Kermisvoorwaarden verpachting in de kern Terneuzen

Geldend van 01-01-2012 t/m heden

Intitulé

Kermisvoorwaarden verpachting in de kern Terneuzen

Kermisvoorwaarden verpachting in de kern Terneuzen

Aangeraden wordt om zorgvuldig van deze voorwaarden kennis te nemen

Artikel 1

Terrein en openingstijden.

  • 1.

    De kermis wordt gehouden op de vrijdag voorafgaande aan de derde maandag in september tot en met de volgende zondag.

  • 2.

    De kermis zal worden gehouden op de Markt en op het Stadhuisplein en de opening geschiedt op vrijdag om 16.00 uur.

  • 3.

    De openingstijden zijn als volgt:

    • a.

      op de eerste vrijdag: van 16.00 tot 01.00 uur;

    • b.

      op de eerste zondag: van 13.00 tot 23.00 uur;

    • c.

      op de tweede vrijdag en op de beide zaterdagen: van 12.00 tot 01.00 uur;

    • d.

      van maandag tot en met donderdag: van 12.00 tot 23.00 uur; en

    • e.

      op de laatste kermiszondag van 13.00 tot 19.00 uur.

Artikel 2

Acceptatie voorwaarden.

Iedere inschrijver geeft door middel van inschrijving te kennen de verpachtingvoorwaarden te hebben ontvangen.

Iedere inschrijver wordt geacht met deze voorwaarden bekend te zijn en geeft door inschrijving te kennen deze te accepteren.

Voorts wordt de inschrijver geacht bekend zijn met de ligging en gesteldheid van de terreinen.

Artikel 3

Gesloten verpachting.

De verpachting zal door middel van een gesloten inschrijvingsprocedure plaatsvinden. Het college van burgemeester en wethouders is, anders dan algemene zin, geen verantwoording verschuldigd over het gevoerde toewijzingsbeleid.

Artikel 4

Inschrijfformulier.

  • 1.

    Inschrijving dient te geschieden op daartoe door of vanwege burgemeester en wethouders vastgestelde en ter beschikking gestelde formulieren of op inschrijfformulieren, die door de kermisbonden worden uitgegeven.

  • 2.

    Op het inschrijfformulier moet ten minste worden vermeld:

    • a.

      naam, voornaam en adres van de inschrijver, dan wel correspondentieadres, indien de inschrijver geen vaste woonplaats heeft, alsmede handtekening van de inschrijver;

    • b.

      naam en omschrijving der inrichting, overeenkomstig de registratie in het handelsregister of bij een organisatie van kermisvakgenoten of vergelijkbare buitenlandse instanties, alsmede het handelsregisternummer;

      zonodig dient de inrichting nader omschreven te worden ter beoordeling van de categorie;

    • c.

      de juiste afmetingen van de frontbreedte en diepte of doorsnede van de inrichting, alsmede van de uitsteekzeilen, oploopvloeren, kappen, luifels, kassa's e.d., wanneer deze buiten de maten van breedte, diepte of doorsnede uitsteken, benevens voor-, zij- en achterschoren;

    • d.

      de benodigde aansluitwaarde in KWH (Watt) en benodigde stroomsterkte (ampère);

    • e.

      het aantal woon-, slaap- en pakwagens, alsmede de afmetingen daarvan;

    • f.

      het bedrag, zowel in cijfers als in letters, dat geboden wordt;

      bij verschil van biedsom in letters en cijfers, geldt uitsluitend het bedrag in letters;

    • g.

      de verzekeringsmaatschappij, waarbij de exploitant verzekerd is tegen de risico’s ex artikel 18 van deze voorwaarden.

  • 3.

    Op één inschrijfformulier mag slechts voor één inrichting worden ingeschreven.

    Inschrijvingen met een combinatie van twee of meer inrichtingen, alsmede gecombineerde inschrijvingen door of voor verschillende exploitanten zijn niet toegestaan.

  • 4.

    Indien de inschrijver verlangt om voor meerdere jaren te pachten (maximaal 3 jaar) dan dient dit op het inschrijvingsformulier uitdrukkelijk te worden vermeld. Er kan slechts voor meerdere jaren worden ingeschreven indien de inschrijver met dezelfde attractie tenminste ook een inschrijving voor een jaar indient. Overigens zullen burgemeester en wethouders slechts een standplaats voor meerdere jaren verpachten indien zij dat voor de continuïteit en/of kwaliteit van de kermis wenselijk of noodzakelijk achten.

  • 5.

    Inschrijvingen, bevattende concurrentiebedingen ten doel hebbend om andere, niet dezelfde inrichtingen als waarmede wordt ingeschreven, te weren of slechts om bepaalde personen toe te laten, kunnen (zulks ter beoordeling van burgemeester en wethouders) ter zijde worden gelegd.

  • 6.

    Onduidelijke of misleidende inschrijvingen worden terzijde gelegd evenals inschrijvingen, op grond waarvan toewijzing van een staanplaats afhankelijk wordt gesteld van overleg met de betrokken exploitant.

  • 7.

    Verwijzing naar staanplaatsen van het vorig of enig ander jaar geven niet de garantie, dat precies dezelfde plaats wordt gegund.

  • 8.

    Inschrijvingen "onder voorbehoud" worden alleen geaccepteerd, indien de inschrijver binnen tweemaal 24 uur na de gunning meedeelt, dat het voorbehoud is vervallen.

  • 9.

    Bij de inschrijving dient het inschrijvingsbewijs van de kamer van koophandel en Fabrieken en het geldige keuringsrapport van de attractie zoals bedoeld in het Warenwetbesluit Attractie- en speeltoestellen (WAS) te worden bijgevoegd.

  • 10.

    Telefonische inschrijvingen en wijzigingen en intrekkingen van inschrijvingen worden niet geaccepteerd. Inschrijvingen en wijzigingen of intrekkingen van inschrijvingen per telefax worden uitsluitend geaccepteerd indien binnen 24 uur het originele inschrijvingsformulier of de originele wijziging of intrekking wordt ontvangen. Inschrijvingen en wijzigingen of intrekkingen van inschrijvingen per elektronische post worden niet geaccepteerd.

  • 11.

    De inschrijver moet zijn aanbieding gedurende een periode van 4 weken na de uiterste inschrijfdatum gestand te doen.

  • 12.

    Inschrijvingsformulieren waarop doorhalingen zijn gemaakt, worden terzijde gelegd.

  • 13.

    De inschrijvingsformulieren moeten vóór een door of vanwege burgemeester en wethouders bepaalde datum en bepaald uur ten kantore van de afdeling Omgeving en Economie, Postbus 35, Terneuzen, of op een andere aangegeven plaats zijn ingeleverd. Te laat ingeleverde formulieren worden ter zijde gelegd.

Artikel 5

Toewijzing staanplaatsen.

  • 1.

    Binnen maximaal 4 week na de uiterste inschrijfdatum beslissen burgemeester en wethouders omtrent de gunning van de standplaatsen voor een of meerdere jaren. Zij hebben daarbij de bevoegdheid om uit de inschrijvingen een keuze te doen, om standplaatsen al dan niet aan de hoogste inschrijvers te gunnen en bij niet voldoende bezetting van het kermisterrein dan wel bij onvoldoende attractiviteit of diversiteit van inrichtingen op een bepaald terrein, onderhands standplaatsen toe te wijzen voor alle inrichtingen die zij wensen toe te laten.

  • 2.

    Bij inschrijving met voorkeur voor een bepaalde standplaats wordt bij de gunning zoveel moge1ijk rekening gehouden met deze voorkeur, mits uit de voorkeurs- aanduiding duidelijk en ondubbelzinnig de bedoeling van de inschrijver blijkt.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor aan verschillende inschrijvers standplaatsen voor een zelfde soort inrichting te gunnen, behoudens hun verplichtingen in geval van gunning van een standplaats met concurrentiebeding.

  • 4.

    Bij gelijke omstandigheden zal door het lot worden beslist aan wie de standplaats wordt gegund.

  • 5.

    Aan elke inschrijver zal binnen 3 weken bericht worden gezonden of de standplaats(- en), waarvoor hij heeft ingeschreven, hem al dan niet is (zijn) gegund.

  • 6.

    Indien de exploitant te kennen geeft dit te wensen, zullen burgemeester en wethouders hun beslissing omtrent het wel of niet gunnen van een standplaats aan de exploitant nader motiveren.

  • 7.

    Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing.

Artikel 6

Betaling.

  • 1.

    De geboden huursom moet in twee termijnen worden betaald. De eerste termijn (25%) van de huursom dient binnen twee weken na de ontvangst van de gunning van de standplaats door de gemeente te zijn ontvangen; voor wat betreft meerjarige contracten geldt dat de eerste termijn (25%) van de huursom vóór 1 maart voorafgaande aan de kermis in het betreffende jaar door de gemeente dient te zijn ontvangen.De tweede termijn (75%) van de huursom dient één week voor aanvang van de kermis door de gemeente te zijn ontvangen.

  • 2.

    De betaling dient bij voorkeur te geschieden door gebruik te maken van bijgaande acceptgirokaarten, in contanten, door middel van betaalcheque, per postwissel of door storting of overschrijving op het volgende rekeningnummer 28.51.01.854 Bank Nederlandse Gemeenten ten gunste van de gemeente onder vermelding van de naam van de inrichting.

  • 3.

    Indien de huursom niet is betaald binnen de termijnen in dit artikel genoemd, is de exploitant van de inrichting in gebreke door het enkele verloop van deze termijnen zonder dat daarvoor een ingebrekestelling nodig is en verliest hij het recht op de hem toegewezen plaats.

    Met de opbouw van een attractie mag in geen geval begonnen worden indien daarvoor geboden pachtsom niet volledig is betaald.

  • 4.

    De in het vorige lid bedoelde nalatige exploitant verbeurt het door hem reeds gestorte deel van de huursom en blijft bovendien verplicht tot betaling van de volledige huursom.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders behouden zich het recht voor de opengevallen plaats aan een ander toe te wijzen zonder verplicht te zijn de opbrengst hiervan aan de nalatige exploitant geheel of gedeeltelijk uit te keren.

Artikel 7

Innemen staanplaats.

  • 1.

    De standplaatsen en de grenslijnen daarvan worden door of namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen. Indien de standplaats niet overeenkomstig deze aanwijzingen wordt ingenomen, verliest de huurder het recht op een standplaats.

  • 2.

    Het is de huurder niet toegestaan om een inrichting op te bouwen van kleinere of grotere afmeting dan waarvoor wordt ingeschreven, tenzij met schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders.

  • 3.

    De toegewezen standplaats mag slechts worden gebruikt overeenkomstig de gunning, tenzij door het college van burgemeester en wethouders afwijking is toegestaan.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders is niet gehouden om standplaatsen die niet ingenomen (kunnen) worden, als gevolg van het vervallen van het recht op een standplaats of anderszins, opnieuw te verhuren. Wel kan in voorkomende gevallen getracht worden om, zo nodig in overleg met de kermisvakorganisaties, een aanvaardbare vervangende attractie op de opengevallen standplaatsen te plaatsen.

  • 5.

    De huurder is verplicht om de hem toegewezen standplaats daadwerkelijk met de attractie waarvoor hij heeft ingeschreven in te nemen.

Artikel 8

Opbouwen en afbreken attracties.

  • 1.

    De attracties mogen eerst opgebouwd worden na melding bij en toestemming van de dienstdoende marktmeester en nadat vast is komen te staan dat aan de betalingverplichting is voldaan.

  • 2.

    Een standplaats die 24 uur vóór de aanvang van de kermis door betrokkene niet is ingenomen, vervalt aan burgemeester en wethouders en kan aan een ander worden toegewezen.

  • 3.

    Toewijzing aan een ander laat de verplichtingen van degene, wiens recht vervallen is, tot betaling van de geboden pachtsom onverlet.

  • 4.

    Omtrent de aanvangstijd van de opbouwwerkzaamheden op de Markt zal nadere berichtgeving volgen in verband met de vast te stellen oprijvolgorde. De opbouwwerkzaamheden op het Stadhuisplein mogen aanvangen op de woensdag voorafgaande aan de kermisweek. De opbouwwerkzaamheden dienen voltooid te zijn op het tijdstip, waarop de kermis opengesteld wordt. Op het aanvangsuur dienen tevens de pakwagens van het terrein te zijn verwijderd.Met de afbraak van de inrichtingen mag niet begonnen worden vóór het sluitingsuur der kermis noch mogen zich vóór het sluitingsuur pakwagens op het kermisterrein bevinden.

Artikel 9

Plaatsing woon- en pakwagens.

Alle woonwagens en pakwagens dienen te worden geplaatst op een nader aan te geven plaats. De staanplaatsen voor de woon- en pakwagens mogen niet eerder ingenomen worden dan na verkregen toestemming van de marktmeester. Deze marktmeester is telefonisch bereikbaar onder een vooraf gegeven telefoonnummer.

Artikel 10

Tarieven.

Iedere huurder is verplicht om op zijn attractie op een voor iedereen duidelijk zichtbare wijze alle entree- en/of ritprijzen aan te geven.

Artikel 11

Restitutie Pachtsom.

1.Burgemeester en wethouders zijn, indien wegens buitengewone omstandigheden de kermis geen doorgang kan vinden, niet gehouden om aan de inschrijving of de reeds plaats gehad hebbende toewijzing gevolg of verder gevolg te geven. De exploitant kan alsdan geen aanspraak maken op enige vergoeding.

Indien de kermis geen doorgang kan vinden of ophoudt door te gaan, worden de betaalde pachtsommen geheel dan wel gedeeltelijk naar rato van het aantal dagen, waarop de staanplaatsen niet kunnen worden gebruikt, terugbetaald.

2.In gevallen waarin door overmacht, door onvoorziene en niet aan enige schuld of nalatigheid van de exploitant te wijten omstandigheden de toegewezen staanplaats niet kan worden ingenomen, zullen burgemeester en wethouders vermindering, teruggave of kwijtschelding van de pachtsom, dan wel het betaalde gedeelte, verlenen.

Artikel 12

Elektriciteits- en watervoorzieningen.

  • 1.

    Op de kermisterreinen, alsmede op het terrein waar de woon- en slaapwagens worden geplaatst, zal van gemeentewege worden gezorgd voor voldoende wateraftappunten en stroomtoevoercontacten en tijdens de kermis voor politietoezicht.

    De terreinen worden tijdens de kermis en de afbraak ervan door de Gemeentelijke Reinigingsdienst van zwerfvuil ontdaan. In de onmiddellijke omgeving van de kermisterreinen zullen drie containers worden geplaatst, waarin de kermisexploitanten hun bedrijfsvuil moeten deponeren.

  • 2.

    Aansluitkosten en kosten voor gebruik van elektrische stroom ten behoeve van de attracties zijn voor rekening van de exploitant. Ten aanzien van de aansluitingen van de diverse attracties op het elektriciteitsnet aanvaardt de gemeente overigens generlei aansprakelijkheid.

  • 3.

    Exploitanten zijn verplicht gebruik te maken van de namens de gemeente beschikbaar gestelde elektriciteitsvoorzieningen. Het is exploitanten verboden om hun attracties casu quo woon- en slaapwagens zelf van elektriciteit te voorzien.

  • 4.

    Als bijdrage in de kosten van elektriciteitsvoorziening, waterverbruik en de afvoer van huisvuil op het woonwagenterrein wordt per eenheid/gezin een bedrag van € 75,00 in rekening gebracht.

Artikel 13

Voorschriften van orde en veiligheid.

De exploitanten zijn verplicht te allen tijde in hun inrichtingen toe te laten ambtenaren van politie, bouw- en woningtoezicht, brandweer alsmede andere vertegenwoordigers van de gemeente en de voorschriften op te volgen die door deze personen in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en/of goede zeden worden gegeven. Niet-naleving van deze voorschriften kan leiden tot uitsluiting van de exploitant voor volgende kermissen.

Artikel 14

Exploitatie attracties.

Het is verboden:

  • 1.

    muziek te maken buiten de openingsuren, behoudens voor afstellen en testen, en overigens muziek te maken op zodanige wijze dat de omwonenden van het kermisterrein en/of mede-exploitanten daarvan naar het oordeel van burgemeester en wethouders onaanvaardbare hinder ondervinden;

    indien door of namens burgemeester en wethouders, ter zake nadere aanwijzingen worden gegeven dienen deze - op straffe van onmiddellijke sluiting van de inrichting dan wel van uitsluiting voor volgende kermissen - stipt en terstond te worden nageleefd;

  • 2

    gebruik te maken van sirenes, hoorns- anders dan in een draaizaak om het begin en einde van de rit aan te geven - en/of andere overmatig lawaaimakende apparaten; zowel gesproken woord als muziek de 85 dB(A) gemeten op drie meter afstand recht voor de geluidsboxen niet mag overschrijden;

  • 3.

    in verkoopzaken gebruik te maken van versterkers;

  • 4.

    in vermaakzaken consumptieartikelen of andere voorwerpen te verkopen of uit te geven of automaten te hebben;

  • 5.

    in oefeningsspelen gebruik te maken van versterkers anders dan voor het gesproken woord;

  • 6.

    gebruik te maken van een rookinstallatie, tenzij van deze installatie een goedgekeurde rookgenerator deel uitmaakt en van de (zuivere) vloeistof die wordt gebezigd een keuringsrapport aanwezig is;

  • 7.

    vanuit speelgoedkramen goederen met suikerwaren of snoepgoed in welke vorm dan ook al dan niet aangehecht of gevuld te verkopen;

    in nougatkramen speelgoed in welke vorm dan ook aangehecht met snoepgoed, behalve de zgn. vulartikelen, zoals trompetten, wandelstok, paraplu te verkopen;

  • 8.

    vóór het sluitingsuur van de kermis (van zondag tot en met donderdag 23.00 uur, op de beide vrijdagen en zaterdagen 01.00 uur en op laatste zondag van de kermis om 19.00 uur) inrichtingen te sluiten of onverlicht te laten, behoudens bijzondere gevallen;

  • 9.

    in de bestrating pennen, wiggen of andere soortgelijke voorwerpen te slaan, te drijven of op welke andere wijze ook in te brengen, noch gaten of kuilen te maken.

Artikel 15

Veiligheidseisen.

  • 1.

    In een attractie mogen op plaatsen die door het publiek moeten of kunnen worden gepasseerd geen windtunnels, ventilatoren en dergelijke in werking zijn.

  • 2.

    De huurder die een consumptiezaak exploiteert, waarin olie en/of vet wordt verwarmd, moet in de onmiddellijke nabijheid van het verwarmingstoestel:

    • a.

      een brandblusapparaat met een minimum-inhoud van 6 kg. CO2 of droogpoeder aanwezig hebben;

    • b.

      voldoende goedpassende metalen deksels, om elke pan c.q. bak waarin olie en/of vet wordt verwarmd te kunnen afsluiten, aanwezig hebben.

  • 3.

    Verwarmingstoestellen die worden gestookt met gas, moeten zijn aangesloten door middel van slangen die speciaal voor de gebruikte gassoort zijn bestemd. De slangen moeten op de verbindingsplaatsen door middel van doelmatige klemmen zijn bevestigd. De slangen moeten tegen oververhitting zijn beschermd.

  • 4.

    De huurder die een attractie exploiteert waarin benzinemotoren worden gebruikt moeten in de attractie een voor die attractie geschikt blusapparaat van voldoende inhoud aanwezig hebben. Wanneer het naar het oordeel van de commandant van de brandweer noodzakelijk is, moeten meerdere blusmiddelen aanwezig zijn.

  • 5.

    Wanneer het naar het oordeel van de commandant van de brandweer noodzakelijk is, moeten houders van andere dan in de vorige leden genoemde attracties zorg dragen voor de aanwezigheid van de nodige blusmiddelen.

  • 6.

    Het is verboden ballonnen met brandbaar gas te vullen of, op of aan de weg, of een andere voor het publiek toegankelijke plaats, met brandbaar gas gevulde ballonnen te verkopen, ter verspreiding aan te bieden of in voorraad te hebben.

  • 7.

    De huurders, bedoeld in het onder lid 2 van dit artikel bepaalde, moeten een geldig bewijs kunnen tonen van de Keuringsdienst van Waren waaruit moet blijken, dat over een deugdelijke en goedgekeurde bereidingsplaats wordt beschikt.

  • 8.

    De huurder dient er voor te zorgen, dat de attractie in zodanige staat verkeert, alsmede dat zodanige maatregelen zijn getroffen, dat de veiligheid van het publiek dat zich in of nabij de attractie bevindt redelijkerwijs is gewaarborgd. Het “Besluit veiligheid attractie- en speeltoestellen”als bedoeld op de gevaarlijke werktuigen dient in acht te worden genomen.

Artikel 16

Regels omtrent veiligheid.

  • 1.

    Door de exploitant zullen de van gemeentewege gestelde regelen omtrent veiligheid, zowel in het algemeen als bij brand, in acht genomen moeten worden.

  • 2.

    De exploitant is voorts verplicht ervoor te zorgen, dat in de inrichting al die maatregelen worden getroffen, welke redelijkerwijs kunnen worden verwacht ter waarborging van de veiligheid van het publiek, dat zich in of nabij de inrichting bevindt.

Artikel 17

Algemene bepaling.

Indien de exploitanten en/of hun personeel handelen of doen handelen in strijd met de vorenstaande bepalingen kan op last van de burgemeester de inrichting worden gesloten, zonder dat de exploitant aanspraak kan maken op terugbetaling van de pachtsom of een gedeelte daarvan.

Artikel 18

Wettelijke en contractuele aansprakelijkheid

  • 1.

    Houders van vermaakinrichtingen zijn verplicht het risico van burgerrechtelijke aansprakelijkheid, waarin begrepen zowel wettelijke als contractuele aansprakelijkheid, voor schade aan personen en goederen, alsmede de daaruit voortvloeiende schade, direct of indirect verband houdende met de exploitatie van de inrichting, te verzekeren.

  • 2.

    De exploitant vrijwaart de gemeente voor alle in lid 1 bedoelde aanspraken wegens geleden schade, tenzij de schade aanwijsbaar het gevolg is van, door of vanwege de gemeente voor de samenstelling van de kermis genomen of voorgeschreven maatregelen.

Artikel 19

Beperkingen.

  • 1.

    De gemeente zal op generlei wijze gronden van de gemeente in gebruik geven ten behoeve van het houden van een braderie met kermiszaken, circus of soortgelijke inrichting, lunapark of andere kermis, gedurende de kermis.

  • 2.

    Bij het beslissen over een aanvraag strekkende tot het verkrijgen van ontheffing van de van toepassing zijnde verbodsbepalingen van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van het organiseren van een braderie met kermiszaken, circus of soortgelijke inrichting, lunapark of andere kermis, gedurende de kermis houdt de gemeente rekening met doel en strekking van deze overeenkomst.

Artikel 20

Verkoop oliebollen.

Exploitanten dienen rekening te houden met het feit dat door de plaatselijke middenstand gedurende de kermisweek zowel als op de woensdagweekmarkt oliebollen worden verkocht.

Artikel 21

Bekendheid voorwaarden.

Iedere inschrijver wordt geacht vorenstaande voorwaarden te kennen en deze geheel en onvoorwaardelijk te aanvaarden.

Terneuzen, 5 december 2011

Burgemeester en wethouders van Terneuzen,

secretaris, F.M.L. Lauret RA

burgemeester, J.A.H. Lonink