Regeling vervallen per 31-12-2019

Trouwen op Terschelling

Geldend van 27-02-2019 t/m 30-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 21-02-2019

Intitulé

Trouwen op Terschelling

Aanleiding

Vanuit de gemeenteraad is de vraag naar voren gekomen of het mogelijk is om op andere locaties dan de huidige aangewezen locaties in de gemeente Terschelling te trouwen. Ook bij de Publieksbalie van de gemeente komt de vraag binnen naar andere trouwlocaties, dan de huidige aangewezen locaties. Bruidsparen willen steeds vaker trouwen op een locatie, die voor dat bruidspaar een speciale betekenis heeft. Dat kan zijn op het strand, in het bos, in de horecagelegenheid waar ze elkaar hebben leren kennen of graag komen, thuis of in een tuin. De mogelijkheden zijn legio. Aan de wal, maar ook op andere Waddeneilanden kan er in veel gemeenten al overal getrouwd worden. Dat maakt dat trouwlustige stellen soms niet op Terschelling trouwen, omdat er niet aan hun wensen tegemoet wordt gekomen.

NB: overal waar in dit verhaal wordt gesproken over huwelijk kan ook geregistreerd partnerschap worden gelezen.

Uitgangspunten

Op Terschelling is het op een vijftal locaties mogelijk om te trouwen. Bruidsparen maken daar ook dankbaar gebruik van. Toch komt vaker de vraag naar voren om het ook op een andere locatie te laten plaatsvinden. De vraag vanuit de gemeenteraad is concreet om trouwen op heel Terschelling mogelijk te maken. Dat lijkt eenvoudig, maar zo eenvoudig is dat niet, er zitten wel wat haken en ogen aan. Een huwelijk is tenslotte een juridische aangelegenheid. Om een huwelijk rechtsgeldig te laten zijn, moet er aan een aantal regels worden voldaan. Deze regels zijn vastgelegd in het Burgerlijk Wetboek, boek 1, afdeling 5. Waarbij artikel 1:63 het belangrijkste uitgangspunt van deze notitie is.

Artikel 63

Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier

meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van

de ambtenaar van de burgerlijke stand.

In zijn algemeenheid kan worden gesteld, dat er in de wet sprake is van een huis der gemeente. Dat impliceert dat trouwen in de openlucht niet is toegestaan. Het voltrekken van een huwelijk kan alleen plaatsvinden in een gebouw, zoals dat in andere regelgeving is omschreven. Steeds meer gemeenten laten deze stelregel los. Men vindt dat er in de openlucht getrouwd moet kunnen worden, mits er een uitwijkmogelijkheid is, om te schuilen tegen het onvoorspelbare Nederlandse weer. Ook de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) is van mening dat het toegestaan is om in de openlucht te trouwen.

Volgens de wet dient een huwelijksvoltrekking in de openbaarheid gebeuren. Dat betekent dat de locatie voor een ieder die daarbij aanwezig wil zijn ook toegankelijk moet zijn.

Kun je daarmee ook trouwen bij particulieren thuis? Ja dat kan, mits het duidelijk aangegeven is en de deur voor iedereen openstaat

De VNG heeft, in samenwerking met het ministerie in 1998 een aantal criteria uitgewerkt, waaraan locaties, niet zijnde een gemeentehuis, moeten voldoen. Deze criteria zijn te vinden

in bijlage 2.

De gemeenteraad heeft zich tot op heden niet expliciet uitgesproken over de voorwaarden waaraan een locatie zou moeten voldoen. In 1997 heeft de gemeenteraad besloten om het voltrekken van huwelijken toe te staan op de vuurtoren Brandaris. Dat voorzag in een behoefte om meer bruidsparen tegemoet te komen. Ook in den lande zag men dat het in steeds meer gemeenten mogelijk werd om in unieke locaties een huwelijk te voltrekken. In 2005 heeft de gemeenteraad besloten om naast de Brandaris ook tijdelijk de Doopsgezinde Kerk en het CNL aan te wijzen, omdat het oude gemeentehuis werd verbouwd en de raadszaal kwam te vervallen. In 2007 is de aanwijzing van het CNL niet verlengd. De tijdelijke aanwijzing van de Doopsgezinde kerk is omgezet in een doorlopende aanwijzing.

In 2007 heeft de Stichting Zeesleepboot Holland gevraagd om aangewezen te worden als trouwlocatie. De gemeente heeft hiermee ingestemd. In 2010 is daar de Westerkerk te West-Terschelling ook nog aan toegevoegd, omdat er af en toe behoefte is aan een trouwlocatie waar meer dan 125 personen in kunnen. Zowel de raadszaal van het nieuwe gemeentehuis als de Doopsgezinde kerk te West-Terschelling konden zulke aantallen niet herbergen.

Bij de aanwijzing van deze extra locaties is gekeken naar de openbare orde en veiligheid en de toegankelijkheid van het gebouw. In het geval van de Brandaris en de Doopsgezinde Kerk heeft de gemeente gezorgd voor het noodzakelijke meubilair om een huwelijk te kunnen voltrekken. De vier gebouwen voldoen als trouwlocatie en hebben alle vier een gebruiksvergunning in het kader van de brandveiligheid.

Voor de vuurtoren Brandaris geldt dat er maximaal 20 mensen, een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (hierna te noemen babs), een bode en eventueel een fotograaf in de trouwzaal worden toegelaten. Er is geen toiletvoorziening in de Brandaris en ook is de trouwzaal op de 1ste verdieping niet toegankelijk voor mensen die niet goed ter been zijn. Dat wordt het aanstaande bruidspaar ook vooraf verteld en dat heeft tot nu toe niet geleid tot problemen. Voor beide kerken geldt dat een kerkelijke inzegening van het huwelijk alleen kan plaatsvinden na de voltrekking van het burgerlijk huwelijk. Dit mag ook niet in één ceremonie plaatsvinden.

Voor de zeesleepboot De Holland geldt dat het bruidspaar verantwoordelijk is voor het vervoer van de babs en de bode naar een van de zeesleepboot, als deze niet ligt afgemeerd in de haven van Terschelling. Het huwelijk mag op de Waddenzee door een babs van de gemeente Terschelling voltrokken worden, mits het schip binnen de gemeentegrenzen van Terschelling ligt.

Doelstellingen

Naar aanleiding van bovenstaande is de volgende doelstelling geformuleerd:

Trouwen op alle locaties in de gemeente Terschelling mogelijk maken, waarbij de criteria waaraan een locatie moet voldoen worden vastgelegd.

Mogelijke oplossing om op meer plekken op Terschelling te trouwen

De gemeenteraad van Terschelling is bevoegd om een trouwlocatie op Terschelling aan te wijzen. De doorlooptijd van een voorstel tot een aanwijzingsbesluit is een aantal weken. Met het aanwijzen van specifieke locaties is de gemeente ook verantwoordelijk voor de gang van zaken rond zo’n locatie. Bovendien leidt het aanwijzen van meer locaties al snel tot discussies over wel of niet aangewezen locaties. Dit is eigenlijk geen optie, omdat het nog steeds niet alle ruimte aan bruidsparen biedt om te trouwen waar zij dit zouden willen.

Om bruidsparen de mogelijkheid te bieden op een speciale locatie te kunnen trouwen, is het ook mogelijk om een bruidspaar zelf een verzoek te laten indienen voor de aanwijzing van een trouwlocatie. Het bruidspaar is zelf verantwoordelijk voor de locatie en dient schriftelijk te bevestigen dat de locatie beschikbaar is en voldoet aan de criteria, waaraan een trouwlocatie moet voldoen. De criteria worden in deze notitie opgesteld.

In 2013 zijn er in de gemeente Terschelling zo’n zeventig huwelijken voltrokken. Een aantal daarvan is gratis, maar zo’n vijftig worden er toch op locatie voltrokken. Dat kan in theorie voor de komende jaren betekenen dat er zo’n vijftig aanvragen per jaar zijn voor een alternatieve locatie, waarvoor een apart aanwijzingsbesluit noodzakelijk is. Als de raad deze besluiten moet blijven nemen, dan is dat niet efficiënt. In die zin is het beter dat de gemeenteraad de bevoegdheid tot het aanwijzen van een trouwlocatie delegeert aan het college met de opdracht om dit zo breed mogelijk toe te staan in de gemeente Terschelling. Het college kan vervolgens criteria vaststellen, waaraan een locatie moet voldoen. Aan een aanwijzingsbesluit zelf kunnen voorwaarden worden verbonden.

Delegatie- en mandaatbevoegdheden

De wet staat toe dat de gemeenteraad de bevoegdheid tot het aanwijzen van een trouwlocatie kan delegeren aan een ander bestuursorgaan, in dit geval het college. Aan deze delegatie mag de gemeenteraad voorwaarden verbinden. De voorwaarden die hier van toepassing zijn:

 Trouwen moet zo breed mogelijk kunnen met inachtneming van een aantal criteria, waaraan locaties moeten voldoen;

 Het college kan nadere regels vaststellen. Het gaat dan om de criteria waaraan een locatie moet voldoen en om de voorwaarden waaraan het bruidspaar zich moet houden, nadat een locatie is aangewezen.

In 2016 heeft de raad de bevoegdheid aan het college gedelegeerd. Het college kan de bevoegdheid om een locatie te beoordelen mandateren aan een medewerker van de publieksbalie of een babs. Bij locaties, die geen gebruiksvergunning hebben moet ook iemand

van Bouw en Woningtoezicht de toetsing verrichten.

Criteria, waaraan locaties moeten voldoen

Trouwen op Terschelling moet zo breed mogelijk kunnen, maar er zijn een aantal beperkingen vanuit het oogpunt van hogere wetgeving zoals Nb-wet en Natura 2000. Ook vanuit het oogpunt van veiligheid, toegankelijkheid voor de babs, de bode en de gasten zijn er een aantal beperkingen.

Zo is het niet mogelijk om te trouwen op het eiland Griend of in het gebied ten oosten van de Wierschuur. Beide gebieden zijn lastig te bereiken en vallen onder het regime van de Nbwet. Ook is het niet mogelijk om te trouwen in of in de nabijheid van het Drenkelingenhuisje (Húske op ‘e hoek). De eigenaar geeft op grond van haar statuten geen toestemming voor het gebruik van het huisje als trouwlocatie.

Verder is het niet mogelijk om te trouwen in de lucht (bijvoorbeeld in een vliegtuig, een helikopter of hangend aan een parachute) of in het water (vloedlijn of duiken). Ook is het niet mogelijk om in voertuigen te trouwen.

Een locatie, die aangevraagd wordt moet voldoen aan de volgende eisen:

• Het bruidspaar dient schriftelijk te bevestigen dat de locatie beschikbaar is en dat zij de locatie mogen gebruiken.

• De openbaarheid moet worden gewaarborgd.

• De locatie moet in beginsel voor iedereen toegankelijk zijn.

• De locatie moet naar algemene maatstaven aanvaardbaar zijn.

• De locatie moet zijn voorzien van minimale algemene faciliteiten. Een tafel met katheder (lessenaar), stoelen, toiletvoorziening en een aparte kleedruimte voor de babs.

• De veiligheid moet gewaarborgd zijn. Voor gelegenheden van 50 personen of meer is een gebruiksvergunning (brandveiligheid) vereist.

• In de ruimte kunnen gedurende die tijd geen andere activiteiten plaatsvinden.

• De veiligheid voor de babs, de bode en de gasten moet gewaarborgd zijn.

• Een openlucht locatie is mogelijk, mits een uitwijklocatie (= gebouw) in de onmiddellijke nabijheid van maximaal 50 meter is vastgelegd (zgn. slechtweer voorziening)

• De trouwlocatie moet binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Terschelling liggen.

• Alleen schepen ingericht op groepsvervoer (12 of meer personen) kunnen als alternatieve trouwlocatie worden aangewezen.

Aan de aanwijzing van een locatie zijn de volgende voorwaarden verbonden:

• De locatie wordt aangewezen voor 1 dag.

• Op een gekozen locatie is het niet mogelijk de ceremonie kosteloos te laten plaatsvinden.

• De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking, op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gang van zaken op de huwelijksdag van het bruidspaar.

• De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het eenmalig aanwijzen van de huwelijkslocatie en het beschikbaar stellen van een babs en een bode.

• De babs heeft tijdens de ceremonie de regie over het verloop van de ceremonie.

• Op de locatie zal het burgerlijk huwelijk voorafgaan aan het kerkelijk huwelijk, deze twee zaken kunnen niet in één ceremonie plaatsvinden.

• Bij een huwelijk dat niet in de bebouwde kom wordt gesloten, dient het bruidspaar er voor te zorgen dat de babs en bode niet langer dan strikt noodzakelijk aanwezig zijn bij het huwelijk. Het bruidspaar zorgt voor het vervoer van de babs en de bode.

• Bij een huwelijk op de Waddenzee betekent dat de inzet van een snel vaartuig te vergelijken met een watertaxi. De wijze van vervoer en tijdstip/-duur wordt vooraf vastgelegd.

• Indien het huwelijk op een schip wordt gesloten moet het schip zich tijdens de plechtigheid bevinden binnen de gemeentegrenzen van Terschelling.

• Het schip dient voor de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn en ligt daarom dertig minuten voor aanvang van de plechtigheid aangemeerd aan de opstapplaats/ ligplaats.

• De aanvraag voor een aan te wijzen locatie dient minimaal drie maanden voor de voltrekking van een huwelijk bij college van b&w van de gemeente Terschelling binnen te zijn.

• De huwelijksdatum en –tijd kunnen alleen worden vastgelegd in overleg met de Publieksbalie van de gemeente Terschelling.

• De kosten voor het gebruik van de locatie worden rechtstreeks door de betreffende accommodatie aan het bruidspaar in rekening gebracht. Dit bedrag staat los van de leges die de gemeente vraagt voor het sluiten van een huwelijk.

• Het bruidspaar draagt zelf zorg voor de inrichting en aankleding van de locatie.

• In de ruimte waar het huwelijk gesloten wordt kan gedurende de ceremonie geen (alcoholhoudende) drank geschonken worden of etenswaren verstrekt worden.

• De gemeente verleent geen medewerking aan het tijdelijk plaatsen van bouwwerken of tenten indien een openlucht locatie is aangewezen.

• De gemeente verleent geen medewerking aan tijdelijke ontheffingen voor het bereikbaar maken van locaties in de openlucht (bv. strandrijontheffingen).

• Het aanwijzen van een trouwlocatie betekent niet automatisch dat op die plek ook het feest kan worden georganiseerd (bv. sportkantines).

Op elke locatie, aangevraagd of aangewezen binnen de gemeente Terschelling gelden de

volgende voorwaarden:

• Een huwelijk moet voltrokken worden door een (b)abs die is aangesteld door de gemeente Terschelling. Dit kan ook een babs op verzoek van het bruidspaar zijn. Dit moet wel een babs zijn die beëdigd is in een andere gemeente.

• Bij een huwelijk is altijd een bode aanwezig.

• Een gratis huwelijk kan alleen plaatsvinden in het gemeentehuis.

• Een gratis huwelijk wordt alleen gesloten door een medewerker (abs) van de Publieksbalie van de gemeente Terschelling.

Gratis huwelijk

Gratis trouwen kan in de gemeente Terschelling één keer per week op woensdagmorgen om 9.00 uur. Gratis trouwen kan alleen als één van de beide partners woonachtig is op Terschelling. Het huwelijk vindt plaats in een vergaderruimte van de gemeente. Bij een gratis huwelijk mogen maximaal zes personen aanwezig zijn (het bruidspaar en maximaal vier getuigen). Eventueel kunnen er getuigen geleverd worden door de gemeente (niet gratis). De ceremonie duurt hooguit 10 minuten. Na afloop vinden er in het gemeentehuis geen feestelijkheden meer plaats (felicitaties, drankje etc.)

Voor minder draagkrachtige inwoners is het mogelijk om gratis te trouwen op een door hen gekozen tijdstip. Dit kan op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag op het gemeentehuis in de raadzaal. Deze mogelijkheid geldt alleen voor inwoners van Terschelling, die kunnen aantonen, dat aan hen kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen is verleend.

Getuigen van de gemeente

De gemeente kan getuigen leveren bij een huwelijk. Dit kan alleen op maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 17.00 uur en op vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur. De gemeente levert getuigen alleen voor de vaste locaties zoals gemeentehuis, Doopsgezinde Kerk en de Westerkerk. De getuigen zijn niet gratis.

Financiële consequenties

Voor 2019 gelden de volgende tarieven:

Gemeentehuis, Doopsgezinde kerk, Westerkerk en Zeesleepboot Holland

Op maandag t/m vrijdag € 245,85

Op zaterdag € 573,95

Op zondag € 863,85

Voor het gebruik van de Doopsgezinde Kerk en de Westerkerk is het bruidspaar eveneens huur schuldig. Dit wordt apart in rekening gebracht.

Brandaris en locaties op verzoek:

Op de Brandaris en locaties op verzoek kost het sluiten van een huwelijk:

Op maandag t/m vrijdag € 466,85

Op zaterdag` € 788,95

Op zondag €1075,45

In de leges voor de aangevraagde locaties zijn de kosten opgenomen voor de toetsing van

de locatie en alle bijkomende kosten, zoals de tijdsbesteding van babs en bodes en de

kosten voor burgerzaken. Voor de aangewezen locaties geldt dat hierin de kosten voor de

aankleding, inrichting en eventuele schoonmaak is meegenomen.

Benoeming van een babs voor één dag € 242,00

De leges worden jaarlijks aangepast.

Trouwen op Terschelling op een bijzondere locatie

Op Terschelling kunt u bijna overal trouwen. Er mag in de openlucht getrouwd worden, bijvoorbeeld op het strand in de buurt van een strandpaviljoen (het strandpaviljoen wordt dan officieel de trouwlocatie). Ook kan elk gebouw op Terschelling aangewezen worden als trouwlocatie. Er zijn wel een paar uitzonderingen. Er kan niet getrouwd worden op het eiland Griend, in het Drenkelingenhuisje of in het gebied ten oosten van de Wierschuur. Een gratis huwelijk kan alleen gesloten worden in het gemeentehuis op woensdagmorgen om 9.00 uur.

Verder is het niet mogelijk om te trouwen in de lucht (bijvoorbeeld in een vliegtuig, een helikopter of hangend aan een parachute) of in het water (vloedlijn of duiken). Ook is het niet mogelijk om in voertuigen te trouwen.

Aanvraag voor een bijzondere locatie

Aan een locatie die het bruidspaar zelf voorstelt, wordt een aantal eisen gesteld. Het verzoek voor zo’n locatie moet minimaal drie maanden voor de huwelijksvoltrekking binnen zijn bij de gemeente Terschelling. De volgende zaken zijn van belang bij een aanvraag voor een bijzondere locatie:

• Bij de aanvraag voor een bijzondere locatie dient het bruidspaar een kopie van de overeenkomst of schriftelijke toestemming van de eigenaar/gebruiker van de locatie aan te leveren.

• Het openbare karakter van de huwelijksvoltrekking moet gewaarborgd zijn.

• Een openluchtlocatie is mogelijk, mits er een gebouw binnen 50 meter aanwezig is (een slechtweer voorziening).

• Ook schepen kunnen als alternatieve trouwlocatie worden aangewezen. Deze moeten wel zijn ingericht op groepsvervoer (12 personen of meer).

• De trouwlocatie moet binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Terschelling liggen.

• Het gebied van de gemeente strekt zich voor een groot deel uit over de Waddenzee.

• De locatie moet naar algemene maatstaven schoon en netjes zijn.

• De locatie moet voor iedereen toegankelijk zijn.

• De locatie moet zijn voorzien van minimale algemene faciliteiten, zoals een tafel met eventueel een lessenaar, stoelen, toilet en een aparte kleedruimte voor de (b)abs .

• De veiligheid voor de (b)abs, de bode en de gasten moet gewaarborgd zijn. Voor gelegenheden van 50 personen of meer is een gebruiksvergunning vereist. Een gebruiksvergunning geeft aan dat de ruimte voldoet aan de eisen van brandveiligheid.

• Voor buiten geldt eveneens dat er geen huwelijksvoltrekking kan plaatsvinden op een onveilige plek (bijvoorbeeld een steiger zonder leuningen in de haven).

• In de ruimte waar de huwelijksvoltrekking plaatsvindt kunnen gedurende die tijd geen andere activiteiten plaatsvinden.

Voorwaarden aan de huwelijksvoltrekking op een bijzondere locatie

Een locatie, die is aangevraagd door het bruidspaar, wordt aangewezen voor één dag. Verder worden er nog een aantal aanvullende voorwaarden gesteld aan de locatie van de huwelijksvoltrekking :

• De huwelijksdatum en –tijd kunnen alleen worden vastgelegd na overleg en met instemming van de medewerker van het team Publiek.

• De gemeente is, behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking, op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gang van zaken op de huwelijksdag van het bruidspaar.

• De inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het eenmalig aanwijzen van de huwelijkslocatie en het beschikbaar stellen van een (b)abs en een bode.

• De babs heeft tijdens de ceremonie de regie.

• Op de locatie zal het burgerlijk huwelijk voorafgaan aan een eventueel kerkelijk huwelijk, deze twee zaken kunnen niet in één ceremonie plaatsvinden.

• Bij een huwelijk dat niet in de bebouwde kom wordt gesloten, dient het bruidspaar er voor te zorgen dat de babs en bode niet langer dan strikt noodzakelijk aanwezig zijn bij het huwelijk. Het bruidspaar zorgt voor het vervoer van de babs en de bode. Bij een huwelijk op de Waddenzee betekent dat de inzet van een snel vaartuig te vergelijken met een watertaxi.. De wijze van vervoer en tijdstip/-duur worden vooraf vastgelegd.

• Indien het huwelijk op een schip wordt gesloten moet het schip zich tijdens de plechtigheid bevinden binnen de gemeentegrenzen van Terschelling. Het schip mag zich wel buiten de haven bevinden.

• Het schip dient voor de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn en ligt daarom dertig minuten voor aanvang van de plechtigheid aangemeerd aan de opstapplaats/ligplaats.

• De kosten voor het gebruik van de locatie worden rechtstreeks door de betreffende accommodatie aan het bruidspaar in rekening gebracht. Dit bedrag staat los van de leges die de gemeente Terschelling vraagt voor het sluiten van een huwelijk.

• Het bruidspaar draagt zelf zorg voor de inrichting en aankleding van de locatie.

• In de ruimte waar het huwelijk gesloten wordt kunnen gedurende de ceremonie geen (alcoholhoudende) drank of etenswaren verstrekt worden. Dit mag wel na afloop van de ceremonie.

• De gemeente verleent geen medewerking aan het tijdelijk plaatsen van bouwwerken of tenten in de openbare ruimte.

• De gemeente verleent geen tijdelijke ontheffingen voor het bereikbaar maken van locaties in de openlucht (bv. strandrijontheffingen).

Inzet van bode en (b)abs

Bij een huwelijksvoltrekking door een babs van de gemeente Terschelling zelf is altijd een

bode aanwezig. Het is voor een bruidspaar mogelijk om zelf een babs mee te nemen. Deze

babs moet dan wel benoemd zijn in een andere gemeente. In zo’n geval zal er bij de

huwelijksvoltrekking eveneens een bode van de gemeente Terschelling zelf aanwezig zijn.

De bode zorgt voor de huwelijksakten en de toga. De aanvraag voor het meenemen een

eigen babs dient eveneens minimaal drie maanden voor de huwelijksvoltrekking binnen zijn

bij de gemeente Terschelling.

NB: waar sprake is van trouwen of huwelijk kan ook registratie partnerschap gelezen

worden.

Reglement ‘Trouwambtenaar voor één dag’

A. de voorbereiding

• Tijdig, maar uiterlijk 13 weken voor de huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap (hierna te noemen huwelijk) moet bij het college van B&W het verzoek worden ingediend om het huwelijk te laten voltrekken door een trouwambtenaar naar eigen keuze, die geen babs van de gemeente Terschelling is (buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand naar eigen keuze, hierna te noemen babs).

• Tijdig, maar uiterlijk 13 weken voor het huwelijk wordt de door de babs en het bruidspaar de ondertekende overeenkomst bij het team Publiek ingeleverd. In de overeenkomst staan de regels zoals genoemd in het reglement ‘Trouwambtenaar voor één dag’.

• Tijdig, maar uiterlijk 10 weken voor het huwelijk wordt van de babs een kopie van het geldige legitimatiebewijs.

• Tijdig, maar uiterlijk 10 weken voor het huwelijk dient eveneens een afschrift van het geldige benoemingsbesluit van de gemeente, waar de babs zijn/haar werkzaamheden verricht, te worden overlegd.

B. Verantwoordelijkheden

• De babs wordt begeleid door een bode van de gemeente Terschelling. De bode ziet toe op de gebruikelijke gang van zaken in de trouwzaal en signaleert onvolkomenheden en meldt dit zo nodig aan de babs.

• Alle op een huwelijk van toepassing zijnde wettelijke regels dienen te worden uitgevoerd. Het Reglement Trouwambtenaar voor één dag van de gemeente Terschelling is van toepassing.

De babs is te allen tijde verantwoordelijk voor:

 De orde in de trouwzaal.

 Het (ten minste) letterlijk voordragen van de wettelijk vastgestelde tekst die bij de huwelijksvoltrekking hoort. Het bruidspaar dient het ja-woord te geven.

 Het controleren of de in de akte genoemde getuigen aanwezig zijn. Het is niet toegestaan om personen die niet als getuigen in de akte vermeld staan te laten tekenen op de huwelijksakte.

 Het ondertekenen van de huwelijksakten door de in de akte vermelde personen met een documentechte zwarte pen. Het is niet toegestaan om wijzigingen in de akten aan te brengen.

 Het tekenen en het uitreiken van het (eventuele) trouwboekje.

 Het inleveren van de getekende huwelijksakten op de dag van het huwelijk bij de aanwezige bode. Het opvolgen van de aanwijzingen (met betrekking tot gebruik van het gebouw of terrein) van of namens de gebouweigenaar, bode of conciërge.

 Het vasthouden aan de vastgestelde tijden voor een huwelijk. Voor de duur van een huwelijk wordt maximaal 2 uur gereserveerd. Dit is inclusief de binnenkomst in en het vertrek uit de trouwzaal.

 Bij het niet of niet tijdig verschijnen van de babs kan het huwelijk geen doorgang vinden. In dergelijke gevallen dient er altijd te worden overlegd met het team Publiek. Bij het niet of te laat verschijnen van babs is, behoudens bijzondere gevallen, geen kwijtschelding of terugbetaling van leges mogelijk. (De heffingsambtenaar beslist hierover).

Inhoud toespraak:

 De babs heeft het recht op vrijheid van meningsuiting. Er zijn echter grenzen. Haar/zijn uitspraken mogen het goede functioneren van de openbare dienst niet schaden. Dat betekent in ieder geval dat de babs zich onthouden moet van discriminatoire, denigrerende, beledigende, rechtsorde schokkende uitspraken. De babs dient uit te stralen dat hij/zij een openbare functie vervult en dient daar naar te handelen. Dat betekent dat de betreffende functionaris zich naast genoemde uitspraken moet onthouden van controversiële of nadrukkelijk politiek getinte uitspraken. Artikel 30, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek zegt dat de wet het huwelijk alleen beschouwt in zijn burgerlijke betrekkingen. Godsdienstige plechtigheden mogen pas plaatshebben, wanneer de burgerlijke huwelijksvoltrekking daaraan is voorafgegaan.

 De gemeente is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van de huwelijkstoespraak.

C. Overige zaken

• Naast de leges voor een huwelijk en de locatie worden extra leges geheven. Het te betalen bedrag is vastgelegd in de legesverordening.

• Bij annulering van het huwelijk wordt, behoudens bijzondere gevallen (de heffingsambtenaar beslist hierover) geen restitutie verleend. Bij het verbreken van de relatie wordt in geen geval restitutie verleend. De huwelijksdatum kan in overleg met de Medewerker klantencontact team publiek worden verschoven. Hiertoe moet zo spoedig mogelijk een schriftelijk verzoek worden ingediend.

• De babs wordt aangesteld door of namens het College van Burgemeester en Wethouders en ontvangt daarvan tijdig een aanstellingsbesluit.

• De babs wordt benoemd voor één huwelijk. Verlenging van de benoeming is niet mogelijk.

• Het college van Burgemeester en Wethouders kan een benoeming weigeren.

• De babs ontvangt geen financiële vergoeding van de gemeente.

• Het huwelijk wordt ten minste voltrokken in de Nederlandse taal.

• De gemeente stelt een toga verplicht. De bode zorgt ervoor dat de huwelijksakten en de toga op de trouwlocatie aanwezig zijn.

• Communicatie met de pers of andere media verband houdende met de huwelijksceremonie of het uitvoeren van de functie van babs vindt altijd plaats via de afdeling Communicatie van de gemeente.

• Het is niet mogelijk het huwelijk door een babs te laten voltrekken op een kosteloos tijdstip.

Ondertekening

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling

Dd 19 februari 2019

Secretaris burgemeester

H. de Jong J.B. Wassnk