Regeling vervallen per 01-01-2019

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010)

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2018

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010)

“Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010)”

Raadsbesluit

Gemeente Tytsjerksteradiel

Raadsvergadering d.d. 26 november 2009, agendapunt @

De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel:

overwegende dat:

  • ·

    de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning laatstelijk op 6 juli 2006 gewijzigd is vastgesteld;

  • ·

    het presidium van oordeel is dat deze verordening enige wijzigingen dient te ondergaan;

  • ·

    het daarbij met name gaat om het verrekenen van in bepaalde jaren niet gebruikte budgetten;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 2 november 2009;

gelet op het bepaalde in artikel 33 van de Gemeentewet en de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

de Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning als volgt gewijzigd vast te stellen:

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a.         informatie: gegevens neergelegd in schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

b.         advies: het kenbaar maken van een deskundig oordeel;

c.         bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen, amendementen en moties.

Informatie en advies

Artikel 2

Een raadslid, dat een advies wenst, kan zich daarvoor rechtstreeks wenden tot de gemeentesecretaris of de afdelingshoofden.

Ambtelijke bijstand

Ambtelijke bijstand

Artikel 3

  • 1. Een raadslid, dat ambtelijke bijstand wenst, wendt zich daarvoor tot de griffier.

  • 2. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie.

  • 3. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend, kan de griffier de directie verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 4

Ambtelijke bijstand wordt verleend, tenzij

a.         het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt, dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

b.         dit het belang van de gemeente kan schaden;

c.         de taakuitoefening van de betreffende functionarissen hierdoor aanmerkelijk zou worden belemmerd en de bijstand niet tot geringere, meer aanvaardbare proporties kan worden teruggebracht.

Artikel 5

Wanneer de directie van mening is, dat zich een geval voordoet, waarin géén ambtelijke bijstand kan of behoort te worden verleend, legt hij het verzoek voor aan burgemeester en wethouders en doet hij daarvan mededeling aan de griffier.

Burgemeester en wethouders beslissen binnen twee weken.

Artikel 6

  • 1. Wanneer een raadslid niet (geheel) tevreden is over de verschafte informatie, advies of bijstand, kan hij of de griffier, indien het betreft door of namens de directie verleende informatie, advies of bijstand, de zaak voorleggen aan de burgemeester.

  • 2. Indien het betreft informatie of advies verleend door een ander, kan het raadslid of de griffier zich tot de secretaris wenden, die de zaak vervolgens met die ander bespreekt; mocht dit overleg voor het raadslid geen bevredigend resultaat hebben, dan legt de secretaris de zaak voor aan de burgemeester.

Artikel 7

  • 1. De directie houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 3, derde lid bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 2. De directie verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 8

De directie of de in artikel 2 aangewezen ambtenaren geven van de door hen mondeling of schriftelijk verstrekte informatie, advies of bijstand kennis aan de desbetreffende portefeuillehouder in het college van burgemeester en wethouders, indien zij moeten of kunnen vermoeden dat zulks in het belang is van een goede bestuursvoering.

Artikel 9

Bij het vragen van informatie, advies of bijstand mag degene die deze hulp verleent, niet tot geheimhouding verplicht worden.

Artikel 10

Voor zover er behoefte bestaat aan andere hulp dan die welke valt onder de definitie van de begrippen informatie, advies en bijstand moet deze via de raad en/of de raadscommissies worden gevraagd. 

Fractieondersteuning

Artikel 11

  • 1. De fracties, zoals bedoeld in artikel 10 van het reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1000,-- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 200,-- per raadszetel.

Artikel 12

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    a.         uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    b.         betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke per-sonen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    c.         giften;

    d.         uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechts-positiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    e.         opleidingen voor raads- en commissieleden;

    f.          andere individuele, persoonlijke onkosten van raadsleden zoals administratiekosten en kosten voor het volgen van cursussen en congressen;

    g.         controle of contra-expertise;

    h.         attentiegeschenken ten behoeve van relaties;

    i.          zogeheten ‘lief en leed’ activiteiten;

    j.          de ontvangst van andere raads- en/of statenfracties;

    k.         cursussen en trainingen voor steunfractieleden;

    l.         aanschaf of gebruik van een (digitale) foto- of filmcamera.

Artikel 13

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt jaarlijks zo spoedig mogelijk als voorschot op dat kalenderjaar aan de fracties verstrekt, nadat de verantwoording over het voorgaande jaar is ontvangen.

  • 2. In een jaar, waarin verkiezingen plaatsvinden, wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 14

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:

    a.         bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    b.         bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.   

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 11, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt de aan de oorspronkelijke fractie verstrekte bijdrage verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 15

  • 1. Elke fractie legt jaarlijks vóór 15 februari bij de griffier verantwoording af van de ten laste van de bijdragen gedane uitgaven.

  • 2. De griffier zendt de in het eerste lid bedoelde verantwoordingsstukken na akkoordbevinding aan het college van burgemeester en wethouders voor opneming in de rekening.

  • 3. Het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de aan een fractie toekomende bijdrage mag door die fractie worden aangewend voor besteding in volgende jaren.

  • 4. Na afloop van het jaar waarin raadsverkiezingen hebben plaatsgevonden, wordt per fractie een eindafrekening over de afgelopen vier jaar opgemaakt. Indien blijkt dat per saldo de beschikbaar gestelde bijdragen over die vier jaar door de fractie niet volledig zijn besteed, dient het niet bestede deel te worden terugbetaald aan de gemeente.

  • 5. Indien een fractie na de verkiezingen niet terugkeert in de raad, wordt de eindafrekening opgemaakt in de maand na de verkiezingen.

Slotbepaling

Artikel 16

  • 1. De verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning (2010)”.

  • 2. De verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

  • 3. Met het in werking treden van de verordening vervalt de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning vastgesteld bij raadsbesluit van 6 juli 2006.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 26 november 2009.
 
 
De raad voornoemd,
de griffier                                            de voorzitter
 
 
 
 
(mr S.K. Dijkstra)                               (G.J. Polderman)