Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017

Geldend van 21-04-2017 t/m heden

Intitulé

Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017

Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017

Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie.

  • -

    Het "Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie 2007" intrekken.

  • -

    Het "Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie 2017"vaststellen.

    Naar analogie van de regeling van het college wordt voorgesteld dat bij klachten over de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid, de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, de griffier en medewerkers van de griffie meer maatwerk wordt en niet meer gewerkt wordt met een vaste adviescommissie.

Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017

Artikel 1 Klachtbehandeling

  • 1. Klachten worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 "Klachtbehandeling" van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. Het Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017 geldt ter aanvulling op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3. Het Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017 is niet van toepassing indien er klachtenregelingen gelden voor specifieke onderwerpen.

Artikel 2 Begripsbepalingen

  • 1. Griffiemedewerker: hij / zij die door of vanwege de raad is aangesteld en werkzaam is bij de raadsgriffie Tilburg, niet zijnde de griffier.

  • 2. Griffier: de door de raad als zodanig benoemde functionaris, als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.

  • 3. Commissie: een door de raad ingestelde commissie, als bedoeld in Hoofdstuk V van de Gemeentewet.

  • 4. Raad: de raad van Tilburg.

  • 5. Burgemeester: de burgemeester van Tilburg, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.

  • 6. Klachtencoördinator: een door het college aangewezen ambtenaar, die belast is met de behandeling van klachten.

Artikel 3 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend over de wijze waarop de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid, de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, de griffier en griffiemedewerkers zich in een bepaalde gelegenheid hebben gedragen.

Artikel 4 bevoegdheid

  • 1. Indien de klacht betrekking heeft op een griffiemedewerker, dan handelt de griffier de klacht af.

  • 2. Indien de klacht betrekking heeft op de griffier, dan handelt de burgemeester de klacht af.

  • 3. Indien de klacht betrekking heeft op een medewerker van de griffie, dan handelt de griffier de klacht af.

  • 4. Indien de klacht betrekking heeft op de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid, dan handelt het presidium de klacht af.

  • 5. Indien de klacht betrekking heeft op de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, dan handelt het presidium de klacht af.

Artikel 5 Procedure behandeling klacht en inschakeling derde

  • 1. Degene die bevoegd is tot het nemen van een besluit over een klacht, legt de klacht ter behandeling en advisering voor aan de klachtencoördinator, die belast is met het registreren van de klacht en het horen van betrokkenen, als bedoeld in artikel 9:10 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2. Indien de klachtencoördinator van mening is dat voor de behandeling en/of advisering van de klacht een derde moet worden ingeschakeld, en de klacht betrekking heeft op een griffiemedewerker, dan legt hij dit voor aan de griffier, die bevoegd is te besluiten om een externe in te schakelen.

  • 3. Indien de klachtencoördinator van mening is dat voor de behandeling en/of advisering van de klacht een derde moet worden ingeschakeld, en de klacht betrekking heeft op de griffier, dan legt hij dit voor aan de burgemeester, die bevoegd is te besluiten om een externe in te schakelen.

  • 4. Indien de klachtencoördinator van mening is dat voor de behandeling en/of advisering van de klacht een derde moet worden ingeschakeld, en de klacht betrekking heeft op de raad, een commissie of een raads- of commissielid, dan legt hij dit voor aan de burgemeester (in samenwerking met de griffier), die bevoegd is te besluiten om een externe in te schakelen.

  • 5. Indien de klachtencoördinator van mening is dat voor de behandeling en/of advisering van de klacht een derde moet worden ingeschakeld, en de klacht betrekking heeft op de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, dan legt hij dit voor aan de plaatsvervangend voorzitter van de raad, die bevoegd is te besluiten om een externe in te schakelen.

Artikel 6 Nationale ombudsman

  • 1. Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling, dan kan hij zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.

  • 2. Van deze mogelijkheid wordt de klager bij de afdoening van de klacht in kennis gesteld.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als "Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2017".

  • 2. Zij treedt in werking op de eerste dag na haar afkondiging.

  • 3. Met ingang van die dag vervalt het "Reglement klachtbehandeling raad / raadsgriffie gemeente Tilburg 2007".

    Aldus vastgesteld in het presidium van 21 maart 2017

    De griffier,

    De burgemeester,