Verordening subsidieverlening inzameling oud papier gemeente Terneuzen

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening subsidieverlening inzameling oud papier gemeente Terneuzen

RAADSBESLUIT

vergadering van: 2 juni 2016

zaaknummer: 195096

onderwerp: Verordening subsidieverlening inzameling oud papier gemeente Terneuzen

voorstel van: College van Burgemeester en Wethouders

portefeuillehouder: F. Deij

datum voorstel: 3 mei 2016

programma: Ruimte, wonen en milieu

afdeling: Realisatie en Beheer

De raad van de gemeente Terneuzen;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders;

gelet op artikel 147, lid 1, van de Gemeentewet;

gelet op het amendement van de fracties SGP, ChristenUnie en 55 terneuzen;

besluit:

de volgende verordening vast te stellen:

Verordening subsidieverlening voor de inzameling van oud papier in de gemeente Terneuzen

Artikel 1. Begrippen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Gemeente: de gemeente Terneuzen.

  • 2.

    Subsidie: bedrag dat inzamelaar krijgt per kg oud papier voor het verrichten van werkzaamheden voor de inzameling van oud papier.

  • 3.

    Inzamelaar: de vereniging, stichting of instelling zonder winstoogmerk die zorgt voor beladers voor het inzamelen van oud papier.

  • 4.

    Belader: persoon van een vereniging of organisatie zonder winstoogmerk die belast is met het legen van de papiercontainers door deze op de juiste wijze aan de weg te plaatsen dan wel door het legen van mini- en rolcontainers via een beladingmechanisme in het inzamelvoertuig.

  • 5.

    Inzamelvoertuig: voertuig beschikbaar gesteld door de gemeente Terneuzen bedoeld om oud papier in te zamelen.

  • 6.

    Inzameldag: de vastgestelde dag waarop de inzameling van oud papier plaatsvindt.

Artikel 2. Subsidie

  • 1.

    Ter ondersteuning van verenigingen, stichtingen en instellingen die betrokken zijn bij de inzameling van oud papier in de gemeente Terneuzen wordt een subsidie per ingezamelde kilogram oud papier verstrekt.

  • 2.

    De huidige subsidie van € 0,055 per ingezamelde kilogram oud papier wordt afgebouwd in 6 jaar tijd volgens onderstaand schema:

jaar

vergoeding/kg

2017

€ 0,050

2018

€ 0,046

2019

€ 0,042

2020

€ 0,038

2021

€ 0,034

2022 e.v.

€ 0,030

  • 3.

    De subsidie wordt enkel toegekend aan oud papier dat uitsluitend is ingezameld bij particuliere huishoudens in de gemeente Terneuzen.

  • 4.

    De subsidie wordt enkel toegekend aan oud papier dat uitsluitend is ingezameld door of in samenwerking met de gemeente Terneuzen.

  • 5.

    Het subsidiebedrag wordt berekend aan de hand van het tonnage dat bepaald wordt door de weging door de gemeente Terneuzen.

  • 6.

    De uitbetaling van de subsidie vindt eenmaal per maand plaats.

Artikel 3. Inzamelaars

  • 1. Uitsluitend de huidige inzamelaars van oud papier in de gemeente Terneuzen mogen deze inzameling voortzetten.

  • 2. Zodra een inzamelaar stopt met de inzameling van oud papier zal deze activiteit door de gemeente worden overgenomen.

  • 3. De inzamelaar dient in het bezit te zijn van een ongevallenverzekering.

  • 4. De inzamelaar stelt op de inzameldag tijdig en voldoende beladers beschikbaar.

  • 5. Enkel in overleg met de gemeente Terneuzen kan afgeweken worden van de vaste inzameldag.

  • 6. Enkel in overleg met de gemeente Terneuzen kan besloten worden de inzameling uit te stellen of af te gelasten.

  • 7. Naar behoefte van de gemeente of de inzamelaars, organiseert de gemeente overleg met een delegatie van de inzamelaars.

Artikel 4. Beladers

  • 1. Beladers dienen te allen tijde de aanwijzingen van het gemeentepersoneel op te volgen.

  • 2. Tijdens de inzameling dienen de beladers een veiligheidsvest en -schoenen klasse S3 te dragen.

  • 3. Per inzamelvoertuig dienen minimaal twee beladers aanwezig te zijn. Afwijking hiervan enkel in overleg met de gemeente.

  • 4. Voor belading komen alleen personen in aanmerking:

    • a.

      die zijn aangewezen door de inzamelaar;

    • b.

      die een leeftijd hebben van tenminste 18 jaar;

    • c.

      die voor de belading een veiligheidsinstructie hebben gevolgd bij de gemeente Terneuzen;

    • d.

      die hiervan een schriftelijke instructie hebben ontvangen;

    • e.

      waarvan de gemeente Terneuzen een schriftelijk bewijs heeft dat deze persoon de instructie heeft gevolgd en zodanig als belader bekend is.

Artikel 5. Intrekken, terugvorderen of uitsluiten

Burgemeester en wethouders kunnen hun besluit, als bedoeld in artikel 3, intrekken, een uitgekeerd subsidiebedrag terugvorderen of een inzamelaar van verdere subsidieverlening uitsluiten, indien:

  • 1.

    de inzamelaar aan de in deze verordening neergelegde voorwaarden niet of in gebrekkige mate voldoet.

  • 2.

    de inzamelaar opzettelijk onjuiste gegevens heeft verstrekt voor het verkrijgen van subsidie.

Artikel 6. Inzameldagen en -tijden

Het inzamelen van oud papier vindt uitsluitend plaats op normale werkdagen en werktijden van maandag tot en met vrijdag.

Artikel 7. Onvoorzien

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, besluiten burgemeester en wethouders

Artikel 8. Intrekken oude regeling

De verordening inzake het verlenen van subsidie voor de inzameling van oud papier in de gemeente Terneuzen, vastgesteld op 18 april 2013, wordt ingetrokken.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2017.

Artikel 10. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Subsidieverordening oud papier 2016.

Ondertekening

Besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Terneuzen op
2 juni 2016.
griffier, voorzitter,
mr. J.H.P. de Jong J.A.H. Lonink