Regeling vervallen per 22-03-2022

Verordening ambtelijke bijstand raad 2002

Geldend van 27-04-2007 t/m 21-03-2022

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand raad 2002

De Raad van de gemeente Tilburg;

gelet op artikel 233 van de Gemeentewet;

gezien het voorstel van de commissie voor Bestuurlijke Vernieuwing;

Besluit:

Vast te stellen de Verordening ambtelijke bijstand raad 2002, luidende als volgt:

Artikel 1.

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of de secretaris met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. Waar in deze verordening wordt gesproken over raadslid, wordt tevens bedoeld een commissielid dat geen raadslid is.

Artikel 2.

  • 1. De informatie bedoeld in artikel 1, lid 1,onderdeel a of b, wordt door de griffier of een medewerker van de griffie, danwel door de secretaris of een door hem aangewezen ambtenaar van de reguliere ambtelijke organisatie gegeven.

  • 2. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in artikel 1, lid 1, onderdeel a en b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist, gehoord de griffier.

  • 3. Indien het raadslid zich niet kan vinden in het onder lid 2 genoemde besluit, kan hij de griffier verzoeken dit aan de orde te stellen in het presidium, waarna het betrokken bestuursorgaan (burgemeester of college) hierover een beslissing neemt.

Artikel 3.

De bijstand bedoeld in artikel 1, lid 1, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie, danwel door de secretaris of een door hem aangewezen ambtenaar van de reguliere ambtelijke organisatie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meerdere ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen. Zonodig kan aan het presidium een standpunt worden gevraagd of, naar normen van redelijkheid en billijkheid en rekening houdend met de budgettaire kaders en beschikbare personele capaciteit, de gevraagde bijstand verleend moet worden.

Artikel 4.

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand, tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het presidium heeft bepaald dat de gevraagde bijstand buiten-proportioneel is.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt. Indien de bijstand wordt geweigerd, beslist de secretaris, gehoord de griffier.

  • 3. Indien de bijstand wordt geweigerd, wordt dit met redenen omkleed meegedeeld aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend en aan de griffier.

  • 4. Indien het raadslid zich niet kan vinden in het onder lid 2 genoemde besluit, kan hij de griffier verzoeken dit aan de orde te stellen in het presidium, waarna het betrokken bestuursorgaan (burgemeester of college) hierover een beslissing neemt.

Artikel 5.

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor partijen bevredigende oplossing, legt de griffier de zaak voor aan het presidium voor. Artikel 4, lid 4 is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6.

Vervallen

Artikel 7.

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in het gemeenteblad.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening ambtelijke bijstand raad 2002".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 9 december 2002

de griffier,

de voorzitter,

(plv. secretaris)