Regeling vervallen per 05-10-2022

Besluit Jeugdhulp gemeente Tiel 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 04-10-2022

Intitulé

Besluit Jeugdhulp gemeente Tiel 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel

gelet op de Jeugdwet, het Besluit jeugdwet en de artikelen 2, derde lid, 3, tweede lid, 4, 6 derde en vierde lid, van de Verordening Jeugdhulp gemeente Tiel 2015;

besluit vast te stellen:

het Besluit Jeugdhulp gemeente Tiel 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanbieder: de rechtspersoon die bedrijfsmatig jeugdhulp doet verlenen onder verantwoordelijkheid van het college;

  • b.

    Wijkteam: samenwerkingsverband van jeugd- en gezinswerkers;

  • c.

    Sociaal netwerk: personen uit de huiselijke kring of andere personen met wie de jeugdige een sociale relatie onderhoudt;

  • d.

    Kostprijs: het bedrag dat de gemeente aan een aanbieder moet betalen voor de verstrekking van een voorziening in natura.

  • e.

    Verordening: Verordening Jeugdhulp Gemeente Tiel 2015

  • f.

    Zzp-er: een ondernemer die geen personeel in dienst heeft, waarbij voor de vaststelling of er sprake is van een ondernemer de volgende criteria gelden:

    • ·

      zelfstandigheid bij de inrichting van de eigen werkzaamheden en het uitvoeren daarvan;

    • ·

      het voor eigen rekening en risico verrichten van werkzaamheden;

    • ·

      het gericht zijn op en het perspectief hebben van het maken van winst;

    • ·

      bekendmaking van het ondernemerschap;

    • ·

      het streven naar meerdere opdrachtgevers.

Artikel 2 Vormen van jeugdhulp

  • 1. De overige en individuele voorzieningen als bedoeld in artikel 2, derde lid onderdeel a van de verordening zijn de voorzieningen als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid van de verordening.

  • 2. De overige en individuele voorzieningen zijn nader uitgewerkt in bijlage 1, behorend bij dit besluit.

Artikel 3 Registratie hulpvragen

Het wijkteam is belast met de registratie van alle bij hen ingekomen hulpvragen

Artikel 4 De gespreksvoorbereiding

  • 1. Het wijkteam gaat, afhankelijk van de hulpvraag, over tot gegevensverzameling in het kader van de voorbereiding van een gesprek met de jeugdige of zijn ouders

  • 2. De termijn waarbinnen het wijkteam een gesprek met de jeugdige of zijn ouders heeft bedraagt maximaal twee weken nadat de hulpvraag is ontvangen.

  • 3. Indien de gespreksvoorbereiding een afgerond beeld oplevert over de hulpvraag en een nader gesprek niet noodzakelijk is, kan het wijkteam afzien van een gesprek, mits de jeugdige of zijn ouders daarmee instemmen.

Artikel 5 Gesprek

  • 1.

    Het wijkteam onderzoekt tijdens het gesprek:

    • a.

      de behoeften, persoonskenmerken, voorkeuren, veiligheid, ontwikkeling en gezinssituatie van de jeugdige en het probleem of de hulpvraag;

    • b.

      het gewenste resultaat van het verzoek om jeugdhulp;

    • c.

      het vermogen van de jeugdige of zijn ouders om zelf of met ondersteuning van de naaste omgeving een oplossing voor de hulpvraag te vinden;

    • d.

      de mogelijkheden om gebruik te maken van een andere voorziening;

    • e.

      de mogelijkheden om jeugdhulp te verlenen met gebruikmaking van een overige voorziening;

    • f.

      de mogelijkheden om een individuele voorziening te verstrekken;

    • g.

      de wijze waarop een mogelijk toe te kennen individuele voorziening wordt afgestemd met andere voorzieningen op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, of werk en inkomen;

    • h.

      hoe rekening zal worden gehouden met de godsdienstige gezindheid, de levensovertuiging en de culturele achtergrond van de jeugdige en zijn ouders, en

    • i.

      de mogelijkheden om te kiezen voor de verstrekking van een PGB, waarbij de jeugdige of zijn ouders in begrijpelijke bewoordingen worden ingelicht over de gevolgen van die keuze.

    • j.

      In de gevallen bedoeld in artikel 8.2.1 van de wet informeert het wijkteam de ouders dat een ouderbijdrage is verschuldigd en hoe deze bijdrage wordt geïnd.

  • 2.

    Als de jeugdige en zijn ouders een familiegroepsplan als bedoeld in artikel 1.1 van de wet hebben opgesteld, betrekt het wijkteam dat bij het onderzoek, bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Het wijkteam wijst de jeugdige en/of zijn ouders tijdens het gesprek, indien dat naar het oordeel van het wijkteam noodzakelijk is, op het belang om een beroep op jeugdhulp te doen.

  • 4.

    Het wijkteam informeert de jeugdige of zijn ouders over de gang van zaken bij het gesprek, hun rechten en plichten en de vervolgprocedure en vraagt hen toestemming om hun persoonsgegevens te verwerken.

Artikel 6 Gespreksverslag

  • 1.

    Het wijkteam verstrekt aan de jeugdige of zijn ouders een verslag van de uitkomsten van het gesprek, tenzij zij hebben meegedeeld dit niet te wensen.

  • 2.

    Het verslag bevat in ieder geval een inhoudelijke bespreking van de onderzoekspunten als bedoeld in artikel 5 en een oordeel over de wenselijkheid van de verstrekking van een individuele voorziening onder vermelding van de aan de jeugdige of zijn ouders kenbaar gemaakte gevolgen.

  • 3.

    Indien het gesprek naar het oordeel van het wijkteam leidt tot de aanvraag van een individuele voorziening, zo nodig in combinatie met een overige voorziening, wordt een hulpverleningsplan opgesteld, tenzij dit gelet op de aard van de te leveren hulp niet noodzakelijk is.

  • 4.

    Het hulpverleningsplan maakt deel uit van het gespreksverslag.

  • 5.

    Indien de jeugdige of zijn ouders niet instemmen met het oordeel van het wijkteam als bedoeld in het tweede lid, wordt dit in het verslag vastgelegd.

  • 6.

    Opmerkingen of latere aanvullingen van de jeugdige of zijn ouders worden aan het verslag toegevoegd.

Artikel 7 De aanvraag voor een individuele voorziening

  • 1.

    Jeugdigen en ouders dienen een aanvraag om een individuele voorziening schriftelijk in bij het college.

  • 2.

    Een aanvraag wordt ingediend door middel van een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 3.

    Het college kan een ondertekend verslag van het gesprek aanmerken als aanvraag als de jeugdige of zijn ouders dat op het verslag heeft aangegeven.

  • 4.

    Een voor akkoord getekend hulpverleningsplan moet als bijlage aan de aanvraag worden toegevoegd, tenzij de jeugdige of zijn ouders aan het wijkteam te kennen hebben gegeven dat zij een aanvraag wensen in te dienen met het oog op een voor bezwaar vatbaar besluit.

Artikel 8 Weigeren van een individuele voorziening

Het college kan een individuele voorziening weigeren indien:

  • a.

    de belanghebbende op grond van het woonplaatsbeginsel niet voor een voorziening in aanmerking komt;

  • b.

    er een andere voorziening als bedoeld in artikel 1 van de verordening beschikbaar is die in voldoende mate bijdraagt aan de oplossing van het probleem;

  • c.

    er een overige voorziening als bedoeld in artikel 1 van de verordening beschikbaar is die in voldoende mate bijdraagt aan de oplossing van het probleem;

  • d.

    er in redelijkheid moet worden aangenomen dat een hulpvraag niet opgelost of verminderd kan worden met de voorhanden zijnde vormen van jeugdhulp zoals omschreven in dit besluit.

Artikel 9 Persoonlijk plan bij PGB aanvraag

  • 1. 1. De jeugdige of zijn ouders die een aanvraag doen voor een PGB,dienen een PGB-plan in bij de aanvraag. Het PGB-plan wordt aan het hulpverleningsplan toegevoegd en wordt gebruikt bij de beoordeling of de cliënt in aanmerking komt voor een PGB.

  • 2. De jeugdige of zijn ouders geven - al dan niet tezamen met zijn sociaal netwerk - in het PGB-plan tenminste aan:

    • a.

      wat de motivatie is om een aanvraag voor een PGB in te dienen;

    • b.

      hoe men de aan een PGB verbonden taken op verantwoorde wijze uit gaat voeren;

    • c.

      welke ondersteuning men zou willen inkopen met het budget;

    • d.

      het gewenste resultaat van het verzoek om het PGB;

    • e.

      hoe de kwaliteit van de ondersteuning is gewaarborgd;

    • f.

      hoe eventuele meerkosten van de ondersteuning worden bekostigd

Artikel 10 Overige voorwaarden betreffende betaalde inzet sociaal netwerk

Overminderd artikel 9 van dit besluit wordt een PGB voor jeugdhulp, die wordt uitgevoerd door een persoon uit het sociaal netwerk, uitsluitend verstrekt indien deze persoon heeft aangegeven dat de zorg aan de belanghebbende niet tot overbelasting leidt.

Artikel 11 Wijze waarop de hoogte van het PGB wordt vastgesteld

  • 1.

    Het tarief voor een PGB:

    • a.

      is gebaseerd op een door de jeugdige of zijn ouders opgesteld plan over hoe zij het PGB gaan besteden.

    • b.

      is toereikend om effectieve en kwalitatief goede zorg in te kopen;

    • c.

      bedraagt ten hoogste de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate individuele voorziening in natura.

  • 2.

    De hoogte van een PGB is opgebouwd uit verschillende kostencomponenten, zoals salaris, vervanging tijdens vakantie, verzekeringen en reiskosten.

  • 3.

    De hoogte van een PGB wordt bepaald op basis van de jeugdhulp die anders als zorg in natura zou zijn geleverd. Hierin onderscheidt het college de volgende onderverdeling:

    • a.

      Als de jeugdhulp wordt uitgevoerd door een aanbieder betreft het tarief per uur of per resultaat maximaal 100% van de laagste kostprijs per uur of per resultaat van een door de gemeente gecontracteerde aanbieder die een vergelijkbare vorm van jeugdhulp biedt.

    • b.

      Als de jeugdhulp wordt uitgevoerd door een ZZP-er betreft het tarief per uur of per resultaat maximaal 90% van de laagste kostprijs per uur of per resultaat van een door de gemeente gecontracteerde instelling die een vergelijkbare vorm van jeugdhulp biedt;

    • c.

      Als de jeugdhulp wordt uitgevoerd door een persoon uit het sociaal netwerk dan bedraagt het tarief:

      • i.

        voor kortdurend verblijf: € 30,= per etmaal;

      • ii.

        voor overige diensten: 50% van de laagste kostprijs per uur of per resultaat van een door de gemeente gecontracteerde instelling die een vergelijkbare vorm van jeugdhulp biedt tot een maximum van € 20,- per uur.

  • 4.

    In het PGB is een vrij besteedbaar bedrag opgenomen van 2% van het totale PGB op jaarbasis tot een maximum van € 500,-.

  • 5.

    Tussenpersonen of belangenbehartigers mogen niet uit het PGB worden betaald.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het college.

Artikel 13 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen van dit besluit, indien toepassing van dit besluit tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Jeugdhulp Tiel 2015.

Bijlage 1 Toelichting op individuele voorzieningen

Nadere definiëring van individuele voorzieningen

Doelgroep

Definitie

Via inkoop lokaal

Generalistische basis GGz

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met psychische problemen

Om gebruik te maken van de generalistische basis GGz is een verwijzing nodig van de wettelijke verwijzer.

Een behandeling start als er sprake is van een vermoeden van een DSM-benoemde stoornis (DSM is handboek psychiatrische aandoeningen) in combinatie met een gemiddeld tot lage beperking van het functioneren. Hierbij gaat het om lichte tot matige, niet te complexe problematiek met laag en matig risico, waarbij sprake is van een goed sociaal netwerk en met een grote kans op herstel.

Het kan ook gaan om patiënten met ernstige maar stabiele psychische problematiek die geen gespecialiseerde behandeling nodig hebben, maar wel langdurige monitoring.

Generalistische Basis GGZ (GB-GGZ) zoals door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in de beleidsregel BR/CU-5109 of de opvolger daarvan is omschreven.

Via inkoop regionaal

Extramurale begeleiding

-begeleiding individueel

-dagbesteding

-persoonlijke verzorging

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met een beperking

Activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van de cliënt opdat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven. Persoonlijk verzorging alleen zover het ondersteuning bij algemeen dagelijkse levensverrichtingen betreft.

Vervoer gerelateerd aan dagbesteding

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met een beperking

die als gevolg van hun beperking (met hulp van omgeving) niet in staat zijn om op de locatie van de dagbesteding te geraken krijgen een indicatie voor vervoer.

Het betreft vervoer van huis naar de dagbesteding en van de dagbesteding naar huis.

Behandeling Jeugd (L)VG

-individueel

-groep

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar behorend tot de doelgroep (L)VG

Behandeling is gericht op herstel of het voorkomen van verergering van gevolgen/ complicaties van de aandoening of het ontstaan van een met de aandoening gerelateerde stoornis, al dan niet door het aanleren van vaardigheden/gedrag. De behandeling kan individueel of in een groep plaatsvinden. Kenmerkend voor de behandeling is dat het gaat om gerichte professionele interventies op het niveau van een behandelaar zoals een arts verstandelijk gehandicapten. Behandeling vindt plaats vanuit een instelling, onder coördinatie van een hoofdbehandelaar, met specifieke deskundigheid.

Kortdurend verblijf

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met een beperking die:

-chronische complexe problemen hebben door een somatische, zintuiglijke, verstandelijke of lichamelijk beperking, een psychische- of cognitieve aandoening; en

-gezien hun zorgbehoefte aangewezen zijn op zorg gepaard gaand met permanent toezicht; en

-dagelijks worden ondersteund door een (mantel)zorger die tijdelijk ontlast moet worden.

Bij kortdurend verblijf gaat het om logeren gedurende maximaal drie etmalen per week met als doel het overnemen van de zorg ter ontlasting van de persoon die gebruikelijke zorg of mantelzorg aan de Cliënt biedt. Het verblijf is ter aanvulling op het wonen in de thuissituatie en niet als wonen in een instelling voor het grootste deel van de week. De duur is afhankelijk van de individuele situatie en bedraagt maximaal drie etmalen per week. Kortdurend verblijf betreft de mogelijkheid voor de Cliënt om ergens te logeren waar permanent (24-uurs) toezicht wordt geboden en waarbij zorg en ondersteuning geboden wordt.

Intramuraal (L)VG zorgzwaartepakket 1 t/m 3

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar behorend tot de doelgroep (L)VG

De zorgzwaartepakketten 1 t/m 3 zijn de lage zorgzwaartepakketten voor licht verstandelijk beperkte jeugdigen. Intramurale zorg voor deze jongeren (bedden)

Gespecialiseerde Jeugd-GGZ

ambulant

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met psychische of psychiatrische problemen

Het gaat hierbij om diagnostiek en specialistische behandeling van complexe en/of risicovolle psychische (DSM-IV) stoornissen door Gespecialiseerde J-GGZ-Zorgaanbieders. De behandeling vindt plaats in een multidisciplinaire context. Voor behandeling in de gespecialiseerde GGz is een verwijzing van een wettelijke verwijzer nodig.

Gespecialiseerde Jeugd GGZ omvat zorg, die gericht is op herstel of voorkoming van verergering van een psychische stoornis. Onder herstel of voorkoming van verergering is het leren omgaan met de (gevolgen van een) aandoening begrepen, voor zover de interventie is gestructureerd, programmatisch is en zich richt op een specifiek geneeskundig doel. De gevraagde prestaties richten zich uitsluitend op de Diagnose Behandelcombinaties. Voor de beschrijving daarvan wordt aansluiting gezocht bij de betreffende begripsomschrijving in Beleidsregel BR/CU 5103, opgesteld door de NZa.

·initiële DBC's

·vervolg-DBC's

Ernstig enkelvoudige dyslexie (EED)

Kinderen en jongeren tot 18 jaar met EED. Het kind/ de jongere moet naast de dyslexie geen GGZ-stoornis, beperking of andere taal- of leerstoornissen hebben die belemmerend is voor dyslexieonderzoek en/of -behandeling (co-morbiditeit).

Ondersteuning op het gebied van dyslexie kan plaatsvinden door hulp en aanpassingen in het onderwijs. Samenwerking met scholen op dit onderwerp is dan ook van groot belang. De gevraagde prestaties richten zich uitsluitend op de Diagnose Behandelcombinaties. Voor de beschrijving daarvan wordt aansluiting gezocht bij de betreffende begripsomschrijving in Beleidsregel BR/CU -5094, opgesteld door de NZa.

Open verblijf 24 uur residentieel JGGZ

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met psychische of psychiatrische problemen

Verblijfszorg welke voorziet in een therapeutische context bestaande uit een stabiele ontwikkelings- en opvoedingsomgeving. Naast deze therapeutische context ontvangen jongeren individuele behandeling, en in sommige gevallen is er ook zorg voor de ouders en de verdere familiecontext. Residentiële zorg omvat verzorging en opvoeding (care) en behandeling (cure)

Gesloten psychiatrisch (BOPZ)

Jeugdigen tot 18 jaar met psychiatrische problematiek

Specialisatie van gesloten zorg bij psychiatrische problematiek. Opname is mogelijk via een rechterlijke machtiging die wordt aangevraagd bij de rechter,bij gevaar voor de gezondheid en veiligheid van de jeugdige en/of de omgeving

Crisis 24 uur residentieel (bedden) JGGZ

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met psychische of psychiatrische problemen

Verblijf bij crisis, wordt ingezet als een kind acuut uit huis geplaatst dient te worden

Drang trajecten SAVE

Jeugdigen tot 18 jaar

Jeugdigen bij wie de vrijwillige hulpverlening niet tot de gewenste resultaten leidt of niet gemotiveerd zijn voor hulp, maar die nog niet in aanmerking komen voor jeugdbescherming of jeugdreclassering

Jeugdbescherming

Jeugdigen tot 18 jaar

Jeugdigen die onder toezicht zijn gesteld door de kinderrechter (OTS): gedwongen hulpverlening.

Jeugdreclassering

Jeugdigen tot 18 jaar die in aanraking met justitie zijn gekomen

Jeugdigen die door de kinderrechter een jeugdreclasseringsmaatregel opgelegd hebben gekregen, omdat zij met justitie in aanraking zijn gekomen.

Spoedeisende zorg (SEZ)

Jeugdigen tot 18 jaar in een crisissituatie waarbij acuut moet worden gehandeld

Crisisinterventie is het maken van een inschatting van de ernst van een crisis na melding en het zo nodig direct handelen in een crisissituatie. Deze dienst wordt verleend door de crisisdienst, hier komen de crisismeldingen binnen.

Spoedhulp

Jeugdigen tot 18 jaar

Spoedhulp is het bieden van hulp direct aansluitend op een crisisinterventie, omdat deze hulp niet uitgesteld kan worden. Deze hulp wordt in Gelderland verleend door zorgaanbieders, waarbij de jeugdzorg zo veel mogelijk gebruik maakt van het cliëntnetwerk of de pleegzorg als 24-uurs opvang nodig is. Als dit niet mogelijk is, is residentiële spoedhulp binnen een jeugdzorginstelling mogelijk. BJzG heeft consensusafspraken met de zorgaanbieders over spoedhulp.

Via subsidiering regionaal

Ambulante jeugd- en opvoedhulp (J&O)

Jeugdigen tot 18 jaar en hun ouders

Specialistische ambulante opvoedhulp bij langdurige complexe problematiek;

Jeugdigen met opvoed-/opgroeiproblemen en hun ouders worden in de thuissituatie begeleid en ondersteund met als doel dat zij op eigen kracht verder kunnen en zich gezond kunnen ontwikkelen

Verblijf deeltijd residentieel (J&O)

Jeugdigen tot 18 jaar die niet (meer) thuis kunnen wonen

Jeugdigen met opvoed-/opgroeiproblemen die in deeltijd in een zorginstelling verblijven

Verblijf pleegzorg, inclusief taken als werving en matching

Jeugdigen tot 18 jaar die niet (meer) thuis in het gezin kunnen wonen en (potentiële) pleegouders

Pleegzorg is een vorm van zorg waarin pleegouders het pleegkind verblijf, verzorging en vervanging of aanvulling op de oorspronkelijke opvoedingssituatie bieden, in combinatie met professionele begeleiding van het pleegkind, pleegouders en biologische ouders door de hulpverleningsorganisatie

Gezinshuizen; (open verblijf residentieel in de wijken)

Jeugdigen tot 18 jaar die niet (meer) thuis kunnen wonen

Een gezinshuis is een kleinschalige vorm van jeugdhulp waarin gezinshuisouder(s) op professionele wijze vorm geven aan de verzorging, behandeling, opvoeding en begeleiding van een aantal kinderen die geplaatst worden in het gezin van de gezinsouder(s). Voor sommige kinderen met meervoudige en ernstige problematiek is het opgroeien in het eigen gezin of een pleeggezin geen optie meer

Bovenregionale vormen van zorg

JeugdzorgPlus (incl. toegang JeugdzorgPlus)

Jeugdigen tot 18 jaar met ernstige gedragsproblemen

JeugdzorgPlus ofwel gesloten jeugdzorg. Zorg en behandeling voor jongeren met ernstige gedragsproblemen. Jongeren worden gedwongen opgenomen en krijgen in hun eigen belang hulp in een gesloten omgeving. JeugdzorgPlus is niet bedoeld als straf

Open verblijf 24 uur residentieel terreinvoorzieningen J&O

Jeugdigen tot 18 jaar

Jeugdigen met opvoed-/opgroeiproblemen die 24 uur in een zorginstelling verblijven

(L)VB jongeren zorgzwaartepakket 4 en 5/OBC’s en MFC

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar met een (licht) verstandelijke beperking (LVG)

(L)VB zorgzwaartepakket 4 betreft het zorgzwaarte pakket 'wonen met zeer intensieve behandeling en begeleiding'

zorgzwaartepakket 5 betreft 'besloten wonen met zeer intensieve behandeling en begeleiding'

Crisis 24 uur residentieel (bedden) (L)VG en J&O

Kinderen en jeugdigen tot 18 jaar in een crisissituatie waarbij acuut moet worden gehandeld

Verblijf bij crisis, wordt ingezet als een kind acuut uit huis geplaatst dient te worden

Landelijk ingekochte zorg

Zie LTA (muv academische JGGz Karakter, daarvoor zijn we aangemerkt als Thuisregio en daarmee regionale inkoop)

Jeugdigen tot 18 jaar met ernstige, complexe problemen die specialistische hulp nodig hebben

Voor een aantal functies zijn landelijke inkoopafspraken gemaakt namens alle gemeenten. Deze afspraken gelden in beginsel voor drie jaar. Het gaat om de functies:

1.Huidige landelijke specialismen JeugdzorgPlus

·JeugdzorgPlus voor jongeren onder de 12 jaar: gesloten opvang van kinderen onder de 12 jaar met zeer ernstige gedragsproblemen (Horizon Jeugdzorg)

·Zeer Intensieve Kortdurende Observatie en Stabilisatie: op ZIKOS worden jongeren opgenomen die zich in een ernstige (psychiatrische) crisis bevinden en wier veiligheid in de andere JeugdzorgPlus aanbieders onvoldoende is te garanderen. De cliënten hebben over het algemeen een combinatie van ernstige psychiatrische problematiek gecombineerd met ernstige gedragsproblematiek. Deze cliënten krijgen een individuele behandeling met een intensieve begeleiding (minimaal 1 op 1, vaak meer) waarbij een psychiater 24/7 oproepbaar is (Horizon Jeugdzorg)

·Gesloten opname van tienermoeders tijdens zwangerschap of met pasgeboren kind (Intermetzo)

2.GGZ met een landelijke functie

·Eetstoornissen (Altrecht GGZ – Rintveld – Rivierduinen – Ursula)

·Autisme. Tot de doelgroep horen kinderen en jongeren met ernstige en/of complexe ASS problematiek al dan niet met psychiatrische comorbiditeit waarbij sprake is van een vastgelopen ontwikkeling op meerdere levensterreinen, klinische opname (Dr. Leo Kannerhuis)

·Persoonljkheidssstoornissen. Tot de doelgroep behoren jongeren met ernstig anti sociaal gedrag, jongeren met forse borderline problemen en jongeren met complexe afhankelijke en ontwijkende problemen (De Viersprong)

·GGZ voor doven en slechthorenden (GGMD)

·Psychotrauma (Centrum '45)

·Eergerelateerd geweld/loverboys en prostitutie (Fier Fryslân)

3.Expertise en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijksheidsrelaties onder 18 jaar

·Eergerelateerd geweld/loverboys en prostitutie (Kompaan en De Bocht)

4.Jeugd sterk gedragsgestoord licht verstandelijk gehandicapt (j-sglvg). Intramurale (besloten) behandeling van jongeren met een licht verstandeljke beperking en complexe, meervoudige prolematiek. Er is sprake van BOPZ toepassing. Het zorgaanbod betreft een woonvoorziening, dagbesteding inclusief onderwijs en vrijetijdsbesteding. Vaak is intensieve begeleiding nodig. (Ambiq, 's Heeren Loo, Groot Emaus, Koraal Groep, De La Salle, Pluryn, De Beele)

5.Gespecialiseerde diagnostiek, observatie en exploratieve behandeling aan (L)VB jeugd met bijkomende complexe problematiek. Cliënten kennen een complexe problematiek die ligt op het snijvlak van jeugdzorg, orthopedagogische zorg en LVG zorg. De Hondsberg levert als enige aanbieder in Nederland gespecialiseerde diagnostiek, observatie en exploratieve behandeling aan (L)VB jeugd met bijkomende complexe vaak psychiatrische problematiek. Cliënten hebben al een traject van (veelal vastgelopen) hulpverlening achter de rug. (De Hondsberg)

6.Forensische jeugdzorg: inzet van erkende gedragsinterventies gericht op het verminderen van de recidive bij schorsing voorlopige hechtenis, voorwaardelijke veroordeling of gedragsmaatregel

·Functional Family Therapy

·Multidimensional Treatment Foster Care

·Multidimensionele Familietherapie

·Multisysteem Therapie

·Ouderschap met Liefde en Grenzen (De Waag)