Regeling vervallen per 01-10-2010

Verordening op de heffing en invordering van leges 2002

Geldend van 13-02-2010 t/m 30-09-2010

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2002

Nr. 4f5, afdeling DC

De raad der gemeente Tiel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 229, eerste lid , aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

"Verordening op de heffing en de invordering van leges 2002"

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)ne dag van het volgende kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor het in behandeling nemen van aanvragen voor:

  • a.

    inlichtingen of opgaven uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, gevraagd door of vanwege de ouderraad van het openbaar onderwijs en de besturen van bijzondere scholen, voorzover de inlichtingen verband houden met het opsporen van leerplichtige kinderen;

  • b.

    het afgeven van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

  • 2.

    Indien het bedrag dat vermoedelijk gevorderd zal worden zulks rechtvaardigt, kan een voorlopig bedrag gevorderd worden.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

  • 3.

    Met betrekking tot de diensten als bedoeld in de hoofdstukken 5 en 6 van de bij deze verordeningbehorende tarieventabel, waarvoor de te heffen leges meer bedragen dan € 3.000,--, worden de leges betaald in 2 gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maan volgend op de maand die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld en de tweede termijn één maand later.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Termijnen van betaling

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening Tiel 2001" van 17 januari 2001, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 21 maart 2001 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voorzover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2002.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening Tiel 2002".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering
van 19 december 2001,
de secretaris, de voorzitter,

TARIEVENTABEL2008

Tarieventabel, behorende bij de "Legesverordening Tiel 2002"

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Vervallen

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6 Milieuvergunningen

Hoofdstuk 7 Archief

Hoofdstuk 8 Kiezersregister

Hoofdstuk 9 Kadaster/W.O.Z.

Hoofdstuk 10 Reisdocumenten

Hoofdstuk 11 Rijbewijzen

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 13 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 15 Huisvestingswet

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 17 Wet openluchtrecreatie

Hoofdstuk 18 Diversen

De tarieventabel 2008, bestaande uit 33 pagina's behorende bij het raadsbesluit van 7 november 2007, nr. 13e tot vaststelling van de verordening tot wijziging van de "Legesverordening Tiel 2002".

De griffier,

Hoofdstuk 1

Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat of kleiner, in zwart-wit

€ 0,40

1.1.2.2

per pagina op papier van A4-formaat of kleiner, in kleur

€ 0,50

1.1.3.1

per pagina op papier van A3-formaat, in zwart-wit

€ 1,00

1.1.3.2

per pagina op papier van A3-formaat, in kleur

€ 1,25

1.1.3.3

per pagina op papier met een formaat groter dan A3

€ 7,50

1.1.4

Printen:

1.1.4.1

per pagina op A4-formaat

€ 0,40

1.1.4.2

per pagina op A3-formaat

€ 1,00

1.1.4.3

per pagina op A2 formaat

€ 6,25

1.1.4.4

per pagina op A1-formaat

€ 7,80

1.1.4.5

per pagina op A0-formaat

€ 9,55 8,95

1.1.5

een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 32,25

1.1.6

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,70

1.2

Indien een aangevraagde vergunning of ontheffing moet worden bekend gemaakt worden de voor de verschuldigde leges voor de vergunning of ontheffing verhoogd met een bedrag van

€ 5,35

1.3

CD-Rom

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie op een cd-rom

€ 21,40

Hoofdstuk 2

Bestuursstukken

Vervallen

Hoofdstuk 3

Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt:

3.1.1

Voor het voltrekken van een huwelijk op andere tijd of op andere wijze dan ingevolge artikel 4 van de wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879, Stb. 72 voor de kosteloze voltrekking is bepaald:

a.voor maandag t/m vrijdag

b.voor zaterdag

€ 516,--

€ 903,--

3.1.2

Voor het afgeven van een trouwboekje wegens vervanging

€ 8,30

3.1.3

a .Voor het afgeven van een trouwboekje

b.Voor het afgeven van een trouwboekje met een lederen omslag

€ 11,60

€ 24,95

3.2.1

Voor het inschrijven van een geregistreerd partnerschap op andere tijd of op andere wijze dan ingevolge artikel 4 van de wet van 23 april 1879, Stb. 72, voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:

a.voor maandag t/m vrijdag

b.voor zaterdag

€ 516,--

€ 903,--

3.2.2

Het afgeven van een inschrijvingsboekje wegens vervanging

€ 8,30

3.2.3

a.Voor het afgeven van een boekje betreffende het geregistreerd partnerschap

b.Voor het afgeven van een boekje betreffende het geregistreerd partnerschap in een lederen omslag

€ 11,60

€ 24,95

3.3

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand:

voor elke inlichting

€ 8,60

3.4

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet

rechten burgerlijke stand (uittreksel burgerlijke stand) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

3.5

Het tarief voor het optreden van ambtelijke medewerkers als getuige bij het voltrekken van een huwelijk/het registreren van een partnerschap bedraagt per medewerker

€ 21,50

3.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een reeds gesloten huwelijk om te zetten in een geregistreerd partnerschap bedraagt

€ 86,00

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeen-

telijke basisadministratie

persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

4.2.1.1

4.2.1.2

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

per verstrekking van a-selecte gegevens

€ 4,00

€ 0,65

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 348,75

4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.395,00

4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 2.590,75

4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 12.156,55

4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 24.246,70

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

€ 106,25

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 4,00

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 348,75

4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 1.395,00

4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 2.590,75

4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 12.156,55

4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

€ 24.246,70

4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (vergoeding van afnemer of bijzondere derde)

€ 3,25

4.6

het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het plaatsen van een geheimhoudingscode in de Gemeentelijke Basisadministratie

€ 4,95

Hoofdstuk 5

Bouwvergunningen

5.1

Bouwkosten

Onder 'bouwkosten' wordt in dit artikel verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, één en ander inclusief BTW, die de aanvrager terzake van de bouw verschuldigd is.

5.2

Bouwvergunningen

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

5.2.1

een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

€ 62,30

5.2.2

Vervallen

5.2.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte of een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdelen p en q, van de Woningwet, indien de begrote bouwkosten een bedrag belopen van:

€ 9.000,-- of minder

€ 20,60

van iedere duizend euro bouwkosten

€ 10.000,-- doch niet meer dan

€ 45.000,--

€ 200,50

vermeerderd met

€ 19,75 van iedere

duizend euro boven € 10.000,--

€ 46.000,-- doch niet meer dan

€ 136.000

€ 922,--

vermeerderd met

€ 16,45 van iedere

duizend euro boven € 46.000,--

€ 137.000 doch niet meer dan

€ 227.000,--

€ 2.431,--

vermeerderd met

€ 15,85 van iedere duizend euro boven € 137.000,--

€ 228.000 doch niet meer dan

€ 455.000,--

€ 3.883,80

vermeerderd met

€ 12,80 van iedere duizend euro boven € 228.000,--

meer dan € 455.000, --

€ 7.492,--

vermeerderd met

€ 11,20 van iedere duizend euro boven € 455.000,--

5.2.4

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet

60% van het overeenkomstig 5.2.3. berekende bedrag

5.2.5

een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid, van de Woningwet:

een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.4 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 110,-- is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt

5.2.6

een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet

40% van het overeenkomstig 5.2.3. berekende bedrag

5.2.7

De in 5.2.3 bedoelde bouwkosten worden voor de berekening van de verschuldigde legesgelden naar boven afgerond op een veelvoud van € 1.000,--. Het recht wordt berekend naar de bij de aanvraag om vergunning over te leggen begroting van kosten van het werk.

5.2.8

Indien, na het tijdstip waarop de aanvraag in behandeling is genomen, dan wel na de vergunningverlening, blijkt, dat de werkelijke bouwkosten lager zijn dan de oorspronkelijk bij de aanvraag ingediende bouwkosten, wordt het bedrag van die bouwkosten opnieuw vastgesteld.

In dat geval worden de te veel berekende leges terugbetaald, met dien verstande dat als het verschil tussen de oorspronkelijk opgegeven en de werkelijke bouwkosten minder dan € 5.000,-- bedraagt er geen verrekening plaats vindt.

5.2.9

Als de bouwkosten lager worden geraamd dan aannemelijk wordt geacht, kan worden gevraagd om een gespecificeerde kostenopgave. Als die opgave niet wordt geleverd of niet aannemelijk wordt gemaakt hoe de bouwkosten zijn geraamd, worden de bouwkosten gecorrigeerd aan de hand van actuele kostenkengetallen, zoals vastgelegd in de “Beleidsregel vaststellen maatstaf leges bouwvergunningen”.

Teruggaaf

5.3.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2.3, onderscheidenlijk 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6, met dien verstande dat zij niet minder dan € 110,-- zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

Vindt aanpassing van een ingediend bouwplan plaats op verzoek van de gemeente en ontstaat daardoor een nieuw bouwplan dan vindt verrekening plaats van de geheven en opnieuw verschuldigde leges.

5.3.2

Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

5.3.3

Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt teruggaaf verleend van 50% van de geheven leges.

5.3.4

Indien een aanvraag om een bouwvergunning dan wel een verzoek om beoordeling van een schetsplan voor advies aan de commissie van onafhankelijke deskundigen is voorgelegd en hiervoor zijn leges berekend dan wordt hiervan geen teruggaaf verleend.

5.4

Externe advieskosten

5.4.1

De in 5.2.1, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 en 5.12 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

5.4.2

Voor de toepassing van het vorige onderdeel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Overschrijving bouwvergunning

5.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende bouwvergunning als bedoeld in artikel 10.3 van de bouwverordening

€ 53,45

Verhoging in verband met bestemmingsplanwijzigingen

5.6

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de volgende artikelen van de Wet op de ruimtelijke ordening (WRO) wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 berekende bedrag verhoogd met:

5.6.1

artikel 11 WRO (wijzigingsbevoegdheid)

€ 855,40

5.6.2

artikel 15, 17 of 19, 3e lid, indien geen verklaring van geen bezwaar van gedeputeerde staten van de provincie nodig is, en 3e lid, van de WRO of artikel 50, 4e of 6e lid, van de WW

€ 160,35

5.6.3

artikel 19, 1e of 2e lid, indien vooraf een verklaring van geen bezwaar van gedeputeerde staten van de provincie nodig is, van de WRO of artikel 50, 5e lid, van de WW

€ 2.193,00

5.6.7

Onverminderd het bepaalde in 5.6.1 tot en met 5.6.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van genoemde artikelen, het overeenkomstig onderdeel 5.2.3, onderscheidenlijk 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges ingevolge de provinciale legesverordening zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan leges ingevolge de provinciale legesverordening, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

Aanlegvergunningen

5.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 21, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning)

Dit genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van de vorige volzin wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

€ 129,80

5.7.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 16 of 46, zesde, achtste of tiende lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 373,70

5.7.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden, waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 46, zevende lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (verklaring geen bezwaar G.S.), wordt het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 373,60

5.7.4

Onverminderd het bepaalde in 5.7.2 en 5.7.3 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 16, 19 of 46, achtste lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, het overeenkomstig 5.7.1 berekende bedrag verhoogd met het bedrag aan leges ingevolge de provinciale legesverordening zoals dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager is medegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van de vorige volzin geldt dat als dag van het in behandeling nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van het bedrag aan leges ingevolge de provinciale legesverordening, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

5.7.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 53, lid c van het Bestemmingsplan Buitengebied (rooien van bomen)

€ 51,90

Aanvragen om gelijkluidende vergunningen op grond van enig ander bestemmingsplan worden gelijk gesteld met de aanvragen conform de vorige volzin.

5.8

Bestemmingswijzigingen

5.8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 11, 15, 17 of 19, tweede lid, indien geen verklaring van geen bezwaar van gedeputeerde staten van de provincie nodig is, en derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist als bedoeld in 5.2.3 onderscheidenlijk 5.2.4, 5.2.5 of 5.2.6 en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist als bedoeld in 5.7.1:

a.artikel 11 WRO

b.artikel 15,17 of 19, 2e lid WRO

€ 855,40

€ 160,35

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening (vergunning gebruik bouwwerk)

€ 933,35

Sloopvergunning

5.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in:

5.10.1

artikel 8.1 van de bouwverordening (sloopvergunning)

€ 259,50

5.10.2

Artikel 8.2 van de bouwvergunning (sloopmelding)

€ 32,50

Overige

5.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk is opgenomen

€ 32,50

Hoofdstuk 6

Bodemonderzoeken

6.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van bodemonderzoeken, welke ingevolge artikel 8 van de Woningwet (eisen m.b.t. voorschriften bouwverordening) worden vereist, bedraagt:

6.1.1

voor de beoordeling van een vooronderzoek

€ 128,40

6..1.2

voor de beoordeling van een verkennend onderzoek inhoudende het vooronderzoek en daaruit voortvloeiende hypothese ten aanzien van bodemkwaliteit en onderzoeksopzet voor veldwerk en chemische analyse, onderzoeksresultaten, conclusies en eindrapportage

€ 449,40

6.1.3

voor de beoordeling van een aanvullend onderzoek, inhoudende de beoordeling van onderzoeksopzet voor extra werkzaam-heden, onderzoeksresultaten, conclusies en eindrapportage:

€ 128,40

6.1.4

voor de beoordeling van een nader onderzoek ten aanzien van:

6.1.4.1

onderzoeksresultaten, conclusies en eindrapportage

€ 321,00

6.1.4.2

evaluatie van potentiële en actuele risico’s

€ 128,40

6.1.5

voor de beoordeling van een plan van aanpak voor de wijze van saneren van een bodemverontreiniging

€ 321,00

6.1.6

voor de beoordeling van een evaluatierapport van een uitgevoerde sanering

€ 321,00

6.2

voor een verzoek tot beoordeling of, op basis van een uitgevoerd bodemonderzoek, vrijstelling kan worden verleen van de bodemonderzoekplicht

€ 64,20

Indien de vrijstelling niet kan worden verleend, worden de geheven leges met de leges voor de beoordeling van de onderzoeksopzet en de beoordeling van de onderzoeksresultaten, conclusies en eindrapportage van een verkennend bodemonderzoek verrekend.

Hoofdstuk 7

Archief

7.1

Voor het door of vanwege de gemeente doen van nasporing in het oud of nieuw archief van de gemeente of statistisch documentatiemateriaal, ongeacht het resultaat van de nasporing, één en ander voorzover deze diensten niet met name worden genoemd in deze of andere belastingverordening of in andere rechtsregels, per half uur of gedeelte daarvan

€ 32,10

Hoofdstuk 8

Kiezersregister

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (opneming in kiezersregister)

€ 5,35

Hoofdstuk 9

Kadaster/WOZ

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatselijke aanduiding, per inlichting

€ 6,60

9.2

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van een uittreksel van de perceelskaarten, per perceelskaart

€ 6,60

Hoofdstuk 10

Reisdocumenten

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

10.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 50,90

10.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 10.1.1 (zakenpaspoort)

€ 56,90

10.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 50,90

10.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3, direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument, per kind

€ 8,95

10.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsstikker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2. en 10.1.3, per kind

€ 20,90

10.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 10.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3

€ 8,20

10.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 42,85

10.1.8

tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 , 10.1.3 en 10.1.7 verhoogd met

€ 64,20

10.1.9

het tarief (Nederlandse identiteitskaart t/m 13 jaar) wordt

€ 8,95

10.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 10.1.1, 10.1.2, 10.1.3 alsmede 10.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 43,20

10.2.2

Het tarief als genoemd in 10.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 10.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

10.2.3.

Het tarief als genoemd in onderdeel 10.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijving van

€ 19,80

Hoofdstuk 11

Rijbewijzen

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,70

11.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, de verschuldigde leges,als bedoeld in onderdeel 11.1, verhoogd met

€ 64,20

11.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 7,15

11.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een eigen verklaring

€ 6,65

11.5

Het tarief als genoemd in onderdeel 11.1 wordt bij een spoedlevering verhoogd met

€ 33,50

Hoofdstuk 12

Wet op de kansspelen

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483):

12.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

12.1.2

voor een periode korter dan twaalf maanden voor één speelautomaat, per maand

€ 4,70

12.1.3

voor een periode langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaar voor één speelautomaat, het tarief genoemd onder 12.1.2 vermenigvuldigd met het aantal maanden

12.1.4

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 22,50, vermeerderd met het product van het aantal speelauto-maten waarvoor de vergunning geldt, en een bedrag van € 34,--

12.1.5

voor een periode korter dan twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, per maand, het tarief genoemd onder 12.1.4 gedeeld door twaalf

12.1.6

voor een periode langer dan twaalf maanden, doch ten hoogste vier jaar voor twee of meer speelautomaten, het tarief genoemd onder 12.1.5, vermenigvuldigd met het aantal maanden

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 15,00

Hoofdstuk 13

Drank- en Horecawet

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

13.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening (exploitatie horecabedrijf)

€ 172,05

13.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (verbod uitoefening horeca- of slijterbedrijf)

€ 64,20

13.3

een aanvraag tot wijziging dan wel bijschrijving van één of meer namen bij een bestaande vergunning als bedoeld in 13.1 en 13.2

€ 32,10

13.4

Een aanvraag tot ontheffing ingevolge artikel 35 Drank- en Horecawet (zwak-alcoholische drank)

€ 32,10

13.5

een aanvraag om ontheffing van het sluitingsuur voor paracommerciële organisaties (art. 4, lid 5 Drank- en Horecawet)

€ 32,10

13.6

een aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 lid 5 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 64,20

Hoofdstuk 14

Winkeltijdenwet

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

14.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 32,50

14.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 32,50

14.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen bedoelde ontheffing

€ 32,50

Hoofdstuk 15

Huisvestingswet

15.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 96,30

Hoofdstuk 16

Verkeer en vervoer

16.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt geheven:

a.voor één week of korter

b.langer dan één week doch ten hoogste één maand

c.langer dan één maand doch ten hoogste één kwartaal

d.langer dan één kwartaal doch ten hoogste één jaar

€ 16,05

€ 32,10

€ 64,20

€ 96,30

16.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement

€ 44,45

16.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

16.2.1

tot het verkrijgen dan wel verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart voor maximaal 5 jaar als bedoeld in artikel 49 en 51 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, wordt geheven

€ 16,05

16.2.2

tot het afgeven van een duplicaat-gehandicaptenparkeerkaart indien de originele kaart is kwijt geraakt

€ 27,80

16.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken/veranderen van een uitweg/inrit

€ 417,30

Hoofdstuk 17

Wet op de openluchtrecreatie

17.1

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

17.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 322,20

17.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 161,15

17.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 26,25

Hoofdstuk 18

Diversen

18.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

18.1.1

een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

18.1.2

een attestatie de vita

€ 7,15

18.1.3

een legalisatie van een handtekening of document

€ 7,15

18.1.4

een bewijs van inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie

€ 7,15

18.1.5

een bewijs van Nederlanderschap of voor een duplicaat of afschrift hiervan, niet bestemd als reispapier

€ 7,15

18.1.6

elke andere verklaring of bewijs ten behoeve van het bijzondere belang van de aanvrager, voor zover in deze verordening niet met name genoemd

€ 7,15

18.2

vervallen

18.2.1

Vervallen

18.3

een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens (verwerking persoonsgegevens):

18.3.1

bij verstrekking op papier, indien een afschrift bestaat uit:

18.3.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

met een maximum per bericht van

€ 0,35

€ 6,60

18.3.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 32,90

18.3.1.3

bij verstrekking anders dan op papier

€ 6,60

18.3.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 32,90

18.3.3

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 18.3.1 en 18.3.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd

18.3.4

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens (verzet tegen verwerking persoonsgegevens)

€ 6,45

18.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

18.4.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening (vent- en standplaatsvergunning) voor een nieuwe locatie, indien de vergunning geldig is voor:

18.4.1.1

een week of korter

€ 172,05

18.4.1.2

langer dan één week doch ten hoogste één maand

€ 344,10

18.4.1.3

langer dan een maand doch ten hoogste een kwartaal

€ 516,15

18.4.1.4

langer dan een kwartaal doch ten hoogste een jaar

€ 688,20

18.4.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikelen 5.2.2 en 5.2.3 (vent- en standplaatsvergunningen) van de Algemene Plaatselijke Verordening voor een standplaatsvergunning met een bestaande locatie, alsmede voor een ventvergunning, indien de vergunning geldig is voor:

18.4.1.6

een week of korter

€ 43,00

18.4.1.7

langer dan één week doch ten hoogste één maand

€ 86,00

18.4.1.8

langer dan een maand doch ten hoogste een kwartaal

€ 129,05

18.4.1.9

langer dan een kwartaal doch ten hoogste een jaar

€ 172,05

18.4.1.10

indien een aanvraag als bedoeld in onderdeel 18.4.1.1 tot en met 18.4.1.9 wordt afgewezen vindt teruggaaf van de verschuldigde leges plaats tot een bedrag van € 30,-

18.4.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikel 2.2.2 (organiseren evenement) en 5.2.4 (verbod verhandelen goederen) van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van:

-commerciële snuffelmarkten/braderieën - niet-commerciële snuffelmarkten/ braderieën

€ 817,25

€ 43,00

18.5

voor een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening (veroorzaken geluidhinder)

€ 43,00

18.6.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel G lid 3 en artikel I lid 2 van de Parkeerverordening 1993-I voor de duur van een dag, per dag

€ 16,05

18.6.2

vervallen

18.6.3

voor het in behandeling nemen

van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel C, lid 4 van de Parkeerverordening 1993-I voor de duur van een dag

€ 16,05

18.7

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een beschikking om een openbare vermakelijkheid te houden, te geven, te doen plaatshebben

€ 157,70

18.8

voor het gebruik maken van collectebussen, welke, op verzoek, van gemeentewege beschikbaar worden gesteld voor het houden van een collecte, wordt een bedrag geheven, per bus, per week van

Een gedeelte van een week wordt als een hele week aangemerkt.

€ 1,25

18.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet

€ 256,80

18.9.2

Voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond wordt het in 18.9.1 genoemde bedrag:

18.9.2.1

voor een tracé kleiner of gelijk aan 500 strekkende meter verhoogd met

€ 267,70

18.9.2.2

voor een tracé vanaf 501 strekkende meter tot en met 2000 strekkende meter, naast het onder 18.9.2.1 genoemde bedrag, voor elke extra 100 strekkende meter of een gedeelte daarvan

€ 36,25

18.9.2.3

voor een tracé groter dan 2000 strekkende meter verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

18.9.3

De in onderdelen 18.9.1 en 18.9.2 genoemde bedragen worden verhoogd, indien met betrekking tot een melding:

18.9.3.1

overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, per kwartier of gedeelte daarvan, dat met het overleg is gemoeid

€ 16,05

18.9.3.2

onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

18.9.4

Indien een begroting als bedoeld in 18.9.2.3 en 18.9.3.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag vóór deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

18.9.5

Het tarief bedoeld in onderdeel 18.9.1 en 18.9.2 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande, dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan zijn.

18.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 (seksinrichting) van de Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

18.10.1

voor een escortbedrijf

€ 602,20

18.10.2

voor een seksinrichting

€ 860,30

18.10.3

voor een wijziging van een vergunning als bedoeld onder 18.10.1 en 18.10.2 in verband met uitsluitend een wijziging in de persoon van de beheerder (artikel 3.4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening)

€ 258,10

18.12

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van reclames als bedoeld in artikel 4.7.2 (vergunningsplicht handelsreclame) van de Algemene plaatselijke verordening bedraagt

€ 172,05

18.13

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van reclame(driehoeks)borden als bedoeld in artikel 2.1.5.1. van de Algemene plaatselijke verordening ( gebruik van de weg anders dan volgens de bestemming) bedraagt

€ 43,00

18.14

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar ingevolge het Besluit inrichting en gebruik niet aangegeven luchtvaartterreinen bedraagt ten behoeve van:

-een ballonvaartuig

-overige luchtvaartuigen

€ 16,05

€ 64,20

18.15

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2 van de Bomenverordening 1999 (kapvergunning) bedraagt voor het kappen van:

1 – 5 bomen

meer dan 5 bomen

€ 24,05

€ 64,20

18.16

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een uittreksel uit het gemeentelijke documentenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie op basis van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen ontoerende zaken bedraagt

€ 16,05 60,00,00