Regeling vervallen per 01-01-2016

Regeling piketdienst

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2015

Intitulé

Regeling piketdienst

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;

Overwegende dat het aanbeveling verdient dat er een regeling is krachtens welke ambtenaren, die zich in opdracht van burgemeester en wethouders buiten de voor hen gebruikelijke werktijden beschikbaar houden teneinde bij oproep arbeid te gaan verrichten, een toelage kan worden toegekend;

gelet op het bepaalde in artikel 3:3:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeente (CAR/UWO),

gelet op het instemmende besluit van de Ondernemingsraad d.d. 1 juli 2003;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de navolgende 'Regeling piketdienst gemeente Tholen'.

Artikel 1 Definities en algemene bepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a van de Arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeente.

  • -

    Werktijd: de periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de ambtenaar arbeid moet worden verricht.

  • -

    Piketdienst: de organisatie en uitvoering van activiteiten ter opheffing van calamiteiten of storingen op het openbare grondgebied van de gemeente Tholen.

Artikel 2 Actieve periode piketdienst

  • 1. De piketdienst is ieder jaar operationeel vanaf 1 januari tot en met 31 december.

  • 2. Gedurende de in lid 1 genoemde periode is de piketdienst op dagen, die door burgemeester en wethouders zijn aangewezen als werkdagen operationeel buiten de ingeroosterde werktijden van de buitendienst. Op andere dagen is de piketdienst operationeel van 0.00 tot 24.00 uur.

Artikel 3 Deelname

  • 1. Als deelnemer wordt aangemerkt: de ambtenaar die buiten reguliere werktijden belast is met de piketdienst en daartoe schriftelijk door burgemeester en wethouders is aangewezen.

  • 2. Hiervan uitgezonderd zijn ambtenaren jonger dan 18 jaar.

  • 3. Een medewerker die om medische of sociale redenen van piketdienst vrijgesteld wil worden, dient een verzoek hiertoe schriftelijk bij burgemeester en wethouders in te dienen. Dit verzoek wordt zorgvuldig overwogen. Het besluit wordt met advies van de Arbo Unie genomen. De medewerker ontvangt hierover een schriftelijk antwoord.

Artikel 4 Aanspraken

  • 1. Aan de ambtenaar voor wie een salaris geldt dat is opgenomen in bijlage II van de CAR en die zich ingevolge een schriftelijke aanwijzing van burgemeester en wethouders buiten reguliere werktijden belast is met de piketdienst, wordt een bruto toelage toegekend.

  • 2. Voor de ambtenaar, genoemd in het vorige lid, bedraagt de toelage per uur bereikbaarheid en beschikbaarheid een percentage van het voor de ambtenaar geldende salaris per uur en wel:

    • a.

      5% voor de uren op maandag tot en met vrijdag;

    • b.

      10% voor de uren op zaterdag, zondag, de (erkende) feestdagen van de gemeente Tholen en een gemiddeld aantal vastgestelde collectieve ADV-dagen van twee. Met dien verstande dat de toelage ten hoogste wordt berekend over het salaris behorende bij:

    • -

      schaal 4, regel 11 voor de buitendienstmedewerkers;

    • -

      schaal 7, regel 11 voor de binnendienstmedewerkers.

  • 3. De bruto toelage wordt maandelijks uitbetaald. Voor de bepaling van een vast bruto maandbedrag wordt gerekend met een gemiddeld aantal uren per week van:

    • -

      Maandag tot en met vrijdag:                                    76,46 uren.

    • -

      Zater-, zon-, feest- en collectieve ADV-dagen:          53,33 uren.

  • 4. In het onder punt 2 genoemde toelage zijn tegemoetkomingen opgenomen voor:

    • -

      het uitvoeren van de piketdienst;

    • -

      niet te declareren overuren voor kleine meldingen;

    • -

      inconveniënten;

    • -

      overige kosten.

  • 5. De uren welke de ambtenaar, anders dan gedurende zijn reguliere werktijd, daadwerkelijk wordt ingezet, worden als overwerk vergoed.

  • 6. De dienstdoende ambtenaar krijgt de beschikking over een algemene mobiele diensttelefoon.

Artikel 5 Verplichtingen

Een ambtenaar die tijdens de piketdienst een oproep ontvangt welke hem noodzaakt de situatie ter plekke te gaan bezien, dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 minuten na deze oproep aanwezig te zijn op de gevraagde werkplek.

Artikel 6 Compensatieverlof

  • 1. De ambtenaar als bedoeld in artikel 3, lid 1 heeft recht op 14,40 extra verlofuren per jaar, conform artikel 6:2:1 lid 4 van de CAR/UWO.

  • 2. De ambtenaar dient het compensatieverlof als bedoeld in lid 1 op te nemen volgens de verlofregeling gemeente Tholen.

Artikel 7 Piketdienstrooster

  • 1. Door de leidinggevende wordt een piketdienstrooster vastgesteld.

  • 2. Dit rooster dient te voldoen aan de eisen uit de Arbeidstijdenwet. De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bewaking hierop.

  • 3. Medewerkers kunnen, na overleg met de leidinggevende, onderling diensten ruilen.

  • 4. In het geval van ziekte is de leidinggevende verantwoordelijk voor het regelen van een vervanger om de desbetreffende dienst over te nemen.

Artikel 8 Aanspraak ambtenaren die geen piketdienst meer kunnen verrichten

  • 1. Wanneer een ambtenaar als bedoeld in artikel 3, lid 1, door een oorzaak die buiten zijn schuld ligt, geen piketdienst meer kan verrichten, wordt aan hem een aflopende vergoeding toegekend.

  • 2. De aflopende vergoeding als bedoeld in lid 1 wordt alleen toegekend, wanneer de ambtenaar die deelneemt aan de piketdienst in de periode van twee jaren direct voorafgaand aan de dag waarop wordt geconstateerd dat hij geen piketdienst meer kan verrichten, de volledige vergoeding zonder een wezenlijke onderbreking heeft genoten.

  • 3. In afwijking van het bepaalde van het eerste en tweede lid, wordt aan de ambtenaar van 55 jaar of ouder, wiens bezoldiging, als gevolg van het buiten zijn toedoen beëindigen of verminderen van de toelage als bedoeld in artikel 4, een blijvende verlaging ondergaat, een blijvende vergoeding toegekend, mits hij eerstgenoemde toelage, direct voorafgaand aan het tijdstip van vorenbedoelde beëindiging of vermindering ervan, gedurende ten minste tien jaren zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.

  • 4. De in het eerste lid bedoelde aflopende vergoeding gaat, wanneer de ambtenaar de leeftijd van 55 jaar bereikt en hij onmiddellijk voor de aanvang van die vergoeding, gedurende ten minste tien jaren zonder wezenlijke onderbreking een toelage als bedoeld in artikel 4 heeft genoten, over in een blijvende vergoeding als bedoeld in het vorige lid.

  • 5. Voor de toepassing van de vorige leden wordt onder wezenlijke onderbreking verstaan een onderbreking van langer dan twee maanden.

  • 6. De aflopende vergoeding als bedoeld in lid 1 verloopt volgens een stapsgewijze afbouw en wel als volgt: het eerste jaar 75%, het tweede jaar 50%, het derde jaar 25% en het vierde jaar niets meer.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

Voor gevallen waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, treffen burgemeester en wethouders een bijzondere regeling.

Artikel 10 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt voor medewerkers die aan de piketdienst deelnemen in werking op 1 juli 2003.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als 'Regeling piketdienst gemeente Tholen'.

Ondertekening

Sint-Maartensdijk, 15 juli 2003.
Burgemeester en wethouders van Tholen,
de secretaris de burgemeester
Nieuwkoop W. Nuis