Regeling vervallen per 02-04-2021

Reglement Informatie- en debatbijeenkomsten 2018

Geldend van 28-07-2018 t/m 01-04-2021

Intitulé

Reglement Informatie- en debatbijeenkomsten 2018

De raad van de gemeente Tilburg;

- gezien het voorstel van de agendacommissie;

Besluit

  • I.

    Vast te stellen het Reglement van orde gemeenteraad Tilburg 2018 en het Reglement informatie- en debatbijeenkomsten 2018;

  • II.

    De vergoeding voor burgerraadsleden vaststellen op € 125,-- per maand en het presidium opdracht geven de vergoeding voor burgerraadsleden nader te bezien en hiervoor een nader voorstel aan de raad voor te leggen.

Reglement Informatie- en debatbijeenkomsten

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Algemeen

  • 1.

    Vergaderingen en bijeenkomsten vinden plaats in een driewekelijkse vergadercyclus, met in week 1 informatiebijeenkomsten, in week 2 de debatten en in week 3 de besluitvorming in de raad.

  • 2.

    De bepalingen over geheimhouding in de Gemeentewet ten aanzien van commissies zijn van overeenkomstige toepassing op de informatie- en debatbijeenkomsten.

Artikel 2. Samenstelling

  • 1.

    Elke fractie kan met één raadslid of burgerraadslid als woordvoerder vertegenwoordigd zijn in de informatie- en debatbijeenkomsten.

  • 2.

    De agendacommissie wijst de voorzitter aan van de informatie- en debatbijeenkomsten. De voorzitter is niet-stemhebbend lid van de informatie- en debatbijeenkomsten.

Artikel 3. Burgerraadsleden

  • 1.

    Een fractievoorzitter kan maximaal twee burgerraadsleden voordragen.

  • 2.

    Fractievoorzitters van fracties die een voorzitter leveren voor de informatie- en debatbijeenkomsten mogen een extra burgerraadslid voordragen.

  • 3.

    De benoeming geschiedt door de gemeenteraad voor de zittingsperiode van de raad. Het betreffende burgerraadslid kan tussentijds door de raad worden ontslagen op eigen verzoek of op voorstel van de fractievoorzitter.

  • 4.

    Ten aanzien van burgerraadsleden, zijn de artikelen 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 28 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4. Vergaderschema

  • 1.

    Vergaderingen en andere bijeenkomsten worden door de agendacommissie gepland conform het vastgestelde vergaderschema.

  • 2.

    De agendacommissie stelt in week 3 van elke driewekelijkse vergadercyclus de agenda's voor de komende drie weken vast. In bijzondere gevallen, zulks ter beoordeling van de agendacommissie, kan de agendacommissie de planning tussentijds bijstellen.

  • 3.

    De agendacommissie kan een debatbijeenkomst laten vervallen, als daar aanleiding voor is, op basis van de informatiebijeenkomst.

  • 4.

    De agendacommissie bepaalt het verloop van de informatie- en debatbijeenkomsten.

  • 5.

    De griffier draagt er zorg voor dat de raadsleden en burgerraadsleden in kennis worden gesteld van de geplande vergaderingen en bijeenkomsten, de onderwerpen en de vergaderstukken en dat de vergaderingen en bijeenkomsten openbaar worden gepubliceerd.

  • 6.

    Tenzij zwaarwichtige redenen zich daartegen verzetten, worden de collegeleden tot wiens portefeuille de te bespreken onderwerpen behoren, uitgenodigd voor de informatie- en debatbijeenkomsten en, op uitnodiging van de voorzitter, het woord te voeren.

  • 7.

    De collegeleden kunnen zich hierbij steeds doen vergezellen van ambtelijke adviseurs.

  • 8.

    De raadsleden en burgerraadsleden kunnen alle informatie- en debatbijeenkomsten bijwonen.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De griffier wijst voor elke informatie- of debatbijeenkomst een secretaris aan.

  • 2.

    De secretaris ondersteunt de voorzitter bij al zijn werkzaamheden.

  • 3.

    De secretaris draagt zorg voor beknopte vastlegging van de afspraken, die in de informatie- en debatbijeenkomsten worden gemaakt.

Artikel 6. Vragenhalfuurtje

Elke vergaderdag is er om 18.00 uur een Vragenhalfuurtje voor:

a. het stellen van vragen door (burger)raadsleden aan het college.

De volgende vragen kunnen niet aan de orde komen in het Vragenhalfuurtje:

-technische / informatieve vragen;

-vragen over onderwerpen die op korte termijn op de agenda staan of het laatste half jaar op de politieke agenda hebben gestaan (informerend, debat of besluit);

-vragen waarover al schriftelijke vragen zijn gesteld;

-vragen over een onderwerp dat onder de rechter is;

-vragen over niet openbare informatie.

b. Het doen van mededelingen door het college.

Paragraaf 2. Taak

Artikel 7. Algemene taak informatie- en debatbijeenkomsten

  • 1.

    Informatiebijeenkomsten zijn bedoeld voor het verkrijgen van informatie door het college, de ambtelijke organisatie, inwoners, organisaties of experts, ter voorbereiding op de debatbijeenkomsten en de besluitvorming.

  • 2.

    Debatbijeenkomsten zijn bedoeld voor onderling debat ter voorbereiding van de besluitvorming, alsmede voor het voeren van overleg met het college en de burgemeester over:

    a. voorstellen, die het college, de burgemeester, een commissie, de Rekenkamer, het presidium of een raadslid aan de raad voorlegt;

    b. initiatiefvoorstellen, die aan de raad zijn aangeboden;

    c. wensen en bedenkingen over ontwerp-besluiten van het college, als bedoeld in de artikelen 160, lid 2, 165 en 169, lid 4 van de Gemeentewet.

    d. ongevraagd advies uitbrengen en voorstellen doen, alsmede het vragen van informatie en inlichtingen aan het college en de burgemeester.

Paragraaf 3. Werkwijze

Artikel 8. Agendaverzoeken

  • 1.

    Een raadslid of een burgerraadslid kan de agendacommissie gemotiveerd verzoeken een onderwerp op de agenda van een informatie- of debatbijeenkomst te plaatsen.

  • 2.

    De agendacommissie kan besluiten om een onderwerp niet te agenderen, indien:

    a. het onderwerp al op de politieke agenda staat of het laatste half jaar op de politieke agenda heeft gestaan;

    b. over de aangelegenheid bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;

    c. het een gedraging betreft waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    d. de aangelegenheid geen betrekking heeft op de huishouding van de gemeente;

    e. de aangelegenheid een privébelang betreft;

    f. het agenderingsverzoek onvolledig of onduidelijk is.

Artikel 9. Besloten vergaderingen

  • 1.

    De agendacommissie kan een geheel of gedeeltelijk besloten informatie- of debatbijeenkomst beleggen.

  • 2.

    De griffier draagt er zorg voor dat de stukken voor de raadsleden en de burgerraadsleden ter inzage liggen, waaronder begrepen de stukken, waaromtrent op grond van artikel 82 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd.

Artikel 10. Vergaderorde

  • 1.

    De voorzitter is belast met de handhaving van de orde van de vergadering of bijeenkomst.

  • 2.

    De voorzitter kan een spreektijdregeling vaststellen of afwijken van de door de agendacommissie vastgestelde spreektijdregeling, indien dit voor een ordentelijk verloop van de vergadering gewenst is.

Artikel 11. Adviezen aan de raad

  • 1.

    In de adviezen aan de raad over aan de orde zijnde onderwerpen, de uitgebrachte wensen en bedenkingen over voorgenomen collegebesluiten, de standpunten over initiatiefvoorstellen, en of een voorstel op de ontwerp-raadsagenda wordt geagendeerd als A-stuk (agendapunten zonder discussie), als B-stuk (agendapunten met moties en amendementen) of als C-stuk (agendapunten met discussie) komen de visies van de in de debatbijeenkomst aanwezige fracties tot uitdrukking, waarbij elke aanwezig woordvoerder één stem heeft.

  • 2.

    Indien de stemmen staken beslist de voorzitter.

Artikel 12. Insprekers

  • 1.

    Inwoners en organisaties kunnen de agendacommissie verzoeken om in te spreken in een informatiebijeenkomst bij een onderwerp dat op de agenda staat, dan wel over een onderwerp dat niet is geagendeerd. De agendacommissie bepaalt of, en zo ja op welke wijze, de mogelijkheid wordt geboden om in te spreken. Spreekgerechtigd zijn inwoners van de gemeente Tilburg en woordvoerders van organisaties.

  • 2.

    Met betrekking tot onderwerpen die niet zijn geagendeerd geldt dat niet het woord kan worden gevoerd over:

    a. een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep open staat of heeft open gestaan of op een andere wijze onder de rechter is;

    b. benoemingen, keuzes, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    c. een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend;

    d. onderwerpen die louter een privé-belang betreffen;

    e. onderwerpen de geen relatie hebben met de huishouding van de gemeente;

    f. onderwerpen waarover men al heeft kunnen inspreken;

    g. onderwerpen waarover al een gemeentelijke inspraakprocedure is geweest of nog komt;

    h. onderwerpen die op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur niet openbaar zijn.

  • 3.

    De personen die van de in lid 1 bedoelde mogelijkheid gebruik wensen te maken, kunnen hiertoe, door tussenkomst van de raadsgriffie een aanvraag doen bij de voorzitter van de agendacommissie, onder opgave van hun naam en adres en van het agendapunt of de agendapunten, waaromtrent zij het woord verlangen.

  • 4.

    De insprekers moeten de door de voorzitter van de informatiebijeenkomst in het belang van de orde gegeven aanwijzingen opvolgen. De voorzitter kan hen het woord ontnemen.

  • 5.

    De vertegenwoordigers van de fracties in de informatiebijeenkomst kunnen aan de insprekers vragen stellen over hetgeen door dezen naar voren is gebracht. Hetgeen door de insprekers naar voren wordt gebracht vormt echter geen punt van discussie tussen hen en de vertegenwoordigers van de fracties.

Artikel 13. Verslaglegging

Van iedere informatie- en debatbijeenkomst wordt, onder de zorg van de secretaris, een beknopte terugmelding gemaakt. In de terugmelding van de debatbijeenkomst worden per onderwerp de fractiestandpunten aangegeven, de toezeggingen van de portefeuillehouder en in voorkomend geval of een agendapunt als A-, B- of C-stuk wordt geagendeerd voor de concept-raadsagenda.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 14. Interpretatie reglement

Bij twijfel omtrent de betekenis of de toepassing van dit reglement en in gevallen, waarin dit reglement niet voorziet, beslist, afhankelijk van het onderwerp, de agendacommissie c.q. de voorzitter van de informatie- of debatbijeenkomst.

Artikel 15. Tijdstip inwerkingtreding en citeerartikel

Dit reglement treedt in werking met ingang van de datum van vaststelling.

Op het tijdstip als bedoeld in het eerste lid vervalt het “Commissiestatuut voor de vaste raadscommissies van advies gemeente Tilburg 2013”.

Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement informatie- en debatbijeenkomsten 2018”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 2 juli 2018

de griffier,

de voorzitter,