Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ten Boer 2017

Geldend van 01-04-2017 t/m 31-12-2020

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ten Boer 2017

De raad van de gemeente Ten Boer;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 maart 2017 gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat het noodzakelijk is de vorm van burger- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein vast te leggen;

BESLUIT:

vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ten Boer 2017

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ten Boer 2017

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wetgeving betreffende het sociaal domein.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Het sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

    • b.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ten Boer;

    • c.

      gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Ten Boer;

    • d.

      adviesraad: de Adviesraad sociaal domein van de gemeente Ten Boer 2017;

    • e.

      cliënt: gebruiker van de voorzieningen in het sociaal domein;

    • f.

      inwoner: ingezetene van de gemeente Ten Boer.

Artikel 2 Doelstellingen

  • 1. De Adviesraad draagt er zelfstandig dan wel in samenwerking met het college, zorg voor dat de inwoners en cliënten worden betrokken bij en een stem wordt gegeven in de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid met betrekking tot het sociaal domein.

  • 2. De Adviesraad beoogt bij te dragen aan de handhaving en bewaking van de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van regelingen op het terrein van het sociaal domein en op die wijze een bijdrage te leveren aan de participatie van inwoners en cliënten ten aanzien van het sociaal domein.

Artikel 3 Taken

  • 1. De Adviesraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd het college en de gemeenteraad te informeren en te adviseren over onderwerpen betreffende de voorbereiding, vaststelling, uitvoering, verbetering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot het sociale domein.

  • 2. De Adviesraad wordt in de gelegenheid gesteld om te participeren in de voorbereiding van het gemeentelijke beleid en de evaluatie hiervan.

  • 3. De Adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en verzamelt op actieve wijze relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.

  • 4. De Adviesraad is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot individuele cliënten en inwoners en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1. De Adviesraad bestaat uit ten hoogste 11 leden, inclusief de voorzitter.

  • 2. Leden van de Adviesraad zijn inwoners van de gemeente Ten Boer.

  • 3. De Adviesraad benoemt uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 4. Leden worden, op voordracht van de Adviesraad, door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5. In de voordracht van kandidaten streeft de Adviesraad ernaar dat kennis en ervaring met betrekking tot het hele sociale domein in de Adviesraad aanwezig is. Bij de samenstelling van de Adviesraad wordt ernaar gestreefd minimaal één lid te benoemen die cliënt is.

  • 6. In de voordracht van kandidaten streeft de Adviesraad er tevens naar te komen tot een evenwichtige verhouding tussen mannen/vrouwen, diverse leeftijdsgroepen en vertegenwoordigers uit diverse kernen in de gemeente Ten Boer.

  • 7. Indien het college voornemens is om een voordracht van de Adviesraad tot benoeming van een lid niet over te nemen, pleegt het college eerst overleg met de voorzitter van de Adviesraad.

Artikel 5 Lidmaatschap en zittingsduur

  • 1. De zittingsduur van de leden van de Adviesraad is vier jaar, welke periode maximaal één maal verlengd kan worden.

  • 2. Bij vergadering beslist de Adviesraad met meerderheid van stemmen over een voordracht tot (her)benoeming van een lid dat zijn eerste termijn heeft voltooid.

  • 3. Om de continuïteit te garanderen, stelt de Adviesraad een rooster van de zittingsduur op, zodanig dat niet meer dan 50% van de leden gelijktijdig aftreden.

  • 4. Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, dan wel raadscommissies, het college en met de functie van ambtenaar in dienst van de gemeente Ten Boer.

  • 5. Het lidmaatschap van de Adviesraad is tevens onverenigbaar met het uitvoeren van commerciële activiteiten in het sociale domein.

  • 6. Ook kunnen zij die een vertegenwoordigende functie vervullen bij een politieke partij in de gemeente Ten Boer, fractie-assistent of commissielid zijn, geen lid zijn van de Adviesraad.

  • 7. De leden van de Adviesraad ontvangen voor hun werkzaamheden geen andere vergoeding dan die bedoeld in artikel 9 tweede lid.

Artikel 6 Beëindiging en ontslag

  • 1. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt in ieder geval:

    • a.

      na afloop van de zittingstermijn;

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Ten Boer;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      op eigen verzoek;

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad, raadscommissie of college, dan wel bij het vervullen van een functie bij een politieke partij in de gemeente Ten Boer of Groningen of bij een door de gemeente Ten Boer ingestelde commissie, bij het in dienst treden bij de gemeente Ten Boer of het aangaan van een zakelijke binding met de gemeente Ten Boer voor het leveren van goederen of diensten in het sociaal domein.

  • 3. Een lid kan door het college ontslagen worden na het lid en de voorzitter van de Adviesraad te hebben gehoord.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1. De Adviesraad vergadert minimaal vier keer per jaar en voorts wanneer de voorzitter of ten minste vijf leden dit verzoeken met opgaaf van redenen. Jaarlijks wordt een vergaderschema opgesteld.

  • 2. De voorzitter van de Adviesraad is de contactpersoon voor de verantwoordelijke wethouder, het college, de raad en de raadscommissie.

  • 3. Er is ambtelijk overleg tussen (een afvaardiging van) de Adviesraad en de verantwoordelijke beleidsambtenaren met als doel het uitwisselen van relevante informatie.

  • 4. De frequentie van het ambtelijke overleg wordt in onderling overleg vastgesteld.

  • 5. De vergadering vindt niet plaats indien niet minimaal de helft van het aantal leden aanwezig is. Er wordt dan zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering uitgeschreven.

  • 6. De voorzitter van de Adviesraad stelt in overleg met de secretaris de agenda vast.

  • 7. De Adviesraad kan een deskundige in zijn vergadering uitnodigen.

  • 8. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Staken de stemmen dan beslist de voorzitter.

  • 9. Van de vergaderingen van de Adviesraad worden notulen gemaakt.

  • 10. De leden van de Adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij in hun hoedanigheid van lid van de Adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van de activiteiten ten behoeve van de Adviesraad.

  • 11. Onder voorzitterschap van de betrokken wethouder vindt, in het kader van burger- en cliëntenparticipatie, minimaal één keer per jaar overleg plaats met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociaal domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken wethouder kunnen onderwerpen agenderen. Ambtenaren van de gemeente Ten Boer of Groningen kunnen bij het overleg uitgenodigd worden.

Artikel 8 Advisering

  • 1. De Adviesraad wordt door het college voorzien van alle informatie die nodig is voor zijn functioneren.

  • 2. Het college betrekt de Adviesraad in een vroegtijdig stadium bij de ontwikkeling van het beleid en evaluatie binnen het sociaal domein.

  • 3. Het college legt onderwerpen zoals bedoeld in artikel 3 eerste en tweede lid middels een schriftelijke adviesvraag voor aan de Adviesraad. In de aanvraag wordt vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 4. De aan de Adviesraad gevraagde adviezen worden uiterlijk binnen vier weken uitgebracht, tenzij het college en de Adviesraad een andere termijn zijn overeengekomen waarbinnen het advies wordt uitgebracht.

  • 5. Indien de Adviesraad niet binnen de afgesproken termijn heeft gereageerd, wordt aangenomen dat de Adviesraad instemt met de voorstellen.

  • 6. Het advies van de Adviesraad wordt als bijlage bij het college- en raadsvoorstel gevoegd.

Artikel 9 Budget en faciliteiten

  • 1. Het college stelt jaarlijks een budget ten bedrage van € 4.950,00 beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de Adviesraad.

  • 2. Een gedeelte van dit budget wordt toegekend in de vorm van een vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Adviesraad.

  • 3. De voorzitter, secretaris en penningmeester ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding van € 382,50 per jaar; de overige leden ontvangen een vergoeding van € 127,50 per jaar

  • 4. Het college is bevoegd de in het vorige lid genoemde vergoedingen te indexeren.

  • 5. De vergaderkosten komen ten laste van het onder het eerste lid genoemde budget.

  • 6. Het budget mag voorts worden aangewend voor zaken of diensten die direct ten goede komen aan het functioneren van de Adviesraad zoals deskundigheidsbevordering, verwerven vakliteratuur of het inzetten van een externe notulist.

  • 7. Het college draagt zorg voor een ambtelijk secretaris ten behoeve van het overleg als bedoeld in artikel 7, elfde lid.

Artikel 10 Jaarverslag en evaluatie

  • 1. De Adviesraad brengt jaarlijks voor 1 april aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget zoals genoemd in artikel 9.

  • 2. Het college en de Adviesraad evalueert jaarlijks de samenwerking en het functioneren van de Adviesraad.

Artikel 11 Overige bepalingen

  • 1. Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen. Dit vindt niet eerder plaats dan nadat de Adviesraad daarover is gehoord.

  • 2. Intrekking en wijziging van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de Adviesraad daarover is gehoord.

  • 3. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12 Intrekking

De Verordening Cliëntenplatform Ten Boer 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 april 2017.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Ten Boer 2017.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 maart 2017.

De raad voornoemd,

R.S. Bosma, N.A. van de Nadort,

griffier voorzitter