligplaats;

    • d.

      tijdens een rechtsfeit op het water staat de eigenaar garant voor de openbaarheid en het vervoer van en naar het schip. Na voltrekking van een huwelijk op het water staat de eigenaar garant voor het vervoer van de ambtenaren van het schip naar de kade;

    • e.

      het vaartuig bevindt zich tijdens het rechtsfeit binnen de grenzen van de gemeente;

    • f.

      gebouwen en vaartuigen zoals bedoeld onder a, die – mede gelet op de aanwezigheid van het aantal bruiloftsgasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

2. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 6, derde lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk 2 maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.

3. De termijn van 2 maanden zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand;

4. De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor eenmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit, voor een periode van 1 uur, om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

5. De ruimte van de aan te wijzen locatie dient te voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Stichtse Vecht gehanteerde "Overeenkomst Huwelijkslocatie";

6. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden;

7. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 8 Openstelling

  • 1. Het bureau burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college dan wel teamleider burgerzaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college of de teamleider besluiten om van de openingstijden af te wijken;

  • 2. Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit waar leges voor zijn betaald op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de teamleider burgerzaken - andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten. Dit onder voorwaarde dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, die belast wordt met het rechtsfeit, hiertegen geen bezwaar heeft. Een rechtsfeit vindt zoveel mogelijk plaats binnen de hele uren. Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is of indien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;

  • 3. Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de teamleider burgerzaken, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het openstelling van het bureau;

  • 4. Het college kan in bijzondere gevallen tijdelijke wijzigingen in de openingsuren aanbrengen.

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties

Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal plaats op maandagmorgen om 8.45 uur en 9.15 uur; en voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • a.

    Van het bruidspaar of partners staat op de datum van reserveren tenminste één persoon ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Stichtse Vecht;

  • b.

    kosteloos rechtsfeit vindt plaats in een spreekkamer van het administratiekantoor en heeft sober karakter;

  • c.

    het gezelschap bestaat uit maximaal 10 personen (incl. bruidspaar en getuigen);

  • d.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand, beperkt zich tot de wettelijke formaliteiten. Er is geen persoonlijke toespraak;de tijdsduur van de ceremonie bedraagt maximaal 10 minuten.

Artikel 10 Leiding van de afdeling

1.De teamleider burgerzaken, of bij diens afwezigheid zijn plaatsvervanger, is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand 2016”.

  • 2.

    In gevallen waarin het reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    Het reglement treedt in werking met ingang van 1 juli 2016. Op dezelfde datum wordt het “reglement burgerlijke stand 2012”, vastgesteld op 1 oktober 2012 en besluit beleidsregel aanwijzen trouwlocaties in de gemeente Stichtse Vecht, vastgesteld op 3 juli 2012 en 28 mei 2013 bij collegebesluit van Stichtse Vecht ingetrokken.

Aldus besloten d.d. 10 mei 2016

Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht,

A.van Hussel M. Witteman

Gemeentesecretaris burgemeester