Mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018

Geldend van 04-02-2019 t/m heden

Intitulé

Mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

Gelet op de artikelen 59a en 160 van de Gemeentewet en de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wetbestuursrecht;

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende Mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018.

Artikel 1: definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen.

  • b.

    mandaatgever: het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Terschelling.

  • c.

    de mandaatnemer: de gemeentesecretaris/ directeur van de gemeente Terschelling

  • d.

    de ondermandaatnemer: de adjunct-directeur van de gemeente Terschelling en de medewerkers juridisch control;

  • e.

    machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.

  • f.

    de mandaatregeling: mandaatregeling Wob en Who Terschelling 2018.

  • g.

    Wob: Wet openbaarheid van bestuur.

  • h.

    Who : Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Artikel 2:mandaatnemer

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de mandaatgever wordt opgedragen aan de gemeentesecretaris/directeur.

  • 2.

    De mandaatgever kan het mandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als hij of zij voortzetting van het mandaat niet wenselijk vindt; met de intrekking van het mandaat wordt ook het ondermandaat ingetrokken.

Artikel 3:machtiging

De (onder)mandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, lid 1, tevens gemachtigd tot:

  • a.

    het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;

  • b.

    het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;

  • c.

    het voeren van correspondentie rondom het besluit;

  • d.

    het verstrekken van informatie rondom het besluit.

Artikel 4:ondermandaatnemer

  • 1.

    De gemeentesecretaris/directeur kan voor de in artikel 2 gemandateerde bevoegdheden ondermandaat verlenen aan de adjunct-directeur en medewerkers juridisch control.

  • 2.

    Een in ondermandaat verkregen bevoegdheid, als bedoeld in het eerste lid, kan door de ondermandaatnemer slechts worden uitgeoefend binnen de reikwijdte van het (onder)mandaat.

  • 3.

    De gemeentesecretaris/directeur kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als hij of zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.

Artikel 5 : instructies voor de (onder)mandaatnemer

  • 1.

    De (onder)mandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.

  • 2.

    Halfjaarlijks geeft de (onder)mandaatnemer aan mandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.

  • 3.

    Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de mandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.

  • 4.

    Van een (onder)mandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, het lid van het college wiens portefeuille het betreft, indien het te nemen besluit:

    • a.

      (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

    • b.

      leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

    • c.

      tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

    • d.

      volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

    • e.

      leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;

    • f.

      samenhangt met mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.

Artikel 6: ondertekening

  • 1.

    Uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening van het besluit of stuk.

  • 2.

    In geval van de uitoefening van (onder)mandaat worden documenten als volgt ondertekend:

    • a.

      “Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

      (persoonlijke ondertekening)

      naam en functie van de gemandateerde”.

    • b.

      “Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,

      (persoonlijke ondertekening)

      naam en functie van de gemandateerde”.

Artikel 7: slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling, eerder vastgesteld op 23 oktober 2018, treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 november 2018; gelijktijdig vervalt het mandaat ‘Mandaatbesluit team Staf gemeente Terschelling 2016 (juridische zaken)’.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018”.

Vastgesteld op 23 oktober 2018.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong, J.B. Wassink,

secretaris/ directeur. burgemeester.

De burgemeester van de gemeente Terschelling,

J.B. Wassink,

burgemeester.

Bijlage: bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de secretaris/directeur zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 van de mandaatregeling

Bevoegdheid

Grondslag

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

Ambtshalve verstrekken van informatie

Artikel 2 Wob

1

Verzoek tot precisering van het Wob-verzoek

Artikel 3, lid 4 en artikel 11b, lid 4 Wob

2

Wob-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan

Artikel 4 Wob

3

Voorgenomen Wob besluit op het Wob-verzoek

Besluit nemen op het Wob-verzoek

Besluit op het Wob-verzoek verdagen

Artikel 6, lid 3 Wob

Artikel 6, lid 1 Wob

Artikel 6, lid 2 Wob

4

Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn

Artikel 6, lid 4 Wob

5

Informatie verstrekken

Artikel 7 Wob

Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who)

6

Verzoek tot precisering van het Who-verzoek

Artikel 3, lid 4 Who

7

Who-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan

Artikel 4, lid 1 Who

8

Besluit op het nemen van een Who-verzoek

Artikel 4, lid 4 Who

9

Verdagen besluit op een Who-verzoek

Artikel 4, lid 5 Who

10

Voorgenomen Who besluit op het Who-verzoek

Artikel 4, lid 6 Who

11

Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn

Artikel 4, lid 7 Who

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

12

Verlangen van een schriftelijke machtiging

Artikel 2:1, lid 2 Awb

13

Doorsturen stukken naar bevoegd bestuursorgaan

Stukken terugsturen naar afzender

Artikelen 2:3 en 6:15 Awb

14

Buiten behandeling laten van het Wob-verzoek

Artikel 4:5 Awb

15

Wob-verzoek afwijzen met verwijzing naar het eerdere verzoek

Artikel 4:6 Awb

16

Gelegenheid geven zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit

Artikel 4:7 en 4:8 Awb

17

Achterwege laten zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit

Artikel 4:11 en 4:12 Awb

18

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Artikel 4:18 Awb

19

Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom

Artikel 4:20 Awb

20

Ontvangstbevestiging bezwaarschrift

Artikel 6:14, lid 1 Awb

21

Stukken sturen naar de gemachtigde

Artikel 6:17 Awb

22

Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 2 Awb

23

Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb

24

Achterwege laten ter inzage leggen stukken

Artikel 7:4, lid 5 Awb

25

Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest

artikel 7:9 Awb

26

Verdagen beslistermijn op bezwaar

Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb

27

Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert

7:13, lid 2 Awb

Ondertekening