Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de BRP Verordening Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen 2018 (Verordening BRP gemeente Tubbergen 2018)

Geldend van 29-11-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 25-05-2018

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent de BRP Verordening Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen 2018 (Verordening BRP gemeente Tubbergen 2018)

De raad van de gemeente Tubbergen

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2018

Gelet op de

  • -

    Artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende:

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tubbergen 2018

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Het college van burgemeester en wethouders geeft, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen voor de gemeente Tubbergen, nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Tubbergen;

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Tubbergen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Tubbergen was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;

  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan over een ingezetene van de gemeente Tubbergen gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden

Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:

  • 1.

    De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

  • 2.

    De categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

  • 3.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze Verordening treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.

  • 2. Deze Verordening kan worden aangehaald als: Verordening Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen 2018 (Verordening BRP gemeente Tubbergen 2018).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 oktober 2018

De griffier,

Mr. L. Legtenberg

De voorzitter (plv.),

H.M.N. Berning-Everlo

Algemene toelichting

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen, de BRP, te gebruiken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken, bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 25 mei 2018 het wettelijk kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) vervangen door de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Dit heeft tot gevolg, dat het bestaande privacy kader aangepast moet worden aan de nieuwe wet.

Op grond van de Wet BRP is de gemeenteraad verplicht een verordening vast te stellen voor het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisatie en het verstrekken van persoonsgegevens aan derden. "Derden" zijn niet-overheidsinstanties waaraan de gemeente persoonsgegevens wil verstrekken.

Het gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeentelijke organisatie is van cruciaal belang voor het goed kunnen verrichten van de vele gemeentelijke taken.

Voor het gebruik van persoonsgegevens moet de gemeenteraad regels stellen. Dit gebeurt door het vaststellen van deze verordening. Door het vaststellen van deze verordening worden algemene kaders gesteld voor het beleid, de organisatie en het beheer van de persoonsinformatievoorziening. De verordening voorziet erin dat het college van burgemeester en wethouders nadere invulling geeft aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Tubbergen en aan derden.

Door het vaststellen van deze verordening voldoet de gemeente Tubbergen aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

Begrippen:

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Tubbergen woont.

Derde

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente.

Dit artikel draagt het college van burgemeester en wethouders op nadere regels te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan organen van de gemeente. Deze nadere regels zijn vastgesteld in het “Regelement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tubbergen”. Dit regelement is op 22 augustus 2017 vastgesteld.

De gemeente Tubbergen heeft beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Tubbergen woonachtig zijn, neemt de gemeente Tubbergen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht. Dit betreft de zogeheten “buitengemeentelijke personen”.

Artikelen 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan derden deels al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad op grond van artikel 3.9 lid 2 bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Tubbergen. De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in de artikelen 3.8 Wet BRP en artikel 156 Gemeentewet.

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Hier moet hierbij gaan om werkzaamheden:

  • -

    die samenhangen met een overheidstaak;

  • -

    gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;

  • -

    waarbij gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie personen gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren, mogen op grond van artikel 3.9 lid 1 onder a van de Wet BRP, gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wbrp kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens:

  • naam,

  • geslacht,

  • geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner,

  • adres,

  • bijhoudingsgemeente,

  • geboortedatum

  • datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

De Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Tubbergen 2018, die uit deze verordening kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking en werkt terug tot en met 25 mei 2018.