Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent het publiceren van persoonsgegevens in het kader van raads- en bestuursinformatie

Geldend van 04-11-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Tubbergen houdende regels omtrent het publiceren van persoonsgegevens in het kader van raads- en bestuursinformatie

De raad van de gemeente Tubbergen,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 25 augustus 2020, nr. 8 A;

gelet op het advies van de raadscommissie van 6 oktober 2020

gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

besluit

De 'Gedragscode publiceren persoonsgegevens in het kader van raads- en bestuursinformatie' vast te stellen en te publiceren.

Inleiding

Goed bestuur is een open, integer en betrouwbaar bestuur. Om die openheid en transparantie te bieden, publiceert de gemeente de besluiten van het college van B&W en de gemeenteraad inclusief de achterliggende stukken op de gemeentelijke website of op andere wijze. Hieronder worden de besluiten die de burgemeester neemt ook verstaan.

Aan die openheid wordt door de wetgeving ook grenzen gesteld, zeker als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens. Om goed om te gaan met de bescherming van persoonsgegevens is deze gedragscode opgesteld.

Het rechtskarakter van de gedragscode is een interne regeling, als nadere invulling en concretisering van de wettelijke regels. Zij vormt een beoordelingskader en leidraad bij twijfel, vragen en discussies.

Deze gedragscode is een uitwerking van de privacyverklaring van de gemeente. Deze gedragsregels zijn van toepassing op het werken met persoonsgegevens binnen het kader van het raadsinformatiesysteem (RIS) en het bestuursinformatiesysteem (BIS).

Openbaar en bescherming persoonsgegevens

“Openbaar, tenzij…”, dat is het uitgangspunt dat geldt binnen een zoveel mogelijk transparante organisatie als de gemeentelijke overheid. Daarom worden er op grond van de Gemeentewet en de Wet openbaarheid van bestuur strikte voorwaarden gesteld aan het geheim houden van bestuurlijke stukken.

Anderzijds dient de privacy van individuele personen te worden beschermd op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook daarvoor moet aandacht zijn bij het opstellen en publiceren van stukken. Zeker als persoonsgegevens op internet worden gepubliceerd, moeten zorgvuldigheidsnormen in acht worden genomen.

In deze gedragscode wordt beschreven hoe de organisatie om moet gaan met de publicatie van persoonsgegevens in het geval van openbare stukken. Voor geheimhouding op basis van de Gemeentewet geldt een ander regime.

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die iets zeggen over een persoon. Deze zijn als volgt:

  • Naam- en adresgegevens; voor- en achternaam, straatnaam, postcode en huisnummer;

  • De geboortedatum, het geslacht en de woonplaats;

  • Telefoonnummer (mobiel en vast), e-mailadressen, pasfoto’s, IP-adressen, bankrekeningnummer en burgerservicenummer (BSN);

  • Een gegeven die een waardering geeft over iemand als persoon, zoals iemand zijn IQ, wordt ook gerekend tot de persoonsgegevens.

  • Daarnaast zijn er de bijzondere persoonsgegevens. Deze zijn als volgt:

  • Ras of etnische afkomst;

  • Politieke opvattingen;

  • Godsdienst of levensovertuiging;

  • Lidmaatschap van een vakbond;

  • Genetische of biometrische gegevens met het oog op unieke identificatie;

  • Gezondheid;

  • Seksuele leven;

  • Strafrechtelijk verleden.

Artikel 1: Definitie publiceren

Deze gedragscode is van toepassing op het publiceren van informatie, waaronder documenten, waarin persoonsgegevens worden vermeld. Onder publiceren wordt verstaan het plaatsen van informatie op het openbare, algemeen toegankelijke gedeelte van de webpagina op de website van de gemeente, alsmede het via andere kanalen verspreiden of ter beschikking stellen van informatie, bijvoorbeeld per e-mail. Stukken die worden geplaatst, blijven na plaatsing permanent toegankelijk. De gemeente behoudt zich het recht voor om het geplaatste stuk na plaatsing inhoudelijk aan te passen.

Deze gedragscode is niet van toepassing op het intern publiceren van informatie ten behoeve van het functioneren van de gemeentelijke bestuursorganen, door deze bestuursorganen ingestelde commissies en de ambtelijke organisatie, waaronder de griffie. Hiervoor geldt dat informatieprocessen en -systemen e.d. zodanig ingericht moeten zijn dat de informatie alleen beschikbaar is voor hen, die hierover functioneel dienen te beschikken.

Artikel 2: Mogelijkheid verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens

Personen die dit aangaat kunnen te allen tijde aangeven dat hun gepubliceerde persoonsgegevens moeten worden verwijderd. Daartoe dienen zij aan te geven om welke gegevens het gaat en waar deze zijn gepubliceerd. Een dergelijk verzoek wordt altijd gehonoreerd.

Artikel 3: Gedragscode bestuursinformatiesysteem (BIS)

Deze gedragsregel ziet toe op de publicatie van collegebesluiten en op besluiten van de burgemeester. Waar in het vervolg van deze regels wordt gesproken over collegebesluiten, moeten daaronder steeds ook burgemeestersbesluiten worden verstaan.

De gedragsregels die toezien op de publicatie van raadsstukken uit artikel 4 en verder zijn van overeenkomstige toepassing op de publicatie van collegebesluiten. Artikel 3 is een verbijzondering van artikel 4 en verder. a) Anonimiseren

  • Voor de publicatie van persoonsgegevens die volgen uit de publicatie van collegebesluiten geldt het algemene uitgangspunt dat alle gegevens die een natuurlijke persoon, natuurlijke persoon bij een rechtspersoon of samenwerkingsverband direct of indirect identificeren, geanonimiseerd moeten worden.

  • Dit geldt ook voor de persoonsgegevens in dienst van een rechtspersoon of bestuursorgaan. De gegevens van natuurlijke personen die professioneel bij de procedure zijn betrokken, worden niet geanonimiseerd (bijvoorbeeld een gemachtigde). Ook worden de gegevens van rechtspersonen en bestuursorganen niet geanonimiseerd.

  • b)

    Werkwijze anonimiseren

  • Bij collegevoorstellen formuleren wij de beslispunten zo mogelijk, als de naam niet relevant is, zonder een naam te noemen, als dat niet kan, anonimiseer dan door bijvoorbeeld “de heer X” of “mevrouw Y” te vermelden.

  • Anonimiseren heeft in ieder geval betrekking op naam, (mail)adres en woonplaats (NAW-gegevens), als de naam van de persoon bepalend is voor de besluitvorming, bijvoorbeeld bij een aanwijzingsbesluit of een benoemingsbesluit, vermeldt de naam dan voluit.

  • Voor stukken die naar de raad gaan, met name raadsvoorstellen met bijlagen geldt hetzelfde als voor collegevoorstellen. Anonimiseer óók de inhoud van het raadsvoorstel, de bijlagen (bijvoorbeeld een nota van zienswijzen) of de raadsbrief.

  • Voor stukken die toezien op een beslissing op bezwaar publiceren wij geanonimiseerd niet meer dan nodig; dus de beslissing op bezwaar, het advies van de commissie bezwaarschiften en het verslag van bevindingen, zonder alle bijlagen.

Artikel 4: Gedragscode raadsinformatiesysteem (RIS)

Voor de publicatie van persoonsgegevens aangaande raadsvoorstellen gelden ten aanzien van de hierna genoemde categorieën van personen het volgende:

  • a)

    Persoonsgegevens van politieke ambtsdragers, zoals raadsleden en collegeleden

    Ten aanzien van politieke ambtsdragers geldt als uitgangspunt dat herkenbaar moet zijn wie de politieke ambtsdragers zijn, van welke partij zij deel uitmaken en hoe zij te bereiken zijn. Desgewenst kan een politiek ambtsdrager extra informatie laten publiceren, zoals adres en telefoonnummer. De publicatie van deze gegevens vindt plaats in samenspraak met de desbetreffende ambtsdrager.

  • b)

    Persoonsgegevens van ambtenaren

    Ten aanzien van ambtenaren die een rol spelen in de werkzaamheden van de raad – ongeacht of zij voor de gemeente of een andere overheidsorganisatie werkzaam zijn – geldt dat uitsluitend hun naam en voornaam of voorletter(s) worden openbaar gemaakt op de website van de gemeente, eventueel met vermelding van de afdeling waar zij werkzaam zijn. Voor zover ambtenaren genoemd worden in relatie tot hun functie, is bekendmaking relevant en niet bovenmatig.

  • c)

    Persoonsgegevens van personen die tijdens openbare raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, namens zichzelf of anderen of namens instellingen.

    De inhoudelijke bijdrage van een persoon die gebruik maakt van het inspreekrecht in een vergadering is na te luisteren via het digitale geluids- of videoverslag van de vergadering. Daarbij wordt zijn of haar naam vermeld of genoemd. Indien een inspreker een tekst inlevert – op papier of digitaal – voor kennisneming door de raad, dan zal de griffie deze ongewijzigd en niet geanonimiseerd per e-mail versturen naar alle raads- en collegeleden en hun ondersteuning.

  • d)

    Persoonsgegevens van personen die een rol spelen in het kader van besluitvorming en als zodanig voorkomen in de tekst van raadsvoorstellen en daaraan verwante documenten.

    De hoofdlijn is dat persoonsgegevens in openbare raadsstukken en bijbehorende bijlagen en achterliggende documenten worden geanonimiseerd en dat handtekeningen worden afgeplakt voor zover deze door de gemeente worden gepubliceerd. Het college ziet hierop toe. Een voorbeeld is nota’s van zienswijzen bij bestemmingsplannen. Raadsstukken in het kader van bezwaarprocedures en petities die aan de raad zijn verzonden of overhandigd worden behandeld als ingekomen brieven. Deze worden niet als zodanig op de website van de gemeente openbaar gemaakt. Raadsleden kunnen hiervan kennis nemen in een besloten digitaal vergaderstukkensysteem.

  • e)

    Persoonsgegevens in de aankondiging van activiteiten voor de raad.

    Bij publicatie van activiteiten voor de raad wordt de naam van de contactpersoon of die van de persoon waar men zich moet aanmelden genoemd, inclusief een telefoonnummer en/of e-mailadres. Eventuele handtekeningen op bijlagen worden afgeplakt. Vermelding van het adres van de contactpersoon gebeurt niet, tenzij dit voor de duidelijkheid omtrent de betreffende activiteit onvermijdelijk is.

De gemeente mag geen bijzondere persoonsgegevens gebruiken en/of publiceren, tenzij daarvoor in de wet een uitzondering is. Daarom kent dit artikel de volgende verdieping:

  • Artikel 4a: Persoonsgegevens van politieke ambtsdragers, zoals raadsleden en collegeleden. Deze personen functioneren, elk in hun eigen rol, ten behoeve van het openbaar bestuur. Zij zijn als zodanig benoemd. Hun namen komen veelvuldig in raadsdocumenten voor, zoals op agenda’s, notulen, politieke documenten zoals moties, schriftelijke vragen, amendementen. Op de website van de gemeente wordt van de politieke ambtsdrager het volgende gepubliceerd: voor- en achternaam, partijnaam, foto en e-mailadres. Nevenfuncties moeten bovendien wettelijk openbaar worden gemaakt.

  • Artikel 4b Persoonsgegevens van ambtenaren. Ambtenaren worden veelvuldig in bestuurlijke documenten vermeld, bijvoorbeeld als steller van ambtelijke adviezen, als ambtelijke ondersteuning bij vergaderingen of als griffier van vergaderingen. Voor zover ambtenaren genoemd worden in relatie tot hun functie, is bekendmaking op de website relevant en niet ‘bovenmatig’. De openbaarmaking dient zich te beperken tot de naam van de steller en eventueel de afdeling waar zij werkzaam zijn.

  • Artikel 4c: Persoonsgegevens van personen die tijdens openbare raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht, namens zichzelf of anderen of namens instellingen. Personen die tijdens raadsvergaderingen gebruik maken van het spreekrecht doen dit welbewust en in het openbaar. Zij leveren tijdens de vergadering vaak ook de tekst van hun inspraakbijdrage in – al of niet digitaal – voor publicatie. Hun mondelinge inbreng is terug te luisteren via het digitale geluidverslag van de vergadering. Als op de door hen aangeleverde tekst hun adres en eventuele overige persoonsgegevens staan, wordt alleen de naam bij de publicatie vermeld. Door in het openbaar het spreekrecht te gebruiken, geven insprekers impliciet aan dat zij geen bezwaar hebben tegen publicatie van hun bijdrage op de website van de gemeente met vermelding van hun naam. Bij aanmelding om gebruik te maken van het spreekrecht worden zij hier door de Griffie expliciet schriftelijk op gewezen. Insprekers kunnen niet anoniem inspreken. Via artikel 3c wordt de mogelijkheid geboden om op schrift de boodschap over te brengen, waarbij de persoonsgegevens van de afzender worden geanonimiseerd.

  • Artikel 4d: Persoonsgegevens van personen die een rol spelen in het kader van besluitvorming en als zodanig voorkomen in de tekst van raadsvoorstellen en daaraan verwante documenten. De raad neemt in het kader van zijn taak als bestuur op hoofdlijnen weinig besluiten ten aanzien van individuele burgers. Het komt dan ook niet vaak voor dat in raadsvoorstellen persoonsgegevens staan. Wel is dit soms het geval in bijlagen bij raadsvoorstellen, zoals zienswijzennota’s bij bestemmingsplannen en andere besluiten van algemene strekking. Dergelijke stukken zijn altijd afkomstig van het college. Persoonsgegevens worden hierbij geanonimiseerd en handtekeningen worden afgeplakt. Het college dient te bewaken dat dit ook inderdaad gebeurt. Een tweede categorie raadsstukken waarin persoonsgegevens kunnen voorkomen, wordt gevormd door documenten in het kader van bezwaarprocedures tegen raadsbesluiten.

  • Artikel 4e: Persoonsgegevens in de aankondiging van activiteiten voor de raad. In het overzicht van activiteiten voor de raad kunnen persoonsgegevens voorkomen van mensen die bij de betreffende activiteit zijn betrokken. Als regel gaat het daarbij om mensen die de activiteit organiseren en/of bij wie men zich kan aanmelden. In verreweg de meeste gevallen betreft het functionarissen van organisaties, waarbij zakelijke telefoonnummers en/of e-mailadressen zijn vermeld. Voor een behoorlijk verloop van de activiteitenadministratie zijn dit noodzakelijke gegevens. Er mogen geen andere gegevens worden gepubliceerd dn die voor de activiteit noodzakelijk zijn.

Artikel 5: Van overeenkomstige toepassing op stukken ingediend door raadsfracties

Bepalingen in de gedragscode zijn van overeenkomstige toepassing op stukken die door raadsfracties worden ingediend.

Artikel 6: Anonimiseren van persoonsgegevens

In die gevallen waarin anonimiseren volgens deze gedragscode nodig is wordt aanbevolen de namen te verwijderen. Voor zover een goed begrip van de tekst van de documenten nodig is, kunnen namen vervangen worden door neutrale termen, zoals bijvoorbeeld de aanvrager, de klager, (derde) belanghebbende etc. Dit sluit aan bij de richtlijnen die in rechtspraak betreft anonimiseren naar voren zijn gekomen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 20 oktober 2020

De raadsgriffier,

M.J.P. de Vet (plv.)

De voorzitter,

Drs. Ing. W.A.M. Haverkamp-Wenker