Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Zeeland, Waar veiligheid, zorg en bestuur samen komen rond complexe problematiek

Geldend van 06-06-2013 t/m heden

Intitulé

Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Zeeland, Waar veiligheid, zorg en bestuur samen komen rond complexe problematiek

Toelichting

Gemeenten hebben afgelopen jaren steeds meer (wettelijke) taken en verantwoordelijkheden gekregen voor de regie van zorg voor kwetsbare burgers met problemen op (meerdere) leefgebieden. In de nabije toekomst komen nog meer taken naar gemeenten in het kader van de transities op het sociale domein.

De wetgever verwacht dat gemeenten in het sociale domein zullen sturen op samenhang, zowel in beleid als in uitvoering. Samenhang betekent een (integrale)multidisciplinaire aanpak bij meervoudige problematiek en dus vergaande samenwerking, zowel tussen de partners in het veld als tussen de gemeenten en die partners.

In complexe problematiek vergt dit ontwikkeling van samenhang tussen de domeinen Veiligheid en Zorg (inclusief Onderwijs en Kinderopvang).

Missie

De ambitie is om door samenwerking tussen de domeinen Veiligheid en Zorg, de zorg voor burgers te verbeteren.

Visie

Samenwerking maakt integrale aanpak van complexe probleemsituaties en hulpverlening krachtiger, effectiever en efficiënter. De uitgangspunten van de Wet Maatschappelijke Ontwikkeling, Concept Jeugdwet en het Landelijk Kader Veiligheidshuizen worden omarmd. Kern hulpverlening:

  • 1.

    zo snel, adequaat, vroeg, dichtbij en kort mogelijk

  • 2.

    1 gezin/systeem, 1 plan, 1 proces

  • 3.

    ZSM: Zo Slim, Simpel, Samen, Selectief en Samenlevingsgericht mogelijk

Aanleiding

Bestuursopdracht

Tijdens de themabijeenkomst van 11 december 2012 ‘ waar veiligheid zorg raakt en vice versa’ is de behoefte aan samenwerking tussen de domeinen Veiligheid en Zorg en de voordelen daarvan, bena- drukt. Bij de afsluiting van de bijeenkomst is toegezegd dat ambtelijk de behandelde thema’s worden opgepakt en dat voorstellen worden geformuleerd aan de 13 gemeenten.

Regie gemeenten

Sinds 2013 heeft het Rijk de regie op de samenwerking in de Veiligheidshuizen overgedragen aan gemeenten. Middelburg ontvangt een bijdrage van € 161.700 voor de financiering van het Veiligheids- huis (voorheen middelen van Veiligheid en Justitie). Daarnaast betaalt elke gemeente € 0,40 cent per inwoner per jaar.

De samenwerking Veiligheid – Zorg vraagt:

  • 1.

    Een organisatiestructuur;

  • 2.

    Kader Samenwerking Veiligheid - Zorg

  • 3.

    Voorstellen voor 5 inhoudelijke thema’s

Artikel 1 Organisatiestructuur Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland

Inleiding

Vanaf 2013 voeren gemeenten de regie op het Veiligheidshuis. Gemeenten zijn daarmee verantwoor- delijk voor de coördinatie op de samenwerking en de aansluiting tussen Veiligheid en Zorg. Op het terrein van zorg en veiligheid worden taken gedecentraliseerd naar gemeenten. Dit maakt het mogelijk meer samenhang en een betere verbinding te organiseren tussen de (lokale) zorgketens en (het) Vei- ligheid(shuis). Het veiligheidshuis dient goed aan te sluiten op de lokale behoeften.

Om beleidsvorming in goede banen te leiden wordt de volgende organisatiestructuur voorgesteld:

afbeelding binnen de regeling

Artikel 2 Kader Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland

Inleiding

Gemeenten, partners in de strafrechtketen en de zorgketen kampen met hardnekkige problemen of casuïstiek die niet op een reguliere manier kan worden opgelost. Voorbeelden zijn Multi probleemge- zinnen of zorgmijders die strafbare feiten plegen, ernstige overlast veroorzaken of weigeren mee te werken aan hulpverlening en waarachter een complexe problematiek schuilgaat. In die gevallen vraagt het complexe karakter van de problematiek een aanpak die de mogelijkheden van de zorgver- lening of het strafrecht overstijgt. Wanneer reguliere inzet van partners binnen de zorg keten niet meer werkt, kan een beroep worden gedaan op netwerksamenwerking via het Veiligheidshuis en andersom.

Daarnaast functioneren de twee ketens/beleidsterreinen onafhankelijk van elkaar met eigen financiële stromen en maatschappelijke belangen. Wijzigingen in subsidieafspraken met bijvoorbeeld de zorg- partners kan een grote impact hebben op de sociale veiligheid. Via de uitwerkingsagenda moet zorg gedragen worden voor de samenhang tussen de opdrachten aan samenwerkingspartners.

Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland

De bestuurlijke opdrachtgever bepaalt de strategische agenda voor de samenwerking Veiligheid – Zorg en stelt de (beleids)prioriteiten vast. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever om af te stemmen met diverse gremia, zoals de basisteams*, AJB, de OGGZ- en jeugdhulp partners. De opdrachtgever laat zich adviseren door de Ambtelijke werkgroep Veiligheid/ Zorg en komt tweemaal per jaar bijeen. De Ambtelijke werkgroep Veiligheid/ Zorg bereidt voorstellen voor en laat zich adviseren door deskun- digen, zoals projectleiders van diverse projecten en het beleidsoverleg VHH.

Geadviseerd wordt, als proef, elk basisteam te versterken met een vertegenwoordiger vanuit zorg. Dit, om af te tasten hoe de aansluiting tussen veiligheid en zorg beter gestalte kan krijgen. Bevindingen uit de basisteams vormen input voor het lokale integrale veiligheidsplan, integraal jeugd/wmo beleid, het beleidsplan politie en prioritering in het Veiligheidshuis. Zo nodig wordt lokaal/per regio overleg inge- pland tussen zorg- en veiligheidspartners.

Samenwerking gemeenten in Zeeland

Alle gemeenten in Zeeland zijn verantwoordelijk voor en dienen regie te voeren op de samenwerking tussen Veiligheid en Zorg. Om meer gestalte te geven aan deze samenwerking rondom complexe problematiek kan het opstellen van een provinciaal beleidsplan voor Samenwerking Veiligheid en Zorg, inclusief een uitvoeringsplan, richting geven. Het gezamenlijk gedragen beleidsplan dient be- krachtigd te worden door alle gemeenten, als formeel opdrachtgever.

Activiteiten die voortvloeien uit het uitvoeringsplan worden door de Ambtelijke werkgroep Veiligheid/ Zorg voorgelegd aan de opdrachtgever.

Samenwerking partners

In 2009 is het Veiligheidshuis in Zeeland opgericht. In eerste instantie ging het om de (netwerk) sa- menwerking tussen justitiële partners. Om de effectiviteit van de aanpak te vergroten is de samenwer- king verbreed naar straf-, zorgpartners en gemeenten (*werkwijze VHH). Alle partners behouden hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden binnen de samenwerking. Samenwerkingspartners hebben hiervoor veelal een convenant afgesloten.

Doelstelling Samenwerking VH - Zorg

  • 1.

    Verminderen van overlast in de maatschappij.

  • 2.

    Voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige)overlast en criminaliteit en maatschappelij-

    ke uitval bij complexe problemen, door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventie

    en zorg.

  • 3.

    Permanent informatie verzamelen (monitoring/trends) voor gemeenten om adequate beleids-

    richting(en) te kunnen formuleren voor Veiligheid en Zorg.

  • 4.

    Gebieds- of themagebonden veiligheids/zorgvraagstukken oppakken.

Doelgroep samenwerking Veiligheid-Zorg

Burgers bij wie sprake is van complexe (multi) problematiek waarbij de verbinding tussen de zorg-, strafrechtketen een voorwaarde is voor een succesvolle, duurzame aanpak van (potentieel) crimineel, overlastgevend en zorgmijdend gedrag. Binnen alle complexe casussen zijn alle burgers doelgroep.

Resultaten Aansluiting Veiligheid – Zorg Wat gaan we daarvoor doen?

  • 1.

    Bepaal de strategische agenda en stel prioriteiten vast.

  • 2.

    Overbruggen cultuurverschillen tussen Veiligheid en Zorg (ten gevolge van onvoldoende kennis van elkaars terrein).

  • 3.

    Beleidsterreinen Zorg, Veiligheid, Werk & Inkomen, Leerplicht (beter) met elkaar verbinden binnen gemeenten.

  • 4.

    Het Veiligheidshuis voert onafhankelijke procesregie voor complexe casussen.

  • 5.

    Werk voorstellen uit rondom verzamelen en verbinden van informatie (regionaal informatie- plein; monitoring/trends).

Tijdpad

December 2013 Provinciaal beleidsplan en uitvoeringsplan 2014 Samenwerking Veiligheid – Zorg (rondom complexe problematiek)

Juni 2014 stand van zaken Samenwerking Veiligheid - Zorg

*zie bijlage 1

Privacy en delen gegevens

In het kader van het delen van gegevens en informatie over burgers tussen samenwerkingspartners worden de landelijke ontwikkelingen gevolgd en de leertuin in het district Tilburg. Een logisch onderdeel van multidisciplinaire samenwerking is het delen van gegevens over een casus. Partijen hanteren echter uiteenlopende interpretaties rondom privacy en gegevensdeling. Dat leidt tot niet adequaat handelen, terwijl relevante informatie wel beschikbaar is. Vaak is meer mogelijk en ver- plicht, dan wordt gedacht, echter het vraagt (veel) inspanning om verandering in denken en handelen tot stand te brengen.

Voorstel: de werkgroep Samenwerking Veiligheid – Zorg de opdracht geven om:

  • 1.

    Aan te sluiten bij de landelijke proeftuinen;

  • 2.

    Noodzakelijke acties uit te werken.

Advies Ambtelijke Werkgroep Veiligheid/ Zorg

De Zeeuwse gemeenten voorstellen om:

  • 1.

    de Samenwerking Veiligheid – Zorg vast te stellen zoals in deze notitie beschreven;

  • 2.

    de werkgroep opdracht te geven een provinciaal beleidsplan en uitvoeringsplan 2014 voor te bereiden;

  • 3.

    voor privacy en gegevensdelen: aan te sluiten bij de landelijke proeftuinen en noodzakelijke acties uit te werken.

Bijlage 1: Nota van Toelichting, behorend bij ‘Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland’

Bronnen

  • 1.

    Concept Jeugdwet, januari 2013

  • 2.

    Landelijk kader Veiligheidshuizen, februari 2013

  • 3.

    Jaarplan 2013 Veiligheidshuis Zeeland

  • 4.

    Wet Maatschappelijke Ontwikkelingen

  • 5.

    Uitgangspunten transitie Jeugdzorg Zeeland, juni 2012

  • 6.

    Themabijeenkomst 11 december 2012: ‘ waar veiligheid zorg raakt en vice versa’

  • 7.

    Regionale Beleidsplan Politie

Bijlage 1 Nota van Toelichting, behorend bij ‘Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland’

  • 1.

    Organisatie Veiligheidshuis

  • 2.

    Definities

  • 3.

    Ontwikkelingen

1. (Organisatie) Veiligheidshuis

Gemeente Middelburg

De gemeente waarin de veiligheidsregio bij wet haar zetel heeft:

1. ontvangt de VenJ-bijdrage voor veiligheidshuizen vanaf 2013, via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds;

2. wijst de bijdrage toe aan het veiligheidshuis binnen de veiligheidsregio met op advies de opdracht- gever;

3. ziet er op toe dat de VenJ-bijdrage ten goede komt aan de gemeenschappelijke ketenkosten die voortkomen uit de samenwerking in het veiligheidshuis. De VenJ-bijdrage dient te worden besteed aan de basisfaciliteiten in het veiligheidshuis.

Sturing en regie gemeente

Vanaf 1 januari 2013 verschuift de regie op Veiligheidshuizen van het Rijk naar gemeenten. Daarmee krijgen de gemeenten de verantwoordelijkheid voor:

  • 1.

    Het Veiligheidshuis (als werkgever)

  • 2.

    De coördinatie op de samenwerking in het netwerk Veiligheid - Zorg.

Het is van belang om onderscheid te maken tussen het Veiligheidshuis als werkgever en het Veilig- heidshuis als samenwerkings(netwerk)verband en bedrijfsverzamelgebouw.

Binnen een gemeente zijn twee bestuurders betrokken namelijk de burgemeester vanuit Openbare Veiligheid en een wethouder vanuit Zorg. De rol van (het) Veiligheid(shuis) dient beschreven te wor- den in het lokale/regionale integrale veiligheidsplan en betrokken te worden bij het beleid voor het sociale domein.

De route tot besluitvorming is neergelegd in de Organisatiestructuur Samenwerking Veiligheid – Zorg Zeeland.

Veiligheidshuis als Netwerk

Het Veiligheidshuis in Zeeland is opgericht in 2009. In eerste instantie ging het om de (netwerk) sa- menwerking tussen justitiële partners. Om de effectiviteit van de aanpak te vergroten is de samenwer- king verbreed naar straf-, zorg- en (andere) gemeentelijke partners. Onder eenduidige regie komen zij tot een ketenoverstijgende aanpak van complexe persoons-, systeem- en gebiedsgerichte problema- tiek om ernstige overlast en criminaliteit te bestrijden. Alle partners behouden hun eigen (wettelijke) verantwoordelijkheden binnen de samenwerking.

Organisatie Veiligheidshuis als werkgever

De Stichting Veiligheidshuis Zeeland is werkgever van de directeur, 1 coördinator casusoverleggen en administratieve ondersteuning. Deze werknemers verzorgen het procesmanagement en stimuleren de samenwerking tussen netwerkpartners.

afbeelding binnen de regeling

Werkwijze Veiligheidshuis/Samenwerking Veiligheid – Zorg

  • 1.

    Door de verbinding van de ketens kan de strafrechtelijke aanpak als stok achter de deur die- nen voor effectieve zorg- en hulpverlening, (drang door gezamenlijke aanpak).

  • 2.

    Andersom kan de zorg- en hulpverlening een effectieve aanvulling zijn op de strafrechtelijke aanpak en daarmee het maatwerk vergroten (dwang).

  • 3.

    Omstandigheden in het sociale domein kunnen beter meegewogen worden om een strafmaat te bepalen/cq terugkeer in maatschappij kwalitatief te verbeteren (bijv. nazorg ex gedetineer- den).

  • 4.

    Alle netwerkpartners/sleutelorganisaties kunnen een probleem rond een persoon, gezin of gebied inbrengen.

  • 5.

    Systeemgerichte benadering: voorkomen van ‘afglijden’ van andere personen binnen het systeem.

Sleutelpartners

Om de kern heen heeft het Veiligheidshuis een schil van medewerkers van sleutelpartners, die structureel betrokken zijn in het Veiligheidshuis en flexibel (wanneer nodig) deelnemen aan overleg. Sleutelpartners zijn vaste partners uit de strafrecht- en zorgketen.

Flexibele schil

De buitenste ring betreft een flexibele schil van partners, die minder vaak nodig is bij casuïstiekover- leg. Zij participeren alleen wanneer hun inbreng nodig is, bijvoorbeeld wanneer ze zelf casuïstiek hebben aangedragen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om lokale partners die een belangrijke rol spelen bij de casus, zoals woningcorporaties, het UWV, leerplicht, maatschappelijk werk, Juvent, slachtoffer- hulp, St. MEE, Torentijd.

Veiligheidhuis in de regio

Het Veiligheidshuis is georganiseerd op de schaalgrootte van de veiligheidsregio Zeeland. Onderzocht moet worden hoe het Veiligheidshuis kan bijdragen/deelnemen aan overleg in de regio. Het Veilig- heidshuis dient als middel in de aanpak en preventie van complexe, urgente veiligheidsproblematiek voor iedere gemeente beschikbaar te zijn.

Kosten Veiligheidshuis gemeenten:

  • 1.

    Alle 13 gemeente betalen een bijdrage van € 0,40 per inwoner

  • 2.

    Er is € 161.700 (2013) beschikbaar via centrum gemeente Middelburg

netwerkpartners:

  • 1.

    Netwerkpartners in het bedrijfsverzamelgebouw betalen € 5.000 per werkplaats

Sleutelpartners met huisvesting in het Veiligheidshuis Zeeland:

  • 1.

    Openbaar Ministerie

  • 2.

    Politie Zeeland

  • 3.

    Halt zuid-west Nederland

  • 4.

    Raad voor de Kinderbescherming

  • 5.

    Bureau Jeugdzorg/AMK

  • 6.

    Reclassering Nederland

  • 7.

    Emergis (verslavingsreclassering)

  • 8.

    Meldpunt Bemoeizorg

  • 9.

    St. Door (nazorg)

  • 10.

    Leger der Heils

  • 11.

    St. Mozaik (complexe zaken dubbel psychiatrie)

  • 12.

    Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld

  • 13.

    Novadic-Kentron (methode GRIP)

afbeelding binnen de regeling

2. Definities

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

3. Ontwikkelingen

  • 1.

    Er vinden verschillende verschuivingen plaats in de domeinen waarin het Veiligheidshuis ope- reert. Decentralisatie naar gemeenten waarbij gemeenten steeds meer verantwoordelijkheden krijgen in het zorg- en veiligheidsdomein. Zo dicht mogelijk bij de burger. Bij de politie is juist een tegengestelde beweging gaande.

  • 2.

    De gemeente Tholen behoort voor de Veiligheidsregio onder Zeeland en voor de politieregio onder het district Markiezaten. Dit vergt opvolging.

Afkortingen

VHH

Veiligheidshuis Zeeland

CZW

College van Zorg en Welzijn

DC

Districtscollege Integrale Veiligheid

Platform IVB

Platform Integrale VeiligheidsBeleid

VenJ

Veiligheid en Justitie

OM

Openbaar Ministerie

AJB

Arrondissementeel Justitieel Beraad

HG

Huiselijk Geweld

OGGZ

Overleg Openbare Geestelijke Gezondheidszorg