Regeling vervallen per 08-11-2018

Regeling klachtenbehandeling

Geldend van 15-12-2004 t/m 07-11-2018

Intitulé

Regeling klachtenbehandeling

De raad van de gemeente Tubbergen, gelet op het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 26 november 2004, nr. 7200;

het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen en de burgemeester van Tubbergen,

ieder voor zover het betreft zijn bevoegdheden;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad d.d. 20 september 2004, nr. OR/CK 04.5265;

gelet op het bepaalde in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 27, eerste lid, aanhef en onder j van de Wet op de ondernemingsraden;

besluit:

vast te stellen de navolgende:

REGELING KLACHTENBEHANDELING

Algemeen

Artikel 1

In deze regeling wordt bedoeld met:

Awb:

Algemene wet bestuursrecht;

betrokken bestuursorgaan:

het bestuursorgaan wiens gedraging het betreft of waaraan de gedraging wordt toegerekend;

klachtenbehandelaar:

degene die namens het betrokken bestuursorgaan belast is met het onderzoek naar de klacht met inachtneming van hoofdstuk 9 van de Algemeen wet bestuursrecht en deze regeling;

klachtencoördinator:

een als zodanig door het college van burgemeester en wethouders aangewezen medewerker.

Artikel 2

Als klachtenbehandelaar worden aangewezen:

  • -

    het presidium, als de klacht betrekking heeft op een gedraging van de gemeenteraad, een raadscommissie, het presidium of van de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad;

  • -

    de burgemeester, als de klacht betrekking heeft op een gedraging van het college van burgemeester en wethouders, een wethouder, de griffier of de gemeentesecretaris;

  • -

    de loco-burgemeester als de klacht betrekking heeft op een gedraging van de burgemeester, anders dan in zijn hoedanigheid als voorzitter van de raad;

  • -

    de gemeentesecretaris of de loco-secretaris, als de klacht betrekking heeft op een gedraging van een afdelingshoofd;

  • -

    de griffier, als de klacht betrekking heeft op een gedraging van een medewerker van de griffie;

  • -

    het betrokken afdelingshoofd, als de klacht betrekking heeft op een gedraging van een van de andere medewerkers.

Artikel 3

  • 1.

    De klachtencoördinator verleent desgevraagd aan een ieder assistentie bij de formulering van een schriftelijke klacht.

  • 2.

    De overige medewerkers zijn bevoegd om desgevraagd aan een ieder assistentie bij de formulering van een schriftelijke klacht te verlenen.

Afdoening van schriftelijke klachten

Artikel 4

  • 1. De klachtencoördinator zendt namens het betrokken bestuursorgaan de schriftelijke ontvangstbevestiging bedoeld in artikel 9:6 Awb.

  • 2. Bij de toezending van de ontvangstbevestiging wordt aan de klager zoveel mogelijk informatie verstrekt over het verdere verloop van de klachtprocedure.

Artikel 5

  • 1. Indien een klaagschrift niet voldoet aan de eisen gesteld in artikel 9.4 Awb, dan stelt de klachtencoördinator de klager in de gelegenheid het klaagschrift binnen een nader aangegeven redelijke termijn aan te vullen.

  • 2. Maakt de klager geen gebruik van de gelegenheid zijn klaagschrift binnen de gestelde termijn aan te vullen, dan kan de klachtenbehandelaar aan het betrokken bestuursorgaan voorstellen om de klacht buiten behandeling te laten.

Artikel 6

  • 1. De klachtenbehandelaar kan het betrokken bestuursorgaan voorstellen om de klacht niet in behandeling te nemen op een van de gronden vermeld in artikel 9:8 Awb.

  • 2. De klachtenbehandelaar kan tussentijds aan het betrokken bestuursorgaan voorstellen om aan de klager tegemoet te komen.

Artikel 7

  • 1. Namens het betrokken bestuursorgaan stelt de klachtbehandelaar de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid om in persoon of bij gemachtigde te worden gehoord.

  • 2. Het horen van de klager en van degene op wiens gedraging de klacht betrekking kan in elkaars aanwezigheid geschieden, tenzij één van beiden verzoekt buiten aanwezigheid van de ander te worden gehoord.

Artikel 8

  • 1. De klachtencoördinator stelt een verslag van de hoorzitting op dat door de klachtbehandelaar en door de klachtencoördinator wordt ondertekend.

  • 2. Aan de klager en degene over wiens gedraging de klacht gaat wordt door de klachtencoördinator een exemplaar van het verslag gezonden.

  • 3. Indien partijen afzonderlijk werden gehoord, wordt ieder van hen door middel van toezending van het verslag op de hoogte gesteld van het verhandelde tijdens het horen buiten zijn aanwezigheid en wordt ieder van hen gedurende een redelijke termijn in de gelegenheid gesteld daarop te reageren.

Artikel 9

  • 1. De klachtbehandelaar brengt aan het betrokken bestuursorgaan schriftelijk verslag uit van zijn bevindingen en adviseert welke conclusies zijns inziens aan zijn bevindingen moeten worden verbonden.

  • 2. Hij zendt gelijktijdig een afschrift aan de klager en aan degene over wiens gedraging is geklaagd.

Artikel 10

Het betrokken bestuursorgaan handelt de klacht daarna zo spoedig mogelijk af door het zenden aan de klager van een schriftelijke en gemotiveerde kennisgeving van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

Artikel 11

  • 1.

    Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking had, de klachtenbehandelaar en aan de klachtencoördinator wordt een kopie van de schriftelijke en gemotiveerde kennisgeving aan klager gezonden.

  • 2.

    De klachtencoördinator draagt namens het betrokken bestuursorgaan zorg voor de jaarlijkse publicatie van geregistreerde klachten bedoeld in artikel 9:12a Awb.

Afdoening van mondelinge klachten

Artikel 12

Bij de afdoening wordt, indien naar het oordeel van de klager de klacht niet naar behoren is afgedaan, melding gemaakt van de mogelijkheid om een schriftelijke klacht in te dienen.

Slotbepaling

Artikel 13

  • 1. Deze regeling bevat interne richtlijnen. De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester behouden zich de bevoegdheid voor om van deze regeling af te wijken.

  • 2. Deze regeling wordt opgenomen in het Gemeenteblad.

  • 3. Zij treedt in werking daags na opname in het Gemeenteblad.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare
vergadering van 6 december 2004.
de griffier, de voorzitter,
J.M.G. Waaijer, mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door het college van
burgemeester en wethouders
op 26 november 2004
de secretaris, de burgemeester,
drs.ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers
Aldus besloten door de burgemeester
op 26 november 2004
de burgemeester,
mr. M.K.M. Stegers