Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641175
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641175/1
Beleidsregel niet-beschermde gemeentelijke bomen
Geldend van 14-10-2015 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel niet-beschermde gemeentelijke bomenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht, gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht; ter uitvoering van het beleid van niet middels de Bomenverordening Stichtse Vecht 2015 beschermde bomen
Besluit:
vast te stellen
Beleidsregel niet-beschermde gemeentelijke bomen
Inhoudende dat:
De gemeente ook de onbeschermde bomen, als belangrijke en volwaardige onderdelen van de openbare ruimte beschouwt en daarom deze bomen duurzaam wil beheren.
Inleiding
De gemeente streeft naar een groene woonomgeving en naar minder, maar wel duidelijke en goed handhaafbare regels. Bomen zijn belangrijke dragers van het groen. De belangrijkste boombeplantingen worden beschermd doordat ze op de Groene Kaart, welke op basis van de Bomenverordening is vastgesteld, zijn opgenomen.
Als gevolg hiervan genieten de meeste bomen zowel particulier als publiek, geen formele bescherming. De angst dat dit leidt tot een kaalslag in de wijken is ongegrond. Ervaringen in andere gemeenten met een vergelijkbare verordeningstructuur tonen dat aan. Het belang van bomen is breed gedragen. Mensen zijn in het algemeen blij met de bomen in hun tuin en zijn er trots op. De gemeente beschouwt de bomen, ook de onbeschermde, als belangrijke en volwaardige onderdelen van de openbare ruimte.
Bomen in de openbare ruimte
De stedenbouwkundige opbouw van een wijk bepaalt in belangrijke mate hoeveel ruimte er is voor bomen. Dat geldt zeker ook voor de openbare ruimte. Te veel bomen in verhouding tot de ondergrondse en bovengrondse ruimte en functie van het openbaar gebied leidt op den duur tot problemen als groeistoornissen en overlast. Het verwijderen van bomen is soms nodig en/of door velen gewenst als er ernstige overlast optreedt bijvoorbeeld in de vorm van te veel schaduw, opgedrukte verharding, ernstige vervuiling door vruchten, benodigde ruimte voor andere functies, etc.
Bomen in de directe leefomgeving
Gezien het belang van bomen is overlast in een geringe mate geen reden om in te grijpen. Er zal altijd een zekere mate sprake zijn van subjectieve beoordeling van de mate van overlast. Conform vaste rechtspraak inzake overlast en hinder door bomen (bijv. Afdeling Bestuursrechtspraak Raad van State 24 september 2003 (Langedijk), Rechtbank ‘s Gravenhage 7 januari 2008(Staat) dient iedereen een zekere mate van naburige hinder te dulden en te dragen. Enkel in het geval van buitensporige hinder door publieke bomen neemt de gemeente maatregelen.
Wat wordt niet onder buitensporige hinder verstaan?
In elk geval wordt er niet ingegrepen indien de overlast bestaat uit:
a. normale bladval inclusief val van bloesems;
b. normale vruchtval inclusief zaad- en pluisval;
c. aanwezigheid van enkele vogelnesten of rustplaatsen van vogels;
aanwezigheid van vleermuizen;
d. schaduwhinder van korte duur (enkele uren);
e. schaduwhinder in delen van tuinen, erven en op niet bewoonde bouwwerken;
f. normale groene of algenaanslag op bestrating, muren, daken, enz.;
g. normale tijdelijke overlast door insecten in bomen inclusief honing- en roetdauw;
h. Allergische reacties.
Mogelijke maatregelen
Bij andere, ernstiger vormen van overlast en hinder zullen de eventuele ingrepen afhangen van de ernst van de overlast, de mogelijke oplossingen en de aanwezigheid of mogelijkheid van compenserend groen. Uiteraard spelen ook kosten (budgetten en prioriteiten) een rol.
Snoei van bomen geniet de voorkeur boven het verwijderen van bomen. “Snoei” in de vorm van toppen of halveren is nooit een optie. In principe ook geen optie zijn kandelaberen (het afzagen van alle takken tot er alleen nog een stam en takstompen overblijven) en het snoeien van een vrij uitgroeiende boom tot vorm- of knotboom. Het streven is altijd gericht op minimaal behoud van de “hoeveelheid boom”. Dit kan ook leiden tot een oplossing waarbij een aantal kleinere bomen, slecht groeiend of overlast gevend, worden vervangen door een of enkele exemplaren van een grotere boomsoort op een gunstigere plek. De impact (beeld, milieu, ecologie, waarderingen etc.) van een grote boom is vaak hoger dan die van een aantal kleinere bomen samen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 september 2015
Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht,
Mw. drs. A. van Hussel Dhr. M. Witteman
gemeentesecretaris burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl