Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2012

Raadsbesluit

De raad van de gemeente Tilburg;

  • -

    gezien het voorstel van het college;

  • -

    gelet op de artikelen 216, 217, en 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;

Besluit:

vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van reinigingsheffingen 2012”

Hoofdstuk I Inleidende bepalingen

Artikel 1 Reinigingsheffingen

Krachtens deze verordening worden geheven:

  • a.

    een afvalstoffenheffing;

  • b.

    reinigingsrechten.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    perceel: een gebouwde onroerende zaak - of een gedeelte ervan - dat blijkens indeling en inrichting bestemd is om als afzonderlijk geheel door een particuliere huishouding te worden gebruikt en ook als zodanig wordt gebruikt. Met perceel worden gelijkgesteld: een stacaravan, een woonboot, een woonwagen, een demontabel zomer- of vakantiehuisje en een wisselwoning, indien gebruikt door een particuliere huishouding;

  • b.

    bedrijfspand: een gebouwde onroerende zaak - of een zelfstandig gebruikt gedeelte ervan - geen perceel zijnde;

  • c.

    gebruik maken: in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;

  • d.

    aanbieding: de hoeveelheid en samenstelling van grof huisvuil zoals omschreven bij de aanmelding vooraf aan de inzameldienst.

Hoofdstuk II Afvalstoffenheffing

Artikel 3 Belastbaar feit

Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

Artikel 4 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 5 Belastingplicht

  • 1. De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van het perceel;

    • b.

      ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.

Artikel 6 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1. De belastingschuld ontstaat bij de aanvang van het belastingjaar of, indien het gebruik van een perceel in de loop van het belastingjaar aanvangt, bij de aanvang van dat gebruik.

  • 2. Indien de belastingschuld in de loop van het belastingjaar aanvangt, wordt de belasting geheven over zoveel twaalfde gedeelten als na de aanvang van de belastingschuld nog volle kalendermaanden in het belastingjaar overblijven.

Artikel 7 Ontheffing

  • 1. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt ontheffing verleend over zoveel twaalfde gedeelten van de ingevolge artikel 6 berekende bedragen als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 2. Het bepaalde in artikel 6, het tweede lid, en artikel 7, het eerste lid, is niet van toepassing indien er sprake is van verhuizing binnen de gemeente Tilburg, waarbij de belastingplichtige zowel op het nieuwe als op het oude adres als belastingplichtige, conform het bepaalde in artikel 5 van deze verordening, kan worden aangemerkt (doorlopende plicht).

Artikel 8 Maatstaf van heffing en tarief

  • 1. De belasting bedraagt per belastingjaar € 249,38 per perceel.

  • 2. Belastingbedragen van minder dan € 10,- worden niet opgelegd. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van op een aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen afvalstoffenheffing of andere heffingen aangemerkt als één belastingbedrag.

Artikel 9 Wijze van heffing en termijnen van betaling

  • 1. De belasting wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2. De aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de tweede maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in 12 gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt tussen de 24e en het einde van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later (eveneens tussen de 24e en het einde van de maand).

  • 4. Indien de verschuldigde bedragen als genoemd in het derde lid tweemaal achtereen niet kunnen worden geïncasseerd, vervalt voor het betreffende aanslagbiljet de mogelijkheid tot automatische betalingsincasso en gelden de betaaltermijnen zoals genoemd in het tweede lid.

Hoofdstuk III Reinigingsrechten

Artikel 10 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam "Reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege de gemeente verstrekte diensten en voor het gebruik van bezittingen, werken en inrichtingen als omschreven in het tweede lid.

  • 2. Het in het eerste lid bedoelde genot van diensten en het gebruik van bezittingen, werken en inrichtingen bestaat uit het gebruik maken van de gemeentelijke milieustraten en van het ophalen van grof huisvuil.

Artikel 11 Belastingplicht

Belastingplichtig voor de reinigingsrechten is degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen, bedoeld in artikel 10, gebruik maakt.

Artikel 12 Maatstaf van heffing en tarief

  • 1. Het recht voor het aanbieden op de gemeentelijke milieustraten van te storten of te verbranden restafval of afval dat een fractie te storten of te verbranden restafval bevat, bedraagt € 5,- per m3 met dien verstande dat het recht voor afgifte van 0 tot 1m3 tenminste € 5,- bedraagt. Hierbij wordt onder restafval verstaan huishoudelijke afvalstoffen die niet of alleen tegen onevenredige kosten geschikt zijn voor hergebruik en die moeten worden gestort of verbrand. Nadere regels met betrekking tot het storten van restafval zijn in het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2011 opgenomen.

  • 2. Het recht voor het laten ophalen van grof huisvuil door de inzameldienst bedraagt € 25,- per aanbieding. Nadere regels omtrent het aanbieden van grof huisvuil zijn in het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening gemeente Tilburg 2011 opgenomen.

Artikel 13 Wijze van heffing

De rechten worden geheven door middel van een gedagtekende kennisgeving, (digitale) nota of andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag vermeld staat.

Artikel 14 Tijdstip van betaling

De rechten moeten worden betaald:

  • 1.

    indien de kennisgeving, (digitale) nota of andere schriftuur wordt uitgereikt: op het moment van de kennisgeving of uitreiking;

  • 2.

    indien de kennisgeving, (digitale) nota of andere schriftuur wordt toegezonden: binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving, (digitale) nota of andere schriftuur.

Artikel 15 Kwijtschelding

Bij de invordering van de reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Hoofdstuk IV Algemene bepalingen

Artikel 16 Omzetbelasting

De hiervoor onder hoofdstuk III vermelde tarieven zijn inclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.

Artikel 17 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsheffingen.

Artikel 18

Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2012.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 3.

    De "Verordening reinigingsheffingen 2011" van 11 november 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsheffingen 2012".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 november 2011
de griffier,
de voorzitter,

Memorie van toelichting behorende bij de “Verordening reinigingsheffingen 2012”

Wijzigingen

  • -

    Door een wijziging van artikel 15.33 Wet milieubeheer per 2012 is het woord 'feitelijk' komen te vervallen en is in deze artikelbepaling opgenomen wat onder 'gebruik maken' wordt verstaan. In verband hiermee is in artikel 2 van de verordening de begripsomschrijving 'gebruik' opgenomen en is artikel 5 aangepast.

  • -

    Vanwege onjuiste artikelverwijzingen is artikel 7 aangepast. In het eerste lid is artikel 6 (in 2011 artikel 5) genoemd. In het tweede lid zijn de artikelen 6 en 7 genoemd (in 2011 respectievelijk artikel 5 en 6).

  • -

    In artikel 10, lid 2 is toegevoegd "en van het ophalen van grof huisvuil'.

  • -

    Artikel 12 is aangepast. De oorspronkelijke tekst is opgenomen onder het eerste lid en in het tweede lid is een (nieuw) tarief van € 25,00 opgenomen voor het laten ophalen van grof huisvuil door de inzameldienst.

  • -

    Omdat de rechten ook worden geheven middels een digitale nota, zijn de artikelen 13 en 14 als zodanig aangepast.

  • -

    In hoofdstuk III Reinigingsrechten is artikel 15 toegevoegd wat regelt dat er bij de invordering van reinigingsrechten geen kwijtschelding wordt verleend. Dit heeft tot gevolg dat de oude artikelen 15, 16 en 17 (2011) zijn vernummerd in de artikelen 16, 17 en 18.

Tarieven

§Afvalstoffenheffing

Voor de bepaling van de afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 100 % kostendekkendheid. Voor het belastingjaar 2012 is één uniform tarief bepaald van € 249,38 per perceel per jaar. Ten opzichte van 2011 is het tarief van de afvalstoffenheffing gedaald met 4,89 %.

De toerekening aan de afvalstoffenheffing laat een daling zien van € 610.000. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere kosten voor de verwerking van huishoudelijk afval (inclusief nominale bijstelling).

Voor wat betreft de opbrengsten vinden wijzigingen plaats als gevolg van de autonome ontwikkeling en het invoeren van een kostendekkend tarief voor het ophalen van grof huisvuil, wat tot nu toe gratis was.

  • §

    Reinigingsrechten

    • -

      Voor het belastingjaar 2012 blijft het tarief voor het aanbieden van restafval op de gemeentelijke milieustraat ongewijzigd, namelijk € 5,00.

    • -

      Artikel 12 is aangepast. Er zijn twee leden toegevoegd. In het eerste lid is opgenomen de oorspronkelijke tekst zoals van toepassing voor 2011. In het tweede lid is een recht van € 25,00 per aanbieding opgenomen die is verschuldigd voor het laten ophalen van grof huisvuil door de inzameldienst.

  • §

    Tariefontwikkeling afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

Tarief

2010

2011

2012

Afvalstoffenheffing

-per perceel

€ 260,03

€ 262,22

€ 249,38

Reinigingsrechten

-afgifte Milieustraat

€ 5,00

€ 5,00

€ 5,00

-ophalen grof huisvuil

-

-

€ 25,00

Kosten reinigingsheffingen (x € 1.000)

Rek.

Begr.

Begr.

2010

2011

2012

Beleidsontwikkeling

2.3.4.10 Kosten afvalbeleid

0

0

22

Gebiedsontwikkeling

3.1.6.30 Handhaving openbaar gebied

1.092

1.351

1.357

3.3.4.10 Schoonhouden openbaar gebied

2.651

2.645

2.483

3.4.2.10 Centraal meldpunt

223

168

189

3.4.2.30 Gebiedsmanagement

63

63

63

Publiekszaken

351

445

443

4.4.3.20 Perceptiekosten

Bedrijven

5.3.4.40 Inzameling huishoudelijk afval

17.616

18.913

18.401

Algemeen

Correctie rente op basis van werkelijk

omslagpercentage (< 5,5%)

-/- 48

-/- 69

-/- 83

Stelpost NOMINAAL

28

193

224

Totaal kosten

21.976

23.709

23.099

Opbrengsten reinigingsheffingen (x € 1.000)

Rek.

Begr.

Begr.

2010

2011

2012

Publiekszaken

4.4.3.20 Opbrengst heffing

22.605

22.912

21.884

4.4.3.20 Onttrekking egalisatiereserve

552

0

0

Bedrijven

5.3.4.40 Inzameling huishoudelijk afval

826

797

1.215

Totaal opbrengsten

23.983

23.709

23.099

Saldo

2.007

0

0

Dekkingspercentage

109 %

100 %

100 %