Regeling vervallen per 21-10-2021

Reglement Burgerlijke stand Gemeente Texel 2017

Geldend van 02-12-2017 t/m 20-10-2021

Intitulé

Reglement Burgerlijke stand Gemeente Texel 2017

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Texel,

Gelet op

. het bepaalde in artikel 16, Boek I van het Burgerlijk wetboek

. en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

Besluiten vast te stellen:

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van zaken aangaande de burgerlijke stand.

Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek Stb. 1993, nr. 555);

  • 2.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994 nr. 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 1994, nr. 900);

  • 3.

    Wet rechten burgerlijke stand: Wet van 23 april 1879, tot regeling der heffing van rechten wegens de verrichtingen van de ambtenaar van de burgerlijken stand;

  • 4.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS): een als zodanig benoemde ambtenaar in dienst van de gemeente Texel, werkzaam bij het team Dienstverlening (Burgerzaken) (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 5.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente Texel of van een andere gemeente, of een persoon als zodanig benoemd, die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is (art. 16, lid 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • 6.

    Rechtspositieregeling: Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals vastgesteld door het college van B&W op 19 juli 2016;

  • 7.

    Gemeentehuis: alle locaties die bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen, waar huwelijken en partnerschapsregistraties kunnen worden voltrokken;

  • 8.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. 1.Er zijn in de gemeente Texel:

    • a.

      ambtenaren van de burgerlijke stand, werkzaam bij het team Dienstverlening (Burgerzaken) van de gemeente Texel;

    • b.

      buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, niet werkzaam bij het team Dienstverlening (Burgerzaken) van de gemeente Texel en uitsluitend belast met de voltrekking van huwelijken of de registratie van partnerschappen;

    • c.

      buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die inzetbaar zijn voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

  • 2. Bij Wet is bepaald dat het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand twee is. Daarnaast kunnen er een of meer buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand zijn.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan aanwijzingen geven met betrekking tot de te dragen kleding van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand tijdens de huwelijksvoltrekking of de partnerschapsregistratie.

Artikel 2. Benoeming

  • 1. De ABS en de BABS wordt benoemd door het college. De benoeming van een BABS kan worden gemandateerd aan de teammanager Dienstverlening.

  • 2. De ABS en BABS maakt geen onderscheid op basis van afkomst, geaardheid en/of religie (art. 16, lid 2 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

  • 3. De ABS of BABS mag de werkzaamheden pas uitvoeren nadat hij/zij daartoe de eed of belofte heeft afgelegd bij de Rechtbank en een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) heeft overgelegd.

  • 4. De ABS wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen, waarin de ambtenaar onafgebroken werkzaam is bij team Dienstverlening (Burgerzaken) van de gemeente Texel. Na het beëindigen van het dienstverband met de gemeente Texel eindigt de benoeming van rechtswege.

  • 5. De benoeming van een BABS geschiedt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode. Hij/zij kan na afloop van deze periode opnieuw benoemd worden.

  • 6. Indien een BABS in het jaar voorafgaande aan de herbenoeming geen huwelijk heeft voltrokken of partnerschap heeft geregistreerd, wordt de benoeming niet verlengd.

  • 7. Om bij te blijven in het vak moet een BABS minimaal 2 huwelijken per jaar voltrekken of partnerschappen registreren.

  • 8. Een BABS voor één huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie wordt alleen benoemd als deze al eerder is beëdigd en het ambt elders regelmatig uitoefent. Hij/zij dient hiervoor bewijsstukken te overleggen, te weten

    • a.

      Benoemingsbesluit tot (B)ABS elders in Nederland;

    • b.

      Audiëntieblad van de beëdiging bij de Rechtbank in Nederland;

    • c.

      Verklaring van de gemeente waar men als (B)ABS werkzaam is;

    • d.

      Geldig legitimatiebewijs.

  • 9. Indien een BABS van elders in het jaar voorafgaande aan de benoeming voor één dag geen huwelijk heeft voltrokken of partnerschap heeft geregistreerd, wordt het verzoek tot benoeming niet gehonoreerd.

  • 10. .De rechtspositie van de bezoldigde BABS is vastgelegd in de Rechtspositieregeling.

Artikel 3. Benoeming van college- en Raadsleden.

De burgemeester, wethouders en leden van de Raad kunnen op eigen verzoek worden benoemd en beëdigd tot BABS voor één dag.

Artikel 4. Vergoeding voor de werkzaamheden van de BABS.

  • 1. De BABS ontvangt voor ieder door hem/haar voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap een vergoeding conform de Rechtspositieregeling op basis van declaraties achteraf.

  • 2. Een ABS of BABS die werkzaam is elders binnen het gemeentehuis, raadsleden en leden van het college ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als BABS. De BABS van elders die benoemd wordt voor één dag kan geen aanspraak maken op een vergoeding.

Artikel 5. Locatie.

  • 1. De ABS en de BABS verricht de wettelijke taken in het gemeentehuis. Hierbij wordt hij/zij vergezeld door een gemeentebode. Deze zorgt ervoor dat de benodigde stukken aanwezig zijn, dat alles ordelijk verloopt en assisteert waar mogelijk en nodig.

  • 2. Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken en partnerschappen geregistreerd, geldt elke locatie binnen het grondgebied van de gemeente Texel, onder voorwaarde dat:

    • -

      de locatie voldoet aan de door de Raad gestelde criteria: openbare toegankelijkheid, bereikbaarheid en het voldoen aan de regels van openbare orde en veiligheid;

    • -

      de eigenaar dan wel beheerder van die locatie toestemming heeft verleend aan het bruidspaar;

    • -

      de (B)ABS vooraf met het bruidspaar heeft gecontroleerd of hij/zij op een redelijke manier op die locatie zijn/haar ambt kan uitoefenen;

    • -

      -de ceremonie niet plaats vindt in de lucht (in een luchtballon of vliegtuig of aan een parachute) of in het water (zwembad, niet aangemeerd vaartuig);

    • -

      dat bij aanwezigheid van meer dan 50 personen melding wordt gedaan bij team Dienstverlening (VTH) minimaal 4 weken voor de huwelijksvoltrekking. Horecalocaties zijn voor het doen van een melding vrijgesteld.

  • 3. Tijdens de ceremonie is het niet toegestaan dranken of etenswaren te nuttigen. Het schenken van champagne en het aansnijden van een bruidstaart behoren niet tot de ceremonie.

  • 4. Het strooien van confetti, bloemblaadjes of dergelijke bij het gemeentehuis in Den Burg is niet toegestaan. Op andere locaties bepaalt de eigenaar/verhuurder hierover.

  • 5. De BABS mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De BABS mag eveneens een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan wettelijke regels of bij calamiteiten /ongeregeldheden die door de bode kunnen worden geconstateerd.

  • 6. De gemeente Texel is behalve voor de formele huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie op geen enkele wijze aansprakelijk voor te lijden- dan wel geleden schade aan de locatie of aan derden.

Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap

Een datum voor huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie kan worden gereserveerd vanaf maximaal éénjaar voor de gewenste datum. Van elke gemaakte reservering stuurt de ABS een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar of de aanstaande partners. Bij annulering of wijziging worden kosten in rekening gebracht conform de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.

Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.

Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dat niet plaatsvindt aan de balie of een daartoe geschikte (vergader)ruimte in het gemeentehuis in Den Burg wordt voor de toepassing van dit reglement gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.

Artikel 8.Leiding

De teammanager Dienstverlening, of bij afwezigheid diens plaatsvervanger, is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 9. Openstelling

  • 1. De burgerlijke stand is voor het publiek geopend op de dagen en tijden waarop de Publieksbalie is geopend en op werkdagen buiten de openingstijden alleen op afspraak.

  • 2. Uitsluitend voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties is de burgerlijke stand geopend:

    • a.

      in het Gemeentehuis te Den Burg en alle overige locaties: maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur;

    • b.

      huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op maandag tot en met vrijdag vinden elk uur plaats op het halve uur;

    • c.

      op zaterdag en zondag zijn de tijden in overleg, met dien verstande dat er tussen de ceremonies voldoende tijd is dat alle huwelijken en partnerschapsregistraties door één bode kunnen worden bemenst.

  • 3. De burgerlijke stand is voor publiek gesloten als de in lid 1 en 2 gestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 4. De burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college te bepalen uren.

  • 5. De burgerlijke stand kan in bijzondere omstandigheden worden geopend op zaterdag, zondag of andere dagen dat het regulier gesloten is. Dit kan uitsluitend op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, indien deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende dag waarop de burgerlijke stand zal zijn geopend. Onmiddellijk nadat deze werkzaamheden zijn verricht, wordt de burgerlijke stand weer gesloten.

  • 6. De besluiten, genomen op grond van lid 3 en 4 van dit artikel, worden ten minste één week van tevoren openbaar bekend gemaakt.

  • 7. In bijzondere gevallen kan worden afgeweken van de openingstijden als bedoeld in lid 1.

Artikel 10. Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie

Als gevolg van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kostelozehuwelijksvoltrekkingen, te weten op dinsdagochtend 9.15 uur en 9.30 uur.

Kosteloze ceremonies worden niet gehouden in de raadszaal maar in een andere passende (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Het maximum aantal aanwezigen is 4, te weten het (bruids)paar en 2 getuigen. Bij deze ceremonies wordt slechts voldaan aan de minimale vormvereisten welke gelden voor een huwelijk of partnerschapsregistratie.

Artikel 11. Schakelbepalingen

  • 1. De bepalingen in dit reglement zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • 2. De bepalingen in dit reglement over de openstelling van het bureau burgerlijke stand als bedoeld in artikel 9 zijn ook van toepassing op paren die hun partnerschapsregistratie willen omzetten in een huwelijk met een trouwceremonie.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand’.

  • 2. Het college treft in de gevallen waarin deze regeling niet voorziet of onduidelijk is de nodige voorzieningen en/of beslissingen.

  • 3. Het college kan in kennelijk onbillijke gevallen ontheffing verlenen van één of meerdere bepalingen uit dit reglement ten gunste van de aanvrager.

  • 4. Het reglement treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 5. Hiermee vervalt het ‘Reglement burgerlijke stand’, vastgesteld op 9 februari 1999.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemester en wethouders op 14 december 2017
Burgemeester en wethouders van Texel,
De burgemeerster, de secretaris,
M.C. Uitdehaag. T. van Waes.

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand

Artikel 1.

In dit artikel wordt bepaald wie tot (B)ABS van de gemeente Texel kan worden benoemd. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt artikel 1 dat alleen tot ABS kunnen worden benoemd personen die werkzaam zijn bij team Dienstverlening (Burgerzaken).

In tegenstelling tot de ABS wordt de BABS specifiek benoemd voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van partnerschapsregistraties in een huwelijk.

Artikel 2.

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden benoemd.

De benoeming tot ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen het vakgebied Burgerzaken. Dit betekent dat de benoeming van rechtswege vervalt op het moment dat de medewerker geen werkzaamheden meer verricht op het vakgebied Burgerzaken.

De benoeming tot BABS geldt voor een bepaalde periode. Hierna kan de benoeming eventueel worden verlengd. Voor nieuwe benoemingen geldt een proefperiode van 1 jaar. Deze bepaling is noodzakelijk, omdat nieuwe BABSen solliciteren en niet door de gemeente worden verzocht. Pas na het opdoen van ervaring in de praktijk kan worden beoordeeld of zij geschikt blijken te zijn voor uitoefening van het ambt.

De BABS sluit huwelijken en registreert partnerschappen van zowel personen van hetzelfde geslacht als van personen van verschillend geslacht. Sinds 4 juli 2014 is dit bij wet geregeld (BW 1:16)

Om adequaat te kunnen handelen is de benoeming tot BABS gemandateerd aan de teammanager Dienstverlening.

Artikel 3.

Van oudsher was het gebruikelijk dat de burgemeester, wethouders en raadsleden werden benoemd tot BABS. Deze BABS voltrekt uitsluitend huwelijken op verzoek. Het is niet meer noodzakelijk om hen te benoemen tot BABS gedurende de ambtsperiode, omdat het mogelijk is om een BABS voor één dag te benoemen.

De burgemeester, wethouders en raadsleden die voor de inwerkingtreding van dit reglement benoemd zijn tot BABS, blijven benoemd. Deze benoeming is gekoppeld aan de periode dat zij deel uit maken van het bestuur. Zodra zij hier geen deel meer van uitmaken, vervalt van rechtswege de benoeming tot BABS.

Artikel 4.

In dit artikel wordt de vergoeding van de BABS geregeld. Het sluiten van een huwelijk of de registratie van een partnerschap behoort tot de normale werkzaamheden van een ABS en deze wordt daarvoor niet apart beloond. Ook raadsleden, collegeleden en de BABS die elders binnen het gemeentehuis werkzaam is, ontvangen naast het normale salaris geen extra vergoeding.

Artikel 5.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Texel ruim uitgelegd. Als gemeentehuis is het hele grondgebied van de gemeente Texel aangewezen. Het hoeft geen gebouw te zijn en mag ook in de open ruimte. Deze ruime interpretatie van regelgeving vindt in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechterlijk wordt vernietigd, is het geoorloofd.

Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn voorwaarden verbonden:

  • 1.

    De locatie moet voldoen aan de door de Raad gestelde criteria;

  • 2.

    de eigenaar of beheerder van de locatie moet toestemming geven; deze toestemming moet bekend zijn op het moment dat het huwelijk wordt gereserveerd en hoeft niet schriftelijk te worden gegeven;

  • 3.

    de veiligheid van de BABS moet gewaarborgd zijn;

  • 4.

    voorafgaand aan de huwelijksvoltrekking controleert de BABS samen met het bruidspaar de locatie of hij/zij op een redelijke manier het ambt kan uitoefenen;

  • 5.

    Volgens het Bouwbesluit 2012 is een gebouw waarin meer dan 50 personen aanwezig zullen zijn melding plichtig. Dit geldt niet voor feesten in woningen met meer dan 50 personen.

 

Ter bescherming van de BABS die het huwelijk sluit, mag de BABS na overleg met de leiding van de burgerlijke stand weigeren het huwelijk te sluiten als de veiligheid van de BABS niet is gewaarborgd.

Om aanspraken te voorkomen, wordt het paar bij het reserveren van het huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente uitdrukkelijk op deze bepalingen gewezen.

 

Met alle locaties die in het verleden waren aangewezen, is afgesproken dat er niets genuttigd mag worden tijdens de ceremonie. Nu alle locaties zijn vrijgegeven is het noodzakelijk deze bepaling op te nemen in het reglement om ongelijkheid te voorkomen. Bovendien voorkomt het dat de BABS tijdens de huwelijksvoltrekking wordt geconfronteerd met glazen champagne of een bruidstaart die moet worden aangesneden terwijl de akten nog niet zijn getekend.

 

Artikel 6.

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. Bij het vastleggen van een huwelijksdatum gelden de bepalingen van de legesverordening van het jaar van de huwelijkssluiting.

 

Artikel 9.

In dit artikel is de verplichting van het college uitgewerkt om op grond van artikel 1:16c BW een regeling te treffen voor de openingstijden van de burgerlijke stand. Met uitzondering van huwelijkssluitingen en partnerschapsregistraties verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van de Gemeentewinkel. Om praktische redenen vinden aangiften van geboorte, erkenning en overlijden in principe alleen plaats op afspraak.

 

In lid 2 zijn de tijden voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie opgenomen. Van deze tijden wordt slechts om dringende redenen en na overleg afgeweken.

 

De beslissing om op grond van lid 3 tot en met 5 van dit artikel de openingstijden van het bureau burgerlijke stand te verruimen of te beperken, is gemandateerd aan het hoofd van team Dienstverlening.

 

Artikel 10.

De huwelijken en partnerschapsregistratie als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie/toespraak door een toegewezen (B)ABS gesloten door een ABS in een daarvoor geschikte (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie mogen alleen het bruidspaar en 2 getuigen aanwezig zijn. De ceremonie duurt ongeveer 5 minuten