Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening bevolkingsadministratie gemeente Ten Boer 2014

Geldend van 06-01-2014 t/m 31-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 26-09-2014

Intitulé

Verordening bevolkingsadministratie gemeente Ten Boer 2014

De Verordening bevolkingsadministratie gemeente Ten Boer 2014 regelt de bevoegdheid voor de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan gemeentelijke organen. Ook zijn daarin de bepalingen opgenomen over het gebruik van overige (aangehaakte) gegevens in de gemeentelijke bevolkingsadministratie. Het college krijgt de bevoegdheid de nadere uitwerking van de verordening te regelen.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet basisregistratie personen;

  • b.

    verordening: Verordening bevolkingsadministratie gemeente Ten Boer 2014;

  • c.

    basisregistratie: de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2. van de wet;

  • d.

    bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de gegevens uit de basisregistratie en de aangehaakte gegevens;

  • e.

    aangehaakte gegevens: in de basisadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

  • f.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • g.

    verantwoordelijke: het college;

  • h.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • i.

    persoonslijst: het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, van de wet over één persoon in de basisregistratie;

  • j.

    overheidsorgaan:

    1e een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of

    2e een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

    3e elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Hoofdstuk 2 Verstrekkingen uit de basisregistratie

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan de in Bijlage A bij de verordening vermelde overheidsorganen die orgaan zijn van de gemeente en/of voor de in deze bijlage vermelde taken. In de bijlage wordt aangegeven welke gegevens mogen worden verstrekt.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Op verzoek verstrekt het college op grond artikel 3.9 van de wet aan een derde gegevens uit de basisregistratie als voorafgaand schriftelijke toestemming is verkregen van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Op grond van artikel 3.9 van de wet kunnen voor de in Bijlage B bij de verordening vermelde werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente verstrekking gegevens uit de basisregistratie gegevens worden verstrekt. Daarbij wordt bepaald welke aangewezen categorieën van derden voor deze verstrekking in aanmerking komen.

  • 3.

    Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, als bedoeld in het tweede lid, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, zijn:

    • a.

      werkzaamheden die samenhangen met een taak van de gemeente;

    • b.

      werkzaamheden die strekken tot het in stand houden van (basis-)voorzieningen voor burgers en die onderwerp zijn van de zorg van de gemeente.

  • 4.

    De verstrekking op grond van dit artikel betreft ten hoogste de in artikel 3.9, vierde lid, van de wet vermelde algemene gegevens.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 4 Doel van de bevolkingsadministratie

De bevolkingsadministratie heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren ter uitvoering van de taken die verband houden met de door de gemeente te voeren bevolkingsadministratie;

  • b.

    door het college aan te wijzen organen van de gemeente te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die organen;

  • c.

    derden aan wie wet en verordening verstrekking van gegevens uit de basisregistratie mogelijk maken te voorzien van aangehaakte gegevens, voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen;

  • d.

    een ingeschrevene van hem betreffende aangehaakte gegevens te voorzien; en

  • e.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 5 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen

  • 1. Van de ingezetenen en ingeschrevenen zijn in de basisregistratie aangehaakte gegevens opgenomen als daarvan sprake is.

  • 2. In de bevolkingsadministratie zijn gegevens van personen die voor 1 oktober 1994 waren ingeschreven in de persoons- of archiefregisters opgenomen als aangehaakte gegevens als daarvan sprake is.

Artikel 6 Wijze van verkrijging

Voor zover niet verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994 worden aangehaakte gegevens in de bevolkingsadministratie verkregen:

  • a.

    door opgave van de ingezetene;

  • b.

    door of namens de verantwoordelijke in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen; en

  • c.

    van overheidsorganen en derden.

Artikel 7 Verstrekking van aangehaakte gegevens

Aan derden aan wie wet en verordening verstrekking van gegevens uit de basisregistratie mogelijk maken worden aangehaakte gegevens verstrekt voor zover niet in strijd met de wettelijke bepalingen.

Artikel 8 Verwijdering en vernietiging van gegevens

  • 1. Aangehaakte gegevens worden uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke.

  • 2. Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 9 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

  • 1.

    Voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig kan schaden, wordt het verstrekken van aangehaakte gegevens gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking bijgehouden.

  • 2.

    De protocolplicht vervalt als de aangehaakte gegevens worden verstrekt in het kader van de opsporing en vervolging van strafbare feiten dan wel voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de veiligheid van de staat of als het van belang is voor de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

Artikel 10 Rechten en plichten van de burger

  • 1.

    Verzoeken ten aanzien van aangehaakte gegevens, waaronder ook wordt verstaan verzoeken tot wijziging, worden behandeld overeenkomstig het in de artikelen 35 tot en met 42 van de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde.

  • 2.

    De verzoeken zoals bedoeld in het eerste lid, worden ingediend bij de verantwoordelijke.

  • 3.

    Van de verzoeker kan worden verlangd dat deze zich deugdelijk legitimeert en / of in persoon bij de verantwoordelijke vervoegt ter vaststelling van zijn identiteit.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 11 Vaststelling bijlagen

De in de artikelen 2 en 3 van de verordening genoemde bijlagen worden vastgesteld door het college.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 26 september 2014 en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening bevolkingsadministratie gemeente Ten Boer 2014.