Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Tholen houdende regels omtrent bestuurlijke integriteit Gedragscode bestuurlijke integriteit voor volksvertegenwoordigers van de gemeente Tholen

Geldend van 19-10-2017 t/m heden

Intitulé

Gedragscode bestuurlijke integriteit voor volksvertegenwoordigers van de gemeente Tholen

De raad van de gemeente Tholen;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 2 mei 2017,

b e s l u i t :

vast te stellen de 'Gedragscode bestuurlijke integriteit voor volksvertegenwoordigers van de gemeente Tholen'.

Artikel 1 - Algemene bepalingen

  • 1.1. Onder volksvertegenwoordigers wordt verstaan: raadsleden alsmede commissieleden welke geen raadslid zijn.

  • 1.2. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in het fractievoorzittersoverleg.

  • 1.3. De code is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 1.4. Alle volksvertegenwoordigers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de gedragscode.

Artikel 2 - Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 2.1. Een volksvertegenwoordiger doet opgave van zijn financiële belangen, inclusief aandelen, opties en derivaten, in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. Hiertoe behoren ook tussentijds ontstane financiële belangen. De opgave is openbaar en wordt eens per jaar ter inzage gelegd op het gemeentehuis.

  • 2.2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de volksvertegenwoordiger (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 2.3. Een volksvertegenwoordiger die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming omtrent de betreffende opdracht.

  • 2.4. Een volksvertegenwoordiger neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente of de provincie geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

  • 2.5. Overige richtlijnen voortvloeiend uit het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid dienen in acht genomen te worden.

Artikel 3 - Nevenfuncties

  • 3.1. Een volksvertegenwoordiger onthoudt zich van stemming bij nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 3.2. Een volksvertegenwoordiger maakt melding van al zijn nevenfuncties. Hiertoe behoren ook tussentijds aanvaarde nevenfuncties. Deze gegevens zijn openbaar en worden gepubliceerd op de website.

Artikel 4 - Informatie

  • 4.1. Een volksvertegenwoordiger gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

  • 4.2. Een volksvertegenwoordiger maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

Artikel 5 - Aannemen van geschenken en uitnodigingen voor lunches, diners en recepties

  • 5.1. Geschenken en giften die een volksvertegenwoordiger uit hoofde van zijn functie of in zijn hoedanigheid als vertegenwoordiger van de gemeente ontvangt, worden gemeld bij en geregistreerd door de griffier en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht dan wel worden deze geretourneerd.

  • 5.2. Indien een volksvertegenwoordiger geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 45 euro vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • 5.3. Artikel 5.2 geldt niet als de geschenken of giften worden ontvangen in een onderhandelingssituatie of als er een bezwaar- of beroepschriftenprocedure met de aanbieder loopt.

  • 5.4. Faciliteiten geboden door derden dienen in verband te staan met het functioneel handelen van volksvertegenwoordigers en kunnen derhalve niet privé worden aangewend.

  • 5.5. Bij het accepteren van uitnodigingen voor lunches, diners, recepties e.d. van relaties van de gemeente kunnen volksvertegenwoordigers immer het belang van het contact verantwoorden.

Artikel 6 - Declaraties

  • 6.1 Er wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van declaraties; kosten dienen rechtstreeks in rekening te worden gebracht.

  • 6.2 De volksvertegenwoordiger declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 6.3 Declaraties worden afgewikkeld volgens een daartoe vastgestelde administratieve procedure.

  • 6.4 Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.

  • 6.5 Gemaakte kosten worden binnen een maand gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand afgerekend.

  • 6.6 De griffier is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve afhandeling en registratie van declaraties..

  • 6.7 In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt deze voorgelegd aan de burgemeester.

Artikel 7 - Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 7.1 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.

Artikel 8 Administratie en Organisatie

  • 8.1 De griffier ziet toe op de registratie als bedoeld in de artikelen 2.1, 3.2, 5.1, van deze gedragscode.

  • 8.2 De griffier fungeert als vertrouwenspersoon ten aanzien van aangelegenheden voortvloeiend uit deze gedragscode.

Artikel 9- Overige bepalingen

  • 9.1 De volksvertegenwoordigers ondertekenen bij het aanvaarden van hun lidmaatschap van het gemeentebestuur de "Verklaring van integriteit" die als bijlage 1 bij deze gedragscode is gevoegd.

  • 9.2 De gedragscode wordt eenmaal per twee jaar geëvalueerd in de raad en wordt zo nodig bijgesteld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Tholen in zijn openbare vergadering van 8 juni 2017
, voorzitter.
, griffier.

BIJLAGE 1 - VERKLARING VAN INTEGRITEIT

Hiertoe verklaar ik – ondergetekende – het volgende:

  • Ik heb kennis genomen van en committeer me aan de regels met betrekking tot integriteit zoals vastgelegd in 'Gedragscode bestuurlijke integriteit voor volksvertegenwoordigers van de gemeente Tholen'

  • Ik zal me houden aan deze regels en zal me gedragen volgens de gedragscode;

  • Ik zal me in mijn contacten met burgers, klanten en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties als een integere, zorgvuldige en betrouwbare volksvertegenwoordiger van de gemeente gedragen;

  • Ik zal voorkomen dat ik met mijn gedrag het aanzien van de gemeente Tholen schaad. Ik ben mij ervan bewust dat ik geen geschenken of gunsten mag accepteren, anders dan in de gedragscode omschreven, dat ik de vertrouwelijke informatie die ik in mijn functie krijg alleen voor die functie mag gebruiken, dat ik zorgvuldig zal omgaan met gemeentelijke eigendommen en die niet aanwend voor eigen gebruik en dat ik nevenfuncties meld.

Plaats:

............................................. 

Datum:

.............................................  

 

Naam:

.............................................

Handtekening:

.............................................

  

 

BIJLAGE 2 - TOELICHTING

Wettelijke grondslag

De gemeenteraad stelt een gedragscode vast voor hun leden op grond van artikel 15, derde lid, Gemeentewet.

Wettelijk kader

Afleggen eed of belofte 

[artikel 14 Gemeentewet

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen leggen de raadsleden in handen van de voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af: “Ik zweer (verklaar) dat ik om tot raadslid benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat

ik mijn plichten als raadslid naar eer en geweten zal vervullen.”

Persoonlijke belangen

Een lid van een volksvertegenwoordiging neemt niet deel aan de stemming over

  • een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als

vertegenwoordiger is betrokken;

  • de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot

welks bestuur hij hoort (artikel 28 Gemeentewet).

Het bestuursorgaan waakt ertegen dat tot het bestuursorgaan behorende of daarvoor werkzame personen die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming beïnvloeden (artikel 2:4, tweede lid, Algemene wet bestuursrecht).

Incompatibiliteiten en nevenfuncties

Verboden overeenkomsten/handelingen:

Volksvertegenwoordigers mogen in geschillen, waar de gemeente partij is, niet als advocaat, adviseur of gemachtigde werkzaam zijn. Zij mogen bepaalde overeenkomsten, waar de gemeente bij betrokken is, niet rechtstreeks of middellijk aangaan. Van verboden overeenkomsten kan ontheffing worden verleend (artikel 15, eerste en tweede lid, Gemeentewet). Op overtreding staat uiteindelijk de sanctie van schorsing en vervallenverklaring van het lidmaatschapvan de volksvertegenwoordiging (artikelen X7, X7a en X8 Kieswet).

Onverenigbaarheid van functies:

Het zijn van volksvertegenwoordiger sluit het hebben van een aantal andere functies uit (artikel 13 Gemeentewet). Het bekleden van een onverenigbare functie leidt er uiteindelijk toe dat betrokkene ophoudt lid te zijn van de volksvertegenwoordiging (artikel X1 Kieswet).

Openbaarmaking nevenfuncties:

Volksvertegenwoordigers maken openbaar welke nevenfuncties zij vervullen. De lijst met nevenfuncties wordt gepubliceerd op de website van de gemeente.