Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent verwerking van persoongegevens door buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand Privacyreglement buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)

Geldend van 03-08-2018 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent verwerking van persoongegevens door buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand Privacyreglement buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel,

gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);

besluit vast te stellen:

Privacyreglement buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS)

HOOFDSTUK 1 DEFINITIES, REIKWIJDTE EN DOELEINDEN

Artikel 1 Definities

In dit privacyreglement wordt verstaan onder:

  • a.

    AVG: Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);

  • b.

    Organisatie: de gemeente Tiel;

  • c.

    AP: de Autoriteit Persoonsgegevens (voorheen College bescherming persoonsgegevens);

  • d.

    BABS: degene die door het college van burgemeester en wethouders benoemd is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en (betaalde of niet-betaalde) werkzaamheden voor de organisatie verricht;

  • e.

    E-mailfaciliteiten: de privé e-mailfaciliteiten van de BABS;

  • f.

    Internetfaciliteiten: de privé internetfaciliteiten van de BABS;

  • g.

    Elektronische communicatiemiddelen: computer, telefoon, e-mail- en/of internetfaciliteiten;

  • h.

    Persoonsgegeven: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene");

  • i.

    Verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

  • j.

    Onrechtmatig gebruik dan wel misbruik: een doen of nalaten in strijd met dit privacyreglement of wet- en regelgeving;

  • k.

    Verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Reikwijdte

Dit privacyreglement is van toepassing op het verwerken van persoonsgegevens rond de voltrekking van huwelijken en registratie van partnerschappen of de omzetting van partnerschappen in huwelijken door een BABS. Op deze verwerking zijn alle artikelen van de AVG van toepassing.

Artikel 3 Doeleinden

  • 1. De controle op het gebruik van persoonsgegevens heeft de volgende doeleinden: het voorkomen van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van persoonsgegevens bij de uitvoering van de taken als BABS.

  • 2. Controle ter voorkoming van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van de elektronische communicatiemiddelen als bedoeld in artikel 1, wordt zo beperkt mogelijk gehouden en staat in redelijke verhouding tot het doel waarvoor deze wordt aangewend.

Artikel 4 Voorkomen onrechtmatig gebruik dan wel misbruik

De BABS neemt zo veel mogelijk maatregelen ter voorkoming van onrechtmatig gebruik, dan wel misbruik van persoonsgegevens en elektronische communicatiemiddelen.

HOOFDSTUK 2 VASTLEGGING, BEWARING, VERWIJDERING EN VERSTREKKING PERSOONSGEGEVENS

Artikel 5 Vastlegging

  • 1. Elektronisch vastleggen, het bewaren en het printen van persoonsgegevens geschiedt uitsluitend indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de werkzaamheden als BABS, genoemd in artikel 2 en artikel 3.

  • 2. Controle beperkt zich in beginsel tot verkeersgegevens van het verwerken van de persoonsgegevens en elektronische communicatiemiddelen. Alleen bij ernstige vermoedens van misbruik vindt er controle op de inhoud plaats.

  • 3. De BABS mag persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie alleen op een opslagmedium (usb , in de “cloud”) opslaan via middelen die zijn goedgekeurd door de CISO (adviseur informatieveiligheid) van de gemeente.

  • 4. De organisatie hanteert bij e-mailberichten de door de overheid vastgestelde vernietigings- en bewaartermijnen. Op verzoek van de (gemandateerd) verantwoordelijke kan de gemeentearchivaris afwijkende vernietigings- of bewaartermijnen toestaan.

Artikel 6 Inzage door leidinggevenden

  • 1. Ingeval van ernstige vermoedens dat een BABS de persoonsgegevens schriftelijk, mondeling, telefonisch, via e-mail of internetfaciliteit gebruikt op een wijze die niet in overeenstemming is met het doel ervan, kan de privacybeheerder van de gemeente een gemotiveerd verzoek indienen om hem inzage te verlenen in de elektronische communicatiemiddelen, die de BABS gebruikt ter uitvoering van zijn/haar taak.

  • 2. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid is ondertekend door de gemeentesecretaris en door de privacybeheerder of Functionaris Gegevensbescherming. (Sub)mandatering van deze bevoegdheid is niet toegestaan.

  • 3. Als het verzoek zoals bedoeld in het eerste lid betrekking heeft op:

    • a.

      de gemeentesecretaris, dan wordt het verzoek ingediend door het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      de privacybeheerder, dan wordt het verzoek ingediend door de Functionaris Gegevensbescherming.

  • 4. Het inzagerecht als bedoeld in het eerste lid geldt in beginsel niet voor e-mailverkeer van en naar leden van de ondernemingsraad, de door haar ingestelde commissies, de ambtelijk secretaris van de ondernemingsraad, de door de organisatie benoemde vertrouwenspersonen, de leden van het Georganiseerd Overleg, de bedrijfsmaatschappelijk werker en de bedrijfsarts.

Artikel 7 Verwijdering

De BABS die persoonsgegevens tot zijn/haar beschikking heeft gekregen, vernietigt alle persoonsgegevens op alle elektronische communicatiemiddelen en op papier, uiterlijk één week nadat het huwelijk is gesloten of het partnerschap is geregistreerd. Het is wel toegestaan om de speeches geanonimiseerd op te slaan en/of te bewaren.

Artikel 8 Personen aan wie persoonsgegevens worden verstrekt

  • 1. De persoonsgegevens worden uitsluitend verstrekt aan:

    • a.

      leidinggevenden, genoemd in artikel 6, om inzicht te verkrijgen in de mate van gebruik van de persoonsgegevens en elektronische communicatiemiddelen;

    • b.

      frontoffice- en backofficemedewerkers van het taakveld Burgerzaken, alsmede ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente waar het huwelijk of geregistreerde partnerschap plaatsvindt.

  • 2. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens van de ene partner, zonder toestemming, te verstrekken aan de andere partner.

HOOFDSTUK 3 SANCTIES, OPENBAARMAKING, INWERKINGTREDING EN SLOTBEPALING

Artikel 9 Overtreding

Overtreding van dit privacyreglement door een BABS kan worden aangemerkt als plichtsverzuim.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit privacyreglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit privacyreglement beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Openbaarmaking en inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Privacyreglement buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (BABS).

  • 2. Dit reglement treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan.

  • 3. Dit reglement wordt verstrekt of ter beschikking gesteld aan alle (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 juli 2018.

de secretaris,

drs. I. van der Valk

de burgemeester,

ir. J. Beenakker