Regeling vervallen per 31-12-2009

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

Geldend van 20-11-2008 t/m 30-12-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2009

De raad der gemeente Teylingen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 oktober 2008;

gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstelling

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • 2.

    diensten waarvan de kosten op grond van afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

  • 2.

    De leges worden geheven bij besluitvorming op de aanvragen.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening Teylingen 2008 na eerste wijziging’ van 10 juli 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening Teylingen 2009’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 oktober 2008.
De raad voornoemd,
De griffier, de voorzitter,
R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg

Legestarieventabel 2009

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

 

 

1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,55

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,55

1.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,75

1.1.2.3

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 1,00

1.1.2.4

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 1,50

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:

 

 

- op A 2 formaat:

€ 12,15

 

- op A 1 formaat:

€ 14,15

 

- op A 0 formaat:

€ 16,20

1.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 22,75

1.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 6,05

1.1.6

Wanneer stukken als bedoeld onder 1.1.5 welk op verzoek van de aanvrager worden toegestuurd, wordt het verschuldigd bedrag uit onderdeel 1.1.5 verhoogd met:

 

1.1.6.1

per brievenbuspost

€ 5,00

1.1.6.2

per pakketpost

€ 10,00

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

De bestuursstukken (o.a. programmabegroting, burgerjaarverslag) zijn digitaal beschikbaar voor de inwoners. Op verzoek worden agenda's met bijbehorende raadsvoorstellen en besluiten van commissies en raadsvergaderingen kosteloos verstrekt. Achterliggende stukken zijn in te zien.

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

 

 

 

3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

3.1.1

maandag van 08.30 uur tot 09.00 uur

€ 0,00

3.1.2

maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

€ 303,75

3.1.3

op zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur

€ 526,50

3.1.4

de leges als bedoeld in 3.1.2 en 3.1.3 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis met een bedrag van

€ 101,25

3.1.5

de leges als bedoeld in 3.1.2 en 3.1.3 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van

€ 90,00

3.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal op:

 

3.2.1

maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

€ 303,75

3.2.2

op zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur

€ 526,50

3.2.3

de leges als bedoeld in 3.2.1 en 3.2.2 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis met een bedrag van

€ 101,25

3.2.4

de leges als bedoeld in 3.2.1 en 3.2.2 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van

€ 90,00

3.3

Het tarief bedraagt voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap bij de balie in de gemeentewinkel:

 

3.3.1

maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

€ 75,90

3.4

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 303,75

3.5

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 303,75

3.6

Het tarief bedraagt voor het administratief omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 75,90

3.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapboekje

€ 35,90

3.8

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,75

3.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

3.10

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een gemeentelijke getuige bij een huwelijksvoltrekking of het registreren van een partnerschap

€ 22,75

3.11

Het tarief bedraagt voor het aanvragen van uitstel van begraven of cremeren

€ 22,75

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

€ 10,60

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

voor 50 verstrekkingen voor 100 verstrekkingen

€ 398,65 € 797,30

4.2.3

op de tarieven als bedoeld in 4.2.2 wordt een korting van 45% verleend indien het betreft het in behandeling nemen van een aanvraag ten behoeve van: instellingen, die ten algemene nutte werkzaam zijn alsmede indien en voor zover een wetenschappelijk of filantropisch doel wordt beoogd; de in artikel 6 van de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens genoemde instellingen.

 

4.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie uit de gemeentelijke basisadministratie, persoonsregistratie per selectie

€ 22,75

4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,75

4.5

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een Persoonslijst ingevolge de Wet GBA

€ 22,75

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

 

 

 

5.1

Algemeen De bouwgerelateerde leges worden geheven met toepassing van het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Dit model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.5. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de: de Woningwet; de Wet ruimtelijke ordening; de gemeentelijke bouwverordening; de Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening. Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing krachtens dit model wordt toegepast op de volgende vier hoofdcategorieën: legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2); extra verhogingen van de leges aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.3); legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4); legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5); legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6); legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7). Binnen deze hoofdcategorieën gelden nadere aangeduide subindelingen. Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

 

5.2

Bouwvergunningen

 

5.2.1

Algemeen Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: schetsplan; lichte bouwvergunning; reguliere bouwvergunning; bouwvergunning eerste fase; bouwvergunning tweede fase; wijziging bouwvergunning eerste fase. Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, de Bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

 

5.2.2

Begripsbepaling bouwkosten Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, vermeerderd met omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (vermeerderd met omzetbelasting) bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

 

5.2.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een op basis van een schetsplan uitgewerkt bouwplan bedraagt 15 % van de bouwkosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag berekend zouden worden, zoals omschreven in de volgende onderdelen.

 

5.2.3.2

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

 

5.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

 

5.2.4.1

4 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 135,00, indien de bouwkosten minder dan € 4.999,00 bedragen;

 

5.2.4.2

3,8 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 200,00, indien de bouwkosten meer dan € 4.999,00 bedragen en minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.2.4.3

3,4 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 760,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.2.4.4

3,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.700,00, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen.

 

5.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

 

5.2.5.1

4,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 250,00, indien de bouwkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.2.5.2

3,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 800,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.2.5.3

3,1 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.750,00, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.2.5.4

2,8 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 3.100,00, indien de bouwkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.2.5.5

2,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 5.600,00, indien de bouwkosten meer dan € 199.999,00 bedragen en minder dan € 500.000,00 bedragen;

 

5.2.5.6

2,2 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 12.500,00, indien de bouwkosten meer dan € 499.999,00 bedragen en minder dan € 1.000.000,00 bedragen;

 

5.2.5.7

2,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 22.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 999.999,00 bedragen en minder dan € 2.000.000,00 bedragen;

 

5.2.5.8

1,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 40.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 1.999.999,00 bedragen.

 

5.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

 

5.2.6.1

2,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 125,00, indien de bouwkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.2.6.2

1,75 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 400,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.2.6.3

1,55 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 875,00, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.2.6.4

1,4 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.550,00, indien de bouwkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.2.6.5

1,25 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 2.800,00, indien de bouwkosten meer dan € 199.999,00 bedragen en minder dan € 500.000,00 bedragen;

 

5.2.6.6

1,1 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 6.250,00, indien de bouwkosten meer dan € 499.999,00 bedragen en minder dan € 1.000.000,00 bedragen;

 

5.2.6.7

1,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 11.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 999.999,00 bedragen en minder dan € 2.000.000,00 bedragen;

 

5.2.6.8

0,75 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 20.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 1.999.999,00 bedragen.

 

5.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

 

5.2.7.1

2,4 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 150,00, indien de bouwkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.2.7.2

2,1 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 480,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.2.7.3

1,86 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.050,00, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.2.7.4

1,68 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.860,00, indien de bouwkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.2.7.5

1,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 3.360,00, indien de bouwkosten meer dan € 199.999,00 bedragen en minder dan € 500.000,00 bedragen;

 

5.2.7.6

1,32 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 7.500,00 indien de bouwkosten meer dan € 499.999,00 bedragen en minder dan € 1.000.000,00 bedragen;

 

5.2.7.7

1,2 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 13.200,00, indien de bouwkosten meer dan € 999.999,00 bedragen en minder dan € 2.000.000,00 bedragen;

 

5.2.7.8

0,9 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 24.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 1.999.999,00 bedragen.

 

5.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

 

5.2.8.1

0,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 31,25, indien de bouwkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.2.8.2

0,44 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 100,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.2.8.3

0,39 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 218,75, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.2.8.4

0,35 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 387,50, indien de bouwkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.2.8.5

0,31 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 700,00, indien de bouwkosten meer dan € 199.999,00 bedragen en minder dan € 500.000,00 bedragen;

 

5.2.8.6

0,28 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.550,00 indien de bouwkosten meer dan € 499.999,00 bedragen en minder dan € 1.000.000,00 bedragen;

 

5.2.8.7

0,25 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 2.800,00 indien de bouwkosten meer dan € 999.999,00 bedragen en minder dan € 2.000.000,00 bedragen;

 

5.2.8.8

0,19 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 5.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 1.999.999,00 bedragen.

 

5.3

Verhogingen

 

5.3.1

Algemeen Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen: extra toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2); beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3); verplicht advies agrarische deskundige / landschapskundige (zie onderdeel 5.3.4); achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5); beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6); projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7); wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.8); vaststelling bestemmingsplan op aanvraag (zie onderdeel 5.3.9); ontheffing of toetsing exploitatieplan (zie onderdeel 5.3.10).

 

5.3.2

Extra toetsing welstand Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd in verband met een extra toetsing aan welstandscriteria indien:

 

5.3.2.1

bij de aanvraag van een lichte bouwvergunning het bouwplan niet voldoet aan de gestelde sneltoetscriteria in de welstandsnota, verhoogd met:

€ 20,00

5.3.2.2

zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met:

€ 75,00

5.3.3

Beoordeling bodemrapport Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, met:

€ 151,85

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, met:

€ 151,85

5.3.4

Verplicht advies agrarisch deskundige/ landschapskundige Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van een agrarisch deskundige wordt beoordeeld, met:

€ 395,00

5.3.5

Achteraf ingediende aanvraag Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd voor de beoordeling van een na aanvang van de bouw ingediende aanvraag, met 5 % van de leges, zoals die geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

 

5.3.6

Projectbesluit / buiten toepassingverklaring Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:

 

5.3.6.1

5,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 500,00, indien de bouwkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.3.6.2

4,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 1.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.3.6.3

3,0 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 2.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.3.6.4

2,5 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 3.000,00, indien de bouwkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.3.6.5

1,25 % van de bouwkosten met een minimumtarief van € 5.000,00 en een maximumtarief van € 7.500,00, indien de bouwkosten meer dan € 199.999,00 bedragen.

 

5.3.7

Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a of c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:

€ 364,50

5.3.8

Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening op aanvraag wordt verhoogd met:

€ 3.500,00

5.3.9

Ontheffing of toetsing exploitatieplan Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

 

5.3.9.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijk ordening wordt verleend, verhoogd met:

€ 450,00

5.3.9.2

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:

€ 450,00

5.4

Slopen

 

5.4.1

Begripsbepaling sloopkosten Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom inclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.4.2

Sloopvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in

 

5.4.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 379,65

5.4.2.2

artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988:

€ 379,65

5.4.2.3

hoofdstuk 8 van de Bouwverordening:

€ 379,65

5.5

Aanlegvergunning

 

5.5.1

Begripsbepaling aanlegkosten Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom inclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.5.2

Aanvraag aanlegvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning):

 

5.5.2.1

2 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 125,00, indien de aanlegkosten minder dan € 20.000,00 bedragen;

 

5.5.2.2

1,75 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 400,00, indien de aanlegkosten meer dan € 19.999,00 bedragen en minder dan € 50.000,00 bedragen;

 

5.5.2.3

1,55 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 875,00, indien de aanlegkosten meer dan € 49.999,00 bedragen en minder dan € 100.000,00 bedragen;

 

5.5.2.4

1,4 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 1.550,00, indien de aanlegkosten meer dan € 99.999,00 bedragen en minder dan € 200.000,00 bedragen;

 

5.5.2.5

1,25 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 2.800,00, indien de aanlegkosten meer dan € 199.999,00 bedragen en minder dan € 500.000,00 bedragen;

 

5.5.2.6

1,1 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 6.250,00, indien de aanlegkosten meer dan € 499.999,00 bedragen en minder dan € 1.000.000,00 bedragen;

 

5.5.2.7

1,0 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 11.000,00, indien de aanlegkosten meer dan € 999.999,00 bedragen en minder dan € 2.000.000,00 bedragen;

 

5.5.2.8

0,75 % van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 20.000,00, indien de aanlegkosten meer dan € 1.999.999,00 bedragen.

 

5.6

Overig/administratief

 

5.6.1

Algemeen Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die samenhangt met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggave van een deel van de betaalde leges aan de orde.

 

5.6.2

Overschrijven vergunningen Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning:

€ 75,90

5.6.3

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

 

5.6.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een naar de omstandigheden, geringe wijziging in het bouwplan, indien de bouwkosten niet stijgen:

€ 151,85

5.6.3.2

Bij verhoging van de bouwkosten wordt het tarief bepaald overeenkomstig onderdeel 5.2 op basis van de meerkosten van de wijziging.

 

5.6.4

Bestemmingswijzigingen

 

5.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist:

€ 450,00

5.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist:

€ 3.500,00

5.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 450,00

5.6.5

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 450,00

5.6.6

Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 450,00

5.6.7

Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

€ 450,00

5.6.8

Monumentenvergunning Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet of de Monumentenverordening:

€ 506,25

5.6.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag vergunning Wanneer een aanvrager zijn aanvraag intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges verrekend of teruggegeven. De verrekening of teruggaaf bedraagt:

 

5.6.9.1

90 % van de verschuldigde leges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8 en de onderdelen 5.3.6 tot en met 5.3.9, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken;

 

5.6.9.2

75 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8 en de onderdelen 5.3.6 tot en met 5.3.9, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en voor 4 weken;

 

5.6.9.3

50 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8 en de onderdelen 5.3.6 tot en met 5.3.9, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken;

 

5.6.9.4

bij intrekken na 4 weken, maar voor besluitvorming alleen de leges als bedoeld in onderdeel 5.3.6 voor: 50% bij intrekking voor publicatie; 25% bij intrekking tijdens de periode van indiening van zienswijzen; 10% bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen.

 

5.6.10

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouwvergunning Wanneer de gemeente een verleende bouwvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges verrekend of teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De verrekening of teruggaaf bedraagt: 25 % van de verschuldigde leges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,00 niet wordt teruggegeven.

 

5.6.11

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunning.

 

5.6.11.1

Wanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges verrekend of teruggegeven. De verrekening of teruggaaf bedraagt: 25 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,00 niet wordt teruggegeven of verrekend.

 

5.6.11.2

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op een eerder ingediend bouwplan, welke niet langer dan 6 maanden geleden is geweigerd, ingetrokken, of buiten behandeling is gesteld vanwege het ontbreken van gegevens, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8.

 

5.7

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

5.7.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening: bij een gebruiksoppervlakte tot 1.500 m² € 308,80 plus € 1,00 per m² gebruiksoppervlak; bij een gebruiksoppervlakte tussen 1.500 m² en 5.000 m² € 1.827,55 plus € 0,60 per m² gebruiksoppervlak voor zover dat het aantal van 1.500 m² te boven gaat; bij een gebruiksoppervlakte groter dan 5.000 m² € 3.958,85 plus € 0,15 per m² gebruiksoppervlak voor zover dat het aantal van 5.000 m² te boven gaat.

 

5.7.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening € 308,80 plus € 1,00 per m² gebruiksoppervlakte.

 

5.7.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een tijdelijke gebruiksvergunning met betrekking tot de brandveilig gebruik van een bouwwerk of inrichting, per uur nodig voor de behandeling van de aanvraag

€ 50,00

5.8

Overig Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen van

€ 51,35

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

 

 

 

6.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,15

6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk,

 

6.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,55

6.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,75

6.2.3

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 1,00

6.2.4

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 1,50

6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 4,55

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

 

 

 

7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 10,60

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

 

8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

8.1.1.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,55

8.1.1.2

per pagina op papier van A3-formaat

€ 0,75

8.1.1.3

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 1,00

8.1.1.4

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 1,50

8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan  

 

 

op A 2 formaat: op A 1 formaat: op A 0 formaat:

€ 12,15 € 14,15 € 16,20

8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift:

€ 10,10

8.2.1

uit de gemeentelijke gebouwenregistratie

€ 10,10

8.2.2

uit de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 10,10

8.2.3

van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 10,10

8.2.4

uit het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 10,10

8.2.5

uit het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

€ 5,05

8.2.6

uit de kadastrale massale output

€ 25,30

8.2.7

tot het verstrekken van informatie uit het gemeentelijke beperkingenregister of uit de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 10,10

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

 

 

 

9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,00

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 54,00

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,00

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,50

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 19,50

9.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 9.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 8,50

9.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 40,50

9.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

9.2.1

Het tarief als genoemd in 9.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

9.2.2

Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van

€ 19,50

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

 

 

 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 35,00

10.2

Het tarief genoemd in onderdeel 10.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 30,00

10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 10,60

10.4

Voor het verstrekken van formulier Eigen verklaring van het CBR geldt het tarief zoals vastgesteld door het CBR.

 

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

 

 

 

11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten,

 

 

voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat

€ 56,50 € 34,00

11.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan 4 jaar of voor onbepaalde tijd

€ 226,50

11.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd,

 

 

voor de eerste speelautomaat en voor iedere volgende speelautomaat

€ 226,50 € 136,00

11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

11.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 45,55

11.2.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 45,55

11.2.3

voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Speelautomatenhal Teylingen 2006

€ 2.219,40

11.2.4

welke is ingediend ten behoeve van het wijzigen van een naam van een exploitant op een reeds bestaande exploitatievergunning

€ 138,45

11.2.5

voor het vestigen en exploiteren van een speelautomatenhal terwijl er voor het maximum aantal vastgestelde speelautomatenhallen reeds een exploitatie-vergunning is verleend

€ 138,45

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

 

 

 

12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 407,00

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

12.2.1

bij alleen wijziging van de leidinggevende

€ 45,30

12.2.2

bij alleen wijziging van de inrichting

€ 113,10

12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 113,10

12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een para-commerciële instelling voor het afwijken van het bij APV bepaalde sluitingsuur inclusief het mogen schenken van dranken

€ 45,30

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

 

 

 

13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

13.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 45,30

13.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 13.1.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 22,75

13.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 13.1.1 bedoelde ontheffing

€ 45,30

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

 

 

 

14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

14.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 35,40

14.1.2

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring op medische en of sociale gronden eventuele meerkosten voortvloeiend uit extra advisering door de GGD wordt volledig doorberekend aan de aanvrager

€ 42,75

14.1.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 75,90

14.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 75,90

14.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet

€ 75,90

14.1.6

tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet

€ 75,90

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

 

 

 

15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 31,85

15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

€ 35,90

15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

15.2.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 25,30

15.2.2

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het BABW en/of een gehandicaptenparkeerplaats wordt: in geval van een medisch onderzoek of indien een administratief medische afdoening noodzakelijk is het tarief onder 15.2.1. verhoogd met het bedrag dat de keuringsinstantie bij de gemeente in rekening brengt.

 

15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen of wijzigen van een uitweg, exclusief de in 15.4 genoemde verhoging

€ 253,10

15.4

het in 15.3 genoemde tarief wordt verhoogd met de kosten van de reconstructie-werkzaamheden van de openbare weg ten behoeve van de aan te leggen of te wijzigen uitweg, blijkend uit een begroting die door of vanwege het gemeentebestuur is opgesteld. Indien de werkelijke reconstructiekosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 16 Diversen

 

 

 

16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,40

16.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 10,60

16.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 10,60

16.1.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 10,60

16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

16.2.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

16.2.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina met een maximum per bericht van

€ 0,23 € 4,55

16.2.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 22,75

16.2.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,55

16.2.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,75

16.3

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 16.2.1 en 16.2.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

16.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,55

16.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

16.5.1

tot plaatsing of handhaving op de wachtlijst voor een weekmarkt

 

16.5.2

om vergunning c.q. ontheffing voor het venten, opkopen of inzamelen van goederen, oude metalen en lompen, het op of aan de weg uitoefenen van een bedrijf of straatfotografie of het innemen van een standplaats anders dan op de weekmarkt, het innemen van een standplaats voor de verkoop van waren, het maken van muziek op straat en afwijkingen van het bij APV bepaalde sluitingsuur voor horecagelegenheden, geldig voor:

 

 

a. een dag b. een week c. een maand d. een kwartaal e. een half jaar f. een jaar, gedurende 1 dag per week g. een jaar, voor elke dag meer per week indien het een deel van het jaar betreft worden de leges berekend naar rato van de termijn waarvoor de vergunning c.q. ontheffing wordt verleend

€ 45,05 € 55,65 € 85,80 € 81,00 € 101,25 € 121,50 € 50,60

16.6

het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het opgraven, of het opgraven en herbegraven van een lijk

€ 25,30

16.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

16.7.1

een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 151,85

16.7.2

het in 16.6.1 genoemde bedrag wordt: indien met betrekking tot een melding een overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

 

16.7.2.1

indien met betrekking tot de melding een onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld;

 

16.7.2.2

indien een begroting als bedoeld in 16.7.2.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor de vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

16.8

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

16.8.1

een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de APV (sexinrichting)

€ 4.050,00

16.8.2

een aanvraag welke is ingediend ten behoeve van het wijzigen van de naam van een exploitant op een reeds bestaande vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de APV

€ 182,25

16.8.3

een aanvraag voor het vestigen en exploiteren van een sexinrichting en escortbedrijf terwijl er voor het maximum aantal vastgestelde sexinrichtingen en escortbedrijven reeds een vergunning is verleend

€ 182,25

16.9

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om kapvergunning bedraagt:

€ 50,60

16.10

het tarief voor de wegsleepverordening bedraagt exclusief 19% BTW voor:

 

 

a. de voorrijkosten teneinde uitvoering te kunnen geven aan de wegsleepverordening: b. het overbrengen van een voertuig naar de plaats van bewaring: c. het bewaren van een voertuig gedurende de eerste 24 uur of een gedeelte daarvan: d. voor elke volgende dag of een gedeelte daarvan:

€ 70,85 € 83,00 € 45,55 € 20,25

16.11

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van vergunning voor de verkoop van vuurwerk

€ 45,55

16.12

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 7, lid 1, van de Scheepvaartverkeerswet:

 

16.12.1

voor het snelvaren (jaarontheffing)

€ 205,00

16.12.2

tot het registreren als deelnemer aan de verenigingspool

€ 35,90

16.12.3

tot het verkrijgen van een dagvergunning

€ 35,90

16.13

 

 

16.13.1

het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning bedraagt

€ 101,25

16.13.2

indien de in 16.13.1 bedoelde aanvraag om advies moet worden voorgelegd aan de welstandscommissie wordt hiervoor een extra bedrag in rekening gebracht groot

€ 20,25

16.14

Het tarief voor van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een recreatievaartuig bedraagt

€ 122,00

Behorend bij de “Legesverordening Teylingen 2009”.

Deze tarieventabel treedt in werking met ingang 1 januari 2009.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 oktober 2008.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg