Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2014

De raad van de gemeente Tilburg ;

  • -

    gezien het voorstel van het college;

  • -

    gelet op de artikelen 217, 219 en 229, het eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Huisvestingswet;

Besluit:

vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2014”

Tekst van de regeling

Artikel 1 Inleidende bepalingen

Krachtens deze verordening worden liggelden geheven:

  • a.

    voor een vaste ligplaats voor een woonschip in de Museumhaven dan wel de havenarm;

  • b.

    voor een vaste ligplaats met een bijzonder schip dan wel bedrijfsvaartuig in de havenarm;

  • c.

    voor een tijdelijke ligplaats voor een passantenvaartuig;

  • d.

    voor een tijdelijke ligplaats voor een woonschip in de winterberging;

  • e.

    voor het afmeren van een rondvaartboot, chartervaartuig of dergelijke met het kennelijke doel in Tilburg mensen aan boord te nemen dan wel van boord te laten;

  • f.

    voor een vaste ligplaats met een bijzondere activiteit dan wel een sloep.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    haven: de Piushaven en het openbaar vaarwater in beheer en onderhoud bij de gemeente, als bedoeld in de Havenverordening Piushaven Tilburg 2006;

  • b.

    kaden en oevers: de direct aan het openbaar vaarwater grenzende en gelegen weggedeelten en/of gedeelten van de openbare ruimte, een en ander zoals aangeduid op de bij deze verordening behorende kaart;

  • c.

    ligplaats: een gedeelte van het openbaar vaarwater, bestemd of geschikt om door een vaartuig met bijbehorende voorzieningen te worden ingenomen;

  • d.

    openbaar vaarwater: alle wateren die, al dan niet met enige beperking voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn;

  • e.

    vaartuig: elk drijvend voorwerp dat wegens zijn drijfvermogen wordt gebezigd dan gebezigd dan wel bestemd of geschikt is voor het vervoer te water van personen of goederen of voor het dragen of vervoeren van al dan niet met het drijvend voorwerp een geheel uitmakende voorwerpen;

  • f.

    museumschip: elk vaartuig dat door zijn authenticiteit en door historie en verschijningsvorm de moeite van het behouden en bekijken waard is, en dat nagenoeg permanent bewoond wordt;

  • g.

    pleziervaartuig: elk vaartuig dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de recreatie, niet zijnde een woonschip;

  • h.

    woonschip: elk vaartuig dat uitsluitend of in hoofdzaak wordt gebezigd als, of te beoordelen naar zijn constructie of inrichting uitsluitend of in hoofdzaak bestemd is tot, dag- of nachtverblijf van een of meer personen;

  • i.

    bedrijfsvaartuig: elk vaartuig, niet zijnde een museumschip, dat een toeristisch, dienstverlenend en/of commercieel doel dient;

  • j.

    sloep: een open roei-, zeil- of motorschip met over het algemeen een ronde voor- en achterkant. Indien van hout, voorzien van een overnaads gebouwde romp;

  • k.

    havencoördinator: een als zodanig door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gemeenteambtenaar;

  • l.

    winterberging: het gedurende de periode dat de haven gesloten is voor pleziervaartuigen, ligplaats bieden aan schepen die, geheel of gedeeltelijk bewoond, een tijdelijke ligplaats voor de winterperiode zoeken.

  • m.

    beeldbepalend/bijzonder evenement: een evenement dat een forse bijdrage geeft aan de -historische- uitstraling van de Piushaven als industriehaven, dat het gebruikelijk aanbod aan evenementen overstijgt en in de regel slechts één keer per jaar plaatsvindt.

Artikel 3 Vrijstellingen

De rechten worden niet geheven voor:

  • a.

    vaartuigen, eigendom van, in gebruik bij of ten behoeve van het Rijk en bestemd uitsluitend voor de openbare dienst;

  • b.

    hospitaalschepen, bedoeld bij de wet van 30 december 1905, Stb 385;

  • c.

    sleepboten welke de haven alleen aandoen om vaartuigen te brengen of te halen en onmiddellijk na aankomst, dan wel bij de eerstvolgende gelegenheid ingeval zulks niet mogelijk meer is vanwege het beëindigen van de brugbediening in het Wilhelminakanaal, weer vertrekken;

  • d.

    vaartuigen die wegens storm, mist of ijsgang of andere noodtoestanden die duidelijk als overmacht kunnen worden aangemerkt, de haven zijn binnengelopen.

Artikel 4 Belastingplicht

Belastingplichtig is de schipper, de reder, de eigenaar / beheerder of huurder van het vaartuig, de bewoner van het vaartuig, degene die het schip heeft gecharterd of degene die als vertegenwoordiger van een van dezen optreedt.

Artikel 5 Aard van het recht/belastbaar feit

Voor het innemen van een ligplaats in de Piushaven dan wel de havenarm is een recht verschuldigd vanaf het moment:

  • a.

    dat het recht op een vaste ligplaats wordt verkregen;

  • b.

    dat een tijdelijke ligplaats wordt ingenomen;

  • c.

    dat een vaartuig anderszins wordt afgemeerd met het kennelijke doel mensen aan boord te nemen dan wel van boord te laten gaan;

    tot het moment;

  • d.

    dat het recht op een vaste ligplaats vervalt.

Artikel 6 Tarieven

1. De liggelden worden geheven naar de tarieven volgens onderstaande tarieventabel:

a.

Voor een vaste ligplaats voor een woonschip in de Museumhaven dan wel de havenarm is een tarief verschuldigd van

61,95

per maand, vermeerderd met

0,55

per vierkante meter per maand

b.

Voor een vaste ligplaats met een bijzonder schip dan wel bedrijfsvaartuig in de havenarm is een tarief verschuldigd van

61,95

per maand, vermeerderd met

0,55

per vierkante meter per maand

c.

Voor een tijdelijke ligplaats voor een passantenvaartuig is een tarief verschuldigd van

1,05

per strekkende meter per nacht

d.

Voor een tijdelijke ligplaats voor een woonschip dan wel een bedrijfsvaartuig in de winterberging, is een tarief verschuldigd van

2,25

per strekkende meter per week of gedeelte daarvan

e.

Voor het afmeren van een rondvaartboot, chartervaartuig of dergelijke met het kennelijke doel in Tilburg mensen aan boord te nemen dan wel van boord te laten, is een tarief verschuldigd van

17,05

per keer

f.

Voor een permanent bedrijfsvaartuig, gelegen in de havenkom, dat op geen enkele wijze gebruik maakt van de gemeentelijke voorzieningen en aansluitingen, een tarief van

1,65

per vierkante meter per maand

g.

Voor een vaste ligplaats met een sloep, met een maximale lengte van 8 meter, is een tarief verschuldigd van

€ 

10,10

per strekkende meter per maand

h.

voor het exploiteren van een overige activiteit, als bedoeld in artikel 23 van de Havenverordening Piushaven Tilburg 2006 is een tarief verschuldigd van

€ 

0,55

per vierkante meter per maand

2.Bij de berekening van de liggelden worden gedeelten van eenheden van tijd, lengte of oppervlakte waarover de tarieven worden berekend, voor één geheel gerekend.

Artikel 7 Wijze van heffing

De rechten worden geheven:

  • 1.

    Bij wege van maandelijkse factuur voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6, letters a, b, f, g en h.

  • 2.

    Bij wege van een schriftelijke kennisgeving in de vorm van een kwijtingsbewijs per periode van maximaal 4 kalenderweken voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6, letter d.

  • 3.

    Bij wege van een schriftelijke kennisgeving in de vorm van een kwijtingsbewijs per verblijfsperiode voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6, letters c en e.

Artikel 8 Kwijtschelding

  • 1. Ten aanzien van de rechten bedoeld in artikel 6, letter c, wordt een kwijtschelding verleend voor de eerste 2 nachten ten aanzien van schepen met een A. dan wel B. classificatie van de FONV, welke kan worden aangetoond middels de daartoe verstrekte pas. Een dergelijke kwijtschelding wordt slechts één keer per kalenderjaar verleend.

  • 2. ten aanzien van de rechten als bedoeld in artikel 6, letter c kan het college een kwijtschelding verlenen uitsluitend voor de deelnemende schepen aan een beeldbepalend/bijzonder evenement als bedoeld in artikel 2, letter m, tenzij aan boord sprake is van handelingen waarbij een op geld waardeerbare transactie plaats vindt. Deze kwijtschelding wordt slechts één maal per jaar verleend

  • 3. Ten aanzien van de rechten als bedoeld in artikel 6, letter g, kan het college voor maximaal 2 jaar een kwijtschelding verlenen om startende initiatieven een kans te bieden op een levensvatbaar begin.

  • 4. Voor het overige wordt bij de invordering van deze rechten geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de op basis van deze verordening verschuldigde rechten.

Artikel 10 Inwerkingtreding, overgangsrecht en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2014.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2014.

  • 3.

    De “Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2013" van 8 november 2012 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2014".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2013

de griffier,

de voorzitter,

Kaartzoalsbedoeld in artikel 2, letter b van de VerordeningliggeldenPiushaven Tilburg 2014

kaart artikel 2 letter b Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2014

Memorie van toelichting behorende bij de "Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2014"

Wijzigingen

De heffingsgrondslag van artikel 6, letter d betrof een vast bedrag per week ongeacht de lengte van het schip. Om de aantrekkelijkheid van winterberging voor kleinere schepen te vergroten is de heffingsgrondslag in 2013 gewijzigd naar een bedrag per strekkende meter. Abusievelijk is het bedrag per schip gedeeld door de gemiddelde lengte van een plezierjacht (=10 meter) i.p.v. door de gemiddelde lengte van een woonschip (= 20 meter). Van het doel: aantrekken van extra overwinteraars is om die reden niets terecht gekomen. Deze omissie is per 2014 hersteld. Het tarief van artikel 6, letter f is, conform het besluit van vorig jaar, extra verhoogd met € 0,55.

Tarieven Voor 2014 zijn de tarieven verhoogd met de nominale index van 0,85%.

Voor de tarieven van artikel 6, letters a en b geldt een BTW-vrijstelling in verband met een wijziging van de Europese Uitvoeringsverordening per 1 juli 2011.

Voor de liggelden en de scheepvaartrechten zijn de kosten € 209.000,- en de opbrengsten

€ 131.000,-.

Kosten en opbrengsten (x € 1.000)

Rekening

2012

Begroting

2013

Begroting

2014

Salarissen (incl. overhead)

43

43

29

Overige kosten

170

173

180

Totale kosten

213

216

209

Opbrengst havengelden

143

121

131

Totale opbrengsten

143

121

131

Saldo

-/- 70

-/- 95

-/- 78