Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Monumentencommissie Strijen 2007

Geldend van 22-12-2007 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Monumentencommissie Strijen 2007

Burgemeester en wethouders van de gemeente Strijen

gezien het besluit van de gemeenteraad van 6 november 2007 tot intrekking van de “Verordening Regelende de Samenstelling en de Werkwijze van de Monumentencommissie Strijen 1995”.

gelet op het bepaalde in de Monumentenverordening Strijen 2007, de artikelen 83 en 147 juncto artikel 108 van de Gemeentewet

b e s l u i t e n:

vast te stellen de volgende Verordening REGELENDE DE TAAK, SAMENSTELLING EN WERKWIJZE VAN DE MONUMENTENCOMMISSIE STRIJEN 2007.

Artikel 1 Taak commissie

De commissie heeft tot taak het college van burgemeester en wethouders op verzoek of eigen beweging te adviseren over de toepassing van de monumentenverordening in het bijzonder en voorts over aangelegenheden die van belang zijn voor de behartiging van de monumentenzorg.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal zes leden.

  • 2. De leden dienen zoveel mogelijk vakdisciplines te vertegenwoordigen. Tenminste twee leden dienen als specifiek deskundig te kunnen worden beschouwd op het gebied van bouw- architectuur, archeologie en of kunsthistorie, op het gebied van architectuur dan wel op het gebied van restauratietechniek. Naast deze twee leden dient de commissie te worden aangevuld met inwonerleden, die deskundig of belangstellend zijn op het gebied van geschiedenis, kunst of architectuur.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een termijn van 4 jaar.

  • 2. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen door schriftelijk een verzoek daartoe in te dienen bij het college van burgermeester en wethouders.

  • 3. Aftredende leden kunnen voor nog een zittingsperiode worden benoemd.

  • 4. Degene, die aftreedt of ontslag neemt, blijft Zijn werkzaamheden in de commissie verrichten totdat in de opvolging is voorzien. Indien echter de benoeming langer uitblijft dan 8 weken, kan degene die aftreedt of ontslag neemt, via een mededeling aan de voorzitter met de werkzaamheden stoppen.

  • 5. Een lid dat, anders dan ten gevolge van een periodieke aftreding ter vervulling van een opengevallen plaats wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats bij is benoemd, moest aftreden.

  • 6. Een lid kan bij een met reden omkleed besluit tussentijds worden ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.

  • 7. De leden treden getrapt af volgens een door de burgemeester en wethouders vast te stellen aftredingsschema.

Artikel 4 Voorzitter

Het college van burgemeester en wethouders benoemt uit de leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5 Secretariaat

  • 1. Het secretariaat wordt vervuld door een of meer ambtenaren, daartoe aangewezen door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. De secretaris heeft in de vergadering van de commissie een adviserende stem.

Artikel 6 Vergadering

  • 1. De monumentencommissie komt bijeen:

    • a.

      Na schriftelijke oproep van de voorzitter

    • b.

      Op verzoek van een van de leden.

    • c.

      Op verzoek van burgemeester en wethouders

    In gevallen, bedoeld onder b en c, belegt de voorzitter de vergadering binnen veertien dagen na de dat van ontvangst van het verzoek.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. Op voorstel van een der leden kan de commissie besluiten de vergadering achter gesloten deuren te laten plaatsvinden.

  • 3. De commissie mag alleen adviseren als ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is. Is dit niet het geval dan blijven de punten der agenda staan voor de eerstvolgende vergadering. In deze vergadering mogen ten aanzien van agendapunten besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. In spoedeisende gevallen kan gemotiveerd worden afgeweken van het in lid 3 gestelde.

  • 5. De commissie is bevoegd zich bij haar beraadslagingen door andere personen, op uitnodiging van de voorzitter, e doen bijstaan.

  • 6. De vergadering van de commissie wordt op een in de gemeente gebruikelijke wijze bekend gemaakt.

Artikel 7 Advisering

  • 1. De advisering vindt schriftelijk en met redenen omkleed plaats.

  • 2. Alle besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3. Over zaken wordt mondeling gestemd, over personen schriftelijk.

  • 4. Indien dit wordt verzocht, vindt in het advies vermelding van eventuele minderheidsstandpunten plaats.

  • 5. Indien een lid van de commissie belanghebbende is bij een voorstel waarover in de commissie wordt gestemd, onthoudt het lid zich ten aanzien van dit onderwerp van stemming.

  • 6. De commissie is bevoegd in zaken van beperkte omvang of van spoedeisende aard bevoegdheden aan de secretaris en/of een of meer van haar leden te delegeren. De delegatie wordt in het advies vermeld.

Artikel 8 Ondertekening

Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden getekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 9 Notulen

  • 1. Van het in de vergadering van de commissie verhandelde worden notulen bijgehouden. De adviezen van de commissie worden in de notulen opgenomen.

  • 2. De notulen worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aan de commissie voorgelegd.

Artikel 10 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als “Verordening Regelende de Taak, Samenstelling en Werkwijze van de Monumentencommissie Strijen 2007”.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die waarop de bekendmaking ingevolge artikel 139 van de Gemeentewet heeft plaatsgevonden.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Strijen, gehouden op 27 november 2007.

de secretaris, de voorzitter,

C.J. de Visser J.P.M. Klijs

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Strijen, gehouden op 27 november 2007.
de secretaris, de voorzitter,
C.J. de Visser J.P.M. Klijs