Regeling vervallen per 09-07-2014

Beleidsregels voor subsidieaanvragen 2014

Geldend van 31-07-2013 t/m 08-07-2014

Intitulé

Beleidsregels voor subsidieaanvragen 2014

Inleiding

Voor de subsidieverstrekking 2014 is de Algemene Subsidieverordening Uithoorn 2012 (ASV 2012) van toepassing. Deze verordening geldt voor alle subsidies die betrekking hebben op het betreffende kalenderjaar tenzij sprake is van een bijzondere subsidieregeling. De ASV 2012 geeft het college de mogelijkheid om jaarlijks beleidsregels vast te stellen met beleidsprioriteiten en criteria voor de verdeling van de onder de subsidieplafonds vallende bedragen. De onderstaande punten zijn daarin het vertrekpunt:

  • Resultaatgericht

Subsidie draagt bij aan het realiseren van de maatschappelijke opgave in Uithoorn.

  • Vraag gestuurd

Subsidie is gebaseerd op een maatschappelijke vraag: een vraag of een probleem vanuit de burger gesteld of ervaren. De subsidie wordt ingezet waar dit het meeste nodig is.

  • Eigen kracht en ondersteuning op maat

Het versterken van de eigen kracht van bewoners en hun netwerken staat centraal. Bij het versterken van de eigen kracht staat emancipatie voorop: het stimuleren van bewoners in het vermogen hun eigen leven zelf vorm te geven. Eigen kracht betekent ook, indien mogelijk, het aanspreken van bewoners op de eigen verantwoordelijkheid voor hun leven. Naast het versterken van de eigen kracht van bewoners individueel is ook de bundeling van eigen kracht in vrijwilligersgroepen belangrijk.

  • Samenwerking

Het voorzieningenniveau in de wijk en in de gemeente wordt zeker niet alleen door de overheid gerealiseerd. Andere partijen leveren net zo goed hun bijdrage, zoals vrijwilligersorganisaties, woningbouwcorporaties, welzijnsorganisaties, ziektekostenverzekeraars, zorginstellingen en ondernemers. Samenwerking tussen alle partijen onderling en met de gemeente is van groot belang. De gemeente verwacht van gesubsidieerde partijen dat men in staat is om lokale maatschappelijke trends te signaleren en te vertalen naar consequenties voor samenwerking.

Naast deze uitgangspunten geldt:

  • Dat de gemeente bij een subsidieaanvraag van organisaties de mate van cofinanciering en de mate van samenwerking laat meewegen in haar beoordeling om te komen tot subsidieverstrekking;

  • Dat de door de gemeente gesubsidieerde activiteiten, naast eigen locaties, bij voorkeur ook de beschikbare ruimtes van (publieke) derde partijen gebruiken.

Alle aanvragen worden getoetst aan de hierboven beschreven algemene uitgangspunten en aan de hand van de in dit document opgenomen beleidsregels per werkveld. De genoemde criteria per beleidsregel dienen omschreven en/of onderbouwd te worden in de aanvraag.

In het navolgende wordt per programma aangegeven:

  • a)

    Voor welke beleidsvelden sprake is van een subsidieplafond;

  • b)

    Hoe hoog dit subsidieplafond is, dit onder voorbehoud van goedkeuring van de begroting door de gemeenteraad;

  • c)

    Welke doelen en resultaten worden nagestreefd;

  • d)

    Welke indicatoren van belang zijn;

  • e)

    Welke activiteiten in aanmerking komen;

  • f)

    Welke organisaties in aanmerking komen;

  • g)

    Op welke wijze de subsidieplafonds worden verdeeld over de aanvragen;

  • h)

    Welke normen, tarieven of voorschriften van toepassing zijn.

Aanvraag- en besluitvormingsprocedure reguliere subsidie

Aanvragers hebben de gelegenheid subsidieaanvragen voor reguliere subsidies 2014 in te dienen op basis van een of meerdere beleidsregels tot uiterlijk 1 september 2013 (voor subsidiering van de activiteit in 2014).

Er dient gebruik te worden gemaakt van de officiële aanvraagformulieren. De aanvraagformulieren en de toelichting hierop zijn te downloaden via de home pagina van de website van de gemeente: www.uithoorn.nl, bij ‘ik wil een subsidie aanvragen’.

Definitieve besluitvorming over de subsidieaanvragen zal plaats vinden nadat de gemeenteraad de begroting heeft vastgesteld. Naar aanleiding hiervan worden de subsidieplafonds voor het begrotingsjaar definitief. Ook kunnen op basis van de begrotingsvaststelling nadere richtlijnen door de gemeenteraad worden gegeven die bij de uiteindelijke beoordeling van de subsidieaanvraag worden toegepast. Het besluit over de subsidieaanvraag ontvangt de aanvrager uiterlijk op 31 december. De periode tussen 1 september en 31 december is bestemd voor aanvraagbeoordeling en zo nodig voor nader overleg met de aanvrager.

Verantwoording en vaststelling

In de definitieve subsidiebeschikking staan de voorwaarden voor wat betreft de verantwoording en vaststelling van de subsidie.

Voor vragen over de beleidsregels en/of de te volgen procedure kunt u contact opnemen met de bij de beleidsregel genoemde behandelend ambtenaar. Hier kunt u ook de in de beleidsregel genoemde referentiedocumenten opvragen.

Aanvraag- en besluitvormingsprocedure eenmalige subsidie

Professionele organisaties en vrijwilligersorganisaties die een eenmalige subsidie willen aanvragen binnen de voor hen geldende beleidsregel, vinden hierover de informatie bij de “Beleidsregels voor professionele organisaties” of de “Beleidsregels voor vrijwilligersorganisaties”.

Op basis van deze subsidieregels kunnen vrijwilligersorganisaties- en professionele organisaties gedurende het hele jaar subsidie aanvragen voor activiteiten die passen binnen de genoemde criteria en voorwaarden in de beleidsregels. De aanvraag voor een eenmalige subsidie dient uiterlijk 13 weken voorafgaand aan de start van de activiteiten te worden aangevraagd. Er dient altijd gebruik te worden gemaakt van de officiële aanvraagformulieren, deze zijn te downloaden via de home pagina van de website van de gemeente: www.uithoorn.nl, bij ‘ik wil een subsidie aanvragen’.

Verder kan de aanvraag voor een eenmalige subsidie niet vroeger dan 13 weken voorafgaand aan het subsidiejaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft worden ingediend (vanaf 1 oktober 2013 voor een eenmalige subsidie in 2014 zodoende).

Verantwoording en vaststelling

In de definitieve subsidiebeschikking staan de voorwaarden voor wat betreft de verantwoording en vaststelling van de subsidie. Voor bedragen boven de € 5.000, - dient in ieder geval een verzoek tot vaststelling te worden ingediend door de subsidieaanvrager, met bijbehorende documenten. De specificatie van de benodigde documenten staat in de definitieve beschikkingsbrief.

Beleidsregels voor professionele organisaties

Onderwijs

Beleidsregel 1 Taalontwikkeling

Subsidieplafond: € 326.800

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Taalachterstanden worden gezien als de veroorzaker van onderwijsachterstanden. Het geven van passend taalonderwijs behoort tot de kerntaken van het onderwijs. Met de komst van de Wet OKE wordt ook een bijdrage geleverd aan het tegengaan van taalachterstanden door voorschoolse voorzieningen (VVE).

De peuteropvang heeft een belangrijke plaats in het lokale jeugdbeleid en binnen de keten van voorzieningen voor 0-6-jarigen. Peuteropvang is gericht op het samen leren spelen met andere kinderen. Kinderopvang is een belangrijke voorwaarde voor ouders om zorg en arbeid te kunnen combineren. Overeenkomst is dat in beide voorzieningen het ontmoeten van andere kinderen en het stimuleren van de ontwikkeling centraal staan. Verschillen tussen voorzieningen hebben vooral te maken met de wijze van financiering tussen beide voorzieningen en met de duur van het verblijf in de voorziening. De peuteropvang bereikt hierdoor een andere groep kinderen dan de kinderopvangcentra. Kinderopvang is sinds de invoering van de Wet Kinderopvang in 2005 een marktgerichte private sector.

Het doel van de subsidie is zodoende om kinderen van 0 tot 12 jaar te stimuleren in hun ontwikkeling. Hierdoor wordt bereikt dat de kinderen goed meedoen en dat in een vroeg stadium aan een optimale schoolloopbaan wordt gewerkt. Dit gebeurt met behulp van gerichte educatieve programma's waarin onder andere aandacht is voor taalontwikkeling en taalondersteuning, sociale vaardigheden en samen spelen.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Ouders van kinderen tussen de 2 en 4 jaar, die daaraan behoefte hebben, kunnen deelnemen aan een programma met als doel hun kinderen beter voor te bereiden op de basisschool;

  • Kinderen van 2,5 tot 4 jaar kunnen gebruik maken van peuteropvang;

  • 100% bereik van de wettelijke doelgroepkinderen;

  • Wettelijke en brede doelgroepkinderen worden in staat gesteld om minimaal 3 dagdelen per week een peuteropvanglocatie of kinderdagverblijf te bezoeken en deel te nemen aan een wettelijk erkend VVE-programma;

  • Alle voorschoollocaties voldoen aan het wettelijk verplichte kwaliteitskader;

  • Scholen, kinderdagverblijven en peuteropvang hebben taalondersteuning activiteiten voor ouders met kinderen van 2,5 tot 6 jaar;

  • Elke gesubsidieerde voorschoolse voorziening heeft een goed (taal-) ontwikkelingsbeleid om de doorgaande lijn naar het basisonderwijs te bevorderen;

  • Primair onderwijs scholen bieden leerlingen die nieuw instromen met een taalachterstand de mogelijkheid om doormiddel van een extra programma aan te haken aan het gewenste niveau (‘schakelklassen’).

Indicatoren:

  • Aantal kinderen dat deelneemt aan de peuteropvang;

  • Cito-score (instroom en doorstroom) en/of andere systemen;

  • Percentage doelgroepdeelname VVE programma;

  • Aantal locaties dat voldoet aan het verplichte kwaliteitskader;

  • Aantal taalondersteuningsactiviteiten;

  • Aantal kinderen dat deelneemt aan de schakelklassen.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Voorzieningen en/of activiteiten die noodzakelijk zijn voor de voorschool om VVE doelgroepkinderen te kunnen faciliteren in hun ontwikkeling, denk aan wettelijk erkende methodes, geschoolde medewerkers, VVE coördinator;

  • Optimaal bereik van de VVE doelgroepkinderen doormiddel van de inzet van een contactouder; het gaat hierbij om toelichting nut en noodzaak voorschool bij ouders thuis (huisbezoek);

  • Het begeleiden van ouders van jonge kinderen in voorbereiding op de voorschool (Opstapje);

  • Taal- en ondersteuningsactiviteiten in de vorm van een VVE-verteltas en thema avonden voor ouders met jonge kinderen;

  • Het organiseren van extra programma’s voor nieuwe instromers met een taalachterstand in het primair onderwijs (‘schakelklassen’).

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • Het bedienen/bereiken van aantallen doelgroepkinderen.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Binnen het subsidieplafond geldt een verdeling op basis van rijksmiddelen. Dat betekent dat de jaarlijks toegekende VVE subsidie vanuit het Rijk dient te worden besteed aan VVE gerelateerde voorzieningen en/of activiteiten. Het bedrag voor 2013 bedraagt € 216.360 (dit kan voor 2014 dus nog worden aangepast).

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Organisaties die aanspraak willen maken op de subsidie gericht op VVE doelgroepkinderen, dienen te voldoen aan het wettelijk verplichte kwaliteitskader en de wet OKE.

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punt van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

Referentiedocumenten:

  • Nu, voor Later. Integraal onderwijskansenbeleid gemeente Uithoorn 2011-2015.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Daphne Woerden

Email: daphne.woerden@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513134

Beleidsregel 2 Talentontwikkeling

Subsidieplafond: € 0

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De beleidsregel 2 ‘Talentontwikkeling’ is vanaf 2014 geïntegreerd met beleidsregel 11 ‘Brede impuls combinatiefuncties’ (zie bladzijde 32).

Beleidsregel 3 Zorg op school

Subsidieplafond: € 106.098

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Het is goedkoper, gemakkelijker en beter om problemen te voorkomen of in een vroeg stadium te signaleren en op te lossen, dan achteraf met de gevolgen te worden geconfronteerd. Zowel richting de school áls naar de leerling is het van belang om snel op signalen in te kunnen spelen. Bij preventie maatregelen gericht op jongeren, dienen er directe verbindingen te worden gelegd met het CJG.

Het doel van de subsidie is enerzijds om scholen in het primair onderwijs te ondersteunen in hun leerlingenzorg en anderzijds is deze gericht op signaleren en voorkomen van problemen van leerlingen in de schoolgaande leeftijd.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Gesignaleerde kinderen/jongeren met een of meerdere (zware) problemen krijgen hulp en ondersteuning op school waar nodig, waarbij tevens naar de thuissituatie wordt gekeken;

  • Scholen (docenten, directies, besturen) hebben voldoende kennis en vaardigheden om zorgleerlingen optimaal te kunnen begeleiden.

Indicatoren:

  • Aantal leerling/gezinscontacten van de schoolmaatschappelijk werker (aantal huisbezoeken, aantal doorverwijzingen, diversiteit in signalering);

  • Tevredenheid van de scholen over de af te nemen diensten bij de Onderwijs Adviesgroep.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het uitvoeren van werkzaamheden (probleemoplossend, preventief en signalerend) gericht op gezinsgerelateerde problematiek vanuit de PO leerling;

  • Het bespreken en/of toeleiden van de hulpvraag naar overige professionele hulpverleners, al dan niet via het CJG;

  • Het vraaggestuurd adviseren en ondersteunen van scholen;

  • Het bevorderen van de deskundigheid van docenten, mentoren en zorgcoördinatoren op school op het gebied van leerlingenzorg.

In aanmerking komende organisaties:

Voor het gedeelte deskundigheidsbevordering op het gebied van leerlingenzorg voor de scholen heeft de gemeente Uithoorn (langlopende) afspraken met De Onderwijs Adviesgroep. De Onderwijs Adviesgroep is zodoende de enige organisatie die in aanmerking komt voor een subsidie van de gemeente voor deze activiteit.

Voor de overige activiteiten komen in aanmerking professionele organisaties die schoolmaatschappelijk werk (SMW) uitvoeren. Deze organisaties hebben ervaring met de bovengenoemde activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking binnen de netwerkorganisatie van het CJG;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • De mate van vraagsturing op wat ouders/jongeren/scholen nodig hebben;

  • Vernieuwende vormen om de eigen kracht van ouders/jongeren te stimuleren.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Binnen het subsidieplafond zijn twee deelterreinen te onderscheiden met bijbehorende budgetten, namelijk:

  • Schoolmaatschappelijk werk, hiervoor is € 40.000 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Deskundigheidsbevordering op het gebied van leerlingenzorg voor de scholen, hiervoor is € 66.098 beschikbaar binnen het subsidieplafond.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De schoolmaatschappelijk werker ziet een gezin maximaal vijf keer voor de begeleiding. . Indien de zorgvraag binnen dit tijdsbestek niet kan worden opgelost, dient de zorgvraag te worden opgeschaald;

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punt van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol.

Referentiedocumenten:

  • Nu, voor Later. Integraal onderwijskansenbeleid gemeente Uithoorn 2011-2015;

  • Alle kansen nu voor later – integraal jeugdbeleid 2008-2012.

Behandelend ambtenaren:

Mevrouw Daphne Woerden

Email: daphne.woerden@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513134

Mevrouw Yoeba Dresen

Email: yoeba.dresen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513239

Jeugd en Jongeren

Beleidsregel 4 Opgroei- en opvoedondersteuning

Subsidieplafond: € 83.413

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Opgroeien dient vooral leuk en leerzaam te zijn. Maar wanneer het mis dreigt te gaan met de ontwikkeling dient vroegtijdig gesignaleerd en ingegrepen te worden. De opvoeding is een belangrijk aspect in de ontwikkeling van jongeren. Opvoedingsproblemen kunnen de oorzaak zijn van stagnaties in de ontwikkeling. Ouders kunnen op verschillende momenten in de opvoeding behoefte hebben aan ondersteuning.

Het doel van de subsidie is om opvoed- en opgroeiondersteuning te bieden aan ouders en/of kinderen tot de leeftijd van 0-23 jaar.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Het vergroten van de opvoedvaardigheden van ouders met kinderen in de leeftijd van 0 tot 23 jaar;

  • Het bieden van opgroeiondersteuning bij de ontwikkeling van kinderen/jongeren aan ouders én kinderen/jongeren tot 23 jaar;

  • Ouders/verzorgers met opvoedvragen hebben naar tevredenheid antwoord gekregen en zijn versterkt in hun rol van opvoeder;

  • Jongeren die problemen hebben met opgroeien worden op korte termijn toegeleid naar hulp c.q. krijgen op korte termijn hulp aangeboden.

Indicatoren:

  • Aantal ouders dat aangeeft zich gesterkt te voelen in hun opvoedrol;

  • Negatieve signalen vanuit zorgcoördinatie over (overlastgevende) kinderen en jongeren;

  • Aantal jongeren dat hulp krijgt aangeboden;

  • Aantal informatieverzoeken van ouders en jongeren;

  • Aantal adviesgesprekken voor ouders en jongeren.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidies;

  • Eenmalige subsidies.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het leveren van jeugdmaatschappelijk werk: de procesmatige hulpverlening aan een individu c.q. cliëntsysteem, waarbij de uitkomsten worden vastgelegd in een dossier;

  • Opvoedspreekuren;

  • Licht pedagogische hulp en ondersteuning.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De spreiding van de activiteiten over het verzorgingsgebied van het CJG;

  • De mate van samenwerking binnen de netwerkorganisatie van het CJG;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • De mate van vraagsturing op wat ouders/jongeren nodig hebben;

  • Vernieuwende vormen om de eigen kracht van ouders/jongeren te stimuleren.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De pedagogische adviseurs die worden ingezet binnen de activiteit van het jeugdmaatschappelijk werk hebben minimaal een diploma HBO pedagogiek en zijn tevens Triple-P gecertificeerd;

  • Een optimale afstemming en integrale benadering van gezinsdossiers door de ketenpartners binnen het jeugddomein is vereist. Het College gaat er vanuit dat deze integrale benadering mede wordt bereikt door onder andere het deelnemen aan netwerkdeelname en casusoverleg CJG/MPG door de aanvrager, indien vereist;

  • In het kader van de transitie jeugdzorg dienen organisaties die ondersteuning bieden aan een jongere en/of het gezin, volgens het principe van 1 gezin 1 plan te werken.

Referentiedocumenten:

  • Alle kansen nu voor later – integraal jeugdbeleid 2008 – 2012.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Yoeba Dresen

Email: yoeba.dresen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513239

Beleidsregel 5 Tienerwerk

Subsidieplafond: € 185.341

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Kinderen en tieners van tegenwoordig ‘moeten’ best veel. Het is voor hen daarom van groot belang dat naast de verplichting van het naar school gaan, er ook gewoon tijd is om plezier te maken, te spelen, te ontspannen, gezellig samen te zijn of op basis van vrijwillige keuze deel te nemen aan activiteiten waarbij talenten ontwikkeld worden. Dit alles in een voor hen fysieke en sociaal veilige omgeving.

De gemeente Uithoorn vindt het belangrijk dat kinderen en tieners (specifiek in de categorie 12-16 jaar) hiertoe in staat gesteld worden met voorzieningen die aansluiten bij de vragen en wensen. Ondermeer hiermee wordt invulling gegeven aan prestatieveld 1 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ‘Het bevorderen van sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten’. Sociaal isolement wordt voorkomen en kinderen en tieners wordt voldoende geboden om zich te ontwikkelen.

Het doel van de subsidie is om vroegtijdig problemen bij kinderen en tieners op te sporen, te signaleren en door te verwijzen, het bevorderen van jongerenparticipatie- en talentontwikkeling en het bevorderen van de sociale cohesie in de buurt.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Er worden op diverse locaties activiteiten voor kinderen en jongeren georganiseerd, maar er is in ieder geval een open inloop gevestigd voor diverse activiteiten in ’t Buurtnest;

  • Kinderen en tieners ontwikkelen hun eigen activiteiten en worden op dit gebied van talentontwikkeling begeleid.

Indicatoren:

  • Aantal (unieke) deelnemers aan educatieve- en/of talentontwikkelingsactiviteiten;

  • Aantal ontwikkelingsinitiatieven van tieners zelf.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het beheren van ‘t Buurtnest;

  • Het organiseren van talentontwikkelingsactiviteiten voor tieners, gericht op het zelf initiëren en ontwikkelen van activiteiten, denk aan educatie, sport;

  • Het organiseren van educatieve activiteiten voor tieners, gericht op kennis en vaardigheden, denk aan huiswerkbegeleiding;

  • Het opzetten en uitvoeren van projecten voor kinderen en tieners ten behoeve van het bevorderen van de sociale cohesie.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • Gezamenlijke aanvragen van samenwerkende organisaties;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van jongeren;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Ontmoetings- en talentontwikkelingsactiviteiten voor tieners worden altijd in samenwerking met de tieners zelf georganiseerd en met een gunstige verdeling tussen jongens en meisjes;

  • Het tienerwerk heeft een signaalfunctie (bij de deelnemers) wanneer het niet goed gaat met een jongere en verwijst waar nodig door naar hulpverlenende instanties;

  • Het tienerwerk organiseert de activiteiten op diverse locaties;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden.

Referentiedocumenten:

  • Alle kansen nu voor later – integraal jeugdbeleid 2008-2012.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Yoeba Dresen

Email: yoeba.dresen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513239

Beleidsregel 6 Jongerenwerk

Subsidieplafond: € 74.793

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Het bieden van een voorziening in de vrije tijd (buiten gezin, school en werk) aan jongeren tussen de 14 en 21 jaar. In het bijzonder jongeren tussen de 14 en 18 jaar, uit de lagere sociaal economische klasse, kwetsbare jongeren en jongeren met een fysieke dan wel geestelijke beperking. Vertrekpunt vormt de leefwereld van de jongeren. Inzet is de volwaardige deelname van jongeren aan de samenleving.

Het doel van de subsidie is om vroegtijdig problemen bij jeugd en jongeren op te sporen, te signaleren en door te verwijzen, het bevorderen van jongerenparticipatie, het verminderen van overlast op straat door jongeren en het bevorderen van de sociale cohesie in de buurt.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Er worden op diverse locaties activiteiten voor jongeren georganiseerd;

  • Jongeren ontwikkelen hun eigen activiteiten en worden op dit gebied van talentontwikkeling begeleid.

Indicatoren:

  • Aantal (unieke) deelnemers aan educatieve- en/of talentontwikkelingsactiviteiten;

  • Aantal ontwikkelingsinitiatieven van jongeren zelf;

  • Aantal overlastgevende jeugd(-groepen);

  • Aantal vrijwilligers in het jongerenwerk.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van educatieve activiteiten voor en door jongeren, denk aan opleiding, drugs, alcohol, wonen, werken, schuldhulpverlening;

  • Het organiseren van talentontwikkelingsactiviteiten samen met jongeren, denk aan buitenactiviteiten, nemen van verantwoordelijkheid, organiseren;

  • Het leggen van contact met jongeren op straat waar een activerende, preventieve, signalerende en toeleidende functie van uitgaat;

  • Het opzetten van sociale cohesie activiteiten in de buurt;

  • Het activeren van jongeren (vrijwilligerswerk, zelf organiseren en meedoen in de buurt);

  • Het doorverwijzen van jongeren naar hulpverlening en deelname aan verschillende ketenoverleggen jeugd en veiligheid;

  • Het bezoeken van groepen in het kader van de groepsaanpak, dat wil zeggen het monitoren en activeren van deze groepen.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • Gezamenlijke aanvragen van samenwerkende organisaties;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van jongeren;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Ontmoetings- en talentontwikkelingsactiviteiten worden altijd in samenwerking met de jongeren georganiseerd en met een gunstige verdeling tussen jongens en meisjes;

  • Het jongerenwerk heeft een cruciale signaalfunctie (bij de deelnemers) wanneer het niet goed gaat met een jongere en verwijst waar nodig door naar hulpverlenende instanties;

  • Zoveel mogelijk jongeren uit de bezoekersgroep maken kennis met vrijwilligerswerk;

  • Het ambulant jongerenwerk werkt nauw samen met de partners in het werkgebied;

  • Het ambulant jongerenwerk maakt nadrukkelijk deel uit van de aanpak jeugd en veiligheid;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden.

Referentiedocumenten:

  • Alle kansen nu voor later – integraal jeugdbeleid 2008-2012.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Yoeba Dresen

Email: yoeba.dresen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513239

Zorg en Welzijn

Beleidsregel 7 Maatschappelijke ondersteuning

Subsidieplafond: € 661.063

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De gemeente Uithoorn hanteert de 0-lijn (geen indexatie) voor de begroting en de taakstellende budgetten van organisaties. Voor nieuwe activiteiten hanteren we het ‘nieuw-voor-oud’-principe.

Deelplafonds:

  • Algemeen maatschappelijk werk, ouderenadvies en sociaal cultureel werk € 627.830

  • Eenmalige aanvragen (pilots) versterking eigen kracht en netwerk € 14.064

  • Maatjesprojecten psychiatrie € 19.169

Doel van de subsidie:

In een aantrekkelijke woon- en leefgemeenschap moeten burgers zoveel mogelijk vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Waar een eigen netwerk ontbreekt, fungeert de gemeente als tijdelijk vangnet en draagt zij mede zorg voor een sluitende zorgketen of een compenserende voorziening.

Het doel van de subsidie is om te voorkomen dat kwetsbare burgers uitvallen en zorgen dat burgers kunnen blijven meedoen aan de samenleving.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zelfredzaamheid en participatie van burgers vergroten op basis van de 8 bakens van Welzijn Nieuwe Stijl;

  • Gericht op de vraag achter de vraag: principe een huishouden, een plan, een regisseur, dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • Gebaseerd op de eigen kracht van de burger: zelfredzaamheidsmatrix;

  • Direct er op af: outreachend, preventief, vroegsignalering;

  • Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken informele zorg en vrijwillige inzet, optimaal benutten van mogelijkheden van vrijwilligersorganisaties;

  • Doordachte balans van collectief en individueel: “van zorgen voor naar zorgen dat”, uitbreiding modulair en collectief aanbod;

  • Integraal werken: casusregie – een huishouden, een plan, een regisseur en een sluitende zorgketen;

  • Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: casusregie;

  • Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking.

Indicatoren:

  • Aantal frontoffice contacten en afgesloten hulpverleningstrajecten algemeen maatschappelijk werk;

  • Aantal frontoffice contacten en afgesloten begeleidingstrajecten ouderenadvies;

  • Aantal frontoffice contacten en groepsactiviteiten sociaal cultureel werk;

  • Aantal geslaagde inzetten eigenkracht;

  • Aantal geslaagde koppelingen maatjesprojecten.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

Algemeen maatschappelijk werk:

  • Hulpverlenen in de vorm van advies en verwijzen door middel van inloop- en telefonisch spreekuur;

  • Het uitvoeren van procesmatige hulpverleningstrajecten aan een individu c.q. cliëntsysteem, waarbij de uitkomsten worden vastgelegd in een dossier;

  • Het organiseren van cursussen waarin op de specifieke doelgroep gerichte kennis en vaardigheden worden opgedaan.

Ouderenadvies:

• Het organiseren van een samenhangend hulppakket rondom een complex van hulpvragen van een cliënt respectievelijk cliëntsysteem zodat deze zo onafhankelijk mogelijk kan blijven functioneren;

  • Het monitoren van cliënten respectievelijk cliëntsystemen (inclusief vragen van mantelzorgers) en het doen van preventieve huisbezoeken;

  • Het beantwoorden en doorverwijzen van de vragen van ouderen die de ouderenadviseur benaderen via het (telefonisch) spreekuur;

  • Het uitvoeren van de indicaties Wonen met dienstverlening.

Sociaal cultureel werk:

  • Het verstrekken van informatie, beantwoorden en doorverwijzen van de vragen van ouderen die de sociaal- cultureel werkers benaderen tijdens en naast de spreekuren;

  • Het begeleiden van vrijwilligers en stagiaires om deskundigheid te bevorderen;

  • Het stimuleren en faciliteren van activiteiten in het kader van het bevorderen van de kennis/competenties van de deelnemers. Specifiek gericht op de oudere doelgroep;

  • Het stimuleren en faciliteren van bijeenkomsten gericht op activering en participatie van de doelgroep;

  • Het stimuleren en faciliteren van diensten waaronder het belastingspreekuur, geheugenspreekuur en overige dienstverlening.

Maatjesprojecten:

  • Het organiseren van maatjescontacten; vrijwilligers worden gekoppeld aan mensen met psychische problemen (kwetsbare burgers) om deze te ondersteunen.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate waarin Welzijn nieuwe stijl een onderdeel is van de werkwijze van de organisatie;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Het heeft de voorkeur voor het College om te werken met Evidence based methodieken. Organisaties die een aanvraag indienen wordt verzocht specifiek duiding te geven aan dit onderdeel in hun aanvraag;

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat er afstemming plaats vindt met ketenpartners, waaronder het Wmo loket;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden;

  • Het aanbod wordt afgestemd op overig lokaal aanbod.

Referentiedocumenten:

  • Kadernota Wmo-beleid 2008-2011.

Behandelend ambtenaar:

De heer Jos van Heeswijk

Email: jos.van.heeswijk@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513277

Beleidsregel 8 Opbouwwerk

Subsidieplafond: € 12.114

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

In een aantrekkelijke woon- en leefgemeenschap moeten burgers zoveel mogelijk vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Waar een eigen netwerk ontbreekt, fungeert de gemeente als tijdelijk vangnet en draagt zij mede zorg voor een sluitende zorgketen of een compenserende voorziening.

Het doel van de subsidie is het bevorderen van participatie, het vergroten van de leefbaarheid, het versterken van informele netwerken, het vergroten van de sociale samenhang en de zelfredzaamheid van bewoners op buurtniveau.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • In 2013 zijn er meer bewoners(groepen), specifiek jongeren, geactiveerd om een bijdrage te leveren aan hun buurt;

  • In alle buurten van Uithoorn functioneren bewonersoverleggen met een zekere continuïteit;

  • In alle buurten worden minimaal 2 bewonersinitiatieven ondersteund.

Indicatoren:

  • Het aantal nieuwe bewoners dat zich inzet voor hun wijk;

  • Aantal bewonersoverleggen in de buurten van Uithoorn;

  • Aantal bewonersinitiatieven dat wordt georganiseerd in de wijken van Uithoorn.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het ondersteunen, begeleiden, adviseren en activeren van bewoners doormiddel van het leiden of bijwonen van bijeenkomsten, het geven van adviezen, het leveren van informatie, intermediair zijn, maar ook contacten leggen met bewoners die (nog) niet betrokken zijn.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Het heeft de voorkeur voor het College om te werken met Evidence based methodieken. Organisaties die een aanvraag indienen wordt verzocht specifiek duiding te geven aan dit onderdeel in hun aanvraag;

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat er afstemming plaats vindt met ketenpartners, waaronder partners van buurtbeheer;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden.

Referentiedocumenten:

  • Kadernota Wmo-beleid 2008-2011.

Behandelend ambtenaar:

De heer Marius Reijnen

Email: marius.reijnen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513262

Beleidsregel 9 Vrijwilligersondersteuning

Subsidieplafond: € 32.641

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De gemeente Uithoorn hanteert de 0-lijn (geen indexatie) voor de begroting en de taakstellende budgetten van organisaties. Voor nieuwe activiteiten hanteren we het ‘nieuw-voor-oud’-principe.

Vrijwillige inzet taalondersteuning is opgenomen bij beleidsregel 14.

Doel van de subsidie:

In een aantrekkelijke woon- en leefgemeenschap moeten burgers zoveel mogelijk vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Het doel van deze subsidie is om burgers actief bij te laten dragen aan de inrichting van de samenleving. Vrijwilligers zijn een belangrijk onderdeel om de samenleving draaiende te laten houden, naast het versterken van de eigen kracht van de vrijwilligers zelf. Door de activiteiten voelen de vrijwilligers zich onderdeel van de samenleving.

Het doel van de subsidie is om maatschappelijke participatie te stimuleren, naast het versterken van de vrijwillige inzet in relatie tot de Wmo.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zelfredzaamheid en participatie van burgers en organisaties vergroten op basis van de 8 bakens van Welzijn Nieuwe Stijl;

  • Gericht op de vraag achter de vraag: creatieve oplossingen, dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • Gebaseerd op de eigen kracht van de burger (en organisaties): zelfredzaamheid organisaties;

  • Direct er op af: outreachend;

  • Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken vrijwillige inzet, optimaal benutten van eigen kracht en mogelijkheden van vrijwilligersorganisaties;

  • Doordachte balans van collectief en individueel: “van zorgen voor naar zorgen dat”, stimuleren, faciliteren (in plaats van uitvoeren);

  • Integraal werken: sluitende keten;

  • Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: aantal afgeronde geslaagde ondersteuningen;

  • Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking.

Indicatoren:

  • Aantal geslaagde koppelingen/inzet via vacaturebank;

  • Effect afgeronde ondersteuningstrajecten vrijwilligersorganisaties (aantal nieuwe vrijwilligers);

  • Aantal afgeronde ondersteuningstracten burger- en of buurtinitiatieven;

  • Aantal succesvol afgeronde trajecten sociale activering.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Vacaturebank vraag en aanbod vrijwillige inzet;

  • Het stimuleren van zelfredzaamheid van vrijwilligersorganisaties, onder andere door een gericht cursusaanbod en het organiseren van netwerkbijeenkomsten;

  • Stimuleren en faciliteren van burger- en/of buurtinitiatieven;

  • Het actief ondersteunen van burgers in het kader van sociale activering.

In aanmerking komende organisaties:

Professioneel opererende organisaties die aantoonbaar ervaring hebben met het bevorderen van vrijwilligerswerk, het bemiddelen in vrijwilligerswerk en/of het ondersteunen van individuele en groepen vrijwilligers.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden;

  • De vrijwilligersondersteuning gericht op taalkoppelingen valt onder beleidsregel 14.

Referentiedocumenten:

  • Kadernota Wmo-beleid 2008-2011.

Behandelend ambtenaar:

De heer Jos van Heeswijk

E-mail: jos.van.heeswijk@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513277

Beleidsregel 10 Mantelzorgondersteuning

Subsidieplafond: € 35.000

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De gemeente Uithoorn hanteert de 0-lijn (geen indexatie) voor de begroting en de taakstellende budgetten van organisaties. Voor nieuwe activiteiten hanteren we het ‘nieuw-voor-oud’-principe.

Doel van de subsidie:

Met de toenemende vergrijzing en de extramuralisering van de zorg wordt een aldoor groter beroep gedaan op mantelzorgers. De mantelzorgers zijn één van de belangrijkste pijlers in de civil society. Dankzij de inzet van mantelzorgers worden sociale verbanden in stand gehouden. Mantelzorger zijn is niet altijd een bewuste keuze. Het overkomt hen en ze zien het als een vanzelfsprekendheid. Hierdoor herkennen veel mantelzorgers zichzelf vaak niet als zodanig. Mantelzorgers lopen daardoor grote kans overbelast te raken. Daarom wil Uithoorn mantelzorgers gericht gaan ondersteunen. Deze ondersteuning kan in de vorm van respijtzorg, maar ook door informatie en advies en lotgenotencontact. Het belangrijkste doel van het mantelzorgbeleid is dat mensen zich realiseren dat ze mantelzorger zijn, zodat zij gebruik kunnen maken van het beschikbare aanbod van ondersteuning indien nodig. Daarnaast wil Uithoorn mantelzorgers daar waar nodig ondersteunen en ontlasten zodat ze de mantelzorgtaken kunnen blijven uitvoeren zonder overbelast te raken.

Het doel van de subsidie is dus om mantelzorgers specifiek te ondersteunen, zodat ook zij volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving. Indirect wordt beoogd de zorgontvanger in staat te stellen de regie over het eigen leven te voeren.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zelfredzaamheid en participatie van burgers vergroten op basis van de 8 bakens van Welzijn Nieuwe Stijl;

  • Gericht op de vraag achter de vraag: principe een huishouden, een plan, een regisseur, dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • Gebaseerd op de eigen kracht van de burger: zelfredzaamheidsmatrix;

  • Direct er op af: outreachend, preventief, vroegsignalering, (h)erkenning;

  • Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken informele zorg en vrijwillige inzet, optimaal benutten van mogelijkheden van vrijwilligers(-organisaties);

  • Doordachte balans van collectief en individueel: “van zorgen voor naar zorgen dat”, uitbreiding modulair en collectief aanbod;

  • Integraal werken: casusregie – een huishouden, een plan, een regisseur en een sluitende zorgketen;

  • Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: casusregie;

  • Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking;

  • Het ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers is afgestemd op de behoefte en vindt plaats dicht bij huis;

  • Speciale aandacht in de ondersteuning naar mantelzorgers gaat uit naar de specifieke doelgroepen: opgroeiende kinderen als mantelzorgers, mantelzorgers van chronisch zieken, terminaal zieken en gehandicapten, allochtone mantelzorgers en mantelzorgers van mensen met een psychiatrische aandoening;

  • De mogelijkheden die vrijwilligers kunnen bieden in de ondersteuning van mantelzorg worden maximaal benut.

Indicatoren:

  • Aantal huishoudens jaarlijks geactualiseerd adressenbestand;

  • Aantal afgeronde ondersteuningstrajecten (huishoudens en bereik, gemiddeld aantal mantelzorgers per huishouden);

  • Aantal inzetten vrijwilligers ter ondersteuning van mantelzorgers (totaal aantal inzetten, vrijwilligers en bereik ic. huishoudens).

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

Het ondersteunen van mantelzorgers, denk aan informatie, advies en begeleiding, emotionele steun, educatie, praktische hulp en respijtzorg.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze (dat wil zeggen: vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers);

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Organisaties die vallen onder de Wet meldcode, dienen hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een beschrijving hoe zij aan deze wet voldoen. In het bijzonder op de punten van aandachtsfunctionaris en de hantering van het protocol;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat er afstemming plaats vindt met ketenpartners, waaronder het Wmo loket;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden.

Referentiedocumenten:

  • Kadernota Wmo-beleid 2008-2011.

Behandelend ambtenaar:

De heer Jos van Heeswijk

E-mail: jos.van.heeswijk@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513277

Sport

Beleidsregel 11 Brede impuls combinatiefuncties

Subsidieplafond: € 286.974

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

De ‘Brede impuls combinatiefuncties’ (hierna: Impuls) is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), VNG, NOC*NSF, VNO NCW en MKB Nederland. Deze Impuls steunt gemeenten die een combinatiefunctionaris willen aanstellen in de sectoren onderwijs, sport en/of cultuur.

De Impuls streeft de volgende doelen na:

  • Uitbreiden van het aantal scholen met een sport- en cultuuraanbod in zowel het primair als het voortgezet onderwijs;

  • Het versterken van circa 10% van de sportverenigingen met het oog op hun maatschappelijke functie en de inzet van sportverenigingen voor het onderwijs, de naschoolse opvang en de wijk;

  • Het stimuleren van een dagelijks sport- en beweegaanbod op en rond scholen voor alle leerlingen;

  • Het bevorderen dat de jeugd tot 18 jaar vertrouwd raakt met een of meer kunst- en cultuurvormen en het onder jongeren stimuleren van actieve kunstbeoefening.

De uitvoeringspraktijk ligt in de lokale sport- en cultuursector, die uiteindelijk alle inwoners van de gemeente Uithoorn in staat zou moeten stellen om mee te doen aan activiteiten op het gebied van sport, cultuur en milieu ten behoeve van talentontwikkeling. Deelname aan sport- en cultuuractiviteiten verhoogt de participatie in de samenleving en bevordert de mentale en fysieke gezondheid van burgers. Het doel van deze subsidie is om algemene talentontwikkeling te stimuleren voor jongeren, het bevorderen van de sociale cohesie, positieve gezondheidsbevordering en actieve participatie.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Meer (inactieve) jongeren nemen actief deel aan sport- en/of beweegactiviteiten en zijn zodoende positief met hun gezondheid bezig;

  • De jeugd maakt spelenderwijs kennis met de verschillende vormen van sport, cultuur en kunst;

  • De jeugd wordt gestimuleerd in hun algemene talentontwikkeling;

  • De jeugd raakt vertrouwd met het beoefenen van kunst en cultuur;

  • Het netwerk van relevante maatschappelijke instellingen wordt verstevigd en uitgebreid.

Indicatoren:

  • Penetratiegraad van sport- en cultuuractiviteiten in de programmering van het primair en voortgezet onderwijsinstellingen;

  • Absoluut bereik van het aantal deelnemers aan het activiteitenaanbod;

  • Sport-/cultuurdeelname onder inwoners in de leeftijd tot 18 jaar.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van sport- cultuuractiviteiten die bijdragen aan de algemene talentontwikkeling van de jeugd;

  • Het organiseren van sport- cultuuractiviteiten die bijdragen aan het bevorderen van de sociale cohesie, denk aan integratie aspecten;

  • Het organiseren van sport- cultuuractiviteiten die bijdragen aan positieve gezondheidsbevordering van de jeugd;

  • Het organiseren van sport- cultuuractiviteiten die bijdragen aan actieve participatie van de jeugd.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele organisaties die aantoonbare ervaring hebben met de uitvoeringspraktijk van de ‘Brede impuls combinatiefuncties’.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • Mate en kwaliteit van samenwerking tussen onderwijs, sport en/of cultuur organisaties;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De subsidieontvangende organisatie dient gericht samenwerking te zoeken met de PO en VO scholen in Uithoorn om de activiteiten af te stemmen op de onderwijsaanbod- en organisatie;

  • Subsidieaanvragen worden alleen in behandeling genomen indien er duidelijk sprake is van een samenwerking tussen een of meerdere onderwijs, sport en/of cultuur organisaties;

  • Van de subsidie ontvangende organisatie wordt een bijdrage verwacht in het verder implementeren van de ‘Brede impuls combinatiefuncties’, hierbij te denken aan de lokale organisatiestructuur, methode voor vraaggestuurd aanbod van diensten en cofinancieringsstructuur;

  • Van de subsidie ontvangende organisatie wordt verwacht dat zij het werkgeverschap van de combinatiefunctionarissen dragen.

Referentiedocumenten:

  • Sportnota Uithoorn 2008 – 2012 ‘Sport rendeert’;

  • Cultuurkader en cultuurpijlers Uithoorn 2012 – 2015;

  • Gezondheidsnota 2013 – 2016 ‘Samen gezonder’.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Georgien Hakkert

Email: georgien.hakkert@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513154

Cultuur

Beleidsregel 12 Bibliotheek

Subsidieplafond: € 412.000

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Kunst en cultuur zijn om van te genieten en bij te ontspannen. Daarbij is het leerzaam en draagt het bij aan ontmoeting en dus aan sociale infrastructuur. Iedereen moet dit kunnen beleven. Kunst en cultuur leveren een belangrijke bijdrage aan de levendigheid en de leefbaarheid van Uithoorn.

Het doel van de subsidie is om alle inwoners (en specifiek jongeren) laagdrempelig kennis te kunnen laten maken met het brede cultuuraanbod in Uithoorn via de aandachtsgebieden: kennis en informatie, ontwikkeling en educatie, kunst en cultuur, lezen en literatuur, ontmoeting en debat.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Een diversiteit aan activiteiten in Uithoorn die informatief en educatief is en daarnaast culturele aspecten bevat (brede cultuuraanbod).

Indicatoren:

  • Het aantal bezoekers en het aantal leden van de bibliotheek;

  • Het aantal bezoeken (individueel of per school) aan de leesbevorderingsprojecten;

  • Het aantal producten dat wordt uitgeleend;

  • De diversiteit aan activiteiten in Uithoorn op informatief, educatief en cultureel vlak.

Aan subsidieaanvragers wordt verzocht om bij hun aanvraag voorstellen te doen voor adequate indicatoren en aan te geven op welke wijze zij kunnen bijdragen aan het monitoren daarvan.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het verzorgen van informatie en advies over de functies en producten van de bibliotheek;

  • Het uitlenen van grafische-, audiovisuele-, digitale- en multimedia;

  • Het bevorderen van media-, cultuureducatie en lezen;

  • Het organiseren van een ontmoetingsfunctie: cultuurparticipatie en studie-, lees- luister- en werkplekken;

  • Leesbevorderingsprojecten worden georganiseerd om de participatie van (jonge) bewoners te optimaliseren.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De bibliotheek dient gecertificeerd te zijn volgens de certificeringnorm openbare bibliotheken;

  • Van de bibliotheek wordt verwacht dat de mogelijkheden van digitale dienstverlening verder worden onderzocht, uitgewerkt en toegepast.

Referentiedocumenten:

  • Cultuurkader en cultuurpijlers Uithoorn 2012- 2015.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Georgien Hakkert

Email: georgien.hakkert@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513154

Beleidsregel 13 Cultuureducatie

Subsidieplafond: € 39.000

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Kunst en cultuur zijn om van te genieten en bij te ontspannen. Daarbij is het leerzaam en draagt het bij aan ontmoeting en dus aan sociale infrastructuur. Iedereen moet dit kunnen beleven. Kunst en cultuur leveren een belangrijke bijdrage aan de levendigheid en de leefbaarheid van Uithoorn. Kunst en cultuur worden primair gedragen door de inwoners van Uithoorn zelf. Instellingen voor kunst en cultuur zijn samen met onderwijs en bedrijfsleven de krachten die de culturele infrastructuur versterken.

Het doel van de subsidie is om door de inzet van verschillende middelen alle kinderen in de basisschoolleeftijd laagdrempelig en hoogwaardig kennis te laten maken met diverse cultuuruitingen.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Kinderen in de basisschoolleeftijd komen actief met kunst, erfgoed en media in aanraking;

  • Een regionale infrastructuur cultuureducatie waar onderwijs en alle (lokale) cultuurinstellingen deel vanuit maken;

  • Een samenhangend aanbod cultuureducatie voor het primair onderwijs gevat in een doorlopende leerlijn voor cultuureducatie, op basis van de kerndoelen cultuureducatie die voor het primair onderwijs zijn uitgewerkt;

  • Zowel primair onderwijs als culturele instellingen zijn beter toegerust om een bijdrage te kunnen leveren aan cultuureducatie.

Indicatoren:

  • Aantal deelnemers aan de verschillende cultureel educatieve activiteiten;

  • De diversiteit aan activiteiten in Uithoorn op cultureel educatief gebied;

  • Aantal scholingsactiviteiten op het gebied van cultuureducatie voor culturele instellingen en primair onderwijs.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Activiteiten die bijdragen aan een samenhangend aanbod cultuureducatie voor het primair onderwijs die passen binnen de werkzaamheden van het Loket Amstelland en Cultuureducatie met Kwaliteit.

  • Scholingsactiviteiten voor onderwijs en culturele instellingen op het gebied van cultuureducatie die passen binnen de werkzaamheden van het Loket Amstelland en Cultuureducatie met Kwaliteit.

In aanmerking komende organisaties:

  • Professionele organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan cultuureducatie in het primair onderwijs, middels het Loket Amstelland en Cultuureducatie met Kwaliteit;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Een aantoonbare affiniteit met de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Niet van toepassing.

Referentiedocumenten:

  • Cultuurkader en cultuurpijlers Uithoorn 2012- 2015.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Georgien Hakkert

Email: georgien.hakkert@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513154

Integratie

Beleidsregel 14 Taalstimulering, participatie en integratie

Subsidieplafond: € 70.109

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De gemeente Uithoorn hanteert de 0-lijn (geen indexatie) voor de begroting en de taakstellende budgetten van organisaties. Voor nieuwe activiteiten hanteren we het ‘nieuw-voor-oud’-principe.

Doel van de subsidie:

De gemeente Uithoorn wil dat de allochtone inwoners volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Meedoen en integreren hebben een wederkerig effect. Integratie bevordert het meedoen en het meedoen bevordert de integratie.

Het doel van deze subsidie is om middels taalstimulerings-, participatie- en integratieactiviteiten de deelname van allochtone inwoners aan de samenleving te optimaliseren.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zelfredzaamheid en participatie van burgers en organisaties vergroten op basis van de 8 bakens van Welzijn Nieuwe Stijl;

  • Gericht op de vraag achter de vraag: creatieve oplossingen, dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • Gebaseerd op de eigen kracht van de burger: zelfredzaamheidsmatrix;

  • Direct er op af: outreachend;

  • Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken vrijwillige inzet, eigen kracht en mogelijkheden van vrijwilligersorganisaties;

  • Doordachte balans van collectief en individueel: “van zorgen voor naar zorgen dat”, stimuleren, faciliteren (in plaats van uitvoeren);

  • Integraal werken: sluitende keten;

  • Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: aantal afgeronde geslaagde (taal-) ondersteuningen;

  • Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking;

  • Allochtone inwoners worden geactiveerd in het kennis maken met elkaars culturen en het blijvend aanscherpen en/of ontwikkelen van de Nederlandse taal;

  • De participatie van vrouwen, specifiek allochtone vrouwen en meisjes, wordt vergroot.

Indicatoren:

  • Aantal taalstimulerings-, participatie- en integratieactiviteiten en het bereiken van de doelgroep (specifiek per buurt);

  • Het aantal unieke taalkoppelingen;

  • Het aantal vrijwillige inzetten van de doelgroep vanuit die taalkoppelingen (totaal aantal en aantal unieke activiteiten);

  • Een ontmoetingsplek voor vrouwen, maar specifiek allochtone vrouwen (en meisjes) in de wijk Europarei.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het stimuleren van taal in combinatie met participatieactiviteiten voor westerse en niet-westerse allochtonen. De prioriteit binnen de genoemde doelgroep ligt op genaturaliseerde niet-westere allochtonen;

  • Het organiseren van taalkoppelingen tussen allochtone en autochtone inwoners tot stand brengen, met specifiek de nadruk op het bevorderen van vrijwilligerswerk van allochtone inwoners in heel Uithoorn;

  • Het creëren van een ontmoetingsplek voor allochtone en autochtone vrouwen in de wijk Europarei, waarbij verschillende activiteiten worden georganiseerd die de participatie en integratie van de vrouwen bevorderen.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Een aantoonbare affiniteit met de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Binnen het subsidieplafond zijn twee deelterreinen te onderscheiden met bijbehorende budgetten, namelijk:

  • Integratie, hiervoor is € 58.000 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Vrijwilligersondersteuning gericht op taalkoppelingen, hiervoor is € 12.109 beschikbaar binnen het subsidieplafond.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft.

Referentiedocumenten:

  • Samen leven in de gemeente Uithoorn – Integratienota 2011-2014.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Fatima Abarkan

Email: fatima.abarkan@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513254

Beleidsregel 15 Maatschappelijke begeleiding van asielgerechtigden

Subsidieplafond: € 28.376

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Het doel van deze subsidie is om asielgerechtigden de mogelijkheden te bieden om zichzelf te kunnen redden in de Nederlandse samenleving.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Asielgerechtigden worden maatschappelijk begeleid;

  • Het aantal asielgerechtigden dat kan worden begeleid is afhankelijk van de taakstelling en het aantal lopende trajecten.

Indicatoren:

  • Het behalen van de taakstelling c.q. het aantal asielgerechtigden dat wordt begeleid.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van maatschappelijke begeleiding van asielgerechtigden.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Een aantoonbare affiniteit met de doelgroep;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Referentiedocumenten:

  • Samen leven in de gemeente Uithoorn – Integratienota 2011-2014.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Fatima Abarkan

Email: fatima.abarkan@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513254

Veiligheid

Beleidsregel 16 Veilige buurten

Subsidieplafond: € 16.000

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Het College wil bewerkstelligen dat de mix van wonen, werken en recreëren in onze gemeente vitaal en positief is. Deze functies kunnen elkaar versterken vanuit het oogpunt van veiligheid en leefbaarheid. Participatie van ondernemers en bewoners is hierin essentieel. Hun participatie geldt daarbij als ‘multiplier’: hun bijdragen bevorderen niet alleen de objectieve veiligheid maar komen zeker ook het veiligheidsgevoel ten goede.

Het doel van de subsidie is om randvoorwaarden te creëren en te borgen voor veiligheid en leefbaarheid in alle wijken en buurten, voor alle inwoners.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • De woon- en leefomgeving is minimaal net zo veilig en leefbaar als in 2010.

Indicatoren:

  • Rapportcijfers veiligheid en leefbaarheid van de buurt;

  • Percentage actief bij de buurt betrokken bewoners;

  • Percentage bewoners dat aangeeft dat overlast omwonenden vaak of soms voorkomt;

  • Het aantal uitgevoerde trajecten buurt- en/of groepsbemiddeling.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van buurtbemiddeling en groepsbemiddeling;

  • Het opzetten van adviesgesprekken aan bewoners die een conflict hebben met hun buren, maar niet weten hoe dit zelf aan te pakken;

  • Het opleiden van bewoners tot buurtbemiddelaars.

In aanmerking komende organisaties:

Professionele (welzijns)organisaties die ervaring hebben met het organiseren van bovenstaande activiteiten en met de doelgroep.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft;

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat er afstemming plaats vindt met ketenpartners, in het bijzonder buurtbeheer;

  • Tevens vindt het College het van belang dat het bereik en de naamsbekendheid van de welzijnsinstellingen in Uithoorn bij de allochtone inwoners wordt vergroot. In de werkwijze dient hier rekening mee te worden gehouden.

Referentiedocumenten:

  • Nota Integraal veiligheidsbeleid 2012–2015.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Janne Kuijpers

Email: janne.kuijpers@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513123

Beleidsregels voor vrijwilligersorganisaties

Jeugd en jongeren

Beleidsregel 17 Jeugdactiviteiten

Subsidieplafond: € 4.030

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Kinderen en jongeren van tegenwoordig ‘moeten’ best veel. Het is voor hen daarom van groot belang dat naast de verplichting van het naar school gaan, er ook gewoon tijd is om plezier te maken, te spelen, te ontspannen, gezellig samen te zijn of op basis van vrijwillige keuze deel te nemen aan activiteiten waarbij talenten ontwikkeld worden. Dit alles in een voor hen fysieke en sociaal veilige omgeving.

De gemeente Uithoorn vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren hiertoe in staat gesteld worden met voorzieningen in alle leeftijdscategorieën die aansluiten bij de vragen en wensen. Ondermeer hiermee wordt invulling gegeven aan prestatieveld 1 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning ‘Het bevorderen van sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten’. Sociaal isolement wordt voorkomen en kinderen en jongeren wordt voldoende geboden om zich te ontwikkelen.

Het doel van deze subsidie is om de ontwikkeling van jongeren te stimuleren en ondersteunen, zodat ze uitgroeien tot volwaardige verantwoordelijke burgers in de (Uithoornse) samenleving.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Uithoornse jeugd meldt zich aan bij de jeugdverenigingen;

  • Minimaal 81 Uithoornse jongeren tot en met 17 jaar, waarvan de ouders een inkomen op het minimum hebben, nemen deel aan sport- en culturele activiteiten.

Indicatoren:

  • Aantal jeugdverenigingen dat zich aanmeldt voor subsidie;

  • Aantal jeugdleden van de aangemelde jeugdverenigingen;

  • Aantal jongeren waarvan de ouders een inkomen op het minimum hebben, dat wordt ondersteund.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het aanbieden van een faciliteit in georganiseerd verband voor jeugdleden;

  • Het ondersteunen van jongeren, waarvan de ouders een inkomen op het minimum hebben, om lid te worden van een sport- of culturele vereniging.

In aanmerking komende organisaties:

  • (Amateur-)jeugdverenigingen;

  • Stichting Het Jeugdfonds Uithoorn – De Kwakel.

Verdeelsystematiek subsidieplafond

De subsidie wordt verdeeld naar rato van het aantal jeugdleden per jeugdvereniging. Wanneer er minder aanvragen van jeugdverenigingen zijn, wordt het naar rato bedrag per jeugdlid bijgesteld op basis van het aantal aanvragen.

Voor de activiteit het ondersteunen van jongeren, waarvan de ouders een inkomen op het minimum hebben, komt enkel Stichting het Jeugdfonds Uithoorn – de Kwakel in aanmerking voor een subsidieaanvraag.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Binnen het subsidieplafond zijn twee deelterreinen te onderscheiden met bijbehorende budgetten, namelijk:

  • Het ondersteunen van jongeren, waarvan de ouders een inkomen op het minimum hebben, hiervoor is € 5.000 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Overige jeugdactiviteiten, hiervoor is € 1.000 beschikbaar binnen het subsidieplafond.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Jeugdverenigingen dienen bij de aanvraag een overzicht in van het aantal jeugdleden.

  • Enkel jeugdverenigingen die fysiek zijn gevestigd in de gemeente Uithoorn komen voor deze subsidie in aanmerking.

Referentiedocumenten:

  • Alle kansen nu voor later – integraal jeugdbeleid 2008-2012;

  • Evaluatie van het minimabeleid Aalsmeer en Uithoorn.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Yoeba Dresen

Email: yoeba.dresen@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513239

Zorg en welzijn

Beleidsregel 18 Zelfredzaamheid

Subsidieplafond: € 29.110

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

De gemeente Uithoorn hanteert de 0-lijn (geen indexatie) voor de begroting en de taakstellende budgetten van organisaties. Voor nieuwe activiteiten hanteren we het ‘nieuw voor oud-principe’.

Deelplafonds:

  • Zelfredzaamheid vrijwilligersondersteuning € 8.174

  • Buurthuis Thamerdal € 12.500

  • De Belklus € 3.150

  • Slachtofferhulp € 5.286

Doel van de subsidie:

In een aantrekkelijke woon- en leefgemeenschap moeten burgers zoveel mogelijk vanuit zelfredzaamheid en op eigen kracht kunnen participeren in de samenleving. Daar waar de burger dit niet kan, is hij in eerste instantie aangewezen op zijn eigen sociale netwerk.

Het doel van deze subsidie is om specifieke doelgroepen, zoals ouderen, mensen met een beperking en patiënten, actief bij te laten dragen aan de inrichting van de samenleving en om hen zo tevens te stimuleren hun eigen netwerk te versterken.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zelfredzaamheid en participatie van burgers vergroten op basis van de 8 bakens van Welzijn Nieuwe Stijl;

  • Gericht op de vraag achter de vraag: dicht bij huis (lokaal wat lokaal kan);

  • Gebaseerd op de eigen kracht van de burger: zelfredzaamheidsmatrix;

  • Direct er op af: outreachend, preventief vroegsignalering;

  • Formeel en informeel in optimale verhouding: versterken informele zorg en vrijwillige inzet, optimaal benutten van mogelijkheden van vrijwilligersorganisaties;

  • Doordachte balans van collectief en individueel: ‘van zorgen voor naar zorgen dat’;

  • Integraal werken;

  • Niet vrijblijvend, maar resultaatgericht: casusregie;

  • Gebaseerd op ruimte voor de professional: efficiency in afstemming en samenwerking;

  • Ouderen, patiënten en mensen met een beperking zijn actief in verenigingen, bonden en/of ander georganiseerd verband, zij laten hun stem horen in de buurt;

  • Er worden activiteiten georganiseerd voor ouderen, patiënten en mensen met een beperking, specifiek gericht op het tegengaan van eenzaamheid, het versterken van zelfredzaamheid, signalering, gezondheidsbevordering en/of actieve participatie.

Indicatoren:

  • Aantal deelnemers aan de onderstaande activiteiten (bereik);

  • Aantal georganiseerde activiteiten.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van activiteiten die gericht zijn op het versterken van de eigen kracht, actieve participatie en gezondheidsbevordering van ouderen, mensen met een beperking, patiënten en/of andere specifieke doelgroepen binnen het welzijn en zorgkader.

In aanmerking komende organisaties:

  • Vrijwilligersorganisaties.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Vernieuwende activiteiten op het gebied van het stimuleren van eigen kracht van burgers en het tegengaan van eenzaamheid, gezondheidsbevordering en actieve participatie;

  • Het vragen van een eigen bijdrage aan de deelnemers van de activiteiten;

  • Gezamenlijke aanvragen van samenwerkende organisaties;

  • Het bereiken van meerdere doelgroepen in Uithoorn.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Binnen het subsidieplafond zijn twee deelterreinen te onderscheiden met bijbehorende budgetten, namelijk:

  • Buurthuis Thamerdal (Pondorosa), hiervoor is € 12.500 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Stichting de Belklus, hiervoor is € 3.150 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Slachtofferhulp Nederland, hiervoor is € 5.286 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Overige activiteiten, hiervoor is € € 8.174 beschikbaar binnen het subsidieplafond.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De aanvrager dient in de aanvraag inzichtelijk te maken dat de deelnemers van de activiteiten actie) worden betrokken bij de totstandkoming van de activiteiten.

Referentiedocumenten:

  • Kadernota Wmo-beleid 2008-2011.

Behandelend ambtenaar:

De heer Jos van Heeswijk

E-mail: jos.van.heeswijk@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513277

Cultuur

Beleidsregel 19 Breedtecultuur

Subsidieplafond: € 76.510

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

Kunst en cultuur zijn om van te genieten en bij te ontspannen. Daarbij is het leerzaam en draagt het bij aan ontmoeting en dus aan de sociale infrastructuur. Alle bewoners van Uithoorn moeten in staat worden gesteld dit te kunnen beleven.

Het doel van de subsidie is de levendigheid en de leefbaarheid van Uithoorn te vergroten.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • In Uithoorn is een diversiteit aan publieksafhankelijke activiteiten op het gebied van muziek, beeldende kunst, toneel, dans en media.

Indicatoren:

  • Het aantal activiteiten op bovengenoemde gebieden;

  • De diversiteit aan activiteiten aan de hand van bovengenoemde gebieden.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van beeldbepalende (cultuur-)evenementen/activiteiten, denk hierbij aan een muziekconcours, korenfestival of straattheater. Evenementen kunnen ook een podium bieden voor de cultuur-/amateursector om zich aan het brede publiek te presenteren en/of het nieuwe cultureel seizoen in Uithoorn feestelijk te openen;

  • Het uitvoeren van een lokale publieke media-instelling, zoals een radiostation.

In aanmerking komende organisaties:

  • Vrijwilligersorganisaties.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De locatie van de activiteit/het evenement;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde of commerciële) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Gezamenlijke aanvragen van samenwerkende organisaties;

  • Activiteiten die meerdere doelgroepen aanspreken;

  • Activiteiten die voor alle inwoners van Uithoorn toegankelijk zijn;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

Binnen het subsidieplafond zijn twee deelterreinen te onderscheiden met bijbehorende budgetten, namelijk:

  • Algemene activiteiten, hiervoor is € 60.510 beschikbaar binnen het subsidieplafond;

  • Het uitvoeren van een lokale publieke media-instelling, in dit geval betreft het Rick FM. Het commissariaat voor de media heeft Rick FM tot en met 2016 aangewezen als lokale publieke media-instelling. De gemeente is verplicht om het bedrag dat in het gemeentefonds wordt gestort door het rijk, te oormerken voor Rick FM. Omdat dit bedrag nog kan fluctueren wordt door het Rijk en de VNG voor de gemeenten € 1,30 per woonruimte als uitgangspunt gehanteerd. Zodoende is € 16.000 binnen het subsidieplafond geoormerkt voor het uitvoeren van deze taak door Rick FM.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Niet van toepassing.

Referentiedocumenten:

  • Cultuurkader en cultuurpijlers Uithoorn 2012- 2015.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Georgien Hakkert

Email: georgien.hakkert@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513154

Integratie

Beleidsregel 20 Participatie en integratie

Subsidieplafond: € 3.932

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de Gemeenteraad. Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks (uiterlijk) in november bepaald door de vaststelling van de

gemeentebegroting voor het volgende jaar.

Doel van de subsidie:

De gemeente Uithoorn wil dat de allochtone inwoners volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Meedoen en integreren hebben een wederkerig effect. Integratie bevordert het meedoen en het meedoen bevordert de integratie.

Het doel van deze subsidie is om middels participatie- en integratieactiviteiten de deelname van allochtone inwoners aan de samenleving te optimaliseren.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Autochtone en allochtone inwoners worden geactiveerd in het kennis maken met elkaars culturen;

  • Toename van de mate van participatie en integratie van allochtone bewoners.

Indicatoren:

  • Bereiken van de doelgroep.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie;

  • Eenmalige subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Het organiseren van participatie- en integratieactiviteiten gericht op allochtone en autochtone inwoners.

In aanmerking komende organisaties:

  • Vrijwilligersorganisaties.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

Bij de verdeling van het subsidieplafond en/of in het geval van meerdere aanvragers voor een soortgelijk initiatief wordt een afweging gemaakt aan de hand van:

  • De mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten bijdragen aan de door de gemeente Uithoorn beoogde resultaten;

  • De kosten van de betreffende activiteit;

  • De mate van samenwerking met andere (gesubsidieerde) partners uit het maatschappelijk veld;

  • Ervaring met en kennis van de gemeente Uithoorn en haar inwoners;

  • Aanvragen met een groot bereik van de doelgroep;

  • Een aantoonbare affiniteit met de doelgroep;

  • Aanvragen met een vernieuwende werkwijze;

  • Aanvragen die niet 100% afhankelijk zijn van overheidssubsidies.

Aanvragen voor reguliere subsidies zullen binnen deze beleidsregel eerst in behandeling worden genomen. Het (mogelijke) restant van het subsidieplafond zal vervolgens beschikbaar zijn voor eenmalige subsidies.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Niet van toepassing.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • Van de aanvrager wordt verwacht dat de werkwijze outreachend is, gericht op het vinden van de doelgroep die ondersteuning nodig heeft.

Referentiedocumenten:

  • Samen leven in de gemeente Uithoorn – Integratienota 2011-2014.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Fatima Abarkan

Email: fatima.abarkan@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513254

Economie

Beleidsregel 21 Lokale Economie

Subsidieplafond: € 202.821

Het plafond is vastgesteld op basis van de gerealiseerde meeropbrengst van de daartoe strekkende procentuele opslag van 10% op de onroerend zaak belasting voor niet-woningen van het jaar 2014. Hiertoe heeft de raad besloten in haar vergadering van

27 september 2012.

Doel van de subsidie:

  • Het bevorderen en versterken van de lokale economie in Uithoorn.

Door de gemeente beoogde resultaten:

  • Zie convenant Ondernemersfonds Uithoorn, artikel 7 prestatieafspraken.

Indicatoren:

  • In samenwerking met de Stichting Ondernemersfonds Uithoorn verder te ontwikkelen.

Soort subsidies:

  • Reguliere subsidie.

In aanmerking komende activiteiten:

  • Activiteiten en projecten die plaatsvinden in Uithoorn en die bijdragen aan versterking van de lokale economie.

In aanmerking komende organisaties:

  • Stichting Ondernemersfonds Uithoorn.

Verdeelsystematiek subsidieplafond:

  • Het volledige bedrag binnen het subsidieplafond is bestemd voor de Stichting Ondernemersfonds Uithoorn.

Van toepassing zijnde normbedragen/tariefsvoorschriften:

  • Zie convenant Ondernemersfonds artikel 6.

Bijzondere criteria en/of voorwaarden:

  • De aanvraag dient onderbouwd te zijn met een jaarplan.

Referentiedocumenten:

  • Economische Visie 2020 ‘SamenWerken’;

  • Convenant Ondernemersfonds Uithoorn.

Behandelend ambtenaar:

Mevrouw Linda van der Wal

E-mail: linda.van.der.wal@uithoorn.nl

Telefoon: 0297-513246