Regeling vervallen per 01-01-2017

Besluit jeugdhulp gemeente Terneuzen 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Besluit jeugdhulp gemeente Terneuzen 2015

Burgemeester en wethouders van de gemeente Terneuzen;

overwegende dat de raad van de gemeente Terneuzen op 25 september 2014 de Verordening jeugdhulp Zeeuws-Vlaanderen heeft vastgesteld;

dat de raad in artikel 2, lid 3, van voornoemde verordening heeft bepaald dat het college ter uitwerking van die verordening nadere regels dient te stellen in een Besluit jeugdhulp;

gelet op de Jeugdwet van 1 maart 2014, Staatsblad 2014, nummer 105, het Beleidsplan 100% jeugd Zeeuws-Vlaanderen vastgesteld door de gemeenteraad op 25 september 2014 en de Verordening jeugdhulp Zeeuws-Vlaanderen;

besluiten:

op 16 december 2014 vast te stellen het navolgende

Besluit jeugdhulp gemeente Terneuzen 2015

Inleiding

In de Verordening jeugdhulp Zeeuws-Vlaanderen 2015 wordt bij enkele artikelen verwezen naar de nadere regels. In dit besluit zijn deze regels nader uitgewerkt.

Artikel 1 Regels voor pgb

  • 1.

    De voorwaarden, waaraan voldaan moet zijn om voor een persoonsgebonden budget in aanmerking te komen, zijn:

    • a.

      dat het college de aanvrager van een pgb in staat acht, de aan het pgb gebonden taken, zoals het sluiten van overeenkomsten en het aansturen en aanspreken van gecontracteerde hulpverlener op zijn verplichtingen, op een verantwoorde wijze uit te voeren; en

    • b.

      dat de aanvrager zich gemotiveerd op het standpunt stelt dat het door het college gecontracteerde aanbod niet passend is op zijn specifieke situatie.

  • 2.

    Onverminderd artikel 2.3.6, tweede en vijfde lid, van de wet verstrekt het college geen pgb voor zover de aanvraag betrekking heeft op kosten die de belanghebbende voorafgaand aan de indiening van de aanvraag heeft gemaakt en niet meer is na te gaan of de ingekochte voorziening noodzakelijk was.

  • 3.

    De hoogte van een pgb wordt bepaald aan de hand van en tot het maximum van de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate voorziening in natura.

  • 4.

    De hoogte van het persoonsgebonden budget is vastgesteld op 75% van de kostprijs van de zorg in natura.

  • 5.

    De gemeente maakt het pgb-budget over aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB voert controles uit en betaalt facturen van de hulpverleners.

Artikel 2 Vormen van jeugdhulp

  • 1.

    Algemene voorziening als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Verordening jeugdhulp Zeeuws-Vlaanderen: aanbod van diensten of activiteiten, dat zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, toegankelijk is. Dat wil zeggen dat algemene voorzieningen voor iedereen vrij beschikbaar of verkrijgbaar zijn zonder toets of beschikking. Daaronder wordt gerangschikt: preventie, jeugdgezondheidszorg, welzijnsactiviteiten, informatie en advies over opgroeien en opvoeden, kindertelefoon, jeugd- en schoolmaatschappelijk werk.

  • 2.

    Vrij toegankelijke voorziening als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de : aanbod van diensten of activiteiten dat bedoeld is voor een groep mensen met specifieke kenmerken en hiervoor makkelijk toegankelijk is en dat is gericht op jeugdhulp. Daaronder wordt gerangschikt: kortdurende gezinsondersteuning, ambulante jeugdhulp (geestelijke gezondheidszorg (ggz), (licht) verstandelijk beperkt (lvb) en jeugdzorg) begeleid zelfstandig wonen, intensieve gezinsondersteuning thuis, inzet gespecialiseerd casemanagement, crisisdienst, Veilig thuis (AMHK) en het opstellen van een familiegroepsplan.

    • a.

      Vrij toegankelijke voorzieningen zijn beschikbaar na doorverwijzing van het jeugd en gezinsteam, het ondersteuningingsteam of multi disciplinair overleg (mdo). Er wordt altijd samen met het gezin een ondersteuningsplan opgesteld waarin beschreven wordt welke ondersteuning en/of hulp ingezet wordt en wat de te behalen doelen zijn.

    • b.

      Voor deze voorzieningen wordt geen beschikking afgegeven.

    • c.

      Er is altijd overeenstemming over het ondersteuningsplan. Zo niet, dan kunnen ouders met een alternatief komen wat getoetst wordt door het ondersteuningsteam en waarna een beschikking wordt afgegeven.

  • 3.

    Individuele (niet vrij toegankelijke voorzieningen) als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de verordening: aanbod van diensten of activiteiten dat, alleen na zorgvuldig onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van de gebruikers, middels een beschikking toegankelijk is en dat is gericht op jeugdhulp. Daaronder wordt gerangschikt: kortdurend verblijf, jeugdbescherming, jeugdreclassering, pleegzorg, semi-residentiële zorg (behandelcentra en dagbesteding), residentiële zorg voor alle jeugdigen (24 uurs opvang), crisisopvang verblijf en jeugdzorgplus.

    • a.

      Er wordt altijd samen met het gezin een ondersteuningsplan opgesteld, waarin beschreven wordt welke ondersteuning en/of hulp ingezet wordt en wat de te behalen doelen zijn. Voor de individuele of niet vrij toegankelijke voorzieningen geeft de gemeente een beschikking af. Een ondertekend ondersteuningsplan kan gezien worden als aanvraag voor een individuele voorziening.

    • b.

      Alle maatregelen in het gedwongen kader, zoals gesloten jeugdzorg, jeugdbescherming en jeugdreclassering worden door de rechtbank opgelegd. De gemeente stuurt een beschikking.

  • 4.

    In geval van spoed, crisis en dwang treft het college onverwijld een tijdelijke voorziening. Het college beschikt achteraf.

  • 5.

    Voor de samenwerking met de Raad voor de Kinderbescherming, de gecertificeerde instelling en de rol van de burgemeester verwijzen wij naar het samenwerkingsprotocol Jeugdhulp en het gedwongen kader 'Terughoudend waar het kan, doorpakken waar nodig'.

  • 6.

    Een overzicht van alle jeugd(hulp)voorzieningen per soort staat beschreven in onderstaande tabel:

Soort voorziening

Zelfredzame gezinnen

Zelfredzame gezinnen met regelmatig een opvoedvraag

Kwetsbare gezinnen met intensieve begeleiding, ondersteuning en zorg

Zeer kwetsbare gezinnen (met mogelijk een onveilige opvoedomgeving)

Algemene voorzieningen

Preventie

Preventie

Preventie

Preventie

Jeugdgezondheidszorg

Jeugdgezondheidszorg

Jeugdgezondheidszorg

Jeugdgezondheidszorg

Welzijnsactiviteiten

Welzijnsactiviteiten

Welzijnsactiviteiten

Welzijnsactiviteiten

Informatie en advies over opgroeien en opvoeden

Informatie en advies over opgroeien en opvoeden

Informatie en advies over opgroeien en opvoeden

Informatie en advies over opgroeien en opvoeden

Jeugd- en schoolmaatschappelijk werk

Jeugd- en schoolmaatschappelijk werk

Jeugd- en schoolmaatschappelijk werk

Jeugd- en schoolmaatschappelijk werk

Kindertelefoon

Kindertelefoon

Kindertelefoon

Kindertelefoon

Vrij toegankelijke voorzieningen

Crisisdienst

Crisisdienst

Crisisdienst

Veilig thuis (AMHK)

Veilig thuis (AMHK)

Veilig thuis (AMHK)

Familiegroepsplan

Familiegroepsplan

Familiegroepsplan

Kortdurende gezins-ondersteuning

Kortdurende gezins-ondersteuning

Kortdurende gezins-ondersteuning

Ambulante jeugdhulp (ggz, lvb en jeugdzorg), groepsgericht en individueel, zowel kort als langdurend

Ambulante jeugdhulp (ggz, lvb en jeugdzorg), groepsgericht en individueel, zowel kort als langdurend

Ambulante jeugdhulp (ggz, lvb en jeugdzorg), groepsgericht en individueel, zowel kort als langdurend

Intensieve gezinsondersteuning thuis (jeugdzorg, ggz en lvb)

Intensieve gezinsondersteuning thuis (jeugdzorg, ggz en lvb)

Intensieve gezinsondersteuning thuis (jeugdzorg, ggz en lvb)

Begeleid zelfstandig wonen

Begeleid zelfstandig wonen

Begeleid zelfstandig wonen

Inzet gespecialiseerd casemanagement GGW (drang)

Inzet gespecialiseerd casemanagement GGW (drang)

Niet vrij toegankelijke of individuele voorzieningen

Kortdurend verblijf

Kortdurend verblijf

Jeugdbescherming

Jeugdbescherming

Jeugdreclassering

Jeugdreclassering

Pleegzorg

Pleegzorg

Semi-residentiële zorg (behandelcentra en dagbesteding)

Semi-residentiële zorg (behandelcentra en dagbesteding)

Residentiële zorg voor alle jeugdigen (24 uurs opvang)

Crisisopvang verblijf

Jeugdzorg plus (niet-justitiële gesloten jeugdzorg)

Artikel 3 De toegang tot de jeugdhulp

  • 1.

    Het jeugd en gezinsteam werkt preventief op het gebied van informatie en advies of inzet van lichte interventies. Zij behandelen alle lichte, alledaagse vragen en normale zorgen van inwoners.

  • 2.

    Het ondersteuningsteam verleent de toegang tot de jeugdhulp. Het jeugd en gezinsteam stelt met ouders een ondersteuningsplan op, waarbij het ondersteuningsteam eindverantwoordelijk is voor de kwaliteitstoetsing van de probleem-krachtenanalyse en advies voor passende ondersteuning/hulp.

  • 3.

    3Het multidisciplinair team wordt ingezet bij keten overstijgende multi probleem situaties.

  • 4.

    Het jeugd en gezinsteam, multidisciplinair team en het ondersteuningsteam werken volgens de richtlijn beslissen over passende hulp.

  • 5.

    Voor een schematisch overzicht van de toegang tot de jeugdhulp, verwijzen wij naar onderstaand schema.

Schematisch overzicht van de toegang tot de jeugdhulp .

afbeelding binnen de regeling

Artikel 4 Ouderbijdrage

  • 1.

    Ouderbijdrage is verschuldigd als een kind buiten het eigen gezin wordt verzorgd en opgevoed, of als het kind voor een dagdeel buitenshuis verblijft.

  • 2.

    Een ouderbijdrage is verschuldigd voor alle jeugdhulp waarbij sprake is van verblijf buiten het gezin (gedurende een etmaal of een dagdeel). Het gaat om verblijf in: pleeggezin, accommodatie van een jeugdhulpaanbieder (open/gesloten jeugdzorg, jeugdreclassering), ggz-instelling, multifunctionele centra en orthopedagogische behandelcentra.

  • 3.

    Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) int de ouderbijdrage.

  • 4.

    De gemeente levert gegevens over de hulpverlening aan bij het CAK, waarna het CAK de hoogte van de ouderbijdrage zal vaststellen.

Artikel 5 Inspraak en medezeggenschap

  • 1.

    Cliënten en cliëntvertegenwoordigers kunnen zich wenden tot de Adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Terneuzen voor inspraak en medezeggenschap voor beleidsontwikkeling.

  • 2.

    Afhankelijk van specifieke onderwerpen gaat het college de dialoog aan met andere groeperingen die specifieke en waardevolle kennis kunnen delen. Naast groeperingen kunnen ook individuele burgers of belangenbehartigers van individuen gevraagd worden mee te denken over te vormen beleidskaders.

Artikel 6 Publiciteitsgevoelige zaken

  • 1.

    Elke organisatie is verplicht direct melding te doen bij de gemeente in geval van publiciteitsgevoelige zaken, calamiteiten en geweld bij de verlening van hulp.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit jeugdhulp gemeente Terneuzen 2015.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Ondertekening

Terneuzen, 16 december 2014
Burgemeester en Wethouders van Terneuzen,
secretaris,F.M.L. Lauret RA
burgemeester,J.A.H. Lonink