Regeling vervallen per 01-01-2014

Regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2006

Geldend van 02-08-2006 t/m 31-12-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2006

Intitulé

Regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2006

Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen;

Gelezen de notitie Flexibilisering van werktijden d.d. 15 augustus 2003;

Gelet op de overeenstemming in het Georganiseerd Overleg en de opdracht om de notitie uit te werken in een regeling flexibilisering van werktijden en deze ter instemming voor te leggen aan de Ondernemingsraad;

Gelet op de instemming van de Ondernemingsraad;

Gelet op de bepalingen binnen de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen;

b e s l u i t:

vast te stellen de navolgende

Regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2006

Artikel 1. Algemeen.

  • 1. Deze regeling is aanvullend op de Wet Arbeid en Zorg en stelt medewerkers op wie deze regeling van toepassing is zoveel mogelijk in staat om arbeid en zorgtaken te combineren.

  • 2. De invoering van de individuele werktijd en het loslaten van bloktijden en begin- en eindtijden, stelt medewerkers in staat om de afgesproken aanstellingsuren te verantwoorden.

  • 3. Alle gewerkte uren worden aangemerkt en verrekend als normale werktijd binnen de systematiek van de flexibilisering. Uitbetaling van overuren geldt als uitzondering en is alleen declarabel met toestemming van de direct leidinggevende.

  • 4. Op afdelingsniveau worden individuele afspraken gemaakt over de invulling van de werktijd waarbij als uitgangspunten gelden:

    • a.

      bezetting en bereikbaarheid van de afdeling;

    • b.

      het normale verloop en de voortgang van de werkzaamheden;

    • c.

      de verantwoordelijkheid van de medewerker ten aanzien van zijn werk en de gemaakte afspraken.

  • 5. Als varianten van werktijd worden aangemerkt:

    • a.

      werken met een wisselende bandbreedte van 32 tot 42 uren per week;

    • b.

      wisselend op vier of vijf dagen per week (voltijd medewerkers) of gedurende bepaalde periodes van het jaar;

    • c.

      gecomprimeerde werkweek waarbij er op vier dagen negen uur per dag wordt gewerkt;

    • d.

      een 40-urige werkweek met opbouw van ADV-dagen gekoppeld aan een werkplan en een verlofplan.

  • 6. Voor deeltijders geldt deze regeling naar rato van het dienstverband.

Artikel 2. Toepassing.

  • 1. Deze regeling is van toepassing op medewerkers in dienst van de gemeente Tubbergen.

  • 2. Voor medewerkers van de buitendienst van de afdeling WVV en medewerkers van de sporthal geldt een aparte werktijdenregeling.

  • 3. Als er specifieke eisen aan samenwerking en/of openingstijden worden gesteld kan het afdelingshoofd op individueel en/of op afdelingsniveau nadere afspraken maken ten aanzien van werktijden en bezetting.

Artikel 3. Individuele afspraken over werktijd.

  • 1. Het afdelingshoofd maakt met de individuele medewerker afspraken over de invulling van de werktijd.

  • 2. Per medewerker kunnen deze afspraken verschillen, rekening houdend met het afdelingsbelang.

  • 3. De directie maakt afspraken met de individuele afdelingshoofden over de invulling van de werktijd.

  • 4. Op individueel niveau kan met het afdelingshoofd/direct leidinggevende worden overeengekomen dat ook een avonddagdeel kan worden beschouwd als individuele werktijd.

Artikel 4. Bedrijfstijd en individuele werktijd.

  • 1. De bedrijfstijd wordt met ingang van 1 januari 2006 bepaald op maandag tot en met donderdag van 07.00 tot 18.00 uur en vrijdags van 07.00 tot 13.00 uur.

  • 2. De vrijdagmiddag van 13.00 tot 18.00 uur wordt aangemerkt als individuele werktijd. Binnen deze werktijden worden er geen eisen gesteld aan bereikbaarheid en bezetting van de ondersteunende) afdeling(en).

  • 3. Zonder afspraken wordt het uiterlijke aanvangstijdstip gesteld op 09.00 uur.

Artikel 5. Arbeidsduur en werkweek.

De arbeidsduur voor een volledige betrekking bedraagt 36 uren per week. Een standaard werkweek bestaat uit acht uren per dag op maandag tot en met donderdag en vier uren op vrijdagmorgen.

Artikel 6. Bezetting en bereikbaarheid.

Elke afdeling is bezet en bereikbaar tussen 08.30 uur en 12.30 uur en tussen 13.30 uur en 17.00 uur met uitzondering van de vrijdagmiddag.

Artikel 7. Tijdsregistratie.

  • 1. De gewerkte tijd wordt iedere werkdag geregistreerd door middel van een tijdregistratiesysteem.

  • 2. Het registreren geschiedt persoonlijk.

  • 3. Begin- en eindtijd en het begin en einde van de (lunch)pauze worden geregistreerd.

  • 4. Dagen of tijdstippen waarop niet kan worden geregistreerd worden handmatig ingevuld onder opgave van reden.

  • 5. Een gehele werkdag wordt voor de registratie vastgesteld op acht uren per dag. Een halve werkdag op vier uren.

  • 6. Meer dan 36 gewerkte uren worden verwerkt als een positief saldo. Minder dan 36 gewerkte uren worden geregistreerd als negatief saldo. Het totale saldo wordt wekelijks bijgehouden op de urenregistratiekaart.

  • 7. Met ingang van 1 januari 2009 geldt voor de medewerker een maximum aan verlofuren inclusief plus/min saldo van 100 uur welke aan het einde van het jaar meegenomen mag worden naar het volgende jaar.

  • 8. Tot 1 januari 2009 hebben medewerkers de mogelijkheid om een bovenmatig kloksaldo af te bouwen.

  • 9. Bij afwezigheid door verlof wordt van maandag tot en met donderdag de fictieve werkdag van acht uren en voor de vrijdag vier uren aangehouden voor de registratie. Bij afspraken over afwijkende werktijden en/of werkdagen wordt de afgesproken werktijd aangehouden.

  • 10. Bij afwezigheid gedurende één dag wegens een dienstreis of het volgen van een cursus of congres (kennisverwerving) wordt de werkelijke tijd inclusief reistijd gerekend, met een maximum van acht uren.

  • 11. Bij het volgen van een studie waarop de studiefaciliteiten regeling van toepassing is wordt de fictieve werkdag bepaald op acht uren.

  • 12. Voor het bezoeken van een afscheid of receptie wordt 45 minuten als werktijd beschikbaar gesteld.

Artikel 8. Rusttijden.

  • 1. In hoofdstuk vijf van de Arbeidstijdenwet zijn de rusttijden bepaald.

  • 2. De arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder wordt, indien hij meer dan 5,5 uur arbeid per dienst verricht, afgewisseld door een pauze.

  • 3. De arbeid van een werknemer wordt afgewisseld door pauzes van tezamen ten minste een half uur indien hij niet meer dan acht uren arbeid per dienst verricht.

  • 4. Indien de werknemer meer dan acht uren, doch niet meer dan tien uren arbeid per dienst verricht, wordt de arbeid afgewisseld door pauzes van tezamen ten minste 45 minuten, waarvan tenminste één pauze van een half uur aaneengesloten.

Artikel 9. Verantwoording.

De tijdsregistratie wordt wekelijks verantwoord aan de direct leidinggevende.

Artikel 10. Beëindiging dienstverband.

Bij beëindiging van het dienstverband wordt een negatief registratiesaldo verrekend met het saldo van de uren op de verlofkaart of met de bezoldiging.

Artikel 11. Naleving.

Als een medewerker zich niet houdt aan deze regeling of de daarmee verband houdende afspraken, of door handelingen of het nalaten daarvan zichzelf in uren bevoordeelt, kan het Directieteam beslissen dat die medewerker gedurende een nader te bepalen periode wordt uitgesloten van de mogelijkheid tot flexibiliseren van zijn werktijden. Bij herhaling kan een disciplinaire straf worden opgelegd conform de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen.

Artikel 12. Citeertitel, ingangsdatum en intrekking bestaande regeling.

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2006” en treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2006.

  • 2.

    De Regeling flexibele werktijden gemeente Tubbergen 2004 wordt met ingang van 1 januari 2006 ingetrokken.

Ondertekening

Tubbergen, 6 juni 2006
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN TUBBERGEN
de secretaris, de burgemeester,
drs.ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers

Toelichting op de Regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2006

Artikel 1.

Het huidige systeem van variabel werken wordt vervangen door de systematiek van flexibel werken. Deze regeling maakt het mogelijk om individueel en op afdelingsniveau afspraken te maken over individuele werktijden en bezetting en bereikbaarheid van de afdeling. De invoering van de individuele werktijd, het loslaten van de bloktijden en begin- en eindtijden stelt medewerkers in staat om 36 werkuren per week te verantwoorden.

Daarmee werkt deze regeling aanvullend op de Wet Arbeid en Zorg en geeft medewerkers de mogelijkheid om arbeid en zorg te kunnen combineren. Door af te stappen van de vastgestelde verplichte aanwezigheidstijdstippen (bloktijden) kan een medewerker ook persoonlijke zaken en zorg buiten de werktijd regelen. In de breedste zin valt hier ook onder het bezoek aan huisarts, specialist, fysiotherapeut en andere (para)medische disciplines. Hiervoor wordt dan ook geen bijzonder verlof meer verleend.

Voor chronisch zieken en bij veelvuldige specialistische consulten kunnen afspraken worden gemaakt met het afdelingshoofd/direct leidinggevende en kan een koppeling plaatsvinden met andere soorten verlof. In geval van verzorging kan een beroep worden gedaan op (kort- of langdurig) zorgverlof.

Door het vervallen van aanwezigheidstijden vervalt ook het tropenrooster. Als op termijn gebruikt wordt gemaakt van een elektronisch toegangssysteem tot het gemeentehuis behoort een verdere flexibilisering met betrekking tot de aanvangs- en eindtijd tot de mogelijkheden.

Lid vijf sub b geeft een variant aan waarbij er wisselend op vier of vijf dagen per week (voltijd medewerkers) of gedurende bepaalde periodes van het jaar kan worden gewerkt.

In deze variant is er dus sprake van een spaarmogelijkheid en roostervrije tijd. In geval van ziekte tijdens deze periodes wordt gehandeld naar artikel 4:3:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen:

Ziekte gedurende de spaarperiode schort de opbouw van spaaruren op vanaf het moment dat de ziekte een aaneengesloten periode van twaalf weken heeft geduurd tot het moment van volledig herstel. Dit alles conform het bepaalde hierover in artikel 4:3 van de arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. Ziekte op het moment dat de roostervrije periode zou ingaan, schort deze periode op tot het moment van volledig herstel. Ziekte gedurende de roostervrije periode schort deze periode op vanaf het moment dat de ziekte aaneengesloten 6 weken heeft geduurd, tot het moment van volledig herstel.

Artikel 2.

Dit artikel regelt op wie de regeling van toepassing is.

Voor medewerkers waarvoor vaste werktijden of roosterdiensten zijn vastgesteld (buitendienst WVV, sporthal, bodedienst en enkele aangewezen functies binnen het gemeentelijk apparaat) geldt de afgesproken aanvangs- en eindtijd. Deze medewerkers registreren de gewerkte tijd zoals beschreven in artikel 7 of zoals afgesproken met het afdelingshoofd.

Voor medewerkers met vaste werktijden en roosterdiensten, geldt ook dat bij bezoek aan tandarts, arts, specialist en andere (para)medische disciplines , dit in principe buiten werktijd plaatsvindt voorzover daartoe reële mogelijkheden bestaan. Dit geldt ook voor medewerkers met een parttime dienstverband. Als voornoemde bezoeken buiten de vastgestelde werktijden niet mogelijk zijn dan dient dit bezoek plaats te vinden zoveel mogelijk aansluitend aan de aanvangs- en eindtijd waarbij in het geval van tijdsregistratie de fictieve aanvangs- en eindtijd geldt (08.30, 12.30, 13.30 en 17.30 uur), waarbij het maximum van acht uren per dag niet wordt overschreden.

Waar mogelijk is de regeling van overeenkomstige toepassing op medewerkers met vaste werktijden of een roosterdienst .

Artikel 3.

Dit artikel verplicht afdelingshoofden/direct leidinggevenden tot het maken van afspraken over de invulling van de werktijden. Als er geen sprake is van flexibele werktijden dan worden er afspraken gemaakt over vaste werktijden.

Afspraken per individu kunnen verschillen. Wat voor de ene medewerker geldt kan niet altijd gelden voor een andere medewerker of een groep. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de bezetting en bereikbaarheid van een afdeling. Er moeten ook dagdelen/tijdstippen worden ingebouwd waarbinnen (afdelings)overleg kan worden gehouden en collegiale afstemming kan plaatsvinden. Het afdelingshoofd/direct leidinggevende moet te allen tijde oog hebben voor het organisatiebelang maar zal daarbij zoveel mogelijk het individuele belang hierbinnen integreren.

Artikel 4.

In dit artikel wordt de bedrijfstijd bepaald van maandag tot en met vrijdagmorgen. De vrijdagmiddag kan gebruikt worden als individuele werktijd. Enerzijds vanwege (tijdelijke) werkdruk en anderzijds om een ruimere invulling te kunnen geven om 36 uren te kunnen verantwoorden.

De publieksbalie is iedere morgen geopend van 08.30 tot 12.30 uur en op donderdag van 13.30 tot 19.30.

Op vrijdagmiddag worden er geen bezettings- en bereikbaarheidseisen gesteld en kan niet worden gerekend op ondersteunende diensten. Hier dient rekening mee te worden gehouden bij de werkplanning.

Als er geen afspraken zijn over het aanvangstijd dan is 09.00 uur het laatst mogelijke aanvangstijdstip. Dit tijdstip is gekozen om enigszins zicht te houden op begintijden en bezetting en om het effect van een duiventil te voorkomen waarbij een afdelingshoofd/leidinggevende niet weet wanneer een medewerker komt. Verzoeken om later te mogen beginnen worden door het afdelingshoofd /

leidinggevende gehonoreerd mits bezetting, bereikbaarheid en de voortgang van het werk zijn gewaarborgd.

Artikel 5.

De arbeidsduur bij een volledige aanstelling bedraagt 36 uren per week. Een standaard gemiddelde werkweek bestaat eveneens uit 36 uren per week waarbij er op maandag tot en met donderdag wordt gewerkt op acht uren per dag en op de vrijdagmorgen vier uren. De individuele werktijd bedraagt eveneens 36 uren per week.

Artikel 6.

Dit artikel regelt de bezetting en bereikbaarheid binnen de aangegeven werktijden. Het afdelingshoofd bepaalt welke bezetting noodzakelijk is. De bezetting en de bereikbaarheid zijn gekoppeld aan de bereikbaarheid van de organisatie. Binnen deze tijden moet een afdeling of kantoorruimte telefonisch bereikbaar zijn.

Artikel 7

.

In dit artikel wordt beschreven hoe de tijdregistratie plaatsvindt bij normale werkweken, ziekte, studie, dienstreizen en recepties. Uitgangspunt hierbij is dat medewerkers die op een dag om welke reden dan ook hun werktijd niet kunnen registreren, niet onnodig een negatief of positief saldo opbouwen.

Een positief saldo kan aan het einde van het jaar met inachtneming van het gestelde maximum worden overgeschreven naar de verlofkaart en wordt het daaropvolgende jaar opgenomen.

Tot 1 januari 2009 kan een opgebouwd positief saldo (met inachtneming van de geldende maxima) worden betrokken als betalingsmogelijkheid in het keuzemodel arbeidsvoorwaarden.

Medewerkers met vaste werktijden die werken met tijdsregistratie kunnen door de registratie beperkt deelnemen aan deze regeling. Voor roosterdiensten geldt deze regeling niet.

Bij recepties of een afscheid gaat het uitsluitend om werkgerelateerde aangelegenheden.

Artikel 8.

Dit artikel regelt de pauzemomenten tijdens een werkdag. De rusttijden zijn bepaald in de Arbeidstijdenwet. Bij structurele afspraken over een negenurig werkdag bedraagt de pauzetijd 45 minuten waarvan een half uur aaneengesloten. Als incidenteel door gebruikmaking van flexibele werktijden de acht uur per dag wordt overschreden dan wordt de pauzetijd bepaald op tenminste een half uur.

Artikel 9.

Dit artikel regelt het afleggen van de verantwoordelijkheid over de gemaakte afspraken, werktijd in combinatie met de urenverantwoording en verlof van de medewerker naar het afdelingshoofd/direct leidinggevende.

Artikel 10

Dit artikel regelt de verrekening van en negatief registratiesaldo bij de beëindiging van het dienstverband. Een positief registratiesaldo wordt als verlof opgenomen.

Artikel 11.

Dit artikel regelt de naleving van deze regeling en geeft mogelijkheden om misbruik te voorkomen en te sanctioneren door de koppeling naar het hoofdstuk “disciplinaire straffen” van de Arbeidsvoorwaardenregeling te leggen.