Regeling vervallen per 24-04-2013

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken

Geldend van 01-07-2010 t/m 23-04-2013

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

-WWB: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de WWB tevens verstaan de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en de Wet inkomensvoorziening kunstenaars (Wik).

-WIJ: Wet investeren in jongeren

-Cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Ten Boer op grond van de WWB, als bedoeld in het eerste lid, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a, van de WWB

-Cliëntenplatform: het cliëntenplatform Wet werk en bijstand c.a. van de gemeente Ten Boer, Loppersum en Bedum.

-Belangenorganisaties: leden van het cliëntenplatform kunnen worden voorgedragen door belangenorganisaties zoals vakbonden, kerken en dergelijke, indien dit niet mogelijk is door het cliëntenplatform zelf.

-College: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Ten Boer

-De afdeling: de afdeling Sociale Zaken als onderdeel van de afdeling SOW (Sociale zaken, Onderwijs en Welzijn) van de gemeente Ten Boer.

Hoofdstuk II Samenstelling cliëntenplatform

Artikel 2

  • 1.

    In het cliëntenplatform zitten personen die deskundig zijn op het gebied van en/of actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving. Deze personen kunnen zowel dienstverlener als gebruiker zijn. Zij behartigen de belangen van de gebruikers van de sociale zekerheidswetten die door de dienst worden uitgevoerd.

  • 2.

    Het minimale aantal leden van het cliëntenplatform is 4 en maximaal 10.

  • 3.

    Leden van het cliëntenplatform worden voorgedragen uit de bestaande belangengroepen in Ten Boer, Bedum en Loppersum. Nieuwe leden van het cliëntenplatform worden door Burgemeester en Wethouders benoemd op voordracht van de leden van het cliëntenplatform.

  • 4.

    De belangengroepen als bedoeld in het derde lid moeten voldoen aan de volgende voorwaarden :

    • a.

      het moeten belangenorganisaties zijn binnen de werkingssfeer van de afdelingen sociale zaken;

    • b.

      er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden;

    • c.

      zij moeten hun werkterrein mede hebben in de gemeente Ten Boer, Bedum en Loppersum;

    • d.

      de leden moeten direct belang hebben bij het sociaal beleid in genoemde gemeenten.

  • 5.

    De individuele leden als bedoeld in het tweede lid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    a.zij moeten, zo mogelijk, een afspiegeling zijn van de verschillende doelgroepen.

  • 6.

    De voorzitter van het cliëntenplatform:

    • a.

      is een onafhankelijk persoon;

    • b.

      heeft affiniteit en enige bekendheid met het vakgebied;

    • c.

      beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht;

  • 7.

    Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 3 Benoeming en zittingsduur leden cliëntenplatform en voorzitter

  • 1.

    Nieuwe of vervangende leden van het cliëntenplatform worden benoemd door het college op voordracht van het cliëntenplatform. De leden vanuit de belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties.

  • 2.

    De voorzitter van het cliëntenplatform wordt benoemd door het College op voordracht van het cliëntenplatform.

  • 3.

    Het cliëntenplatform kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter, secretaris en plv.secretaris.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar en herbenoeming kan nogmaals voor een periode van vier jaar. Het cliëntenplatform stelt een rooster van aftreden vast. De leden zijn tweemaal terstond hernoembaar. (zittingsduur maximaal 12 jaar). Zij blijven hun functie waarnemen, totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 5.

    Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan houdt hij binnen drie maanden op lid van het cliëntenplatform te zijn.

  • 6.

    De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt bij voorkeur binnen drie maanden na het ontstaan van de vacature.

  • 7.

    Het college kan op verzoek van het cliëntenplatform en onder opgaaf van gemotiveerde redenen een lid van het cliëntenplatform schorsen c.q. zijn lidmaatschap intrekken.

Hoofdstuk III Taken en bevoegdheden cliëntenplatform.

Artikel 4

  • 1.

    Er is binnen de gemeenten Ten Boer, Bedum en Loppersum een cliëntenplatform als bedoeld in artikel 47 van de WWB en artikel 12 van de WIJ.

  • 2.

    Met de instelling van een cliёntenplatform en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WWB en de WIJ.

  • 3.

    Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college, de afdeling sociale zaken en de Gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijke beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd.

  • 4.

    Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen. Evenmin kan worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid.

Artikel 5 Taken voorzitter en secretaris

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van de dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het meedelen van uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het vertegenwoordigen van het cliëntenplatform naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het openbaar bekendmaken van de agenda;

    • b.

      het mede opstellen van de agenda;

    • c.

      het bijwonen van (indien mogelijk) alle vergaderingen en zorgdragen voor de besluitenlijst;

    • d.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;

    • e.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van het cliëntenplatform, opdat deze haar taak op een goede wijze kan uitvoeren.

Hoofdstuk IV Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 6

  • 1. Het cliëntenplatform vergadert minimaal 4 keer per jaar of zoveel meer als waartoe zij besluit. Hiervan zijn minimaal twee overlegvergaderingen met de wethouders van de gemeenten Ten Boer, Bedum en Loppersum.

  • 2. De vergaderingen zijn als regel openbaar. Het cliëntenplatform kan besluiten een besloten vergadering te houden.

  • 3. De gemeente stelt voor de vergaderingen van het cliëntenplatform faciliteiten beschikbaar zoals:

    • -

      financiën; De kosten van het platform komen in beginsel ten laste van de gemeenten. Dit budget wordt toegekend in de vorm van een subsidie tot maximaal het bedrag dat hiervoor in de door de gemeenten goedgekeurde begroting van het platform is opgenomen.

    • -

      het College stelt daarnaast vergaderaccomodatie en –faciliteiten beschikbaar voor overlegvergaderingen, evenals ruimte voor de overige werkzaamheden;

    • -

      gemeentepagina (aankondigingen openbare vergaderingen)

Artikel 7

  • 1. De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 2. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan het cliëntenplatform te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden. Indien het cliëntenplatform over de behandeling van deze voorstellen onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk plaats in de daarop volgende vergadering.

  • 3. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende orde van de vergadering te doen.

  • 4. Het cliëntenplatform kan in overleg met het afdelingshoofd, één of meerdere ambtenaren van de afdeling Sociale Zaken en/of derden uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 8

  • 1.

    Het cliëntenplatform kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2.

    Alleen de leden van het cliëntenplatform hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door zijn/haar plaatsvervanger dan heeft deze laatste stemrecht. Stemmen bij volmacht wordt uitgesloten.

  • 3.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen van de op de presentielijst aanwezige leden.

  • 4.

    Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen danwel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

  • 5.

    Bij staking van de stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter bepaald tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen behoudens het in lid 8 van dit artikel.

  • 6.

    Stemming over zaken geschiedt door handopsteken.

  • 7.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een herstemming, ten gevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan wordt beslist door trekking van een gemerkt lot.

  • 8.

    Minderheidsstandpunten kunnen op verzoek van het cliëntenplatform toegevoegd worden aan de besluitenlijst c.q. het voorstel/advies aan het college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 9 Overige bepalingen.

  • 1.

    De leden van het cliëntenplatform, deskundigen en/of derden, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen zover dit door het college van Burgemeester en Wethouders of gemachtigden kenbaar is gemaakt.

  • 2.

    Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zijn aangegeven. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van het cliëntenplatform.

  • 3.

    Het cliëntenplatform brengt jaarlijks verslag uit aan het college waarin wordt ingegaan over het functioneren van het cliëntenplatform.

  • 4.

    De voorzitter en secretaris tekenen de stukken, die van het cliëntenplatform uitgaan.

Artikel 10 Slotbepalingen

Burgemeester en Wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 11

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat het cliëntenplatform daarover is gehoord.

Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 12 De inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “De verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken”.