Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen

Geldend van 12-02-2011 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen

Het college van burgemeester en wethouders van Tubbergen,

gelet op het bepaalde in artikel 1.3, vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de artikelen 25 en 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

besluit vast te stellen:

Beleidsregels voor ontheffingen ten behoeve van parkeren in de parkeerschijfzone in Tubbergen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze beleidsregels verstaan onder:

  • 1.

    Eigen parkeergelegenheid:

    • a.

      parkeerplaatsen op gronden waartoe een bewoner een persoonlijk of zakelijk recht heeft, gelegen binnen 100 m van de woning;

    • b.

      parkeerplaatsen die op kenteken van een voertuig of naam van een bewoner zijn gesteld (inclusief de als zodanig aangegeven gehandicaptenparkeerplaatsen);

    • c.

      andere niet-openbare parkeergelegenheid waarvan een bewoner gebruik kan maken, gelegen binnen 100 m van de woning.

  • 2.

    Openbare parkeergelegenheid: parkeerplaatsen in de openbare ruimte, die eventueel als zodanig zijn aangeduid of aangegeven met een verkeersbord, of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep.

  • 3.

    Parkeerschijfzone: de parkeerschijfzone zoals bedoeld in artikel 25 RVV 1990 en voor zover gelegen in het centrum van Tubbergen en aangegeven met een blauwe streep.

  • 4.

    Ontheffing: een door of namens Burgemeester en Wethouders te verstrekken ontheffing, waarmee zonder tijdsduurbeperking in de parkeerschijfzone mag worden geparkeerd.

  • 5.

    Ontheffinghouder: de natuurlijke persoon (bewoner) aan wie de ontheffing is verleend.

  • 6.

    Bewonersontheffing: ontheffing voor de natuurlijke persoon die als bewoner in de gemeentelijke basis administratie staat ingeschreven op een adres binnen de parkeerschijfzone.

  • 7.

    Motorvoertuig: hetgeen daaronder wordt verstaan in het RVV 1990.

  • 8.

    Parkeren: het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor het onmiddellijk in- en uitstappen van personen of het onmiddellijk laden of lossen van goederen.

Artikel 2 Bewonersontheffingen

Bewoners van het centrum van Tubbergen kunnen een bewonersontheffing aanvragen. De bewonersontheffing wordt op kenteken gesteld. Ook het bewonersadres wordt op de ontheffing vermeld. Per woonadres wordt er maximaal één ontheffing verstrekt. Houders van een gehandicaptenparkeerkaart kunnen geen ontheffing aanvragen, want zij mogen al onbeperkt parkeren binnen de parkeerschijfzone. Ontheffingen dienen zichtbaar achter de voorruit van het voertuig te worden gelegd tijdens het parkeren.

Artikel 3 Eigen parkeergelegenheid

Bij diverse woningen en appartementen, waarvan de woonadressen zijn gelegen binnen de parkeerschijfzone, behoren eigen parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen kunnen niet als openbare parkeergelegenheid worden gebruikt, want ze dienen uitsluitend ten behoeve van het parkeren door de bewoners van deze woningen of appartementen. Deze bewoners kunnen geen bewonersontheffing aanvragen, want zij beschikken al over eigen parkeergelegenheid.

Artikel 4 Appartementencomplexen

Bewoners van de volgende appartementencomplexen, geadresseerd binnen de parkeerschijfzone, komen niet voor een bewonersontheffing in aanmerking:

  • 1.

    Appartementen Kolenbranderhof, Kolenbranderhof 1 t/m 47 en 2 t/m 40 in Tubbergen.

  • 2.

    Appartementen Sniederhof, Burgemeester Smalstraat 2 t/m 44 in Tubbergen.

  • 3.

    Appartementen hoek Molenstraat/Grotestraat, Molenstraat 2 t/m 10 in Tubbergen.

  • 4.

    Appartementen Vestia gebouw, Almeloseweg 1 t/m 7 en Burgemeester Smalstraat 1 en 3 in Tubbergen (huisnummers inclusief eventuele toevoegingen a, b, etc.).

Artikel 5 Nieuwe woningen en appartementen

Voor bewoners van woningen en appartementen binnen de parkeerschijfzone, die na het van kracht worden van deze ontheffingenregeling zijn opgeleverd, geldt het volgende:

  • 1.

    Bewoners van nieuwe woningen of appartementen binnen de parkeerschijfzone kunnen WEL een bewonersontheffing aanvragen, indien ten behoeve deze woningen of appartementen nieuwe openbare parkeerplaatsen worden aangelegd, of als in het kader van de bouwvergunningverlening door parkeeronderzoek is aangetoond dat er voldoende parkeerplaatsen in de omgeving beschikbaar zijn.

  • 2.

    Bewoners van nieuwe woningen of appartementen binnen de parkeerschijfzone kunnen GEEN bewonersontheffing aanvragen, indien bij de woningen of appartementen eigen parkeergelegenheid is of wordt aangelegd of als de bewoners daar op andere wijze over kunnen beschikken.

Artikel 6 Plaatsen waar de ontheffing niet geldig is

Burgemeester en Wethouders hebben binnen de parkeerschijfzone weggedeelten aangewezen waarvoor een bewonersontheffing niet geldig is. Deze aanwijzing is gedaan met het oog op een goede en evenwichtige verdeling van de openbare parkeergelegenheid. Bewonersontheffingen voor de parkeerschijfzone zijn niet geldig op de openbare parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone in of langs:

  • 1.

    Waldeckstraat, voor zover gelegen tussen de Oranjestraat en de Almeloseweg.

  • 2.

    Grotestraat, voor zover gelegen tussen de Molenstraat en het Raadhuisplein.

  • 3.

    Het parkeerterrein “achter” het Eendrachtgebouw, de Rabobank en de Plusmarkt.

Artikel 7 Geldigheidsduur

Ontheffingen worden verleend voor de duur van 2 jaar. De ontheffing vervalt na het verstrijken van deze duur, maar tevens als er wijzigingen zijn van woonadres of van het kenteken. Als deze wijzigingen zich voordoen, dient er een nieuwe ontheffing te worden aangevraagd.

Artikel 8 Aanvraag en legeskosten

Een aanvraag voor een ontheffing moet worden ingediend op een door Burgemeester en Wethouders vastgesteld formulier. De te betalen vergoeding voor een ontheffing wordt geregeld in de Legesverordening.

Artikel 9 Intrekken van een ontheffing

Burgemeester en wethouders kunnen een bewonersontheffing intrekken:

  • 1.

    Als de houder van een ontheffing niet meer voldoet aan de gestelde criteria.

  • 2.

    Als er zich een wijziging voordoet in één van de omstandigheden die relevant waren voor het verlenen van de ontheffing.

  • 3.

    Als voor het betreffende gebied het stelsel van ontheffingen komt te vervallen.

  • 4.

    Als de houder van de ontheffing in strijd handelt met de aan de ontheffing verbonden voorschriften.

  • 5.

    Als blijkt dat bij de aanvraag van de ontheffing onjuiste gegevens zijn verstrekt.

  • 6.

    Om redenen van algemeen belang.

Artikel 10 Wijzigen van een ontheffing

Het wijzigen van een ontheffing als gevolg van een adres- of kentekenwijziging is niet mogelijk. De bewoner moet in dat geval een nieuwe ontheffing aanvragen.

Artikel 11 Bekendmaking en inwerkingtreding

Deze beleidsregels zijn bekendgemaakt door middel van publicatie in het Gemeenteblad. De beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie.

In “Op en rond de essen” is in dezelfde periode een informatieve publicatie opgenomen over de beleidsregels en de wijze waarop een ontheffing kan worden aangevraagd.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in de vergadering van 19 oktober 2010.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN TUBBERGEN,
de secretaris, de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink, mr. M.K.M. Stegers

AANVRAAGFORMULIER (te verkrijgen bij het Klant Contact Centrum of te downloaden via de website)

Volledig invullen en toezenden aan: Gemeente Tubbergen, Postbus 30, 7650 AA TUBBERGEN

VERZOEK ONTHEFFING PARKEERSCHIJFZONE

Ondergetekende:

  • 1.

    Verzoekt om ontheffing van het verbod om te parkeren in de parkeerschijfzone in het centrum van Tubbergen zonder gebruikmaking van de parkeerschijf.

  • 2.

    Is bewoner van een woning of appartement, waarvan het adres is gelegen binnen de parkeerschijfzone in het centrum van Tubbergen.

  • 3.

    Verklaart daarbij niet over eigen parkeergelegenheid te beschikken in de vorm van een parkeerplaats op het eigen erf, op een ander eigen terrein binnen 100 meter van de woning of het appartement, of over een andere parkeermogelijkheid (bijvoorbeeld een garage). Of deze parkeerplaats eigendom is van aanvrager, of dat er op grond van huur of erfpacht of een andere overeenkomst over kan worden beschikt, is voor de ontheffingverlening niet van belang.

Per woonadres kan één ontheffing worden aangevraagd.

De legeskosten zijn conform “Titel 1, Algemene Dienstverlening; hoofdstuk 1, Diversen: 1.1.4”: Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking. (Ter indicatie: het tarief in 2010 bedraagt hiervoor € 9,50).

Gegevens aanvrager:

Voorletter en Achternaam (1):

Straatnaam (2):

Huisnummer (3):

Eventuele toevoeging (a, b, etc.):

Postcode (4):

Woonplaats (5):

Tubbergen

Telefoon:

Burgerservicenummer (#):

Kenteken voertuig (6) (*):

Datum aanvraag:

Handtekening:

(1) t/m (6) worden op de ontheffing vermeld.

(#) In verband met controle van uw gegevens in de gemeentelijke basisadministratie.

(*) U moet een kopie van het kentekenbewijs meesturen en/of een verklaring van de werkgever of het (lease)bedrijf dat u het betreffende voertuig gebruikt.

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

INHOUDSOPGAVE TOELICHTING:

§ 1.

Algemene uitgangspunten/voorwaarden voor een ontheffingsregeling voor bewoners.

1.1.

Algemene voorwaarden

1.2.

Toelichting op de algemene voorwaarden

§ 2.

Geldigheidsduur van de ontheffing en de legeskosten.

2.1.

Algemene uitgangspunten

2.2.

De geldigheidsduur

2.3.

De legeskosten

2.4.

Het “recht” op een ontheffing

§ 3.

Waar mag geparkeerd worden?

3.1.

Algemene uitgangspunten

3.2.

Parkeerplaatsen waar bewoners niet mogen parkeren

§ 4.

Speciale andere doelgroepen

4.1.

Algemene uitgangspunten

4.2.

Andere doelgroepen

§ 5.

De uitgifte van de ontheffingen

5.1.

Algemene uitgangspunten

5.2.

Wijze van aanvragen

5.3.

Wijze van uitgifte

5.4.

Wijzigen van een ontheffing

§ 6.

De procedure.

§ 1. Algemene uitgangspunten en voorwaarden voor de beleidsregels voor ontheffingen bewoners parkeerschijfzone Tubbergen

1.1. Algemene voorwaarden

Er liggen woonadressen binnen de parkeerschijfzone. Bij de besluitvorming over de parkeernota hebben de belangen van de bewoners een plek gekregen middels het voorstel om voor hen beleidsregels uit te werken, omdat de bewoners ook nu meestal binnen de parkeerschijfzone parkeren.

Als de handhaving is geëffectueerd, komen er voldoende vrije parkeerplaatsen. Het parkeren van bewoners binnen de parkeerschijfzone levert naar verwachting geen capaciteitsproblemen op. Na effectuering van de handhaving wordt een maatgevende bezettingsgraad van circa 60-65% verwacht (op donderdag; met het parkeren door bewoners binnen de zone is dan al rekening gehouden).

In de parkeernota zijn algemene uitgangspunten benoemd voor een bewonersontheffing:

1.

Maximaal 1 ontheffing per woning/adres:

zie 1.2.1.

2.

Adres en kenteken e.d. op de ontheffing vermelden:

zie 1.2.2.

3.

Bij de woning mag geen parkeergelegenheid behoren:

zie 1.2.3.

4.

Er moeten legeskosten worden betaald (zie § 3):

zie § 2.3.

1.2. Toelichting op de algemene uitgangspunten

1.2.1. Maximaal 1 ontheffing per woning/adres

Er wordt maximaal één ontheffing per woning afgegeven. Anders wordt de bezettingsgraad in de parkeer-schijfzone te hoog. Als bewoners over meer auto’s beschikken, moeten zij de andere auto elders parkeren.

Het adres van de woning dient binnen de parkeerschijfzone te liggen. Deze beleidsregels zijn eveneens van toepassing op adressen die als gevolg van toekomstige wijzigingen van de omvang van de parkeerschijfzone binnen die zone komen te liggen (tenzij anders aangegeven in het verkeersbesluit daarover).

De tekening hieronder geeft de parkeerschijfzone aan (bron: beleidsnota “Bouwen & Parkeren2010”):

afbeelding binnen de regeling

1.2.2. Vermelden kenteken e.d. op de ontheffing

De vermelding van het kenteken en het adres is nodig, omdat de ontheffing anders niet door de handhavers is te controleren. Daarnaast wordt de geldigheidsduur op de ontheffing aangegeven.

1.2.3. Bij de woning (geldt natuurlijk ook voor appartement) mag geen parkeergelegenheid behoren

“Bij de woning mag geen parkeergelegenheid behoren” wordt op de volgende wijze uitgelegd:

  • -

    Er zijn geen parkeerplaatsen op het eigen erf.

  • -

    Er zijn geen parkeerplaatsen op een ander eigen terrein, gelegen binnen 100 m van de woning.

  • -

    Men heeft geen beschikking over een garage, parkeerplaats, o.i.d., binnen 100 m van de woning.

Over de bestaande appartementencomplexen is op voorhand een besluit genomen ten aanzien van het verstrekken van de ontheffingen. De bewoners van de in de tabel genoemde appartementencomplexen komen NIET (links) of WEL (rechts) voor een ontheffing in aanmerking:

Bewoners komen NIET voor een ontheffing in aanmerking:

Bewoners komen onder voorwaarden WEL voor een ontheffing in aanmerking: (*)

Kolenbranderhof: er zijn eigen parkeerplaatsen aan de kant van de Schoolstraat

Appartementen Eendrachtgebouw: bewoners hebben geen eigen parkeerplaatsen

Sniederhof: voor bewoners zijn parkeerplaatsen aangelegd achter het gebouw

Appartementen HEMA: i.k.v. de bouw zijn er nieuwe openbare parkeerplaatsen aangelegd

Appartementen hoek Molenstraat/Grotestraat: men heeft eigen parkeerplaatsen in de Dr. Eshuisstraat

Appartementen Grotestraat 74 (naast de kerk): bij “Café Brokelman” worden/zijn openbare parkeer-plaatsen aangelegd t.b.v. deze appartementen

Appartementen Vestia gebouw: onder het gebouw liggen eigen parkeerplaatsen

(*) Bij deze appartementencomplexen zijn/worden openbare parkeerplaatsen aangelegd in het kader van het bouwproces. Deze bewoners kunnen wel gebruik maken van de ontheffingenregeling, omdat het openbare parkeerplaatsen zijn die ook door anderen gebruikt kunnen worden. Bewoners van a p partementen die net buiten de parkeerschijfzone liggen, zoals bouwplan “Café Brokelman” zelf en “Hotel Kemperink”, komen niet in aanmerking voor een ontheffing.

Voor nieuwe woningen/appartementen/bouwplannen geldt:

  • -

    Indien bij woningen/appartementen openbare parkeerplaatsen worden aangelegd, kunnen bewoners in aanmerking komen voor een ontheffing. Andere gebruikers kunnen immers ook parkeren op die parkeerplaatsen. Het adres van de woningen/appartementen moet liggen binnen de parkeerschijfzone.

  • -

    Indien bij de woningen/appartementen gereserveerde of niet openbaar toegankelijke parkeerplaatsen voor de bewoners horen, komen de bewoners niet in aanmerking voor een ontheffing.

§ 2. Geldigheidsduur van de ontheffing en legeskosten

2.1 Algemene uitgangspunten

Onnodige regelgeving en administratieve lastendruk moet worden voorkomen, dat is het uitgangspunt. In § 5 is beschreven hoe een ontheffing kan worden aangevraagd en hoe de gemeente omgaat met wijzigingen. In deze paragraaf gaat het over de geldigheidsduur van de ontheffing, de legeskosten en het “recht” op een ontheffing.

2.2. De geldigheidsduur

Voor de bewoners is het prettig dat een ontheffing zo lang mogelijk gebruikt kan worden. Normaliter zou een langere periode kunnen gelden, bijvoorbeeld 3 – 5 jaar. Omdat er een adres en een kenteken op de ontheffing vermeld moeten worden, zijn er immers al voldoende “natuurlijke momenten” waarop de bewoner een nieuwe of gewijzigde ontheffing moet aanvragen.

Omdat direct na vaststelling van deze beleidsregels (oktober 2010) sprake is van twee bijzondere omstandigheden, bedraagt de geldigheidsduur van de ontheffing vooralsnog 2 jaar. De omstandigheden die daarvoor de aanleiding vormen, zijn:

  • -

    De handhaving wordt eind 2010/begin 2011 geëffectueerd. In 2011 wordt er voor het eerst onderzoek gedaan naar de effecten daarvan (er wordt parkeeronderzoek in de parkeerschijfzone uitgevoerd). Het is daarom beter om bij de introductie van de beleidsregels voor de bewonersontheffingen te kiezen voor een kortere geldigheidsduur. De gemeente behoudt dan een mogelijkheid om de beleidsregels op relatief korte termijn bij te stellen, als dat nodig blijkt.

  • -

    De gemeente is voornemens het centrum van Tubbergen grootschalig opnieuw in te richten. Mogelijk heeft dit effect op het parkeergedrag en kan het leiden tot bijstelling van de beleidsregels.

Daarom is de geldigheidsduur voor de ontheffing voor bewoners van de parkeerschijfzone in Tubbergen:

  • -

    Vastgesteld op maximaal twee jaar voor ontheffingen die in 2010 en 2011 worden afgegeven.

  • -

    In 2012 wordt opnieuw naar de beleidsregels gekeken v.w.b. de “geldigheidsduur” en wordt eventueel een nieuw voorstel gedaan (anders blijft de termijn van 2 jaar stilzwijgend van kracht).

2.3. De legeskosten

De behandeltijd bij het Klant Contact Centrum is bepalend voor de hoogte van de legeskosten. Het verlenen van een bewonersontheffing is een relatief eenvoudige administratieve handeling. Wij stellen voor om daarvoor legeskosten in rekening te brengen conform de legesverordening van de gemeente Tubbergen, Titel 1 (Algemene Dienstverlening), hoofdstuk 1 (Diversen), 1.1.4. In 2010 bedragen de legeskosten voor dergelijke handelingen € 9,50. Een adres- of kentekenwijziging leidt feitelijk tot een nieuwe ontheffing.

2.4. Het “recht” op een ontheffing

Elke bewoner kan een ontheffing aanvragen. In de beleidsregels is aangegeven onder welke voorwaarden aan iemand een ontheffing wordt verleend. Niemand heeft “recht” op een ontheffing en elke aanvraag wordt afzonderlijk beoordeeld. Ook het feit dat eerder aan iemand een bewonersontheffing is verleend, betekent niet automatisch dat een aanvraag voor een nieuwe ontheffing automatisch positief wordt beoordeeld.

§ 3. Waar mag geparkeerd worden?

3.1. Algemene uitgangspunten

Tijdens de besluitvorming over de Parkeernota Tubbergen is erop aangedrongen om in de bewonersontheffing bepaalde parkeergelegenheden uit te sluiten. Op die plaatsen waar de bezettingsgraad erg hoog is, zouden bewoners niet met ontheffing mogen parkeren, aldus de indieners van deze zienswijzen. De raadscommissie Openbare Ruimte stond niet onwelwillend tegenover dit idee. In deze beleidsregels is daarom met deze wens rekening gehouden.

In het algemeen is het zo dat de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone daalt van circa 85% naar circa 60-65% als de handhaving wordt geëffectueerd. Dat hebben berekeningen aangetoond. De donderdag is de maatgevende dag voor de beoordeling en berekening daarvan.

Daarbij is al rekening gehouden met het parkeren door bewoners met ontheffing. Op grond van deze algemene cijfers is er geen dringende reden om veel voorwaarden te stellen in de ontheffingen. Wij stellen daarom voor om geen “parkeerverboden” voor ontheffinghouders in te stellen, met uitzondering van de specifieke gevallen die in § 3.2. zijn benoemd.

3.2. Parkeerplaatsen waar bewoners niet met ontheffing mogen parkeren

Op de volgende locaties en vanwege genoemde redenen mogen bewoners niet langdurig parkeren met gebruikmaking van de bewonersontheffing:

  • -

    Waldeckstraat: vanwege de hoge bezettingsgraad in verband met o.a. de supermarkt.

  • -

    Grotestraat: Het gedeelte tussen de Molenstraat en het Raadhuisplein, vanwege het geringe aantal parkeerplaatsen en de hoge bezettingsgraad.

  • -

    De parkeerplaatsen binnen de parkeerschijfzone direct achter de supermarkt (parkeersectie 61 uit het parkeeronderzoek), om te waarborgen dat er voldoende parkeerplaatsen voor de supermarkt beschikbaar blijven.

Hoewel ook de parkeerterreinen “Markt” en “Eendracht” (voorzijde gebouw) soms hoge bezettingsgraden kennen, mogen bewoners hier wel parkeren. Voor veel bewoners zijn dit de meest logische parkeerlocaties (bijvoorbeeld voor bewoners van het gebouw Eendracht of zijn er zelfs nieuwe parkeerplaatsen in dit gebied aangelegd (t.b.v. de appartementen boven de HEMA). Als het parkeren daar zou worden verboden voor de bewoners, leidt dat naar verwachting tot te hoge parkeerdruk elders en tot problemen voor de bewoners.

Uiteraard geldt de ontheffingenregeling alleen voor de dagen en tijden waarop de parkeerschijfzone van kracht is. Buiten de “parkeerschijftijden” mag men overal parkeren (dan is er geen ontheffing nodig).

§ 4. Speciale andere doelgroepen

4.1. Algemene uitgangspunten

In de Parkeernota Tubbergen noch tijdens de besluitvormingsprocedure zijn andere doelgroepen dan bewoners genoemd in relatie tot een ontheffingenregeling. In andere gemeenten waar ook een ontheffingsregeling voor bewoners van de parkeerschijfzone is ingesteld, worden soms ook andere doelgroepen genoemd en betrokken in de beleidsregels voor een ontheffingenregeling.

4.2. Andere doelgroepen

De volgende ontheffingen voor doelgroepen, anders dan bewoners, zijn te onderscheiden:

  • -

    “Functionele ontheffing”: voor professionele hulpverleners die voor de uitoefening van hun functie een voertuig binnen de contouren van de parkeerschijfzone nodig hebben.

  • -

    “Zorgontheffing”: voor personen met een verklaring van de huisarts waarmee wordt aangetoond kan worden dat deze gedurende één of meerdere dagdelen de zorg van een bewoner in de zone op zich neemt en dat deze zorg als noodzakelijk moet worden aangemerkt.

  • -

    “Ondernemersontheffing”: voor ondernemers die zijn gevestigd in het gebied en die kunnen aantonen dat zij zonder ontheffing in ernstige mate in de bedrijfsvoering worden geschaad (en die als zodanig zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel).

  • -

    “Bezoekersontheffing”: hieronder vallen ook tijdelijke ontheffingen voor bedrijven die in de parkeerschijfzone werkzaamheden moeten uitvoeren.

Wij vinden dat er voor deze doelgroepen na effectuering van de handhaving voldoende vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn binnen de parkeerschijfzone, zodat zij daar altijd 1½ à 2 uur kunnen parkeren. Daarom is het niet nodig om deze doelgroepen binnen de ontheffingenregeling te halen. Bovendien lijkt er geen noodzaak te bestaan dat deze doelgroepen langer dan 1½ à 2 uur binnen de parkeerschijfzone moeten kunnen parkeren (want pas bij langere parkeerduur zou een ontheffing zinvol zijn). Langparkeerders moeten zoveel mogelijk buiten de parkeerschijfzone parkeren.

Datzelfde geldt voor “bezoekersontheffingen”. Bezoekers kunnen binnen de parkeerschijfzone (met schijf) of daarbuiten parkeren. Als het specifiek gaat om ontheffingen voor bouwbedrijven e.d., lijken deze bedrijven ook meer behoefte te hebben aan een algemene parkeerontheffing, zodat ze ook buiten de parkeervakken mogen staan. Zij dienen een dergelijke ontheffing van het RVV 1990 zelf aan te vragen en beschikken nu reeds over die mogelijkheid. In de praktijk wordt dat echter nooit gedaan, maar na effectuering van de handhaving wordt dat misschien anders. Omdat er voor deze doelgroep dus al een ontheffingsmogelijkheid voorhanden is, is het niet nodig om ze in een ontheffingsregeling voor de parkeerschijfzone op te nemen.

§ 5. De uitgifte van ontheffingen

5.1. Algemene uitgangspunten

In deze paragraaf staat de uitgifte van de ontheffingen centraal. Het Klant Contact Centrum (KCC) is het belangrijkste aanspreekpunt voor de bewonersontheffing. In deze paragraaf komen de volgende zaken aan de orde:

  • -

    Wijze van aanvragen.

  • -

    Wijze van uitgifte.

  • -

    Het aanbrengen van wijzigingen.

5.2. Wijze van aanvragen

De aanvrager dient het verzoek in op het hiervoor bestemde aanvraagformulier. Het formulier kan worden opgehaald bij het KCC. Ook kan het worden gedownload van www.tubbergen.nl.

De aanvrager moet het formulier invullen en opsturen (per post, e-mail of afgeven aan de balie). Daarbij voegt de aanvrager een kopie van het kentekenbewijs en/of een verklaring van de werkgever of het (lease)bedrijf dat het betreffende voertuig door de aanvrager wordt gebruikt.

5.3. Wijze van uitgifte

De aanvraag wordt ingeboekt in Corsa. Het KCC ontvangt de aanvraag en toetst deze aan de beleidsregels. Eventueel wordt afdeling Openbare Ruimte om nader advies gevraagd. Het KCC stelt de ontheffing binnen twee weken na ontvangst van de aanvraag op en stuurt de ontheffing toe aan de aanvrager.

Wanneer men niet in aanmerking komt voor een ontheffing, stuurt het KCC een brief met de reden van afwijzing. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanvragen van een nieuwe ontheffing, als deze verloopt of wijzigt.

5.4. Wijzigen van de ontheffing

De volgende wijzigingen kunnen optreden: adreswijziging of kentekenwijziging. In beide gevallen betekent de wijziging dat er een nieuwe ontheffing moet worden verleend. Voorgesteld wordt om een verzoek tot wijziging van een reeds verleende ontheffing ook als zodanig te behandelen. De klant moet bij wijzigingen daarom gewoon een nieuwe ontheffing aanvragen.

§ 6. Procedure

De conceptregeling is na behandeling door Burgemeester en Wethouders besproken met de raadscommissie Ruimte & Economie op 11 oktober 2010. De commissie heeft ingestemd met de “Beleidsnotitie ontheffingen bewoners parkeerschijfzone Tubbergen”.

Burgemeester en Wethouders hebben de beleidsregels in de vergadering van 19 oktober 2010 vastgesteld. De definitieve beleidsregels zijn ter kennis van de gemeenteraad gebracht middels toezending van een raadsbrief en een afschrift van de beleidsregels.

Burgemeester en Wethouders hebben deze beleidsregels vastgesteld in de vergadering van 19 oktober 2010.

Deze beleidsnotitie is na besluitvorming te worden gepubliceerd in het Gemeenteblad van Tubbergen.

Een publieksversie is daarna gepubliceerd in “Op en rond de essen”. Daarin is ook tekst en uitleg over de wijze van ontheffingverlening en het indienen van een aanvraag gegeven.

Tegen de vaststelling van de beleidsnotitie staan geen rechtsmiddelen open. Tegen de uitvoering daarvan, de verlening of weigering van een ontheffing, kan door belanghebbenden bezwaar worden gemaakt.