Regeling vervallen per 18-11-2009

Beleidsregel inzake het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van aankondigingsborden

Geldend van 06-05-2003 t/m 17-11-2009

Intitulé

Beleidsregel inzake het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van aankondigingsborden

Beleidsnotitie reclamevoering in de openbare ruimte

Het College van burgemeester en wethouders van Uden;

overwegende dat het, met het oog op het gebruik van de openbare ruimte, wenselijk is een beleidsregel vast te stellen voor de reclamevoering in de openbare ruimte van de gemeente Uden;

dat de uitgangspunten van de beleidsregel zijn verwoord in de bij dit besluit behorende beleidsnotitie reclamevoering in de openbare ruimte;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden;

b e s l u i t

vast te stellen de navolgende

Beleidsregel inzake het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van aankondigingsborden

  • 1.

    Een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden voor het plaatsen van aankondigingsborden wordt per periode van maximaal 14 dagen verleend aan maximaal 7 aanvragers voor in totaal maximaal 70 locaties.

  • 2.

    Plaatsing van de aankondigingsborden kan alleen geschieden op de locaties zoals deze zijn aangeduid op de bij deze beleidsregel behorende plattegronden waarbij per locatie slechts één aankondigingsbord geplaatst mag worden.

Inwerkingtreding vanaf de datum van dit besluit,

Uden, 6 mei 2003

Burgemeester en wethouders van Uden

de secretaris de burgemeester

Inleiding

Binnen de gemeente Uden kan op diverse manieren reclame worden gevoerd in de openbare ruimte. Onder reclame in de openbare ruimte wordt verstaan elke aanduiding van commerciële en niet-commerciële aard in de vorm van een opschrift, aankondiging en/of mededeling al dan niet in combinatie met een attentie-element voor zover deze is geplaatst in de openbare ruimte. Uitzondering hierop vormen de uitingen van eenieders mening. Een aantal vormen van reclamevoering is door de gemeente middels een contract met marktpartijen geregeld. Deze vormen zijn in deze notitie niet opgenomen, voor verdere informatie wordt verwezen naar de verschillende contracten.

Behalve uitstallingen, gevelreclame, bouwwerkgerelateerde aankondigingborden, gemeentelijke evenementborden, de reclamemogelijkheden die middels contracten zijn geregeld en de mogelijkheden die in deze notitie zijn beschreven, zijn andere vormen van reclamevoering in de openbare ruimte niet toegestaan binnen de gemeente Uden. Hiervoor is gekozen zodat de openbare ruimte niet onnodig belast wordt.

Naast deze mogelijkheden is er in de gemeente momenteel sprake van een wildgroei aan sandwich- en driehoeksreclameborden. Middels deze notitie wordt onder meer voorzien in een consistent beleid ten aanzien van deze vorm van reclame.

Reclamemogelijkheden in eigen beheer van de gemeente

Gemeentelijke evenementborden

Op acht plaatsen in de gemeente Uden zijn aan de invalswegen evenementborden geplaatst. Vier borden in Uden, twee in Volkel en twee in Odiliapeel. Deze borden zijn bedoeld om evenementen met niet-commerciële doeleinden aan te kondigen. De betreffende organisatie kan op de gemeentewerf planken ophalen om te beschilderen. Na inlevering van deze borden draagt de afdeling Stadsbeheer zorg voor het plaatsen van de planken. Na het evenement gaan de planken terug naar de gemeentewerf en worden gebruikt voor een volgend evenement. De huurprijs van de evenementborden bedraagt €4,54 per plank. De huurprijs dient, alvorens de planken worden afgehaald, te worden voldaan aan de balie in het Gemeentehuis. Wat betreft de tekst op het bord kan worden vermeld dat deze zo kort mogelijk dient te zijn. Het lettertype dient dusdanig groot te zijn dat de tekst voor de automobilisten gemakkelijk te lezen is, zodat zij niet te veel worden afgeleid.

Spandoeken

Binnen de gemeente Uden is de mogelijkheid gecreëerd om spandoeken voor niet-commerciële doeleinden te laten bevestigen in de openbare ruimte. De spandoeken worden opgehangen in de directe omgeving van de gemeentelijke evenementborden, welke zijn geplaatst naast de invalswegen van Uden, Volkel en Odiliapeel. Hierbij gaat het om een maximum van 8 spandoeken. Organisaties kunnen hun spandoek op de werf afgeven waarna de afdeling Stadsbeheer zorg draagt voor het ophangen. De spandoeken worden voor een periode van maximaal 3 weken opgehangen. Voor het ophangen van de spandoeken worden tot op heden geen kosten in rekening gebracht. In de toekomst wordt hier overeenkomstig evenementborden € 4,54 berekend.

Verwijzingsborden buiten de industrieterreinen

Buiten de industrieterreinen bestaat de mogelijkheid voor zowel commerciële als niet-commerciële bedrijven, instellingen en/of verenigingen gebruik te maken van verwijzingsborden. Deze borden zijn uitgevoerd in een standaard maat met een standaard lettertype en een pijl. De borden bevatten maximaal 16 letters waarbij logo’s in principe niet zijn toegestaan. De borden worden in de directe omgeving van het bedrijf of de instelling aangebracht. De aanvraag om in aanmerking te komen voor vermelding op deze borden wordt bij de gemeente ingediend middels het aanvraagformulier verwijzingsborden. Bij goedkeuring worden de borden door de gemeente besteld en aangebracht voor een periode van vijf jaar. De kosten van de borden worden doorberekend aan de aanvrager. De kosten voor het bord bedragen éénmalig € 102,10 inclusief BTW. Daarnaast dient de aanvrager de jaarlijkse bijdrage in de exploitatie van € 6,81 te voldoen. Deze betaling dient voor een termijn van 5 jaar vooruitbetaald te worden.

Aankondigingborden

Aankondigingborden kunnen in de vorm van sandwich- of driehoeksreclameborden voorkomen. Onder een sandwichbord wordt verstaan een tijdelijke reclamevorm bestaande uit twee (kartonnen) borden en onder een driehoeksreclamebord word verstaan een tijdelijke reclame in de vorm van een driehoekig afficheframe. Zowel de sandwichborden als de driehoeksreclameborden mogen alleen om lantaarnpalen worden geplaatst.

Juridische grondslag

De sandwich- en driehoeksreclameborden (verder aankondigingborden te noemen) met aankondigingen van tijdelijke aard, ten behoeve van onder meer tentoonstellingen, beurzen, evenementen, feesten en andere bijeenkomsten (hierna evenementen te noemen), vallen onder het regime van artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Uden (APV Uden).

Lid 1 van het artikel luidt: “het is verboden zonder vergunning van het College van burgemeester en wethouders de weg of een weggedeelte te gebruiken anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan”. Weigering van de bedoelde vergunning kan slechts geschieden (art. 2.1.5.1. lid 5):

  • a.

    indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • b.

    indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;

  • c.

    in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.

Gezien het feit dat de weigeringsgronden voor de vergunning limitatief zijn opgesomd is het niet mogelijk onderscheid te maken tussen commerciële en niet-commerciële evenementen en lokale en niet-lokale evenementen.

Beperking van de reclamevoering in ruimte en tijd

Om te voorkomen dat er onveilige verkeerssituaties ontstaan doordat automobilisten onder meer worden afgeleid door een overvloed aan reclame langs de openbare weg, is het noodzakelijk het aantal te plaatsen aankondigingborden te beperken (reclamevoering beperken in ruimte). Ook vanuit het oogpunt van het onderhoud van de openbare ruimte is het niet gewenst dat er elke 10 meter een aankondigingbord staat. Dit zou een te grote beperking zijn voor het op een goede manier onderhouden van de openbare ruimte. Hierbij wordt gedacht aan het vegen van stoepen en het maaien van grasbermen.

Op het gebied van de gemeente Uden is het College voornemens een zeventigtal locaties aangewezen waar de aankondigingborden geplaatst mogen worden. Hierbij zullen een zevental routes van elk 10 locaties worden vastgesteld. Bij de keuze van de locaties wordt met name gekeken naar de verkeersveiligheid, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en de eventuele hinder of overlast voor de eigena(a)r(en) van de aangrenzende percelen en/of gebouwen. De voor te stellen locaties bevinden zich in principe alleen op de uitvals- en doorgaande wegen, niet zijnde provinciale wegen. Ook zullen de locaties slechts binnen de bebouwde kom worden aangewezen. Reden hiervoor is de landschapsverordening die met betrekking tot reclame buiten de bebouwde komgrenzen van toepassing is.

De lantaarnpalen waaraan de borden bevestigd mogen worden, worden per route gemarkeerd met een anders gekleurde band. Aan de hand van de routekleur en een bij de vergunning te voegen routebeschrijving en/of plattegrond zijn de locaties eenvoudig te vinden.

Hiernaast is het ook van belang dat de reclamevoering in tijd wordt beperkt. De reclamevoering middels de aankondigingborden is een relatief goedkope manier. Om het voor meerdere vergunningaanvragers mogelijk te maken van deze vorm van reclame gebruik te maken wordt er aan de vergunning een maximale periode van twee weken reclamevoering verbonden. Hierop wordt één uitzondering gemaakt. Wanneer een evenement vijf aaneengesloten dagen of langer duurt wordt voor een periode van twee weken voorafgaand aan de eerste dag van het evenement en voor de dagen gedurende het evenement vergunning verleend. Om te voorkomen dat er een oneerlijke verdeling ontstaat voor at betreft de bezetting van de locaties kan een aanvrager per periode waarvoor vergunning wordt aangevraagd maximaal van 2 routes gebruik maken. Wanneer deze aanvrager meerdere evenementen heeft in dezelfde periode kan hij slechts de evenementen verdelen over de 2 routes (maximaal twintig locaties).

Plaatsing en verwijdering van de aankondigingborden

De plaatsing van de borden kan slechts plaatsvinden na vergunningverlening en alleen op de bij de vergunning aangewezen locaties. De aankondigingborden mogen bij evenementen van maximaal vier dagen maximaal 13 dagen voor de laatste dag van het evenement na 12.00 geplaatst worden en dienen op de dag na het evenement voor 12.00 uur verwijderd te worden. Bij evenementen van vijf of meer dagen mogen de borden maximaal 13 dagen voor de eerste dag van het evenement na 12.00 geplaatst worden en dienen ze op de dag na het evenement voor 12.00 uur verwijderd te worden. Degene die de borden daadwerkelijk plaatst dient rekening te houden met het verkeer, en dient er zorg voor te dragen dat er ter plaatse geen verkeersonveilige situaties ontstaan.

Aanvraag vergunning

De aanvraag voor een vergunning kan maximaal drie maanden voor aanvang van het evenement worden ingediend. Indien hiervan wordt afgeweken kan worden besloten de aanvraag niet te behandelen. Bij meer aanvragen dan beschikbare plaatsen is de volgorde van aanvraag bepalend bij het verlenen van de vergunning.

Borden en bevestiging

De te plaatsen reclameborden dienen waterbestendig en van een weervaste kwaliteit te zijn om te voorkomen dat het aanzicht van de openbare ruimte wordt aangetast. Daarnaast dient een bord vanuit verkeersveiligheidsoogpunt maximaal 90 x 125 cm (bxh) te bedragen en is het niet toegestaan om affiches te gebruiken met een felle basiskleur. Momenteel worden borden vaak rondom bomen geplaatst. Dit levert niet alleen problemen op bij het onderhoud van de berm, maar ook bestaat de kans op beschadiging van de bomen. Om dit te voorkomen mogen aankondigingborden slechts om lantaarnpalen geplaatst worden. Om de verkeersveiligheid niet te laten verminderen mogen de borden niet geplaatst worden binnen een afstand van 25 meter van een kruising en in de middenberm van wegen. Per aangewezen locatie is slechts één aankondigingbord toegestaan. De bevestiging van het bord aan de lantaarnpaal dient te geschieden op dusdanige wijze dat er geen schade ontstaat aan de paal. De vergunninghouder dient er zorg voor te dragen dat de borden in goede staat van onderhoud blijven, omdat ook dit het aanzicht van de openbare ruimte aan kan tasten.

Handhaving

Het opstellen van regels met betrekking tot reclamevoering in de openbare ruimte is niet voldoende om succesvol beleid te creëren. He te voeren beleid staat of valt met de controle op de uitvoerig daarvan. Wanneer aankondigingborden worden geplaatst waarvoor geen vergunning is verleend, of waarbij de geldende vergunningvoorschriften niet in acht worden genomen, wordt er opgetreden middels de oplegging van een dwangsom of anderszins.