Regeling vervallen per 11-01-2015

Wachtdienstregeling gemeente Tubbergen 2010

Geldend van 26-04-2012 t/m 10-01-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2010

Intitulé

Wachtdienstregeling gemeente Tubbergen 2010

Burgemeester en wethouders van Tubbergen;

overwegende dat de gemeente Tubbergen ook buiten de vastgestelde werktijden verantwoordelijk is voor de uitvoering van gemeentelijke taken en de daarbij behorende bereikbaarheid en inzet van medewerkers;

gelet op het feit dat het noodzakelijk is om de bestaande wachtdienstregeling te wijzigen en uit te breiden;

gelet op artikel 3:3:1, en artikel 15:1:10 lid 2c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen;

gelet op de bereikte overeenstemming met de commissie voor het Georganiseerd Overleg in de gemeente Tubbergen d.d.17 augustus 2010;​

besluiten vast te stellen:

de navolgende:

WACHTDIENSTREGELING GEMEENTE TUBBERGEN 2010.

Artikel 1 Wachtdienst

  • 1. In deze regeling wordt verstaan onder wachtdienst:

    • -

      het zich buiten de normale werktijd als bedoeld in artikel 4:1 en 4:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen, te allen tijde, volgens rooster of in opdracht van de leidinggevende, beschikbaar houden voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente Tubbergen.

  • 2. De wachtdienstregeling wordt gekoppeld aan de bereikbaarheid en de bezetting van de afdeling zoals die is vastgelegd in de regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2008.

    • -

      Elke afdeling is van maandag tot en met vrijdag bezet en bereikbaar tussen 08.30 uur en 12.30 uur en tussen 13.30 uur en 17.00 uur met uitzondering van de vrijdagmiddag (gemeentehuis en dependance). Voor de gemeentewerf geldt een bezetting en bereikbaarheid van maandag tot en met vrijdag van 07.30  uur tot 12.00 en van 12.30 uur tot 16.15 uur met uitzondering van de vrijdagmiddag.

    • -

      Een wachtdienst gaat in op maandagmorgen 8.30 uur en eindigt op dezelfde tijd een week later.

  • 3. De medewerker die tijdens de wachtdienst wordt opgeroepen moet binnen 1 uur na de oproep ter plekke zijn.

  • 4. Ambtenaren die de leeftijd van 55 jaar bereikt hebben kunnen niet verplicht worden ingeroosterd voor de wachtdienst.

  • 5. Onderlinge ruil van diensten is toegestaan in overleg met en na toestemming van de verantwoordelijk clustercoördinator/teamleider.  

Artikel 2 Vergoeding

  • 1. Aan de ambtenaar die zich buiten zijn werktijden bereikbaar en beschikbaar moet houden voor de wachtdienst om bij een eventuele oproep arbeid te gaan verrichten, wordt een vergoeding toegekend.

  • 2. De brutovergoeding per volledige week wachtdienst bedraagt netto € 75,= en de vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd volgens het prijsindexcijfer.

  • 3. De wachtdienstvergoeding wordt maandelijks uitbetaald.

  • 4. De ambtenaar heeft recht op een vergoeding voor alle overwerkuren wanneer sprake is van daadwerkelijke inzet buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijden zoals vermeld in artikel 3:2:1 lid 5a, 5b, 5c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen.

  • 5. De wachtdienstvergoeding kan niet worden omgezet in vakantie-uren. De overwerkuren kunnen voor een totaal van maximaal 72 uur per jaar worden omgezet naar verlofuren.

  • 6. Voor werkzaamheden die tijdens de wachtdienst telefonisch kunnen worden afgedaan wordt de werkelijke werktijd gedeclareerd met een minimum van 15 minuten.

  • 7. Vastgestelde feestdagen die vallen in een wachtdienst worden gecompenseerd door een verlofdag.

  • 8. Voor brugdagen die vallen in een wachtdienst hoeft geen eigen verlof te worden afgeschreven.

  • 9. De totale reistijd woonwerk wordt beschouwd als werktijd.

  • 10. Het woon-werk verkeer, als gevolg van een oproep in een wachtdienst wordt beschouwd als een dienstreis en wordt op declaratiebasis vergoed.

  • 11. De ambtenaar die volgens het rooster belast is met de wachtdienst ontvangt bij ziekte of ontstentenis geen vergoeding. In deze situatie wordt voorzien door verschuiving in de dienstrooster.

Artikel 3 Uitvoering

  • 1. De clustercoördinator/teamleider stelt jaarlijks een wachtdienstrooster op.

  • 2. De clustercoördinator/teamleider zorgt ervoor dat de wachtdienstmedewerkers kunnen beschikken over

    • -

      de voor het werk benodigde materialen/hulpmiddelen

    • -

      een badge of sleutels die toegang geven tot de gemeentelijk gebouwen

    • -

      informatie voor de functie uitoefening

  • 3. De ambtenaar is verplicht de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken.

  • 4. Het afdelingshoofd of de teamleider maakt afspraken over het gebruik van de dienstauto en/of gebruik eigen auto.

Artikel 4 Bevoegdheden

  • 1. De ambtenaar is tijdens de wachtdienst bevoegd om in spoedeisende gevallen de benodigde maatregelen te treffen.

  • 2. De ambtenaar neemt vooraf telefonisch contact op met zijn leidinggevende. Bij geen gehoor neemt hij zelf de beslissing.

  • 3. Hij verantwoordt zijn beslissing door dit in een logboek vast te leggen.

Artikel 5 Slotbepalingen

  • 1. De bepalingen opgenomen in de Arbeidstijdenwet omtrent arbeids- en rusttijden en consignatie zijn van toepassing.

  • 2. In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

  • 3. Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 april 2010 en kan worden aangehaald als "Wachtdienstregeling gemeente Tubbergen 2010", onder intrekking van de huidige "Consignatieregeling storingsdienst Gemeente Tubbergen 2005".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders d.d. 21 september 2010.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen;
De secretaris,                        de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink           mr. M.K.M. Stegers

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

De regeling is bedoeld voor de medewerkers die gedurende het gehele jaar oproepbaar zijn voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente Tubbergen. Daarvoor zijn er een aantal groepen medewerkers beschikbaar die wekelijks worden ingeroosterd. Een groep bestaat uit een aantal medewerkers en één of meer reserves. De intentie van de regeling is de bereikbaarheid van medewerkers en de beschikbaarheid voor het verrichten van hun werkzaamheden buiten de kantooruren/vastgestelde werktijden. Het gaat dan vooral om calamiteiten, incidenten en niet planbare werkzaamheden niet tijdens kantooruren. De reserves hoeven niet bij voortduring bereikbaar te zijn en vallen daarmee niet onder deze regeling. Als een reserve bij uitval van een ongeroosterde medewerker wordt ingezet is deze regeling op hem van toepassing. De betrokkenen worden buiten diensttijd door middel van een semafoon/mobiele telefoon opgeroepen. Betrokken medewerkers moeten binnen een uur na de oproep aanwezig zijn op de plek waar men de werkzaamheden moet verrichten. Voor wachtdiensten waarvoor deze verplichting, in verband met de aard van de te verwachten werkzaamheden, niet geldt worden andere afspraken gemaakt. Bij ruiling van diensten gedurende een weekperiode of korter dienen eventuele financiële gevolgen tussen de betrokkenen zelf te worden opgelost en/of verrekend. Personeelsleden van 55 jaar of ouder worden niet verplicht ingeroosterd in de consignatiedienst.

Artikel 2

Het vergoedingsbedrag voor een wachtdienst van een week is een vastgesteld netto bedrag van 75 euro per week. Wanneer er daadwerkelijke inzet plaatsvindt heeft de ambtenaar recht op een overwerkvergoeding zoals dat staat vermeld in artikel 3:2:1 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. Ook deze vergoeding wordt maandelijks uitbetaald.

Het woon-werkverkeer als gevolg van een oproep in de wachtdienst, wordt beschouwd als een dienstreis en wordt op declaratiebasis als zodanig vergoed. De reistijd mag als werktijd worden geschreven. Als de medewerker gebruik maakt van een dienstauto, kunnen alleen de kilometers naar het gemeentehuis worden gedeclareerd. Het omzetten van overuren naar verlofuren geschiedt alleen met goedkeuring van het afdelingshoofd of de teamleider. De vastgestelde feestdagen die gecompenseerd worden zijn: Kerstmis, 25 en 26 december, 1 januari, Goede Vrijdag 1e en 2e paasdag, 1e en 2e Pinksterdag, Koninginnedag, 5 mei en Hemelvaartsdag worden gecompenseerd, ook als deze in het weekend vallen. Voor een brugdag in een wachtdienst hoeft een medewerker geen eigen verlof op te nemen. Het verlof dat op een brugdag voor eigen rekening komt behoeft dus niet te worden afgeschreven.

Artikel 3

De clustercoördinator/teamleider is verantwoordelijk voor de organisatie van de wachtdienst. Hij is verantwoordelijkheid voor:

  • -

    het opstellen van de wachtdienstrooster en de maandelijkse opstelling van de uitbetaling van de wachtdienstvergoeding en de gewerkte uren in de wachtdienst..

  • -

    de verstrekking van de materialen (waaronder een mobiele telefoon, een calamiteitenkoffer etc), de toegang tot gebouwen en de informatie die de wachtdienstmedewerker nodig heeft om zijn functie uit te oefenen.

  • -

    het maken van duidelijke afspraken over het gebruik van de dienstauto en/of het gebruik van de eigen auto. Als de medewerker gebruik moet maken van een dienstauto dan wordt deze auto eerst opgehaald op de plaats waar de dienstauto is gestald.

Artikel 4

Spoedeisende situaties zijn situaties waarbij de ernst van de werkzaamheden het niet toelaten te wachten op een formeel besluit. In deze gevallen is de ambtenaar is tijdens de wachtdienst bevoegd om in spoedeisende gevallen de benodigde maatregelen te treffen. Hij moet als het mogelijk is vooraf, zoniet, dan achteraf bij zijn clustercoördinator/teamleider verantwoorden waarom hij de getroffen maatregelen noodzakelijk vond.