Regeling vervallen per 31-03-2017

Verordening Cliëntenplatform Ten Boer 2015

Geldend van 03-06-2015 t/m 30-03-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2015

Intitulé

VERORDENING CLIËNTENPLATFORM TEN BOER 2015

DE RAAD VAN DE GEMEENTE TEN BOER:

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 april 2015;

gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet en artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop belanghebbenden betrokken worden bij de uitvoering van deze wetten, bij verordening te regelen;

BESLUIT:

de Verordening Cliëntenplatform Ten Boer 2015 vast te stellen

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Cliëntenplatform : het orgaan dat verantwoordelijk is voor het behartigen van belangen als bedoeld in artikel 47 van de Participatiewet

  • 2.

    Het college : het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ten Boer;

  • 3.

    Portefeuillehouder : de wethouder van de gemeente Ten Boer die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de wet- en regelgeving op het terrein van de sociale zekerheid;

  • 4.

    Cliënt : degene die aanspraak maakt of kan maken op voorzieningen op grond van de Participatiewet, waarvan de uitvoering door de gemeente Ten Boer is opgedragen aan de gemeente Groningen.

  • 5.

    Wet : Participatiewet

Artikel 2 Taken

  • 1.

    Het Cliëntenplatform heeft tot taak desgevraagd of uit eigen beweging advies uit te brengen aan het college ten aanzien van: a. voorstellen tot beleidswijziging, en b. uitvoering van wet- en regelgeving, op het werkterrein van de bijstand en de re-integratie van cliënten.

  • 2.

    Het Cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren over de hiernavolgende onderwerpen: a. individuele klachten, individuele bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele klanten; b. verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften voor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is; c. zaken die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de dienst, tenzij het zaken zijn die cliënten direct of indirect aangaan.

  • 3.

    Door het college wordt alle informatie verschaft, die het Cliëntenplatform nodig heeft voor een goede uitoefening van zijn taak.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Cliëntenplatform bestaat minimaal uit drie en maximaal uit vijf leden die uit hun midden één lid aanwijzen als voorzitter. Alle leden hebben stemrecht.

  • 2.

    De leden dienen als cliënt of als lid van een maatschappelijke organisatie gericht op het ondersteunen van burgers in een achterstandssituatie, belangstelling te hebben voor het werkterrein van de bijstand en de re-integratie van cliënten.

  • 3.

    Bij de samenstelling van het Cliëntenplatform wordt gestreefd naar deelname aan het Cliëntenplatform door minimaal één lid die ook cliënt is.

Artikel 4 Werving en benoeming

  • 1.

    Het Cliëntenplatform en het college zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het werven van de leden.

  • 2.

    De leden worden benoemd door het college.

  • 3.

    Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in het Cliëntenplatform.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De leden worden benoemd voor een tijdvak van drie jaar.

  • 2.

    De leden kunnen herbenoemd worden voor een zelfde tijdvak of een in het benoemingsbesluit aan te geven korter tijdvak.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde op eigen verzoek ontslag nemen.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt in ieder geval: a. door overlijden van het lid; b. door ontslag tengevolge van disfunctioneren; c. uiterlijk een half jaar nadat hij niet meer is aangewezen op een voorziening van de gemeente Ten Boer op grond van de wet en hij bij de benoeming als lid aan deze voorwaarde moest voldoen.

Artikel 6 Faciliteiten

Het college stelt aan het Cliëntenplatform zodanige faciliteiten ter beschikking dat het redelijkerwijs in staat kan worden geacht om zijn vertegenwoordigende taak in het kader van de uitvoering van deze verordening te kunnen uitoefenen.

Artikel 7 Geen nadeel

De gemeente Ten Boer garandeert dat de leden van het Cliëntenplatform die daarnaast cliënt zijn, in geen enkel opzicht nadeel zullen ondervinden van hun werkzaamheden voor het Cliëntenplatform .

Artikel 9 Werkwijze en overleg

  • 1.

    Het Cliëntenplatform vergadert tenminste vier keer per jaar.

  • 2.

    Twee keer per jaar vindt overleg plaats met de portefeuillehouder.

  • 3.

    Het Cliëntenplatform kan over gemeenschappelijke onderwerpen contact onderhouden met vergelijkbare cliëntenraden uit andere gemeentes.

  • 4.

    Op verzoek van het Cliëntenplatform kunnen bij de uitvoering van de sociale zekerheid betrokken ambtenaren worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen en daarin uitleg te geven over de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving.

  • 5.

    Ten behoeve van het contact met het Cliëntenplatform zal de gemeente Ten Boer zorgdragen voor een contactpersoon.

Artikel 10 Besluitvorming

  • 1.

    De adviezen van het Cliëntenplatform worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het Cliëntenplatform. Op verzoek kan een minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 2.

    In de vergadering van het Cliëntenplatform heeft ieder lid het recht en de verplichting om per onderwerp één stem uit te brengen.

  • 3.

    Indien geen besluit kan worden genomen bij gebrek aan meerderheid van stemmen, dan wordt het besluit in stemming gebracht op de eerstvolgende vergadering waarin naar verwachting wel een meerderheid kan worden gevonden voor het te nemen besluit.

Artikel 11 Wijziging verordening

Het Cliëntenplatform wordt door het college in de gelegenheid gesteld advies te geven over elke aanvulling, wijziging of intrekking van deze verordening.

Artikel 12 Overgangsbepaling zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden die in die hoedanigheid benoemd waren in een vorig door de raad van de gemeente Ten Boer ingesteld Cliëntenplatform en nog steeds zitting hebben in het Cliëntenplatform voordat deze verordening in werking is getreden, worden geacht in dezelfde functie benoemd te zijn in het bij deze verordening ingestelde Cliëntenplatform.

  • 2.

    Voor toepassing van het bepaalde in artikel 5 over de maximale zittingsduur worden de termijnen meegerekend waarin de voorzitter en het lid zitting hebben gehad in een vorig Cliëntenplatform zoals in het eerste lid is bedoeld.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2015.

  • 3.

    De Verordening Cliëntenplatform Ten Boer wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop de verordening bedoeld in het tweede lid in werking treedt.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Cliëntenplatform Ten Boer 2015’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 22 april 2015.
R.S. Bosma N.A. van de Nadort
de griffier, de voorzitter,

TOELICHTING ALGEMEEN

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Artikel 47 van de Participatiewet draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid.

Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • -

    die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;

  • -

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • -

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • -

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • -

    personen zonder uitkering; en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van het Cliëntenplatform te waarborgen worden de leden van het Cliëntenplatform ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente en de uitvoeringsorganisatie. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.