Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2016’

De raad van de gemeente Texel:

gelezen het advies van burgemeester en wethouders;

gehoord de raadscommissie;

Gelet op

  • -

    Participatiewet

  • -

    Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

  • -

    Jeugdwet

  • -

    Wet sociale Werkvoorziening

Overwegende

  • -

    Dat het een wettelijke plicht is om cliënten te betrekken bij de uitvoering van deze wetten in het sociaal domein en dit vast te leggen in een verordening.

  • -

    Dat er op Texel een goed functionerende Wmo-adviesraad is.

  • -

    Dat de Adviesraad Sociaal Domein niet alleen een wettelijke verplichting is, maar ook meerwaarde biedt bij de uitvoering van de wetten uit het sociale domein.

  • -

    Dat in de verordening een aantal zaken worden uitgewerkt die belangrijk zijn voor het functioneren van de Adviesraad Sociaal Domein.

Besluit

De ‘Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2016’ vast te stellen

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.Adviesraad

De op Texel functionerende Adviesraad Sociaal Domein

b.Belanghebbenden

Rechtspersonen en natuurlijke personen die een belang hebben bij het gemeentelijk beleid rond het sociaal domein

c.College

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Texel

d.Inwoner

De persoon die ingeschreven staat in de basisregistratie personen van de gemeente Texel

e.Sociaal domein

Het sociaal domein gaat over alles wat mensen in hun directe bestaan raakt. Het heeft primair betrekking op de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet

f.Wethouder

De wethouder belast met het sociaal domein

Artikel 2 Doelstelling

De Adviesraad heeft tot doelstelling het college, zowel gevraagd als ongevraagd, te adviseren over alle zaken die het sociaal domein aangaan en het hierbij zoveel mogelijk betrekken van belanghebbenden. Daarnaast stelt de Adviesraad zich ten doel om als klankbord te fungeren voor het gemeentelijke beleid rond het sociaal domein, teneinde de gemeente te versterken in het realiseren van haar doelstellingen voor het sociaal domein.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1. De Adviesraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 11 leden, exclusief de voorzitter.

  • 2. Leden van de Adviesraad moeten ingezetenen zijn van de gemeente Texel.

  • 3. Het lidmaatschap van de Adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft;

    • c.

      elke functie als werknemer in dienstverband van de gemeente Texel;

    • d.

      functies waarmee belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de Adviesraad en taken van die functie.

  • 4. Leden van de Adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving, zijn burgers met verschillende expertise, deskundigheid en visie.

  • 5. Leden van de Adviesraad hebben kennis van het sociaal domein en affiniteit met de cliëntengroepen binnen het sociaal domein.

Artikel 4 Benoeming en ontslag

  • 1. Het college benoemt de voorzitter en de adviesraadsleden.

  • 2. De voorzitter en leden van de Adviesraad worden benoemd voor een periode van 4 jaar en kunnen voor 2 periodes van 4 jaar worden herbenoemd.

  • 3. Indien een lid gedurende 6 maanden of langer niet in de gelegenheid is of zal zijn om de vergaderingen van de Adviesraad bij te wonen, benoemt het college op voordracht van de Adviesraad een tijdelijke vervanger.

Hoofdstuk 2. Rollen, taken, overleg en besluitvorming

Artikel 5 De voorzitter, penningmeester en secretaris

  • 1. De leden van de Adviesraad selecteren de voorzitter van de Adviesraad.

  • 2. De Adviesraad kiest uit haar midden een vicevoorzitter, een penningmeester en een secretaris.

  • 3. De functies van vicevoorzitter en penningmeester zijn verenigbaar.

  • 4. Voorzitter, penningmeester en secretaris vormen het dagelijks bestuur van de Adviesraad.

  • 5. Het dagelijks bestuur van de Adviesraad bereidt de vergadering voor en de voorzitter geeft leiding aan de vergadering.

Artikel 6 Taken

  • 1. De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over zaken die het beleid en de uitvoering van het sociaal domein aangaan.

  • 2. De Adviesraad betrekt bij haar taak de belanghebbende inwoners en cliënten, al dan niet via klankbordgroepen.

Artikel 7 Overleg en contactambtenaar

  • 1. Het college zorgt ervoor dat de Adviesraad wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling in het sociaal domein.

  • 2. Het college vraagt over relevante beleidsontwikkeling en beleidsvoornemens advies aan de Adviesraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het vast te stellen beleid, dat wil zeggen minimaal vier weken vóór besluitvorming in het college.

  • 3. Indien spoed vereist is, kan het college in overleg met de Adviesraad, afwijken van de onder lid 2 genoemde termijn.

  • 4. Het advies van de Adviesraad wordt door het college overgenomen of gemotiveerd afgewezen.

  • 5. Het college informeert bij raadsvoorstellen de gemeenteraad over de zienswijze van de Adviesraad op het betreffende raadsvoorstel.

  • 6. Tussen de wethouder en de Adviesraad vindt minimaal 1 keer per jaar een overleg plaats, waarvoor beide partijen punten kunnen agenderen.

  • 7. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad. De Adviesraad en de contactambtenaar hebben minimaal 2 maal per jaar overleg. De samenwerking tussen de gemeente en de Adviesraad wordt tweejaarlijks geëvalueerd. Een verslag van deze evaluatie wordt door de Adviesraad aangeboden aan het college.

Artikel 8 Vergadering en ondertekeningen

  • 1. De Adviesraad vergadert zo vaak als hij nodig acht doch minstens 6 x per jaar of als dit door ten minste drie leden met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Het college kan om een vergadering verzoeken voor spoedeisende zaken.

  • 2. De voorzitter draagt zorg dat de uitnodiging en de bijbehorende stukken, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste 7 dagen voor het houden van de vergadering worden toegezonden.

  • 3. De vergaderingen van de Adviesraad zijn in principe openbaar, tenzij de Adviesraad anders beslist.

Artikel 9 Besluitvorming en advies

  • 1. Een advies van de Adviesraad komt tot stand door overleg van de bij de vergadering van de Adviesraad aanwezige leden.

  • 2. Indien één of meerdere leden hiertoe verzoeken vindt er een stemming plaats.

  • 3. Adviezen en andere beslissingen komen in het geval van een stemming als bedoeld in het vorige lid tot stand bij meerderheid van stemmen.

  • 4. Indien voor een advies geen meerderheid van meer dan 2/3 van het aantal leden bestaat, worden in het advies de minderheidsstandpunten verwoord.

  • 5. De Adviesraad neemt geen besluiten als niet ten minste de helft van het aantal leden op de vergadering aanwezig is.

  • 6. De leden van de Adviesraad stemmen zonder last of ruggespraak.

  • 7. De leden van de Adviesraad onthouden zich van stemming wanneer het zaken betreft, waarbij zij persoonlijk belang hebben c.q. betrokken zijn.

  • 8. Voor interne aangelegenheden stelt de Adviesraad een huishoudelijk reglement vast.

Hoofdstuk 3. Ondersteuning

Artikel 10 Werkgroepen

  • 1. De Adviesraad kan, al dan niet uit zijn midden, werkgroepen of klankbordgroepen instellen, hetzij ter voorbereiding van een advies over een bepaald onderwerp, hetzij ter voorbereiding van adviezen op een bepaald terrein.

  • 2. De Adviesraad regelt de taak, samenstelling en werkwijze van deze werkgroepen of klankbordgroepen.

Artikel 11 Deskundigen

  • 1. De Adviesraad is in het kader van de aan de adviesraad opgedragen taken bevoegd advies of inlichtingen in te winnen bij deskundigen en belanghebbenden.

  • 2. De Adviesraad kan belanghebbenden, organisaties, verenigingen etc. in de gelegenheid stellen het woord te voeren over een op de agenda voorkomend onderwerp. Het initiatief hiertoe kan worden genomen door zowel de adviesraad als de belanghebbenden, organisaties, verenigingen etc. De voorzitter van de adviescommissie besluit wie in de gelegenheid wordt gesteld het woord te voeren.

  • 3. De Adviesraad is bevoegd om ambtenaren van de gemeente Texel uit te nodigen om een vergadering bij te wonen of om inlichtingen te verstrekken. De voorzitter meldt deze uitnodigingen tijdig aan de contactambtenaar.

Artikel 12 Faciliteiten en kosten

  • 1. De kosten van de Adviesraad komen in beginsel ten laste van de gemeente. Kosten kunnen worden gemaakt voor:

    • a.

      het inhuren van inhoudelijke en secretariële ondersteuning;

    • b.

      vorming en scholing van de leden;

    • c.

      vergaderingen, administratieve en communicatieve zaken;

    • d.

      het reizen naar vergaderingen of overige reizen in het belang van de taakuitvoering;

    • e.

      speciale voorzieningen om ook leden met een beperking volwaardig aan de activiteiten van de Adviesraad te kunnen laten deelnemen;

    • f.

      raadpleging doelgroepen.

  • 2. De ingevolge artikel 4.1 en artikel 4.5 benoemde leden van Adviesraad hebben recht op een vergoeding. Deze vergoeding wordt door het college vastgesteld. Het recht op vergoeding vervalt indien niet actief in de Adviesraad wordt geparticipeerd.

  • 3. Het college stelt aan de Adviesraad een zodanig budget beschikbaar dat deze in staat kan worden geacht haar adviserende taak op een goede wijze uit te voeren en de kosten voor de onder lid 1 genoemde posten a t/m f te dekken.

  • 4. Het budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een begroting, die door de Adviesraad tijdig wordt overgelegd. De begroting gaat vergezeld van een werkplan. Onder tijdig wordt verstaan uiterlijk 1 september voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor het budget bedoeld is.

  • 5. Het jaarbudget wordt in beheer overgedragen aan de penningmeester van de Adviesraad, die daartoe een aparte (bank)rekening van de gemeente beheert.

  • 6. Indien aan het eind van een kalenderjaar een deel van het budget resteert wordt dit gerestitueerd aan de gemeente of verrekend met het budget van het daaropvolgende jaar.

  • 7. Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar – uiterlijk 1 april van het daaropvolgend kalenderjaar - afgelegd door middel van een financieel jaarverslag en een beknopt inhoudelijk werkverslag.

Hoofdstuk 4. Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 13 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet of er geschillen zijn over de toepassing beslist het college. Van dergelijke beslissingen wordt de gemeenteraad in kennis gesteld.

  • 2.

    Bij voorstellen tot wijziging van deze verordening wordt het advies dienaangaande van de Adviesraad gevoegd.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad Texel.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

  • 5.

    De ‘Verordening Wmo adviesraad Texel’ van 3 maart 2009 wordt met ingang van 1 januari 2016 ingetrokken.

  • 6.

    De ‘Verordening Cliëntenparticipatie WSW-geïndiceerden gemeente Texel’ van 27 januari 2009 wordt met ingang van 1 januari 2016 ingetrokken.

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2015,

De griffier, De voorzitter,