Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR314551
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR314551/1
Regeling vervallen per 01-01-2019
Mandaatregeling UW Samenwerking 2013
Geldend van 01-01-2014 t/m 31-12-2018
Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende dat het, uit het oogpunt van doelmatig en doeltreffend bestuur, en voor het efficiënt functioneren van de UW Samenwerking gewenst is gebruik te maken van de bevoegdheid tot mandaatverlening en hiervoor een mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de Gemeentewet, de bepalingen van de wet Gemeenschappelijke regelingen, de artikelen 5., 12. en 13. van de gemeenschappelijke regeling en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
B E S L U I T E N :
I.De uitoefening van de bevoegdheden die zijn vermeld in het bij deze regeling behorende mandatenregister, op te dragen aan de in het register genoemde functionarissen;
en
II.ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de volgende regeling vast te stellen:
Mandaatregeling UW Samenwerking 2013.
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze regeling wordt verstaan onder:
- -
besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet
bestuursrecht of een beslissing op grond van het privaatrecht;
- -
mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van het
dagelijks bestuur of de voorzitter (bestuursorganen) besluiten te nemen;
- -
volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke
rechtshandelingen te verrichten;
- -
machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te
verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen
zijnde;
- -
mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een in het mandatenregister opgenomen
functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;
- -
gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft
gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;
- -
mandatenregister: het overzicht van door de mandaatgever aan de gemandateerde
opgedragen bevoegdheden;
- -
instructie: richtlijnen (per geval of algemeen) aan de (onder)gemandateerde
over de uitoefening van gemandateerde bevoegdheid.
Artikel 2 Relatie budget- en kredietbewaking en inkoop- en aanbestedingsbeleid
-
1. Indien de uitoefening van het mandaat financiële consequenties heeft, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend met inachtneming van de budgethouderregeling.
-
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden tot het inkopen en aanbesteden van werken, leveringen of diensten het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid gevolgd.
Artikel 3 Mandaat en ondermandaat
-
1. Mandaat wordt verleend aan een lid van het dagelijks bestuur, aan de voorzitter of aan de algemeen directeur.
-
2. Het is de algemeen directeur toegestaan een aan hem gemandateerde bevoegdheid door te mandateren aan functionarissen werkzaam binnen de organisatie van de UW Samenwerking.
-
3. Verdere ondermandatering door de in het tweede lid bedoelde functionarissen vindt slechts plaats na voorafgaande toestemming van de algemeen directeur.
Artikel 4 Beslissing- en ondertekeningmandaat, algemene regels
-
1. Tenzij in het mandatenregister anders is bepaald, omvat het mandaat zowel de bevoegdheid tot het nemen van besluiten als het ondertekenen van de in mandaat genomen besluiten, alsmede van andere van de bestuursorganen uitgaande stukken zoals vermeld in het mandatenregister.
-
2. De gemandateerde neemt bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de op die bevoegdheid van toepassing zijnde wetten, verordeningen, circulaires, beleidsregels of richtlijnen in acht.
-
3. Onverminderd het bepaalde in het tweede lid, wordt het mandaat uitgeoefend met inachtneming van de specifieke voorwaarden en instructies die zijn vermeld in het mandatenregister.
-
4. Het bepaalde in het derde lid laat onverlet de bevoegdheid van de mandaatgever om algemene instructies of instructies voor een bepaald geval te geven, die bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid in acht moeten worden genomen.
-
5. Het mandaat omvat tevens het verrichten van alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:
- a.
het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;
- b.
het verzenden van ontvangstbewijzen;
- c.
het voeren van overige correspondentie;
- d.
het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;
- e.
het verzorgen van bekendmakingen, kennisgevingen en andere publicaties.
- a.
Artikel 5 Uitzonderingen
-
1. De gemandateerde maakt geen gebruik van de gemandateerde bevoegdheid indien:
- a.
de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen / ondertekenen;
- b.
uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat deze het voorstel aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan wil voorleggen;
- c.
advies nodig is van andere organisatieonderdelen en het advies en het eigen standpunt niet op elkaar aansluiten of niet tot dezelfde conclusie leiden;
- d.
het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;
- e.
het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;
- f.
het besluit de uitoefening van een hardheidsclausule inhoudt.
- a.
-
2. Indien één of meer van de in het eerste lid onder a. tot en met f. omschreven situaties zich voordoet, dan besluit het ter zake bevoegde bestuursorgaan zelf.
Artikel 6 Beheer mandatenregister
De (onder)mandaatverlening wordt vastgelegd in het mandatenregister dat wordt beheerd door een door de algemeen directeur aan te wijzen functionaris.
Artikel 7 Ondertekeningwijze bij mandaat verleend door bestuursorganen deelnemende gemeenten
Ondertekening van besluiten en stukken op grond van mandaat, namens burgemeester en wethouders van Montfoort of van IJsselstein dan wel namens de burgemeester van Montfoort of IJsselstein, vindt respectievelijk plaats op de volgende wijze:
Burgemeester en wethouders van Montfoort of burgemeester en wethouders van IJsselstein,
namens dezen,
het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
[functienaam]
[handtekening]
[naam]
De burgemeester van Montfoort of de burgemeester van IJsselstein,
namens deze,
de voorzitter van de UW Samenwerking,
namens deze,
[functienaam]
[handtekening]
[naam]
Artikel 8 Ondertekeningwijze bij mandaat verleend door dagelijks bestuur of voorzitter
Ondertekening van besluiten en stukken op grond van mandaat, namens het dagelijks bestuur of namens de voorzitter van de UW Samenwerking, vindt respectievelijk plaats op de volgende wijze:
Het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
[functienaam]
[handtekening]
[naam]
De voorzitter van de UW Samenwerking,
namens deze,
[functienaam]
[handtekening]
[naam]
Artikel 9 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een onder zijn verantwoordelijkheid werkzame functionaris volmacht of machtiging verleent.
Artikel 10 Wijziging wet- en overige regelgeving
De in deze regeling en het daarbij behorende mandatenregister opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de daarin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd.
Artikel 11 Overgangsbepaling
Besluiten genomen op grond van een mandaat- of volmachtbesluit van een bestuursorgaan van de gemeenten Montfoort of IJsselstein, blijven van kracht tot aan het moment waarop zij van rechtswege vervallen, worden ingetrokken of tot het moment waarop ter zake een nieuw besluit wordt genomen en van kracht wordt.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Artikel 13 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als Mandaatregeling UW Samenwerking 2013.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking, gehouden op 10 juni 2013.
Het dagelijks bestuur voornoemd,
de secretaris, de voorzitter,
J.van Delden E.L. Jansen BA
Aldus vastgesteld door de voorzitter van de UW Samenwerking op 10 juni 2013.
De voorzitter voornoemd,
E.L. Jansen BA
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl