Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)

Geldend van 01-01-2010 t/m 31-12-2014

De Raad van de gemeente Tytsjerksteradiel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van:

(datum en eventueel nummer);

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet

bescherming persoonsgegevens;

besluit vast te stellen de volgende:

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA)

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen, die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2. Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • b.

      verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • c.

      GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • d.

      verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

    • e.

      beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • f.

      bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

    • g.

      ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen,

    • h.

      afnemer: bestuurorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

    • i.

      derde: elk andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

    • j.

      geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Tytsjerksteradiel zijn opgenomen;

    • k.

      binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die behoort tot de organisatie van de gemeente Tytsjerksteradiel.

    • l.

      gegevensmagazijn: een kopie van de gegevens uit de GBA en andere basisregistraties, bedoeld voor de geautomatiseerde uitwisseling van data met andere binnengemeentelijke applicaties.

Artikel 2

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking van gegevens uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

  • 2. In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie als bedoeld in artikel 1 onder e is degene die belast is met de dagelijkse leiding van Burgerzaken.

2.Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris, die niet werkzaam is bij de gemeente, als bedoeld in artikel 1 onder f.

3.De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

  • a)

    (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

  • b)

    (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

  • c)

    verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4

GBA

De GBA heeft tot doel:

1.Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan door de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam op Burgerzaken, ten behoeve van de vervulling van hun taken;

2.De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers.

3.De derden, genoemd in bijlage 2, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage 2 genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

4.Een ingeschrevene over de hem betreffende gegevens te informeren;

5.Informatie te leveren ten behoeven van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 2).

Artikel 5

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

1.Op grond van artikel 96 van de wet worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

2.De betreffende gegevens zijn in de bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.

3.De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij Burgerzaken, zoals omschreven in artikel 3 van de Beheerregeling GBA;

  • 3.

    tijdelijke (uitzend) krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij Burgerzaken;

  • 4.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • 5.

    de volgens bijlage 1 door de verantwoordelijke, met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, aangewezen binnengemeentelijke afnemers; genoemde bijlage vermeldt de functie van de afnemers, de te raadplegen gegevens en de doeleinden, waarvoor de toegang is verstrekt.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse

toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (ad-hoc) de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig

wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht.

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De binnengemeentelijke afnemers doen tevens mededeling in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de

maatregelen als vermeld in het krachtens besluit van B&W d.d. 27 november 2007 vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 11 Protocollering / verstrekking gegevens aan de burger

  • 1. De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers.

  • 2. Verstrekkingen via andere geautomatiseerde toepassingen aan binnengemeentelijke afnemers worden bijgehouden en zijn herleidbaar .

  • 3. De binnengemeentelijke afnemer dient zelf bij te houden waarvoor, aan wie en welke persoonsgegevens zijn verstrekt.

  • 4. Een burger kan alleen rechtstreeks om inzage vragen bij Burgerzaken van de gemeente van inschrijving.

Artikel 12 Vaststelling bijlagen

De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2, 4 , 6, 7 en 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 1 september 2007 wordt ingetrokken per 1 januari 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2009,

De voorzitter, De griffier,

Bijlage 1: Binnengemeentelijke afnemers.

Binnengemeentelijke afnemers zijn de aangewezen medewerkers, belast met:

1.het uitvoeren van de wet- en regelgeving op het gebied van de Sociale Zekerheid

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, gezagsgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

2.het uitvoeren van de gemeentelijke belastingverordeningen

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

3.het uitvoeren van de gemeentelijke financiële administratie

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens, reisdocumentgegevens en verwijsgegevens.

4.de bijhouding van de gemeentelijke vastgoedregelingen en –registraties

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens en overlijdensgegevens,.

5.de uitvoering van het gemeentelijk reinigingsbeleid

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

6.de uitvoering en voorbereiding van het gemeentelijk ruimtelijk ordeningsbeleid

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, kindgegevens en verwijsgegevens.

7.de uitvoering van het gemeentelijk welzijnsbeleid en de leerplichtwetgeving

voor de volgende gegevens:

naamsgegevens, geboortegegevens, huwelijksgegevens, oudergegevens, nationaliteitsgegevens, adresgegevens, overlijdensgegevens, gezagsgegevens, verblijfstitelgegevens, kindgegevens, afnemersgegevens en verwijsgegevens.

Bijlage 2: Vrije derden

GROEPEN VRIJE DERDEN

BIJVOORBEELD:

D OEL:

a.organisaties met een algemeen maatschappelijk doel

Jeugd- en Jongerenorganisaties

Controle adresgegevens leden

b.organisaties op het terrein van ouderenwelzijn/-zorg

Stichting Welzijn Ouderen

Benaderen 65 plussers

c.organisaties o/h terrein v hulpverlening/gezondheidszorg

Academische ziekenhuizen

Gezondheidsonderzoeken

d.woningbouwvereniging

Wbv Talma

Controle adressen huurders

e.nutsbedrijven

Waterschap / Nuon

Controle adressen gebruikers

f.bibliotheek ter plaatse

Openbare bibliotheek

Controle adressen gebruikers

g.bureaus die eigen gemeente adviseren en controleren

Accountantsbureaus

Controle adressen/personen

h.geprivatiseerde gemeente-onderdelen

Controle adressen