Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent reinigingsrechten Verordening reinigingsrechten 2019

Geldend van 28-12-2018 t/m 31-12-2019

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGS­RECHTEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.

Artikel 3 Belastingplicht

De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Belastingjaar

Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een nota, bon of andere gedagtekende kennisgeving waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld voor de rechten

De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.

Artikel 8 Termijnen van betaling

De op grond van artikel 6, geheven rechten moeten worden betaald:

  • a.

    ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van uitreiking;

  • b.

    ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 14 dagen na de dagtekening.

Artikel 9 Kwijtschelding van belasting

De mogelijkheid van kwijtschelding wegens onvermogen, als bedoeld in artikel 255 van de Gemeentewet juncto artikel 26 van de Invorderingswet 1990, is niet van toepassing op de rechten genoemd in deze verordening.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2018" vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 21 december 2017 als mede de bijbehorende tarieventabel 2018, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2019.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2019”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2018.
De Raad voornoemd, 
de griffier (a.i.)
mr. A. Dam
de voorzitter
drs. L.J. Gebben

Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsrechten 2019

gemeente Tytsjerksteradiel

 jaar

jaar

Hoofdstuk I

2018

2019

Het recht bedraagt voor:

 

 

 

 

1. Het achterlaten van afvalstoffen op een daartoe van

 

 

gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

 

 

a. voor afvalstoffen van huishoudelijke aard (grofvuil)

 

 

niet zijnde takken, snoeiafval, glas, papier, textiel,

 

 

metalen of wit- en bruingoed per halve m3 of een deel daarvan

gratis

gratis

b. voor bouw- en sloopafval per 1/4 m3 of een deel daarvan

€ 12,50

€ 13,00

 

 

 

2. Naast het (laten) storten, op aanvraag laten ophalen

 

 

a.Grofvuil alleen transport tot maximaal 4 m3

€ 25,00

€ 26,00

b. takken en snoeiafval per afgehaalde hoeveelheid t/m 4 m3

€ 15,00

€ 16,00

het tarief onder b. wordt per gehele of gedeeltelijke m3 verhoogd met

€ 7,00

€ 7,25

 

 

 

3. Particulier of incidenteel gebruik afvalbakken/container:

 

 

a. het gebruik extra groene bak 2 wekelijkse lediging en zomerroute(7)

€ 21,00

€ 21,00

b. particulier gebruik van een grijze container (restafval) twee-wekelijkse lediging

€ 78,00

€ 78,00

(bovengenoemde tarieven zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven)

 

 

 

 

 

Hoofdstuk II

 

 

Het recht bedraagt voor:

 

 

 

 

 

1. het ledigen van beer- en zinkputten, septictanks en het

 

 

verwijderen van de daaruit komende stoffen per rit

 

 

van de tankwagen:

 

 

inclusief vrijgraven (incl.btw)

€ 252,90

€ 255,45

exclusief vrijgraven (incl.btw)

€ 211,65

€ 213,75

Behoort bij de raadsbesluiten

van de gemeente Tytsjerksteradiel,

20 december 2018

De Raadsgriffier