Regeling vervallen per 01-01-2021

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raadscommissie

Geldend van 01-07-2006 t/m 31-12-2020

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raadscommissie

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: de door de raad ingestelde raadscommissie

  • b.

    lid: lid of buitengewoon lid van een raadscommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens vervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • e.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie.

  • f.

    Het presidium: het presidium als bedoeld in het reglement van orde van de gemeenteraad.

Artikel 2. De rol van de commissie

De raadscommissie behandelt onderwerpen die de gemeente betreffen.

De behandeling van de onderwerpen heeft een informatief doel.

Artikel 3. De samenstelling

  • 1. De raadscommissie bestaat uit alle raadsleden van de gemeente Ten Boer.

  • 2. In een commissievergadering kunnen anderen dan commissieleden, informatie verstrekken over de te behandelen onderwerpen, zij worden hiertoe uitgenodigd door de griffier.

  • 3. Bij onderwerpen die voorbereid zijn onder verantwoordelijkheid van het college, worden de verantwoordelijk portefeuillehouder en de behandelende ambtenaren geacht te zijn uitgenodigd voor het verstrekken van informatie en of het geven van een toelichting.

Artikel 4. De voorzitter

  • 1. De voorzitter wordt door en uit de commissie benoemd.

  • 2. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

Artikel 5. De zittingsduur en vacatures

1.De zittingsperiode van een lid eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

Artikel 6. De griffier

  • 1. De griffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 2. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de raad aangewezen vervanger.

Artikel 7. De vergaderfrequentie

  • 1. Iedere tweede woensdag van de maand wordt gereserveerd voor een commissievergadering. In de regel beginnen de vergaderingen van de raadscommissie om 20.00 uur. Ze worden gehouden in de raadzaal van de gemeente Ten Boer.

  • 2. Het presidium kan een andere dag of een ander aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Het voert hierover overleg met de voorzitter.

Artikel 8. De oproep

  • 1. De voorzitter zendt ten minste 10 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 3. Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, lid 2, worden deze agenda en de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 9. De agenda

  • 1. Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt het presidium de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3. Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op de leeskamer voor de raadsleden ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in een openbare kennisgeving, als bedoeld in artikel 27. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Als voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 11. Spreekrecht burgers

Bij elk agendapunt kunnen aanwezige burgers het woord voeren volgens aanwijzingen van de voorzitter.

Artikel 12. Voorlichting

  • 1. De griffier bepaalt in overleg met de voorzitter welke belanghebbenden een uitnodiging en de agenda ontvangen voor het bijwonen van de vergadering en welke stukken ter inzage liggen voor deze belanghebbenden.

  • 2. In de gemeentelijke advertentie in een regionale krant en zo mogelijk op de internetsite van de gemeente worden vroegtijdig de agenda's van de vergaderingen vermeld, met daarbij de dag, het tijdstip, de plaats van vergadering, de plaats waar de stukken voor de vergadering kunnen worden gelezen en het spreekrecht voor het publiek.

Artikel 13. Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 14 Besluiten- en afsprakenlijst

Van elke vergadering wordt een korte besluiten- en afsprakenlijst gemaakt. De concept-lijst van de voorgaande vergadering wordt aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep. Bij het begin van de vergadering wordt de concept-lijst van de vorige vergadering vastgesteld.

Artikel 15. Uitleg van de verordening.

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 16 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2006.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt het “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raadscommissie van de gemeente Ten Boer” vastgesteld bij raadsbesluit van 26 april 2004.