Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2011

De raad van de gemeente Tilburg;

  • -

    gezien het voorstel van het college;

  • -

    gelet op de artikelen 217, 219 en 229, het eerste lid, aanhef en onderdelen

    a en b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Huisvestingswet;

Besluit:

vast te stellen de “Verordening op de heffing en invordering van liggelden Piushaven Tilburg 2011”.

Artikel 1 Inleidende bepalingen

Krachtens deze verordening worden liggelden geheven:

  • a.

    voor een vaste ligplaats voor een woonschip in de Museumhaven danwel de havenarm;

  • b.

    voor een vaste ligplaats met een bijzonder schip danwel bedrijfsvaartuig in de havenarm;

  • c.

    voor een tijdelijke ligplaats voor een passantenvaartuig;

  • d.

    voor een tijdelijke ligplaats voor een woonschip in de winterberging;

  • e.

    voor het afmeren van een rondvaartboot, chartervaartuig of dergelijke met het kennelijke doel in Tilburg mensen aan boord te nemen danwel van boord te laten;

  • f.

    voor een vaste ligplaats met een woonark op de kop van de Piushaven, totdat de daartoe verstrekte vergunning zijn geldigheid verliest.

Artikel 2 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    haven: de Piushaven en het openbaar vaarwater in beheer en onderhoud bij de gemeente, als bedoeld in de Havenverordening Piushaven Tilburg 2006;

  • b.

    kaden en oevers: de direct aan het openbaar vaarwater grenzende en gelegen weggedeelten en/of gedeelten van de openbare ruimte, een en ander zoals aangeduid op de bij deze verordening behorende kaart;

  • c.

    ligplaats: een gedeelte van het openbaar vaarwater, bestemd of geschikt om door een vaartuig met bijbehorende voorzieningen te worden ingenomen;

  • d.

    openbaar vaarwater: alle wateren die, al dan niet met enige beperking voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn;

  • e.

    vaartuig: elk drijvend voorwerp dat wegens zijn drijfvermogen wordt gebezigd dan gebezigd dan wel bestemd of geschikt is voor het vervoer te water van personen of goederen of voor het dragen of vervoeren van al dan niet met het drijvend voorwerp een geheel uitmakende voorwerpen;

  • f.

    museumschip: elk vaartuig dat door zijn authenticiteit en door historie en verschijningsvorm de moeite van het behouden en bekijken waard is, en dat nagenoeg permanent bewoond wordt;

  • g.

    pleziervaartuig: elk vaartuig dat hoofdzakelijk wordt gebruikt voor de recreatie, niet zijnde een woonschip;

  • h.

    woonschip: elk vaartuig dat uitsluitend of in hoofdzaak wordt gebezigd als, of te beoordelen naar zijn constructie of inrichting uitsluitend of in hoofdzaak bestemd is tot, dag- of nachtverblijf van een of meer personen;

  • i.

    bedrijfsvaartuig: elk vaartuig, niet zijnde een museumschip, dat een

    toeristisch, dienstverlenend en/of commercieel doel dient;

  • j.

    woonark: de op de kop van de Piushaven afgemeerde vaartuigen met opbouw waarvoor bij de inwerkingtreding van deze verordening een ligplaatsvergunning van kracht is;

  • k.

    havenmeester: een als zodanig door het college van burgemeester en wethouders aangewezen gemeenteambtenaar;

  • l.

    winterberging: het gedurende de periode dat de haven gesloten is voor pleziervaartuigen, ligplaats bieden aan schepen die, al dan niet bewoond, een tijdelijke ligplaats voor de winterperiode zoeken.

Artikel 3 Vrijstellingen

De rechten worden niet geheven voor:

  • a.

    vaartuigen, eigendom van, in gebruik bij of ten behoeve van het Rijk en bestemd uitsluitend voor de openbare dienst;

  • b.

    hospitaalschepen, bedoeld bij de wet van 30 december 1905, Stb 385;

  • c.

    sleepboten welke de haven alleen aandoen om vaartuigen te brengen of te halen en onmiddellijk na aankomst, danwel bij de eerstvolgende gelegenheid ingeval zulks niet mogelijk meer is vanwege het beëindigen van de brugbediening in het Wilhelminakanaal, weer vertrekken;

  • d.

    vaartuigen die wegens storm, mist of ijsgang of andere noodtoestanden die duidelijk als overmacht kunnen worden aangemerkt, de haven zijn binnengelopen.

Artikel 4 Belastingplicht

Belastingplichtig is de schipper, de reder, de eigenaar / beheerder of huurder van het vaartuig, de bewoner van het vaartuig, degene die het schip heeft gecharterd of degene die als vertegenwoordiger van een van dezen optreedt.

Artikel 5 Aard van het recht/belastbaar feit

Voor het innemen van een ligplaats in de Piushaven dan wel de havenarm is een recht verschuldigd vanaf het moment:

  • a.

    dat het recht op een vaste ligplaats wordt verkregen;

  • b.

    dat een tijdelijke ligplaats wordt ingenomen;

  • c.

    dat een vaartuig anderszins wordt afgemeerd met het kennelijke doel mensen aan boord te nemen dan wel van boord te laten gaan; tot het moment:

  • d.

    dat het recht op een vaste ligplaats vervalt.

Artikel 6 Tarieven

  • a.

    Voor een vaste ligplaats voor een woonschip in de Museumhaven

    dan wel de havenarm is een tarief verschuldigd van € 70,38

    per maand, vermeerderd met € 0,62

    per vierkante meter per maand;

  • b.

    Voor een vaste ligplaats met een bijzonder schip dan wel

    bedrijfsvaartuig in de havenarm is een tarief verschuldigd

    van € 70,38

    per maand, vermeerderd met € 0,62

    per vierkante meter per maand;

  • c.

    Voor een tijdelijke ligplaats voor een passantenvaartuig is een tarief

    verschuldigd van € 1,00 per strekkende meter per nacht;

  • d.

    voor een tijdelijke ligplaats voor een woonschip dan wel een

    bedrijfsvaartuig in de winterberging, is een tarief

    verschuldigd van € 43,40 per week of gedeelte daarvan;

  • e.

    voor het afmeren van een rondvaartboot, chartervaartuig of dergelijke met het kennelijke doel in Tilburg mensen aan boord te nemen dan wel van boord te laten, is een tarief verschuldigd

    van € 16,27 per keer;

  • f.

    Vervallen.

  • g.

    Voor een permanent bedrijfsvaartuig, gelegen in de havenkom, dat op geen enkele wijze gebruik maakt van de gemeentelijke voorzieningen en aansluitingen, een tarief van € 38,00

    per strekkende meter per jaar.

Artikel 7 Wijze van heffing

De rechten worden geheven:

  • 1.

    Bij wijze van maandelijkse factuur voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6 onder a en b.

  • 2.

    Bij wijze van een jaarlijkse factuur voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6 onder f.

  • 3.

    Bij wijze van een schriftelijke kennisgeving in de vorm van een kwijtingsbewijs per periode van maximaal 4 kalenderweken voor zover betreft de rechten al genoemd in artikel 6 onder d.

  • 4.

    Bij wijze van een schriftelijke kennisgeving in de vorm van een kwijtingsbewijs per verblijfsperiode voor zover betreft de rechten genoemd in artikel 6 onder c en e.

Artikel 8 Kwijtschelding

  • 1.

    Ten aanzien van de rechten bedoeld in artikel 6, sub c, wordt een

    kwijtschelding verleend voor de eerste 2 nachten ten aanzien van schepen met en A. dan wel B. classificatie van de FONV, welke kan worden aangetoond middels de daartoe verstrekte pas. Een dergelijke kwijtschelding wordt slechts één keer per kalenderjaar verleend.

  • 2.

    Voor het overige wordt bij de invordering van deze rechten geen

    kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de op basis van deze verordening verschuldigde rechten.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2011.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    De “Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2004" van 29 maart 2004, zoals nadien gewijzigd op 9 november 2004, 8 november 2005, 7 november 2006, 12 maart 2007, 6 november 2007 en 11 november 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2011".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 11 november 2010

de griffier,

de voorzitter

Memorie van toelichting behorende bij de "Verordening liggelden Piushaven Tilburg 2011”

Redactionele wijziging

  • -

    Artikel 6, letter f is komen te vervallen omdat deze bepaling overbodig is geworden.

  • -

    Artikel 8 is vernummerd. Omdat het eerste lid reeds was vervallen, is het tweede en derde lid nu vernummerd tot respectievelijk eerste en tweede lid.

Tarieven

De tarieven zijn verhoogd met de nominale index (0,5%). Verder is in het kader van de ontwikkelingen in de Piushaven, met name het inrichten en exploiteren van een Museumhaven, Passantenhaven en uitgeven van ligplaatsen voor andere woonschepen er voor gekozen om de meerkosten, die zijn ontstaan door de investeringen in onder andere infrastructuur en toezicht, volledig door te rekenen in de ligplaatstarieven. Op deze wijze worden de meerkosten van de ontwikkeling van de Piushaven volledig gedekt door de meeropbrengsten.

De scheepvaartrechten en liggelden Piushaven zijn 61% kostendekkend.

Kosten en opbrengst (x € 1.000,-)

Rekening

2009

Begroting

2010

Begroting

2011

Kosten Servicedienst

Salarissen (incl. overhead)

154

90

43

Overige kosten

206

173

173

Totale kosten

360

263

216

Opbrengst havengelden

110

114

132

Totale opbrengst

110

114

132

Saldo

250

149

84

Dekkingspercentage

31%

43%

61%